Bianchi zwaargewond na crash

Gestart door NielsD, 05 oktober 2014 - 13:26:26

« vorige - volgende »

Perton

Citaat van: Kootje op 06 oktober 2014 - 19:51:04
Citaat van: Jeroen op 06 oktober 2014 - 19:34:14
Dat had gekund. Maar m.i. was het gisteren absoluut niet onverantwoord om met de race te beginnen en in dit stuk wordt dat omschreven als een 'dramatische beslissing'. Ja, achteraf wel ja, maar het was m.i. absoluut niet extreem.

Oh nee, dat was het zeker niet, ook achteraf niet. Achteraf was het hooguit 'n dramatische beslissing om die SC niet uit te sturen, maar ja ... dat was nu eenmaal niet het protocol als we Max Mosley mogen geloven. Overigens wijt ik het meer aan die groene vlag die iig bij de bewuste baanpost gezwaaid werd, dan aan iets anders. Hoewel ik weet dat dit inhoud dat men pas vanaf dat punt op het gas mag, nodigt dit imo toch wel erg uit om gelijk het gas erop te gooien wat je ook kunt zien in het door Gerard geposte GPS filmpje. In mijn optiek had die groene vlag op dat punt nooit gegeven mogen worden.
Het is wat dat betreft niet anders dan wat we op de openbare weg doen als we het einde van de bebouwde kom-bordje al zien, dan trek je ook alvast op naar de 80.

Kootje

Precies. En juist daarom had daar nooit groen gezwaaid mogen worden.

Breaktest

Los van het geval Bianchi, realiseer ik me weer wat een karakter Lauda was, om onder soortgelijke omstandigheden uit te stappen, zelfs al dit het verlies van een wereldtitel betekende. Een groot man zijn door kwetsbaarheid te tonen. Misschien heb je daar nog meer ballen voor nodig dan voor doorrijden. Zoals destijds niemand Lauda het kwalijk nam, zou ook nu niemand het coureurs kwalijk nemen.
Da's toch heel anders dan het gemekker van Massa die hoopt dat een ander een beslissing voor hem neemt.

Perton

Dat merkte je ook toen Mike Conway stopte met IndyCar-racen (althans met ovals, want op circuits wint ie nog altijd races). Toen hoorde je ook best wel wat reacties van andere coureurs: "Ik weet niet of ik het zou durven." Waarmee ze dus bedoelden: het toegeven dat je ovalracen eigenlijk te gevaarlijk vindt en er dus mee stopt.

Misschien dat coureurs het wat betreft opgeven in de regen ook wel als een soort zwaktebod zien naar hun team toe. Het zou me niks verbazen en ergens denk ik ook wel dat het zo is. Ik weet dat Webber een paar jaar terug wilde dat een race niet werd herstart (ik meen die in Maleisië, waar toen uiteindelijk halve punten zijn uitgedeeld), maar ik durf vrijwel met zekerheid te zeggen dat hij gewoon ingestapt was als dat wel was gebeurd.

0634

Het enige dat misschien nog wel een extra risico was, was de invallende duisternis. Volgens Rob Smedley - las ik ergens - was het flink aan het schemeren, meer nog dan dat hij tijdens een GP ooit had meegemaakt. Maar goed, vanaf tv is dat niet te zien verder.

Franky R.

Citaat van: Breaktest op 06 oktober 2014 - 19:58:50
Los van het geval Bianchi, realiseer ik me weer wat een karakter Lauda was, om onder soortgelijke omstandigheden uit te stappen, zelfs al dit het verlies van een wereldtitel betekende. Een groot man zijn door kwetsbaarheid te tonen. Misschien heb je daar nog meer ballen voor nodig dan voor doorrijden. Zoals destijds niemand Lauda het kwalijk nam, zou ook nu niemand het coureurs kwalijk nemen.
Da's toch heel anders dan het gemekker van Massa die hoopt dat een ander een beslissing voor hem neemt.


