Bianchi zwaargewond na crash

Gestart door NielsD, 05 oktober 2014 - 13:26:26

« vorige - volgende »

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 06 oktober 2014 - 17:43:08
Nu krijgen we de komende tijd natuurlijk weer de onzinnigheden over hoe het allemaal veiliger kan. Kom de discussie over dichte auto's weer naar boven of bij ieder ongevalletje een SC (Villeneuve slingerde dat al aan). Terwijl de sport ontzettend veilig is en we door dit bizarre ongeval nu niet net moeten doen alsof het allemaal zo gevaarlijk is. Het is 20 jaar geleden dat de laatste stierf. Er zijn zat sporten die als minder gevaarlijk bekend staan die dat niet na kunnen vertellen.


Paniekvoetbal...ja, daar mogen we inderdaad voor vrezen... :(

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 oktober 2014 - 17:43:08
Nu krijgen we de komende tijd natuurlijk weer de onzinnigheden over hoe het allemaal veiliger kan. Kom de discussie over dichte auto's weer naar boven of bij ieder ongevalletje een SC (Villeneuve slingerde dat al aan). Terwijl de sport ontzettend veilig is en we door dit bizarre ongeval nu niet net moeten doen alsof het allemaal zo gevaarlijk is. Het is 20 jaar geleden dat de laatste stierf. Er zijn zat sporten die als minder gevaarlijk bekend staan die dat niet na kunnen vertellen.
nee, maar je kunt het ook niet verkopen dat dit nog een keer weer gebeurd. Daarnaast zijn er toch wel duidelijk een aantal dingen toe aan verbetering. Ze moeten idd niet gaan doorslaan, maar dr zal toch wel wat moeten veranderen. Dr waren gisteren bv ook een aantal marshalls die heel veel geluk hadden, ik vind dit wel iets meer dan alleen een freak accident.

Perton

Same here. Een freak accident vind ik bijvoorbeeld zoiets als die van Simoncelli. Dat kan je niet voorkomen (niet op een logische manier in ieder geval), tenzij je de hele sport afschaft. En ook wel die van Dan Wheldon. Leuk dat die huidige auto's zo gebouwd zijn dat auto's niet meer gelanceerd kunnen worden, maar ik heb nog steeds auto's gelanceerd zien worden in de afgelopen twee IndyCar-seizoenen. Vraag maar aan Dario Franchitti. Daar ontkom je gewoon niet aan bij auto's.

Dat vind ik freak accidents. Dit niet, hier kan zeker lering uit worden getrokken. De conclusie kan natuurlijk ook zijn: "We accepteren het als sport dat er één zo'n ongeval per tien jaar voorkomt", al verwacht ik niet dat dat zal gebeuren.

Franky R.

Citaat van: Perton op 06 oktober 2014 - 17:59:09
Same here. Een freak accident vind ik bijvoorbeeld zoiets als die van Simoncelli. Dat kan je niet voorkomen (niet op een logische manier in ieder geval), tenzij je de hele sport afschaft. En ook wel die van Dan Wheldon. Leuk dat die huidige auto's zo gebouwd zijn dat auto's niet meer gelanceerd kunnen worden, maar ik heb nog steeds auto's gelanceerd zien worden in de afgelopen twee IndyCar-seizoenen. Vraag maar aan Dario Franchitti. Daar ontkom je gewoon niet aan bij auto's.

Dat vind ik freak accidents. Dit niet, hier kan zeker lering uit worden getrokken. De conclusie kan natuurlijk ook zijn: "We accepteren het als sport dat er één zo'n ongeval per tien jaar voorkomt", al verwacht ik niet dat dat zal gebeuren.


Waarom niet? Massa en Surtees jr. in 2009...en we rijden nog steeds met open cockpits...

Perton

Een freak accident vind ik iets wat niet te voorkomen is, en dit was wel te voorkomen, dus volgens mij zijn we het wel redelijk eens, of ik begrijp jouw post nu verkeerd.

Franky R.

