Nieuwe regels in 2017: F1 3 seconden sneller

Gestart door Jozef, 23 februari 2016 - 22:12:02

« vorige - volgende »

Zat je hierop te wachten?

Ja, F1 wordt hierdoor weer leuker
7 (43.8%)
Niet echt, maar als de teams en rijders er lol aan hebben...
3 (18.8%)
Helemaal niet, ik zie toch het verschil in rondetijd niet op tv
6 (37.5%)

Totaal aantal stemmen: 16

Matthijs

Citaat van: Jozef op 19 januari 2017 - 14:33:22
De bestaande circuits zijn natuurlijk wel vormgegeven met de oude auto's in het achterhoofd.
Ik snap wat je bedoelt, maar dan zijn Silverstone en Spa wel de slechtst mogelijke voorbeelden.

En er komen inderdaad geen trage bochten bij en er vallen snelle bochten af. Maar de trage bochten worden nu wel interessanter. Pouhon was inderdaad altijd al spannend, maar misschien worden middelsnelle bochten als Spoon van Suzuka en alle chicanes van Melbourne wel spannender, of de laatste bocht van Bahrein.

Jozef

Bahrein zou wel eens een stuk interessanter kunnen worden voor de coureurs, ja. Dat circuit heeft heel veel bochten die je net geen "snelle bocht" kunt noemen, en die dat nu misschien wel worden.

Monaco wordt ook een gekkenhuis, al gaat de snelheid daar ook weer omlaag omdat de bochten relatief nog krapper worden (bredere wagens).

Je hebt gelijk hoor, een heel aantal bochten zullen nu boeiender worden, vooral voor de coureurs dan (op tv merk je er helemaal niks van of iemand met 180 of met 200 door de bocht gaat). Het fysieke aspect wordt belangrijker en dat is wellicht goed voor ons als fans. Maar je kunt er niet omheen dat er bochten "verdwijnen" en je onder de streep dus bochten "verliest".

Matthijs

Citaat van: Jozef op 19 januari 2017 - 17:04:27
Maar je kunt er niet omheen dat er bochten "verdwijnen" en je onder de streep dus bochten "verliest".
Eens. Daarom blijft motorvermogen heel belangrijk in 2017: meer 'rechte' stukken

Jehoentelaar

Citaat van: Jozef op 19 januari 2017 - 17:04:27
Monaco wordt ook een gekkenhuis, al gaat de snelheid daar ook weer omlaag omdat de bochten relatief nog krapper worden (bredere wagens).

Haha, heb het hele gebeuren nog niet vanuit Monegaskisch perspectief bekeken. Dat mag wat worden.

Robbert65

Citaat van: Jehoentelaar op 20 januari 2017 - 18:12:19
Citaat van: Jozef op 19 januari 2017 - 17:04:27
Monaco wordt ook een gekkenhuis, al gaat de snelheid daar ook weer omlaag omdat de bochten relatief nog krapper worden (bredere wagens).

Haha, heb het hele gebeuren nog niet vanuit Monegaskisch perspectief bekeken. Dat mag wat worden.

Inhalen? Ho maar. De kijker verliest....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

In de jaren 90 en 80 waren de auto's ook breed. Toen klaagde ook niemand.

Sabai

Het gaat ook maar om enkele cm zal weinig van invloed zijn.Auto's worden wel 20 kg zwaarder dat vind ik wel veel.

Jozef

Het gaat om 10 centimeter aan elke kant, toch (van 180cm naar 200cm of ben ik verkeerd?)? Dat gaan ze zeker merken in Monaco.

Ik denk daarbij vooral aan de chicane na de tunnel die hoekiger wordt, en Rascasse wordt ook krapper. Maar we zullen zien, leuk wordt het wel denk ik, ik verwacht meer stuurfouten. :)

JS JTD

Inderdaad, de uiterste breedtemaat (wiel-wiel) gaat van 1800 naar 2000 mm. 20 cm breder gaan ze zeker merken! Laten we hopen dat het inhalen er niet teveel onder gaat lijden.

Jehoentelaar

Citaat van: Robbert65 op 20 januari 2017 - 22:53:25
Citaat van: Jehoentelaar op 20 januari 2017 - 18:12:19
Citaat van: Jozef op 19 januari 2017 - 17:04:27
Monaco wordt ook een gekkenhuis, al gaat de snelheid daar ook weer omlaag omdat de bochten relatief nog krapper worden (bredere wagens).

Haha, heb het hele gebeuren nog niet vanuit Monegaskisch perspectief bekeken. Dat mag wat worden.

Inhalen? Ho maar. De kijker verliest....

Dat deden ze sowieso al nauwelijks daar.

Matthijs

Citaat van: JS JTD op 21 januari 2017 - 22:48:10
Inderdaad, de uiterste breedtemaat (wiel-wiel) gaat van 1800 naar 2000 mm. 20 cm breder gaan ze zeker merken! Laten we hopen dat het inhalen er niet teveel onder gaat lijden.
Héél misschien op Monaco omdat de baan daar supersmal is, maar op andere banen toch echt niet. Stel, je wil in het extreme geval iemand buitenom inhalen. Dat was altijd al lastig, maar die 10 extra centimeters dat een auto aan weerszijden breder is maakt echt nauwelijks wat uit. Buitenom een auto in een 180-graden hairpin wordt slechts 31,4 cm langer (2x 10 cm x pi gedeeld door 2 (want halve cirkel)) en slechts 16 cm bij een haakse 90-gradenbocht. Dat maakt echt geen verschil.

Moeilijker inhalen zal mogelijk worden veroorzaakt door de verhoogde aerodynamische of mechanische grip maar echt niet door de breedte van de auto's.

robbert

ivm de nieuwe regels. Er was eens sprake van dat bij het einde van de safety car periode, de wagens terug naar de startgrid moeten, en zo vanuit stilstand terug moeten starten. Is deze regel nu erdoor gekomen of is deze regel geweigerd?

Jozef

Ja en nee. De discussie loopt nog, voor zover ik weet.

Wat in elk geval verandert in 2017, is de procedure voor starts op een (erg) natte baan. Waar je tot vorig jaar te vaak gewoon een start achter de safety car kreeg, zal in 2017 worden begonnen met 1 formatieronde achter de safety car. De race is dan nog niet gestart. Er kan dan besloten worden om nog meer formatierondes te rijden achter de safety car, om de baan verder te kunnen verkennen. Maar de race is dan nog niet officieel gestart en die extra formatierondes worden afgetrokken van de raceafstand.

Als er dan besloten wordt dat het tijd is om de race te starten, komt de SC binnen en gaat iedereen weer naar zijn plek op de grid en is er een staande start zoals normaal.

In extreme gevallen kan hier nog altijd van afgeweken worden. Als het tijdens de formatierondes zo erg is dat de rode vlag gezwaaid moet worden, zal er in principe op een later tijdstip een vliegende start genomen worden van achter de SC.

In november zouden Bernie en de teams het eens geworden zijn om na elke SC, dus ook in het midden van de race, een staande start te nemen. Maar dit staat nog niet zo in de regels voor 2017 dus het is maar de vraag of het er echt van komt. Het brengt vele praktische problemen met zich mee (rijders die moeten starten van de vuile kant van de grid zijn echt wel in het nadeel, rijders op oudere banden ook).