100% mee eens. Er zijn eerder in de geschiedenis van de sport coureurs gewoon uitgestapt. Lauda, Prost en bijvoorbeeld ook Fittipaldi... Massa mekkerde wel, maar bleef wel volgas doorrijden. Dat is toch in tegenspraak met elkaar? Vettel had de grootste moeite om hem te passeren...laat staan Ricciardo. Dan moet Felipe Massa niet achteraf in de media gaan roepen hoe gevaarlijk het allemaal wel niet was. IMHO

Arthur

Citaat van: NielsD op 06 oktober 2014 - 18:28:51
Citaat van: Perton op 06 oktober 2014 - 18:25:29
Maar hoe wordt de sport voor jullie als kijker aangetast? Zoals ik zei ben ik geen voor- of tegenstander van de dichte cockpit. Ik vraag me alleen af wat het voor jullie zo anders maakt.

Voor mij maakt het anders, omdat het gewoon niet zo hoort. Formule 1 is al jaren en jaren een open cockpit en daarbij lijkt het mij ontzettend lelijk als je in één keer een Le Mans-achtige cockpit krijgt. Formule 1 is open en hoort open. Le Mans is dicht en hoort dicht. Ik snap de hele discussie omtrent de veiligheid gewoon niet. Het is na Senna al supervaak goed gegaan. Mijns inziens ging Kubica er nog harder af, maar die had alleen een gebroken teen (dacht ik). Als coureur neem je een bepaald risico, het maakt het niet minder erg, maar een vliegtuigpiloot kan ook neerstorten met z'n vliegtuig.

Voorop stellen dat ik de situatie van Bianchi wel heel erg vind.

En nog aanvullend, Kubica reed in een gesloten auto en zie wat er gebeurde.... En zoals met Bianchi voegt zo'n ruitje ook niets toe, sterker nog, ik denk dat de kans op letsel nog groter was geweest door die brokstukken van zo'n gesloten constructie bij een crash waarbij je ergens onderschuift. SC direct op de baan bij Marshalls en werkmaterieel op de baan!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Citaat van: Franky R. op 06 oktober 2014 - 20:13:44
Citaat van: Breaktest op 06 oktober 2014 - 19:58:50
Los van het geval Bianchi, realiseer ik me weer wat een karakter Lauda was, om onder soortgelijke omstandigheden uit te stappen, zelfs al dit het verlies van een wereldtitel betekende. Een groot man zijn door kwetsbaarheid te tonen. Misschien heb je daar nog meer ballen voor nodig dan voor doorrijden. Zoals destijds niemand Lauda het kwalijk nam, zou ook nu niemand het coureurs kwalijk nemen.
Da's toch heel anders dan het gemekker van Massa die hoopt dat een ander een beslissing voor hem neemt.


100% mee eens. Er zijn eerder in de geschiedenis van de sport coureurs gewoon uitgestapt. Lauda, Prost en bijvoorbeeld ook Fittipaldi... Massa mekkerde wel, maar bleef wel volgas doorrijden. Dat is toch in tegenspraak met elkaar? Vettel had de grootste moeite om hem te passeren...laat staan Ricciardo. Dan moet Felipe Massa niet achteraf in de media gaan roepen hoe gevaarlijk het allemaal wel niet was. IMHO

Het was voor die drie ook wel wat makkelijker dan voor Massa.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 06 oktober 2014 - 19:34:14
Citaat van: Kootje op 06 oktober 2014 - 19:32:56
Citaat van: Jeroen op 06 oktober 2014 - 19:25:57
Kijk, dit soort stukje krijg je dan: http://www.ad.nl/ad/nl/1020/Formule-1/article/detail/3762713/2014/10/06/Discussie-over-veiligheid-barst-los-door-crash-Bianchi.dhtml Wordt ineens racen tijdens de regen in twijfel getrokken.

