Manor-Marussia topic

Gestart door Breaktest, 07 oktober 2014 - 21:46:49

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 17:46:31
Citaat van: Sabai op 25 oktober 2014 - 17:13:38
Ik kan me juist makkelijker identificeren met een autofabrikant dan met een nietszeggende privateer. Bij een merk heb ik een gevoel een privateer doet me niks. Toen Toyota Honda en Renault nog meededen vond ik het leuker dan met HRT Marussia en Caterham. Ze presteerden niet alleen beter maar voegde ook tenminste iets toe en waren geen rijdende chicanes. En dat ze allen wilden winnen maakte het voor mij een stuk interessanter dan meedoen om het meedoen en hopen op een puntje.   
Appels en peren. Je hebt ook goed presterende privateers (Williams, Sauber bij vlagen, Force India), maar die noem je weer niet.

De waslijst aan niet presterende privateers is echter kilometers groter. Die noem jij dan weer niet.

Perton

Er zijn dan ook in theorie ontelbare privateers, maar niet even veel potentiële fabrieksteams. Dus nogal wiedes dat als er van de ene groep (ik noem fictieve getallen) 500 zijn en van de andere 50, dat in die eerste groep het aantal mislukkingen ook hoger zal zijn.

Pancake Shield

Citaat van: Sabai op 25 oktober 2014 - 17:13:38
Citaat van: Breaktest op 25 oktober 2014 - 16:24:46
Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 16:10:34
Citaat van: Breaktest op 25 oktober 2014 - 16:03:54
Citaat van: Sabai op 25 oktober 2014 - 11:43:11
Gaat lekker zo. Sauber gaat ook al niet zo best.Ben benieuwd wat er van het huidige veld over gaat blijven. Hoop dat het gerucht dat Audi wil instappen waar is. Ik zie toch liever de Autofabrikanten terug dan al die hopeloze privateers
Ik juist andersom. In mijn optiek zijn het juist de autofabrikanten die de sport kapot hebben gemaakt.
Precies. De grote budgetten hebben de standaard om te winnen zodanig verhoogd dat de kleinere teams daarop afhaakten. Niet dat BMW en Toyota nou zo succesvol waren, maar ze namen wel de subtopplekken in die anders voor de privateers waren/konden zijn. Inmiddels zijn Honda, BMW en Toyota weer even vertrokken, maar de grote jongens voorin zijn doorgegaan met jaarlijks grotere budgetten waardoor het gat naar de rest - en daarmee de drempel tot succes - elk jaar weer groeit. Kleinere teams als Williams en Lotus kunnen met creativiteit zo wel af en toe leuk meedoen en soms zelfs een zege pakken, maar structureel voorin rijden om de hoofdprijzen zit er niet in.

Audi als motorleverancier van een nieuw en/of een bestaand team zou ik voorstander van zijn. Een compleet fabrieksteam niet.
Daar komt ook bij dat je je als fan nooit of vrijwel niet met een fabrieksteam kunt identificeren. Ze winnen omdat ze meer budget hebben. Nou en? Ik word niet warm of koud voor een team als Toyota, Renault, BMW, Honda, en zelfs niet Mercedes. Ze mogen wat mij betreft een motor leveren en verder moeten ze oprotten. Mijn grootste sympathie ligt bij teams als Williams en Sauber.

Ik kan me juist makkelijker identificeren met een autofabrikant dan met een nietszeggende privateer. Bij een merk heb ik een gevoel een privateer doet me niks. Toen Toyota Honda en Renault nog meededen vond ik het leuker dan met HRT Marussia en Caterham. Ze presteerden niet alleen beter maar voegde ook tenminste iets toe en waren geen rijdende chicanes. En dat ze allen wilden winnen maakte het voor mij een stuk interessanter dan meedoen om het meedoen en hopen op een puntje.   

Ik denk dat wij hier alllemaal sowieso qua dat van mening verschillen. De een zal zich meer verbonden voelen met een autofabrikant en de ander meer met een privateer. Ik vind verhalen over teams als Minardi, Zakspeed of Lleyton House vele malen boeiender bijvoorbeeld dan het verhaal van Honda. Maar dat is dus ieder voor zich.

