Discussie veiligheid ongeval Bianchi

Gestart door Gonzalo, 07 oktober 2014 - 08:49:52

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Welke crashes precies, Sabai? Niet om je daarmee naar beneden te halen maar ik ben benieuwd want ik kan zelf geen vergelijkbare ongelukken verzinnen. Kubica had in 2007 bijvoorbeeld de mazzel dat hij met de juiste hoek het beton raakte waardoor die auto de klap goed absorbeerde (wat leidde tot een explosie aan onderdelen) en hij kwam niet meteen in zijn geheel tot stilstand. De salto van Webber een tijdje terug in Valencia werd gevolgd door een flinke schuiver, maar hij kwam in een metersdik kussen van absorptiemateriaal terecht. Ik kan geen ongelukken zonder letsel verzinnen waarbij de coureur zo snel tot stilstand kwam zonder dat de klap op enige wijze fatsoenlijk opgevangen werd.

Perton

Citaat van: Sabai op 11 oktober 2014 - 11:29:31
Maar volgens mij is Bianchi wel degelijk met zijn hoofd tegen de kraan aangebotst wat ook zichtbaar is op het filmpje. Normaal gesproken komen ze in de bandenstapel ook in millie seconden  tot stilstand en houden ze daar niet zulke verwondingen aan over. Kan me nog een crash van Kovalainen herinneren waarbij hij met zo'n 300 kph in de bbandenstapels ramde maar er nagenoeg niks aan overhield. En zo zijn er meer voorbeelden op te noemen. Ik geloof niet dat Bianchi niet de kraan niet geraakt heeft met zijn hoofd .En de verwondingen aan zijn hersens alleen door het wegvallen van de snelheid veroorzaakt is. Als dat zo is waarom is dit dan nooit eerder gebeurd?
Als ik het goed heb begrepen zijn bij een DAI geen verwondingen zichtbaar op CT-scans (als ik dit fout heb, hoor ik het graag). Als Bianchi daadwerkelijk zichtbare inwendige verwondingen aan zijn hersenen had gehad door de klap op zijn hoofd, had de FIA dit vermoed ik wel gemeld bij hun persconferentie gisteren. Dus misschien dat op magische wijze de helm wél voldoende bescherming heeft geboden, ik heb geen idee.

Verder, nooit eerder gebeurd? Ik heb vaak genoeg gehoord van coureurs die gewond raakten omdat hun hersenen tegen hun schedel knalden, maar ik durf hierbij niet te zeggen of ze bij hun crash ook door het een of ander op hun hoofd zijn geraakt.

0634

Moest even denken aan Hakkinen in Australie 1995. Maar ook die had bandenstapels en die was niet in zijn geheel frontaal, impact was toch onder een bepaalde hoek.

0634

Citaat van: Kootje op 11 oktober 2014 - 10:55:22


En welk deel vd auto denk jij dat er als eerste geraakt werd toen hij onder de kraan door reed. Zoals ik het zag, eerst het hoofd, daarna de rollbar. Had er 'n dak opgezeten, dan was de volgorde, dak hoofd, rollbar geweest. Het dak had dus de eerste klap opgevangen en wel degelijk bescherming geboden. Hoeveel hangt af vd sterkte vd constructie, daarom zeg ik dat het verschil had KUNNEN maken.

Maar goed, jullie zien dat blijkbaar anders en dat is verder prima. Ik zie het iig zo en tenzij jullie met wetenschappelijk bewijs komen dat dit niet zo is, hou ik het op mijn theorie. Die zal namelijk toch ergens op gebaseerd zijn, de discussie over wel of geen dak is niet zomaar ontstaan. Hiermee wil ik overigens niet beweren dat ik wel gelijk heb en jullie niet, dat dat duidelijk moge zijn voordat ik weer van misplaatste arrogantie beschuldigt word.

Hij raakte inderdaad eerst het hoofd, wellicht had het in dit geval dus inderdaad iets uit kunnen maken. Al denk ik, en dat is niet om eigenwijs te doen, dat een doorzichtige koepel nooit zo sterk kan zijn dat het echt heel veel verschil had kunnen maken bij deze specifieke impact. Een koepel is m.i dan ook veel handiger in situaties zoals met Massa toen en Alonso. Los daarvan, vind ik een koepel helemaal niks, en hoop ik dat we het nooit zullen zien.