Natuurlijk viel er regen, maar toen het heel heftig was reden ze achter de SC, en later (met Bianchi's crash) regende het flink, maar niet erger dan tijdens andere races in het verleden (naar mijn idee). Ik had niet het idee dat we naar extreme omstandigheden zaten te kijken die perse afgevlagd moest worden.

Dat niet nee, maar ik had wel het idee dat het nooit lang kon duren voordat de SC weer op de baan kwam. Niet vanwege Sutil's crash, maar vanwege de steeds heviger wordende regen. Er waren al 1 of 2 piloten die klaagden en de weersvoorspelling was vooraf ook al zo dat er vanaf lap 40 weer hevige regenval zou komen.

Dat had gekund. Maar m.i. was het gisteren absoluut niet onverantwoord om met de race te beginnen en in dit stuk wordt dat omschreven als een 'dramatische beslissing'. Ja, achteraf wel ja, maar het was m.i. absoluut niet extreem.

Eens! Na 2 ronden SC naar binnen vond ik tenenkrommend...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 06 oktober 2014 - 20:22:15

Het was voor die drie ook wel wat makkelijker dan voor Massa.

Hoe moet ik dat zien?


Lauda vocht om een WK, Massa niet. Prost zat idd. in een situatie waarin hij kon weigeren [laatste race van het seizoen].


Fittipaldi was regerend kampioen en reed volgens mij ook voor het WK...Dat was Montjuice 1975, waar trouwens ook Merzario en Wilson Fittipaldi uitstapten.


Dan houd je toch IMHO alleen Prost over...






0634

Meer qua status bedoel ik. Lauda, Prost en Fittipaldi waren allemaal meervoudige kampioenen. Als hun baas boos werd (wat bij Lauda het geval was) dan kwamen ze wel weer elders aan de bak. Voor Massa, die eigenlijk gewoon best wel blij mag zijn dat hij in de Williams nog mag rijden, ligt dat net even anders denk ik. En rijders van nog mindere statuur kunnen het nog minder maken want die liggen er helemaal zo uit.

Overigens vind ik het altijd wat overdreven; dat lef hebben om niet te rijden. Ik respecteer hun keuzes wel hoor, als je het onveilig vind moet je het niet doen, maar vooral die gasten in de jaren 70. Er stierven er zat, als je dan echt een statement wil maken zet je je daar wat meer voor in. Zoals Stewart deed: die reed wel gewoon iedere keer mee, maar die heeft nou echt veiligheid op de kaart gezet. Daar heb je dan meer aan dan aan een raceje niet rijden.

Pancake Shield

Ik lees nu op diverse sites dat de toestand van Bianchi omschreven wordt als stabiel, maar ernstig. Zou door de FIA-woordvoerder gezegd zijn. Maar zelfs de de officiele Formule 1-site meldt niks...
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Arthur

Citaat van: Pancake Shield op 06 oktober 2014 - 22:33:09
Ik lees nu op diverse sites dat de toestand van Bianchi omschreven wordt als stabiel, maar ernstig. Zou door de FIA-woordvoerder gezegd zijn. Maar zelfs de de officiele Formule 1-site meldt niks...

Tja, daar kun je alle kanten mee op. Wat zegt stabiel....? Meer dan afwachten en hopen kunnen we ook hier niet. Sad but true.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Volgens mij betekent stabiel inderdaad gewoon dat je niet House-stijl hoeft te verwachten dat iemand het komende uur allemaal rare shit doet qua lichaam en dat de zwellingen die er gisteren waren nu onder controle zijn. Maar goed, stabiliseren was natuurlijk ook het doel van de eerste operatie, lijkt me. Dus in dat opzicht was de operatie geslaagd.

gloudiesaurus

Jep stabiel zijn na een zware crash is zo slecht nog niet.
Grote vraag blijft nog steeds hoe zwaar zijn verwondingen zijn.

Wellicht dat ze daar pas over enkele dagen iets zinnings over kunnen zeggen?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is