Round 15: Japanese Grand Prix, Suzuka Circuit, Suzuka

Gestart door Maikel0230, 29 september 2014 - 23:51:47

« vorige - volgende »

Gonzalo

Ik vind niet dat de wedstrijdleiding veel fout heeft gedaan, het is beetje dezelfde discussie als met het vangrail-ongeluk van Raikkonnen. De kans is zo miniem dat er iets gebeurd, dat het absurd lijkt daarvoor een safety car uit te sturen.

In Silverstone hebben ze ervoor gekozen de vangrails te repareren, wat tonnen kritiek opleverde. Dit keer werd de safety car niet uitgestuurd maar werd er gekozen voor dubbel geel, wat normaal altijd zou moeten volstaan. Als je dan echter met een rotvaart die bocht ingereden komt...

Een safety car pikt verder ook niet meteen het hele veld op, niks garandeerd dat hij die bocht dan wel aan een matig tempo zou genomen hebben.

Gerard

Zag dit op Facebook voorbij komen


Ik weet niet of dit echte data is maar als dat zo is zat er wel lang tussen het moent dat Sutil crashte en het moment dat bianchi daar strandde.. en ...200 km/h opmmoment van impact.. :-[ :o waarom reed hij nog zo hard?

Jehoentelaar

Onderschatting van het gevaar. Stel dat deze info echt is, is meteen het grote probleem goed zichtbaar. Chilton komt in dit filmpje eveneens twee keer met ruim 220-230 km/h voorbij de gevarenzone knallen.

Tuesday

Citaat van: Gerard op 06 oktober 2014 - 13:25:38
Zag dit op Facebook voorbij komen


Ik weet niet of dit echte data is maar als dat zo is zat er wel lang tussen het moent dat Sutil crashte en het moment dat bianchi daar strandde.. en ...200 km/h opmmoment van impact.. :-[ :o waarom reed hij nog zo hard?
precies een rondje later, want helemaal aan t begin van het filmpje zie je Bianchi net voor Sutil zitten en dan zie je ook dat ie een rondje eerder op het eind van de bocht boven de 250 zat. Hij deed een rondje later wel degelijk rustiger aan al is het lastig om exact te vergelijken omdat het filmpje net een paar seconden te laat begint.

Pancake Shield

Dat is eigenlijk het hele probleem nu zou ik zeggen. Ik zie nu op diverse punten discussies ontstaan over de veiligheid van de rijders etc. Dat ze de race hadden moeten stilleggen etc. Maar het probleem is vooral gewoon dat de gele vlagen genegeerd worden door de rijders. Nu is dit heel ernstig afgelopen voor Bianchi, maar ook het feit dat anderen (je kunt jammerlijk genoeg niet zien hoe hard iedereen rijdt) nog vol doorknallen zegt misschien dat er iets gedaan moet worden aan het feit dat coureurs gele vlaggen negeren...
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Jehoentelaar

Het probleem begint eigenlijk al heel vroeg in de carrières. In de Formel ADAC ging het vorig jaar al aardig fout op de Sachsenring toen twee auto's op de achterkant van een auto van racecontrol (?) reden. Dat liep goed af vanwege de lagere snelheid en doordat die auto wel meegaf, maar zo zie je dat coureurs al vanaf het begin van hun carrière heel veel vrijheid krijgen in hoe ze moeten anticiperen op dergelijke situaties. Nou is het wel zo dat in sommige klassen rustig het halve veld een straf krijgt voor zoiets, maar het is blijkbaar niet voldoende om het de coureurs echt af te leren.

Matthijs

Het feit dat Bianchi de auto verloor onder geel wil nog helemaal niet zeggen dat hij te hard reed. Het kan ook zijn dat hij iets te abrupt van het gas ging en daardoor de auto verloor. Ik ben het met jullie eens dat er te vaak te hard gereden wordt onder geel, maar we weten helemaal niet of Bianchi zich hier ook schuldig aan maakte.

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 06 oktober 2014 - 15:16:15
Het feit dat Bianchi de auto verloor onder geel wil nog helemaal niet zeggen dat hij te hard reed. Het kan ook zijn dat hij iets te abrupt van het gas ging en daardoor de auto verloor. Ik ben het met jullie eens dat er te vaak te hard gereden wordt onder geel, maar we weten helemaal niet of Bianchi zich hier ook schuldig aan maakte.


De FIA kan dat makkelijk nagaan door de telemetrie op te vragen bij Marussia. Ik denk dat dat al gebeurd is.

