Manor-Marussia topic

Gestart door Breaktest, 07 oktober 2014 - 21:46:49

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 20:11:30
Jeroen: Ja leuk, maar Red Bull is zoals we allemaal weten geen privateer zoals 'ie bedoeld is - meer een tussenvorm. Die is daardoor vrij onvoorspelbaar aangezien ze daar enerzijds afhankelijk zijn van hoe hun product verkoopt, maar anderzijds ook best wel veel doelen binnen de sport hebben om daaraan vast te blijven houden. Wel onvoorspelbaar op een positievere manier dan 'zuivere' fabrikanten'.

En ja, Williams en Sauber zijn er nog steeds. Daar valt weinig omheen te praten lijkt me.

Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 19:58:29
Is dat zo? Ik betwijfel dat dus. Want zelfs de grote privateers uit het verleden zijn er ook niet meer. Eentje uitgezonderd, maar ook de fabrikanten hebben die uitzondering.

Vrijwel alle teams in de F1 zijn in de loop der tijd vervangen door anderen, fabrikant of privateer, dus wat dat betreft lijken zij me beiden niet bijster stabiel te noemen.

F1 heeft een mix van beiden nodig in mijn ogen. F1 zonder fabrikanten is ondenkbaar voor mij.

En waarom zijn die privateers er niet meer? Antwoord is al gegeven, maar voor de vorm: de fabrikanten hebben een budgettaire wapenwedloop in gang gezet die het voor privateers onmogelijk maakten om langer competitief mee te blijven doen. Zodoende zijn ze op enkele uitzonderingen na allemaal verdwenen. In de basis zijn het hele stabiele teams - in mijn post die je quote heb ik ook bewust aangegeven dat ik de situatie van de F1 an sich buiten beschouwing liet om de boel iets beter te kunnen schetsen.

Nee hoor. Aantoonbaar niet waar. Vroeger verdwenen privateers namelijk ook gewoon uit de sport. Dat is niet iets van de laatste jaren of zoiets.

Overigens, heb ik niet tégen privateers of zo. Integendeel. De mooie verhalen over Cooper of Brabham lees ik met het plezier. Alleen, fabrikanten zijn in mijn ogen net zo onontbeerlijk voor deze sport, en zijn net zo (in-) stabiel als de privateers. Wellicht vanwege andere redenen maar 95% van de privateers heeft ook geen decennialange bijdrage aan de F1 kunnen leveren.

Los nog van de bakken vol met rotzooi die in de loop der jaren langs zijn gekomen. Natuurlijk zijn de kosten te hoog - ik ben vóór een budgetcap - maar kom op he, er zijn echt godsgruwelijk veel identiteitsloze, inwisselbare, en kansloze teams zonder enig idee, zonder enige visie geweest. Je kan (m.i.) niet alleen maar de loftrompet afsteken over privateers in het algemeen. Daarvoor zit er gewoon veel te veel rotzooi tussen. Het zijn niet alleen de kosten hoor, het is net zo vaak een totaal gebrek aan visie, inzicht en benul geweest. Laten we dat ook gewoon benoemen.

Verder, nogmaals, ben ik het ermee eens dat er een gezonder financieel beleid moet worden gevoerd in de F1. Dat staat buiten kijf.

0634

Overigens begrijp ik van twitter dat de regels omtrent Q1 gebaseerd zjin op een minimum van 22 deelnemers. Geen 20 of 18. Ben benieuwd dus.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 21:59:09
Overigens begrijp ik van twitter dat de regels omtrent Q1 gebaseerd zjin op een minimum van 22 deelnemers. Geen 20 of 18. Ben benieuwd dus.
en geen Vettel, dus nog maar 17. Wel een geluk bij een ongeluk voor Vettel, zijn toch alweer 4 autos minder die ie voorbij moet ;)

0634

Maar Vettel is, neem ik aan, officieel wél deelnemer, toch? Dat hij niet gaat rijden, is zijn keuze, maar hij zal vast op het lijstje deelnemers aan Q1 staan.

Perton

Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 19:52:19
Citaat van: Perton op 25 oktober 2014 - 18:20:03
Er zijn dan ook in theorie ontelbare privateers, maar niet even veel potentiële fabrieksteams. Dus nogal wiedes dat als er van de ene groep (ik noem fictieve getallen) 500 zijn en van de andere 50, dat in die eerste groep het aantal mislukkingen ook hoger zal zijn.

Maar er worden voorbeelden genoemd die vele malen talrijker zijn. Dan kan je die paar (in verhouding) succesverhalen noemen, maar het is niet raar dat je (Sabai) dat niet doet. Het aantal privateers dat flopt is m.i. gewoon veel te hoog. Daarom snap ik de hosanna richting hen nooit zo.