Het is gewoon wel zo dat doordat de fabrieksteams een diepere zak met geld hebben (en de privateers niet) sneller richting succes racen. Met als gevolg dat de sponsoring daar eerder gaat zitten dan bij een team in de middenmoot/achterhoede. Waardoor privateers minder geld te besteden hebben aan de ontwikkeling en vervolgens over de kop gaan. En als dan de fabrikant niet meer tevreden is met de resultaten bv Toyota in het verleden. Dan vertrekt die ook met zijn hele hebben en houden. Met als gevolg dat je dus een steeds kleiner veld krijgt.

Citaat van: Perton op 25 oktober 2014 - 18:20:03
Er zijn dan ook in theorie ontelbare privateers, maar niet even veel potentiële fabrieksteams. Dus nogal wiedes dat als er van de ene groep (ik noem fictieve getallen) 500 zijn en van de andere 50, dat in die eerste groep het aantal mislukkingen ook hoger zal zijn.

Deze zag ik later erbij komen. Ben ik het helemaal mee eens.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Jehoentelaar

Een autofabrikant zit er - zoals uit de post van Pancake af te leiden is - ook met heel andere belangen dan een privateer. Een privateer heeft de sport als hoofddoel, terwijl een autofabrikant het als een tool gebruikt om zoveel mogelijk auto's te verkopen. En in het belang van de autoverkoop is het makkelijk om dure randzaken (de tools) uit te schakelen als het minder gaat. Een privateer zal volgens die theorie meer zijn best doen om te overleven want daar is de sport zoals gezegd het hoofddoel.

Even los van hoe de sport er in het algemeen voor staat is de onzekerheid voor de lange termijn dus een stuk groter in een kampioenschap met grotendeels autofabrikanten dan wanneer de sport vooral gevuld is met privateers.

Sabai

Autosport in welke vorm dan ook is een marketingtool.Ook voor privateers. Als het geen geld zou opleveren zou het ook niet bestaan en zoveel geld in omgaan.

Jehoentelaar

True, maar wel een uitspraak waarmee je voorbij gaat aan het focusverschil tussen autofabrikanten en privateers.

Sabai

#51
Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 19:24:23
True, maar wel een uitspraak waarmee je voorbij gaat aan het focusverschil tussen autofabrikanten en privateers.

De enige teams in de F1 die ik kan bedenken die die focus hebben zijn Williams en Sauber. Daarom zijn die er ook nog steeds. Maar in de andere klasses zal het kloppen wat je zegt.

Jehoentelaar

En daarom hebben we meer van die teams nodig en juist niet meer fabrieksteams: ze zijn er nog steeds.

0634

Citaat van: Perton op 25 oktober 2014 - 18:20:03
Er zijn dan ook in theorie ontelbare privateers, maar niet even veel potentiële fabrieksteams. Dus nogal wiedes dat als er van de ene groep (ik noem fictieve getallen) 500 zijn en van de andere 50, dat in die eerste groep het aantal mislukkingen ook hoger zal zijn.

Maar er worden voorbeelden genoemd die vele malen talrijker zijn. Dan kan je die paar (in verhouding) succesverhalen noemen, maar het is niet raar dat je (Sabai) dat niet doet. Het aantal privateers dat flopt is m.i. gewoon veel te hoog. Daarom snap ik de hosanna richting hen nooit zo.

Er wordt gesteld dat je je met privateers veel makkelijker kunt identificeren, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Er zijn er een paar (die misschien niet eens echte privateers zijn), maar zo zijn er ook fabrikanten met wie je je prima kunt identificeren.


Sabai

Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 19:41:55
En daarom hebben we meer van die teams nodig en juist niet meer fabrieksteams: ze zijn er nog steeds.

Mij om het even. Maar dan zal Bernie en de FIA een drastische koerswijziging moeten nemen en niet in de spagaat blijven hangen waar ze nu in zitten.