Citaat van: Perton op 06 oktober 2014 - 18:02:15
Een freak accident vind ik iets wat niet te voorkomen is, en dit was wel te voorkomen, dus volgens mij zijn we het wel redelijk eens, of ik begrijp jouw post nu verkeerd.


http://www.gppits.net/nieuws/mosley_en_lauda_niemand_zat_fout/


Mosley legt hier uit dat het een procedures was om die JCB te gebruiken. Hoe vaak heb je F1-auto's voorbij een gele vlag situatie zien rijden, terwijl een auto weggetakeld wordt?


Maar ik vermoed dat de FIA dit zal veranderen; een JCB voor de vangrails is safetycar.

Gerard

Als iemand bezwaar tegen dit filmpje heeft, laat het weten...
De crash volledig in beeld
http://www.dumpert.nl/mediabase/6619993/e2683a2f/bianchi_crash_formule_1_japan.html

Sabai

Citaat van: Franky R. op 06 oktober 2014 - 18:01:07
Citaat van: Perton op 06 oktober 2014 - 17:59:09
Same here. Een freak accident vind ik bijvoorbeeld zoiets als die van Simoncelli. Dat kan je niet voorkomen (niet op een logische manier in ieder geval), tenzij je de hele sport afschaft. En ook wel die van Dan Wheldon. Leuk dat die huidige auto's zo gebouwd zijn dat auto's niet meer gelanceerd kunnen worden, maar ik heb nog steeds auto's gelanceerd zien worden in de afgelopen twee IndyCar-seizoenen. Vraag maar aan Dario Franchitti. Daar ontkom je gewoon niet aan bij auto's.

Dat vind ik freak accidents. Dit niet, hier kan zeker lering uit worden getrokken. De conclusie kan natuurlijk ook zijn: "We accepteren het als sport dat er één zo'n ongeval per tien jaar voorkomt", al verwacht ik niet dat dat zal gebeuren.


Waarom niet? Massa en Surtees jr. in 2009...en we rijden nog steeds met open cockpits...

Een dichte cockpit had hier imo geen enkel verschil gemaakt.

Kootje

Gezien het feit dat z'n complete roll-bar eraf lag, denk ik dat idd ook niet nee. :o

0634

Citaat van: Tuesday op 06 oktober 2014 - 17:50:54
Citaat van: Jeroen op 06 oktober 2014 - 17:43:08
Nu krijgen we de komende tijd natuurlijk weer de onzinnigheden over hoe het allemaal veiliger kan. Kom de discussie over dichte auto's weer naar boven of bij ieder ongevalletje een SC (Villeneuve slingerde dat al aan). Terwijl de sport ontzettend veilig is en we door dit bizarre ongeval nu niet net moeten doen alsof het allemaal zo gevaarlijk is. Het is 20 jaar geleden dat de laatste stierf. Er zijn zat sporten die als minder gevaarlijk bekend staan die dat niet na kunnen vertellen.
nee, maar je kunt het ook niet verkopen dat dit nog een keer weer gebeurd. Daarnaast zijn er toch wel duidelijk een aantal dingen toe aan verbetering. Ze moeten idd niet gaan doorslaan, maar dr zal toch wel wat moeten veranderen. Dr waren gisteren bv ook een aantal marshalls die heel veel geluk hadden, ik vind dit wel iets meer dan alleen een freak accident.

Dat ben ik niet met je oneens. Zware ongevallen moeten altijd onderzocht worden over hoe voortaan het te voorkomen. Alleen, vaak slaat zo'n discussie zo door na een ongeval als dit. Dan komt de 'dichte cockpit'-discussie weer naar boven. Die verwacht ik in dit geval eigenlijk (de openwiel-discussie is er ook zo eentje die je met regelmaat hoort).

Waar vooral naar gekeken moet worden is naar de vlaggen-situatie m.i.. Even zonder die opnieuw aan te slingeren, is dat iets waar je wat mee kan winnen. Als ik lees dat er gewoon - ondanks de vlaggen - nauwelijks serieus werd afgeremd, tja, dan is daar nog winst te behalen.

Maar de opzet van de banen, de auto's, dat soort dingen, het lijkt mij niet dat we daar nu radicale wijzigingen aan moeten ondergaan door dit, toch enigszins uitzonderlijke, ongeval.