Verder vind ik jou niet arrogant, maar ik weet niet of dat naar mij gericht was, dus dit geheel terzijde.

Kootje

@Jeroen,

Maar jij hebt 'n nu over 'n doorzichtige koepel (plexiglas?) terwijl ik het duidelijk over 'n dakconstructie heb. Bij een dakconstructie denk ik aan 2 draagarmen en 'n dicht oppervlak boven de coureur, net als in 'n normale auto. Nu hoop ik dat, net als 'n koepel, inderdaad ook nooit te zien, maar ik ben ervan overtuigd dat dit wel degelijk verschil had kunnen maken.



Die arrogantieopmerking was in z'n algemeenheid en als zwarte humor bedoeld, maar kwam wel voort uit 'n discussie van pak 'm beet 3 weken geleden waarin ik door Mathijs, en ja ... ook door jou, arrogant genoemd werd. Niet teveel van aantrekken dus. ;)

0634

Citaat van: Kootje op 11 oktober 2014 - 13:14:54
@Jeroen,

Maar jij hebt 'n nu over 'n doorzichtige koepel (plexiglas?) terwijl ik het duidelijk over 'n dakconstructie heb. Bij een dakconstructie denk ik aan 2 draagarmen en 'n dicht oppervlak boven de coureur, net als in 'n normale auto. Nu hoop ik dat, net als 'n koepel, inderdaad ook nooit te zien, maar ik ben ervan overtuigd dat dit wel degelijk verschil had kunnen maken.

O, een dakconstructie... Tja, dat had ik inderdaad anders gelezen. Probeer me even voor te stellen hoe dat er dan uit zou moeten zien, maar ik krijg dan een visioen van bier zonder alcohol. Het mag dan gezonder en veiliger zijn, het is gewoon geen bier meer.

CitaatDie arrogantieopmerking was in z'n algemeenheid en als zwarte humor bedoeld, maar kwam wel voort uit 'n discussie van pak 'm beet 3 weken geleden waarin ik door Mathijs, en ja ... ook door jou, arrogant genoemd werd. Niet teveel van aantrekken dus. ;)
Ow, dat zou kunnen. Weet ik niet meer. Zal wel een heat of the moment ding zijn geweest of zo. Doorgaans heb ik geen enkele moeite met jou of jouw manier van posten. Al heb je maar zelden gelijk natuurlijk ;).

Kootje

Citaat van: Jeroen op 11 oktober 2014 - 13:19:33
O, een dakconstructie... Tja, dat had ik inderdaad anders gelezen. Probeer me even voor te stellen hoe dat er dan uit zou moeten zien, maar ik krijg dan een visioen van bier zonder alcohol. Het mag dan gezonder en veiliger zijn, het is gewoon geen bier meer.

LMP1 met open wielen ::)


CitaatOw, dat zou kunnen. Weet ik niet meer. Zal wel een heat of the moment ding zijn geweest of zo. Doorgaans heb ik geen enkele moeite met jou of jouw manier van posten. Al heb je maar zelden gelijk natuurlijk ;).

Helaas niet, maar ja ... hoop doet gekken in vreugde leven. :D


Arthur

Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634


Sabai

#175
Citaat van: Wings op 12 oktober 2014 - 08:10:17


Ik heb er in Grand Tourismo mee gereden en verwacht als deze wagen er zou komen we een stuk spectaculairdere races krijgen :)

Arthur

Ik mag toch echt hopen dat we deze kant niet opgaan :(
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Kootje

Vind het op zich wel 'n gaaf ding, maar niet voor Formule 1.

Arthur

Citaat van: Kootje op 12 oktober 2014 - 11:54:42
Vind het op zich wel 'n gaaf ding, maar niet voor Formule 1.

Alles aan wat bij F1 open is is hier gesloten.... Niets voor F1 dus [tenzij je van F1 afwilt].
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Kootje

Daarom zeg ik dus ook dat ik 't niets voor F1 vind. ;)