Er wordt gesteld dat je je met privateers veel makkelijker kunt identificeren, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Er zijn er een paar (die misschien niet eens echte privateers zijn), maar zo zijn er ook fabrikanten met wie je je prima kunt identificeren.
Och ja, qua identificatie is het mij ook om het even. En uiteindelijk zijn die (semi-)fabrieksteams als Ferrari en McLaren ook gewoon als privateer begonnen. Dat ze nu geen privateer meer zijn betekent niet dat er plots geen identificatie mee is natuurlijk. Het gaat mij er alleen om, dat een autofabrikant zeer makkelijk uit de sport staat. Een privateer is dat niet. Althans, een privateer stapt uit de sport omdat ie het niet meer kan betalen, niet omdat ie geen zin meer in heeft. Als het instappen voor privateers nou gemakkelijker (dus goedkoper) wordt gemaakt, heb je tenminste een doorstroom van teams. Met fabrikanten is dat maar afwachten. We hebben nu mazzel gehad dat Honda, Renault en BMW nog even door bleven betalen, maar als ze dat niet hadden gedaan...

Perton

Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 21:59:09
Overigens begrijp ik van twitter dat de regels omtrent Q1 gebaseerd zjin op een minimum van 22 deelnemers. Geen 20 of 18. Ben benieuwd dus.
Och, dit is wat er staat:

The above procedure is based upon a Championship entry of 26 cars. If 24 cars are entered
seven will be excluded after Q1 and Q2 and if 22 cars are entered only six cars will be excluded
after Q1 and Q2.


Nu staat er inderdaad niet expliciet wat er bij 20 of 18 auto's gebeurt, maar volgens mij heeftCharlie Whiting het recht om een verduidelijking van een reglement aan de teams te sturen, dus ik vermoed dat dat gewoon zal gebeuren.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 23:26:46
Maar Vettel is, neem ik aan, officieel wél deelnemer, toch? Dat hij niet gaat rijden, is zijn keuze, maar hij zal vast op het lijstje deelnemers aan Q1 staan.
dat zeker, daar zullen ze ook zeker niet het systeem op gaan aanpassen. Ik wilde alleen maar ff zeggen dat er dus maar 1 afvaller gaat zijn in Q1, mocht het zo blijven als het is. Ik denk wel dat het aangepast gaat worden, want stel dat er nog iemand afvalt (bv door een probleem in FP3 oid), dan gaat Q1 eigenlijk nergens meer om. Dat zullen ze toch wel willen voorkomen. k denk niet dat ze de 10 auto s in Q3 gaan veranderen, maar gewoon 2x 4 afvallers in Q1 en Q2 waardoor er uiteindelijk 10 overblijven.

Wings

Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 20:11:30
Jeroen: Ja leuk, maar Red Bull is zoals we allemaal weten geen privateer zoals 'ie bedoeld is - meer een tussenvorm. Die is daardoor vrij onvoorspelbaar aangezien ze daar enerzijds afhankelijk zijn van hoe hun product verkoopt, maar anderzijds ook best wel veel doelen binnen de sport hebben om daaraan vast te blijven houden. Wel onvoorspelbaar op een positievere manier dan 'zuivere' fabrikanten'.

Een privateer is toch een team dat het primair doel heeft om te racen? Was een woord voor maar die schiet me nu niet te binnen.

0634

Citaat van: Perton op 26 oktober 2014 - 02:32:36
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 19:52:19
Citaat van: Perton op 25 oktober 2014 - 18:20:03
Er zijn dan ook in theorie ontelbare privateers, maar niet even veel potentiële fabrieksteams. Dus nogal wiedes dat als er van de ene groep (ik noem fictieve getallen) 500 zijn en van de andere 50, dat in die eerste groep het aantal mislukkingen ook hoger zal zijn.

Maar er worden voorbeelden genoemd die vele malen talrijker zijn. Dan kan je die paar (in verhouding) succesverhalen noemen, maar het is niet raar dat je (Sabai) dat niet doet. Het aantal privateers dat flopt is m.i. gewoon veel te hoog. Daarom snap ik de hosanna richting hen nooit zo.

Er wordt gesteld dat je je met privateers veel makkelijker kunt identificeren, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Er zijn er een paar (die misschien niet eens echte privateers zijn), maar zo zijn er ook fabrikanten met wie je je prima kunt identificeren.
Och ja, qua identificatie is het mij ook om het even. En uiteindelijk zijn die (semi-)fabrieksteams als Ferrari en McLaren ook gewoon als privateer begonnen. Dat ze nu geen privateer meer zijn betekent niet dat er plots geen identificatie mee is natuurlijk. Het gaat mij er alleen om, dat een autofabrikant zeer makkelijk uit de sport staat. Een privateer is dat niet. Althans, een privateer stapt uit de sport omdat ie het niet meer kan betalen, niet omdat ie geen zin meer in heeft. Als het instappen voor privateers nou gemakkelijker (dus goedkoper) wordt gemaakt, heb je tenminste een doorstroom van teams. Met fabrikanten is dat maar afwachten. We hebben nu mazzel gehad dat Honda, Renault en BMW nog even door bleven betalen, maar als ze dat niet hadden gedaan...