Perton

Jeroen, je wordt op je wenken bediend, Autosport heeft al een interview met Rob Smedley over dichte cockpits. Ik heb zelf niet echt een mening over die dingen. Ze hoeven van mij niet per se, om de vrij simpele reden dat dergelijke ongevallen maar zeer sporadisch voorkomen in alle vormen van openwielracerij die ik volg. Maar als ze komen, ben ik er verder ook niet op tegen ofzo. Het is net als de grotere of kleinere vleugels van enkele jaren terug, of de turbo, het went wel.

Maar één punt van Smedley ben ik het wel op zich met hem eens: "Does that change the formula a bit? I think if you compare the cars in 2014 to the cars in 1950, when the world championship started, they don't look very similar."

Het maakt de Formule 1 niet wezenlijk anders, behalve dat je de helm niet langer in de buitenlucht ziet maar door een stukje kunststof heen. Verandert voor mij het kijkplezier verder niet.

Breaktest

Citaat van: Perton op 06 oktober 2014 - 17:59:09
Same here. Een freak accident vind ik bijvoorbeeld zoiets als die van Simoncelli. Dat kan je niet voorkomen (niet op een logische manier in ieder geval), tenzij je de hele sport afschaft. En ook wel die van Dan Wheldon. Leuk dat die huidige auto's zo gebouwd zijn dat auto's niet meer gelanceerd kunnen worden, maar ik heb nog steeds auto's gelanceerd zien worden in de afgelopen twee IndyCar-seizoenen. Vraag maar aan Dario Franchitti. Daar ontkom je gewoon niet aan bij auto's.

Dat vind ik freak accidents. Dit niet, hier kan zeker lering uit worden getrokken. De conclusie kan natuurlijk ook zijn: "We accepteren het als sport dat er één zo'n ongeval per tien jaar voorkomt", al verwacht ik niet dat dat zal gebeuren.
Het gaat erom of je hier iets uit kunt leren binnen redelijke grenzen en zonder de sport zelf aan te tasten. Dat laatste doet een dicht dakje wat mij betreft wel. Bij iedere crash de race neutraliseren ook. Dat kost al gauw zo'n ronde of vijf per crash, en met een gemiddelde van 4 (nattevingerwerk) auto's per race, kijk je voor je het weet een derde van de tijd naar een optocht.
Maar het blijft raar dat een circuit op kritische punten bekleed is met rubber, maar uitgerekend op een bewezen crashplek mag een bonk staal verschijnen zonder enige impactbekleding. Ik denk dus dat daar iets aan gedaan moet worden. Hoewel ik niet durf te beweren dat het Bianchi in dit specifieke geval gered zou hebben.

0634

Ik wilde wat typen over dichte cockpits, maar Breaktest zegt het wel zo'n beetje. ;)

Perton

Maar hoe wordt de sport voor jullie als kijker aangetast? Zoals ik zei ben ik geen voor- of tegenstander van de dichte cockpit. Ik vraag me alleen af wat het voor jullie zo anders maakt.

NielsD

Citaat van: Perton op 06 oktober 2014 - 18:25:29
Maar hoe wordt de sport voor jullie als kijker aangetast? Zoals ik zei ben ik geen voor- of tegenstander van de dichte cockpit. Ik vraag me alleen af wat het voor jullie zo anders maakt.

Voor mij maakt het anders, omdat het gewoon niet zo hoort. Formule 1 is al jaren en jaren een open cockpit en daarbij lijkt het mij ontzettend lelijk als je in één keer een Le Mans-achtige cockpit krijgt. Formule 1 is open en hoort open. Le Mans is dicht en hoort dicht. Ik snap de hele discussie omtrent de veiligheid gewoon niet. Het is na Senna al supervaak goed gegaan. Mijns inziens ging Kubica er nog harder af, maar die had alleen een gebroken teen (dacht ik). Als coureur neem je een bepaald risico, het maakt het niet minder erg, maar een vliegtuigpiloot kan ook neerstorten met z'n vliegtuig.

Voorop stellen dat ik de situatie van Bianchi wel heel erg vind.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna