Suzuka : Cijfer voor de race?

Gestart door Sabai, 05 oktober 2014 - 11:22:52

« vorige - volgende »

Cijfer voor de race?

10
0 (0%)
9
0 (0%)
8
2 (18.2%)
7
4 (36.4%)
6
2 (18.2%)
5
1 (9.1%)
4
0 (0%)
3
0 (0%)
2
0 (0%)
1
2 (18.2%)

Totaal aantal stemmen: 11

Poll gesloten: 20 oktober 2014 - 11:22:52



Jehoentelaar

Het racen voor het ongeluk was niet heel gek en zou ik an sich met een zeven kunnen beoordelen. Maar de race als geheel behoeft geen beoordeling.

Tuesday

Een 7. Voor een regenrace was het niet heel erg spectaculair. Toch nog genoeg leuke duels en een gevecht om P1 met een mooie inhaalactie.

Arthur

Ik ben geen fan van Bianchi. Maar als hij hier goed uit komt geef ik direct een 10! Zijn gezondheid houd mij meer bezig dan de hele race of kampioenschapsstrijd. De race was mooi totdat mij het nieuws bereikte dat. Vanaf dat moment was ik niet meer met de race bezig maar met Bianchi...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Fietser

Citaat van: Franky R. op 05 oktober 2014 - 13:38:30
Citaat van: Fietser op 05 oktober 2014 - 13:27:03
Wisselende omstandigheden, bandenkeuzes, slippertjes, gevechten, verschillende lijnen, inhaalacties. Spanning genoeg dus, daarom een 8. Hoe het afloopt met Bianchi heeft voor mij geen enkel effect op de waardering van de race. Met de trendy geschoktheid (van tegenwoordig) heb ik he-le-maal niets. Deze intense meelevendheid wordt m.i. namelijk steevast geroepen door mensen (waaronder vast ook een aantal collega's van Bianchi) die er in werkelijkheid nog geen seconde van wakker liggen. Dat neemt niet weg dat ik - heel braafjes & correct - vanzelfsprekend hoop dat het met hem weer helemaal goed komt.


Heb in de karting genoeg zware crashes gezien waardoor ik best gehard ben, maar noem het dan een uiting van respect...Intens meelevendheid kunnen alleen de naasten en zeer goede vrienden, vind ik.

Mee eens, intens meeleven doen alleen naasten en zeer goede vrienden.
Respect is prima - heb ik ook -, maar het is tevens het meest misbruikte en daardoor gedevalueerde woord van het laatste decennium.

Fietser

Citaat van: Jeroen op 05 oktober 2014 - 13:45:20
Citaat van: Perton op 05 oktober 2014 - 13:35:07
Tsja, ik lig er wel wakker van. Net als toen ik Surtees, Simoncelli en Wheldon zag doodcrashen. Maar goed, ik toon dan verder ook geen intense meelevendheid.

Precies. Je houdt van de sport, dit is de zwarte zijde. Het heeft niks te maken met intense meelevendheid, maar wel simpelweg met gezond respect en liefde voor de race-sport.

Dat gezegd hebbende: Fietser is een troll. Dat weet iedereen. Waarom gaan we er eigenlijk op in?

Over het woordje 'respect' heb ik hierboven al iets gezegd. En verder is het business as usual. Wie een geluid maakt dat afwijkt van de meute, krijg hier direct te maken met persoonlijke aantijgingen. Meute en internetfora zijn vaak pleonasmen van elkaar...
Maar goed, liefde voor de race-sport dus, prima, maar wat is dat? De godganse dag op een autosportforum je meningen en weetjes verkondigen? Of met zeer veel plezier naar races kijken en de schoonheid van de sport bewonderen?
Als je een prachtige race niet kunt scheiden van persoonlijk drama - het topic luidt 'cijfer voor de race' - dan houden we er verschillende inzichten op na.

Het sterven of een verwonding van een coureur of van toeschouwers, is triest. Of het nu Bianchi betreft of De Cesaris of een familie die is platgedrukt door een monstertruck. Maar het is ook allemaal erg relatief, vind ik. Sterker nog: al die oplopende emoties bij volgers die de personen in kwestie niet persoonlijk kennen, komen m.i. vaak akelig dicht bij fake.

Dit kun je natuurlijk wel erg 'trollerig' vinden. Dat mag, maar ik beschouw dat als een compliment. Dank je. 

Fietser

Citaat van: Perton op 05 oktober 2014 - 13:49:57
Omdat ik een goed persoon heb en eenzame oude mannen graag nog wat lichtpuntjes in hun leven geef.

Ik heb ook een goed persoon. En eenzaamheid en lichtpuntjes? Is dat niet meer iets voor de jonge garde die wanhoopt als er nergens een bliepje afgaat?