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 19:15:23
Een autofabrikant zit er - zoals uit de post van Pancake af te leiden is - ook met heel andere belangen dan een privateer. Een privateer heeft de sport als hoofddoel, terwijl een autofabrikant het als een tool gebruikt om zoveel mogelijk auto's te verkopen. En in het belang van de autoverkoop is het makkelijk om dure randzaken (de tools) uit te schakelen als het minder gaat. Een privateer zal volgens die theorie meer zijn best doen om te overleven want daar is de sport zoals gezegd het hoofddoel.

Even los van hoe de sport er in het algemeen voor staat is de onzekerheid voor de lange termijn dus een stuk groter in een kampioenschap met grotendeels autofabrikanten dan wanneer de sport vooral gevuld is met privateers.

Is dat zo? Ik betwijfel dat dus. Want zelfs de grote privateers uit het verleden zijn er ook niet meer. Eentje uitgezonderd, maar ook de fabrikanten hebben die uitzondering.

Vrijwel alle teams in de F1 zijn in de loop der tijd vervangen door anderen, fabrikant of privateer, dus wat dat betreft lijken zij me beiden niet bijster stabiel te noemen.

F1 heeft een mix van beiden nodig in mijn ogen. F1 zonder fabrikanten is ondenkbaar voor mij.

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 19:41:55
En daarom hebben we meer van die teams nodig en juist niet meer fabrieksteams: ze zijn er nog steeds.

Ze zijn er helemaal niet nog steeds. Ze komen en ze gaan net zo goed. Om andere redenen wellicht, maar ze komen en ze gaan net zo goed. Of denk je dat Red Bull en Force India in 2030 nog steeds op de grid staan?

Pancake Shield

Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 20:04:02
Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 19:41:55
En daarom hebben we meer van die teams nodig en juist niet meer fabrieksteams: ze zijn er nog steeds.

Ze zijn er helemaal niet nog steeds. Ze komen en ze gaan net zo goed. Om andere redenen wellicht, maar ze komen en ze gaan net zo goed. Of denk je dat Red Bull en Force India in 2030 nog steeds op de grid staan?

Als men op deze manier doorgaat betwijfel ik of er 2030 uberhaupt meer dan twee of drie teams op de grid staan.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Jehoentelaar

Jeroen: Ja leuk, maar Red Bull is zoals we allemaal weten geen privateer zoals 'ie bedoeld is - meer een tussenvorm. Die is daardoor vrij onvoorspelbaar aangezien ze daar enerzijds afhankelijk zijn van hoe hun product verkoopt, maar anderzijds ook best wel veel doelen binnen de sport hebben om daaraan vast te blijven houden. Wel onvoorspelbaar op een positievere manier dan 'zuivere' fabrikanten'.

En ja, Williams en Sauber zijn er nog steeds. Daar valt weinig omheen te praten lijkt me.

Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 19:58:29
Is dat zo? Ik betwijfel dat dus. Want zelfs de grote privateers uit het verleden zijn er ook niet meer. Eentje uitgezonderd, maar ook de fabrikanten hebben die uitzondering.

Vrijwel alle teams in de F1 zijn in de loop der tijd vervangen door anderen, fabrikant of privateer, dus wat dat betreft lijken zij me beiden niet bijster stabiel te noemen.

F1 heeft een mix van beiden nodig in mijn ogen. F1 zonder fabrikanten is ondenkbaar voor mij.

En waarom zijn die privateers er niet meer? Antwoord is al gegeven, maar voor de vorm: de fabrikanten hebben een budgettaire wapenwedloop in gang gezet die het voor privateers onmogelijk maakten om langer competitief mee te blijven doen. Zodoende zijn ze op enkele uitzonderingen na allemaal verdwenen. In de basis zijn het hele stabiele teams - in mijn post die je quote heb ik ook bewust aangegeven dat ik de situatie van de F1 an sich buiten beschouwing liet om de boel iets beter te kunnen schetsen.

BMW.WilliamsF1

Ik zou het erg jammer vinden als Marussia het niet gaat redden :(

Caterham boeit me niet zo. Dat team heeft nooit wat bereikt. Marussia wordt wel steeds wat beter. Helaas toch te weinig geld om het te redden dus. Zag dit niet echt aankomen eigenlijk. Of heb de berichten niet goed gevolgd :)