Discussie veiligheid ongeval Bianchi

Gestart door Gonzalo, 07 oktober 2014 - 08:49:52

« vorige - volgende »

Wings

Citaat van: Arthur op 12 oktober 2014 - 21:15:34
Maar de huidige bolides zijn een 'geleidelijke' evolutie die ik accepteer. Ineens sluiten van de cockpit is weer iets heel anders!

Jij wel. Maar er zijn genoeg mensen die deze motoren zien als de grootste verandering sinds jaren. Ik zeg, afschaffen hulpmiddelen, cockpitranden, neus omhoog, gegroefde banden, en nog verder terug vleugels en de motor achterin. Compleet andere auto's. Dus in de geschiedenis van de autosport komt het gewoon voor.

Arthur

Citaat van: Wings op 12 oktober 2014 - 21:28:35
Citaat van: Arthur op 12 oktober 2014 - 21:15:34
Maar de huidige bolides zijn een 'geleidelijke' evolutie die ik accepteer. Ineens sluiten van de cockpit is weer iets heel anders!

Jij wel. Maar er zijn genoeg mensen die deze motoren zien als de grootste verandering sinds jaren. Ik zeg, afschaffen hulpmiddelen, cockpitranden, neus omhoog, gegroefde banden, en nog verder terug vleugels en de motor achterin. Compleet andere auto's. Dus in de geschiedenis van de autosport komt het gewoon voor.

Dat is dan weer NIET geleidelijk terugdraaien van evolutie... ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Citaat van: Jeroen op 12 oktober 2014 - 20:47:25
Vleugels zjin gewoon een aerodynamisch uitvinding. Dat hoort bij de ontwikkeling van de sport, zoals de vormgeving bijvoorbeeld ook veranderd is door de jaren. Maar de cockpit en de wielen zijn altijd open gebleven.

Het omkappen van wielen is ook gewoon een aerodynamische uitvinding. Zeggen dat dat niet mag, is in feite net zo onzinnig als vleugels verbieden.

0634

Nee het is een veiligheidsmaatregel. En het mag wel, maar ik wil het persoonlijk niet. Dat is een mening. Geen verbod.

Perton

Ja, maar zeggen: "Het hoort niet bij de Formule 1" is een flauwekul-argument, en volgens mij bedoelt Jozef dat te zeggen.

De W196 reed immers ook F1-races met gesloten wielen en dat wordt nog altijd als een van de beste F1-auto's ooit gezien. Dus los van dat je het zelf niet wil (wat mag) zie ik echt geen reden waarom het niet zou moeten.

Jozef

#215
Citaat van: Jeroen op 12 oktober 2014 - 23:40:07
Nee het is een veiligheidsmaatregel. En het mag wel, maar ik wil het persoonlijk niet. Dat is een mening. Geen verbod.

Oh, dus als het alleen de snelheid verbetert en niet de veiligheid (vleugels) dan is het oké en wordt het algemeen aanvaard, maar als het de snelheid verbetert én de veiligheid (wielkappen) dan is er geen denken aan? Rare denkwijze.

Het rijden met open wielen is gewoon een overblijfsel uit de 19de eeuw, omdat koetsen nu eenmaal ook open wielen hadden en de eerste auto's ook. In de 21ste eeuw zouden mensen eigenlijk beter moeten weten. Gesloten wielen zijn gewoon op alle vlakken beter. Veiliger, sneller, zuiniger.

Kootje

Kan zijn, maar als ik auto's met dichte wielen en dak wil zien kijk ik wel naar LeMans en het WEC.

0634

Wat Kootje zegt. Men mag zeggen 'vroeger zag het er ook anders uit', maar als we zometeen uit oogpunt van veiligheid een dak hebben vind ik dat persoonlijk echt afschuwelijk. Het hoort er gewoon niet bij.

We kunnen ook rubber stootranden om de wagens heenbouwen en zeggen: 'he, vroeger zagen de auto's er ook anders uit', maar volgens mij houdt het ergens wel een beetje op. Hoelang gaan we dat argument toepassen dan?

Bovendien en dat is nog het belangrijks: we slaan weer compleet en volledig door na één afschuwelijke crash in twintig jaar tijd (goh, dat voorspelde ik een week terug al). Verzin eerst eens een fatsoenlijke reden voordat dit soort voorstellen om de hoek komen kijken.

Jehoentelaar

Ik weet niet of het al voorbij is gekomen, maar het Duitse sportblad Kicker heeft het nu over een automatische snelheidslimiet in (deel)sectoren waar (dubbel) geel hangt. Ik kon alleen niet helemaal uit het stukje halen of de coureurs zelf daarmee om moeten gaan à la pitlane of dat het op afstand gaat.

Kootje

Zoals ik het begreep gaat dat op afstand en is het Whiting die bepaalt wanneer dat ingezet word. Vooralsnog vind ik dat nog het beste idee dat ik gehoord heb om de veiligheid tijdens gele vlag situaties te verbeteren.


Jozef

Ik ook, ben alleen een beetje bang voor het remmen bij het begin van een gele zone. Als ze in de pits komen, remmen ze ook op het allerlaatste moment voordat de snelheidslimiet geldt.

Maar goed, in zulk geval gaat het mogelijk om track position (wel of niet voor een concurrent uit de pits komen), dat heb je bij die gelevlagsituatie natuurlijk niet.

Jehoentelaar

Nou ja als het op afstand wordt ingesteld heb je dat aanremprobleem niet, want dan doet iedereen dat op hetzelfde punt.

Perton

Volgens mij gaan ze het tijdens de training in Austin testen, dus dan krijgen ze vanzelf wel een indicatie hoe het zit natuurlijk. En als ze slim zijn plannen ze een uurtje of twee in Jerez in om het systeem in samenwerking met de teams te simuleren. Als je de teams vervolgens op de overige testdagen van die week telkens een uur langer door laat testen, compenseer je die 'verloren' tijd ook weer. Zomaar een idee.

Sabai

Citaat van: Jehoentelaar op 13 oktober 2014 - 11:22:17
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen, maar het Duitse sportblad Kicker heeft het nu over een automatische snelheidslimiet in (deel)sectoren waar (dubbel) geel hangt. Ik kon alleen niet helemaal uit het stukje halen of de coureurs zelf daarmee om moeten gaan à la pitlane of dat het op afstand gaat.

Precies wat ik al dacht. Dit is dus haalbaar met de huidige techniek. Voordeel is ook dat niemand er nadeel van heeft want het is voor iedereen gelijk.