Perton

Nee hoor, dat is meer iets voor de verstokte oude mensen die flink lopen te generaliseren, omdat ze eigenlijk een beetje gefrustreerd zijn als ze terugdenken aan de afgelopen 50 jaar van hun leven, die in hindsight vrij doelloos zijn geweest. Maar hé, jij generaliseert, ik doe dat ook, dus dit gaat absoluut niet over jou :)

Kootje

Citaat van: Fietser op 06 oktober 2014 - 09:45:56
Het sterven of een verwonding van een coureur of van toeschouwers, is triest. Of het nu Bianchi betreft of De Cesaris of een familie die is platgedrukt door een monstertruck. Maar het is ook allemaal erg relatief, vind ik. Sterker nog: al die oplopende emoties bij volgers die de personen in kwestie niet persoonlijk kennen, komen m.i. vaak akelig dicht bij fake.

+1

Al weet ik niet of die emoties inderdaad fake zijn, ik deel ze in ieder geval niet. Tuurlijk is het erg wat Bianchi overkomen is, eigen schuld of niet maakt verder niets uit. Dat gun je hem niet, z'n familie niet, niemand niet en datzelfde geld voor De Ceasaris, Schumacher en al die andere mensen die dagelijks zwaar letsel oplopen of verongelukken. Maar zolang ik die mensen niet persoonlijk ken raakt het me ook niet persoonlijk. Klinkt misschien hard, maar het is wel de realiteit. Want hoewel ik voor hem, z'n vrienden, z'n familie en z'n fans hoop dat hij hier goed uitkomt, zal ik er geen traan om laten en geen minuut minder van slapen als hij 't niet red. Sorry. :-\

SDG

Natuurlijk kennen we Bianchi niet persoonlijk en is zijn ongeval niet erger of minder erg dan dat van een onbekend iemand die in het verkeer een zwaar ongeval heeft.

Maar we zijn nu eenmaal Formule 1-fans en daardoor raakt het sommigen van ons wel harder, omdat we nu eenmaal fans zijn van de sport en daardoor meeleven met de deelnemende coureurs. Omdat we hen iedere twee weken nauwgezet volgen op tv en omdat we in de tussentijd ook zoveel info over hen opzoeken en verwerken en zo een soort van band met hen creëren, ook al loopt die hoofdzakelijk in één richting. Wij kennen immers alle coureurs individueel, maar in de omgekeerde richting is dat uiteraard niet het geval. Het is allemaal inherent aan het gegeven van een bekend persoon te zijn.

Perton

Tsja in mijn geval, ik heb Bianchi ook eens ontmoet, dat vind ik dan toch anders dan wanneer het Vettel of Alonso zou zijn, ook al is dat een grotere naam.

Kootje

CitaatWij kennen immers alle coureurs individueel, maar in de omgekeerde richting is dat uiteraard niet het geval. Het is allemaal inherent aan het gegeven van een bekend persoon te zijn.

Maar dat is 't, ik ken ze geen van allen. Ik weet hun naam, nationaliteit en bij welk team ze rijden. Ik weet hoe ze eruit zien, al zou ik ze op straat straal voorbij lopen, maar verder weet ik niets van ze. Ik weet niet wanner ze jarig of hoe oud ze zijn, waar ze wonen, wie hun vriendin is, wat ze graag eten en drinken, naar welke muziek ze luisteren, wat voor films ze graag kijken, welke sporten ze nog meer beoefenen, waar ze graag op vakantie gaan, of ze egoistisch zijn of juist genereus etc. etc. Ik ken alleen de coureur, de persoon daarachter niet.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 06 oktober 2014 - 17:48:42
CitaatWij kennen immers alle coureurs individueel, maar in de omgekeerde richting is dat uiteraard niet het geval. Het is allemaal inherent aan het gegeven van een bekend persoon te zijn.

Maar dat is 't, ik ken ze geen van allen. Ik weet hun naam, nationaliteit en bij welk team ze rijden. Ik weet hoe ze eruit zien, al zou ik ze op straat straal voorbij lopen, maar verder weet ik niets van ze. Ik weet niet wanner ze jarig of hoe oud ze zijn, waar ze wonen, wie hun vriendin is, wat ze graag eten en drinken, naar welke muziek ze luisteren, wat voor films ze graag kijken, welke sporten ze nog meer beoefenen, waar ze graag op vakantie gaan, of ze egoistisch zijn of juist genereus etc. etc. Ik ken alleen de coureur, de persoon daarachter niet.
daarin is iedereen ook weer verschillend. Jij spreekt keurig voor jezelf, maar Fietser maak allerlei generaliserende opmerkingen. Op zich maakt hij prima punten, alleen op de verkeerde manier. Laat iedereen het gewoon op zn eigen manier beleven.

0634

#29
Wat Tuesday zegt: het is vooral het generaliseren. Er zullen ongetwijfeld mensen tussen zitten die reageren zoals hij verfoeid, maar de 'trendy meute' reageert gewoon normaal volgens mij.

Het is geen familie en ook geen bekende, dus intense meelevendheid ken ik nu niet, maar het is wel mijn favo sport waardoor er wel een zekere betrokkenheid is, en dodelijke ongelukken zien is sowieso niet mijn hobby (uitgaande van het ergste).

Het is natuurlijk een stuk meer dan een anoniem bericht in de krant over een ongeluk met dodelijke afloop van iemand van wie ik nog nooit heb gehoord, alhoewel het gevolg wellicht hetzelfde is.