Dat ben ik eigenlijk ook allemaal met je eens hoor. Ik zie ook heus wel de mindere kanten van de fabrikanten, maar óók van de privateers. De fabrikanten zijn niet los te maken van de F1 in mijn ogen. Ik snap de sympathie voor de underdog wel, maar in alle realiteit begrijp ik de (fictieve) stelling 'fabrikanten zijn boe en lieve privateers zijn lief' dan ook nooit zo.

Kootje

Citaat van: Perton op 26 oktober 2014 - 02:37:21
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 21:59:09
Overigens begrijp ik van twitter dat de regels omtrent Q1 gebaseerd zjin op een minimum van 22 deelnemers. Geen 20 of 18. Ben benieuwd dus.
Och, dit is wat er staat:

The above procedure is based upon a Championship entry of 26 cars. If 24 cars are entered
seven will be excluded after Q1 and Q2 and if 22 cars are entered only six cars will be excluded
after Q1 and Q2.

Nu staat er inderdaad niet expliciet wat er bij 20 of 18 auto's gebeurt, maar volgens mij heeftCharlie Whiting het recht om een verduidelijking van een reglement aan de teams te sturen, dus ik vermoed dat dat gewoon zal gebeuren.

Bij 20 auto's zullen er (denk ik) steeds 5 auto's afvallen om zo toch aan 'n top10 voor Q3 te komen.

Kootje

Citaat van: Wings op 26 oktober 2014 - 07:58:14
Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 20:11:30
Jeroen: Ja leuk, maar Red Bull is zoals we allemaal weten geen privateer zoals 'ie bedoeld is - meer een tussenvorm. Die is daardoor vrij onvoorspelbaar aangezien ze daar enerzijds afhankelijk zijn van hoe hun product verkoopt, maar anderzijds ook best wel veel doelen binnen de sport hebben om daaraan vast te blijven houden. Wel onvoorspelbaar op een positievere manier dan 'zuivere' fabrikanten'.

Een privateer is toch een team dat het primair doel heeft om te racen? Was een woord voor maar die schiet me nu niet te binnen.

Ik weet niet of er in de F1 'n vastomlijnde definitie omheen zit, maar voor mij is iedere niet autofabrikant 'n privateer. Enige uitzondering daarop betreft McLaren omdat zij slechts auto's produceren om te kunnen racen.[/b]

NielsD

Citaat van: Kootje op 26 oktober 2014 - 08:31:31
Citaat van: Perton op 26 oktober 2014 - 02:37:21
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 21:59:09
Overigens begrijp ik van twitter dat de regels omtrent Q1 gebaseerd zjin op een minimum van 22 deelnemers. Geen 20 of 18. Ben benieuwd dus.
Och, dit is wat er staat:

The above procedure is based upon a Championship entry of 26 cars. If 24 cars are entered
seven will be excluded after Q1 and Q2 and if 22 cars are entered only six cars will be excluded
after Q1 and Q2.

Nu staat er inderdaad niet expliciet wat er bij 20 of 18 auto's gebeurt, maar volgens mij heeftCharlie Whiting het recht om een verduidelijking van een reglement aan de teams te sturen, dus ik vermoed dat dat gewoon zal gebeuren.

Bij 20 auto's zullen er (denk ik) steeds 5 auto's afvallen om zo toch aan 'n top10 voor Q3 te komen.

Laten we dan weer gewoon een uur kwalificeren met maximaal 12 rondes, net zoals vroeger. Veel mooier..
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Kootje

Ook daar verschillen de meningen weer over. Ik vind dit systeem veel mooier en ook het one-lap qualifyer systeem kon ik altijd goed waarderen. Het originele systeem van 1 uur voor max 12 rondjes vond ik altijd verschrikkelijk.

Sabai

Citaat van: Kootje op 26 oktober 2014 - 09:15:46
Ook daar verschillen de meningen weer over. Ik vind dit systeem veel mooier en ook het one-lap qualifyer systeem kon ik altijd goed waarderen. Het originele systeem van 1 uur voor max 12 rondjes vond ik altijd verschrikkelijk.

Maar dat is een oneerlijk systeem. Want niet iedereen krijgt de kans om in gelijke omstandigheden en ronde neer te zette .  Vind het vreemd dat je dit wel eerlijk vind.

0634

Citaat van: Wings op 26 oktober 2014 - 07:58:14
Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 20:11:30
Jeroen: Ja leuk, maar Red Bull is zoals we allemaal weten geen privateer zoals 'ie bedoeld is - meer een tussenvorm. Die is daardoor vrij onvoorspelbaar aangezien ze daar enerzijds afhankelijk zijn van hoe hun product verkoopt, maar anderzijds ook best wel veel doelen binnen de sport hebben om daaraan vast te blijven houden. Wel onvoorspelbaar op een positievere manier dan 'zuivere' fabrikanten'.

Een privateer is toch een team dat het primair doel heeft om te racen? Was een woord voor maar die schiet me nu niet te binnen.

Raceteam?