Tuesday

Citaat van: Matthijs op 06 oktober 2014 - 15:16:15
Het feit dat Bianchi de auto verloor onder geel wil nog helemaal niet zeggen dat hij te hard reed. Het kan ook zijn dat hij iets te abrupt van het gas ging en daardoor de auto verloor. Ik ben het met jullie eens dat er te vaak te hard gereden wordt onder geel, maar we weten helemaal niet of Bianchi zich hier ook schuldig aan maakte.
nou, uit het filmpje dat Gerard poste wordt wel het 1 en ander duidelijk. Bianchi leek idd rustiger aan te doen, maar ondanks dat ging het nog steeds erg hard. Vergelijkbaar met wat andere coureurs deden, maar goed, die hadden misschien weer betere banden of wat dan ook. Laat ze het maar goed onderzoeken, ik denk dat het voor ons lastig is om schuldigen aan te wijzen. Sowieso hoeft dat van mij niet (direct).

Tuesday

dr staan inmiddels ook amateurbeelden van het ongeluk op youtube. Iedereen moet uiteraard zelf bepalen of ie het wil zien:

(via F1today)

Kootje

Er even vanuitgaande dat Gerards filmpje correct is, hoe komen jullie er dan bij dat hij het rustiger aandeed? ???

Als je het filmpje van goed bestudeerd, gingen zowel Sutil als Bianchi er beiden met 210 kmu vanaf. Dan doe je het dus niets rustiger aan. Het snelheidsverschil waar jullie het over hebben komt voort uit het feit dat ze op het punt van de crash nog volop aan het accelereren zijn, niet omdat hij 't rustiger aandeed. ::)

Perton

#371
Citaat van: Matthijs op 06 oktober 2014 - 15:16:15
Het feit dat Bianchi de auto verloor onder geel wil nog helemaal niet zeggen dat hij te hard reed. Het kan ook zijn dat hij iets te abrupt van het gas ging en daardoor de auto verloor. Ik ben het met jullie eens dat er te vaak te hard gereden wordt onder geel, maar we weten helemaal niet of Bianchi zich hier ook schuldig aan maakte.
Dat kan ik wel zeggen, want door de FIA is bevestigd dat er dubbel gezwaaid geel was. Dat bekent: pas op, er is gevaar, de baan kan geblokkeerd zijn en houd er rekening mee dat je ieder moment tot volledige stilstand moet kunnen komen. Of Bianchi nou 50km langzamer reed dan een ronde eerder of niet, het lijkt mij vrij sterk dat je aan deze voorwaarden voldoet op het moment dat je 200 rijdt.

Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat het allemaal maar Bianchi zijn eigen schuld is. Zoals Jehoentelaar ook stelt, dit is iets wat wedstrijdleidingen overal wel accepteren, dus gaan coureurs het normaal vinden (al ken ik genoeg voorbeelden in de F3 waar coureurs wél aangepakt worden, dus het kan wel). Ik pleit er al jaren voor dat er veel strenger wordt opgetreden bij gele vlaggen. Zoals ik gister ook al stelde, er zijn drie gradaties van gele vlaggen (stil, zwaaiend en dubbel zwaaiend), maar coureurs behandelen die tweede en derde ook als de eerste door alleen even van het gas af te gaan.

Hoe dit zou kunnen worden bestraft / gestimuleerd (hangt er maar net vanaf welke aanpak je als FIA zou willen hanteren) weet ik ook niet. En mijn posts zijn ook zeker geen knee-jerk-reactie. Mensen die mij goed kennen weten namelijk dat ik al jarenlang tegen het gedrag van coureurs (wat betreft gele vlaggen) ben. Ik heb al jaren voor een incident als dat van Bianchi gewaarschuwd (oké, niet helemaal, cru gezegd heb ik altijd problemen gehad met het mogelijke gevaar voor de marshals en de eerder gestrande coureur) en dat is nu helaas gebeurd...

Nogmaals, wat ik gister ook zei, ik ben het volledig met Jeroen eens dat de wedstrijdleiding eens naar zichzelf moet kijken hoe de safety car is ingezet, en ik snap ook robbert zijn punt dat daar ongetwijfeld commerciële belangen bij kwamen kijken. Maar als de FIA dit incident gaat analyseren (en mijn vermoedens zijn dat dat zeker gaan gebeuren) hoop ik bij God dat ze ook eens kijken naar hoe coureurs met gele vlaggen omgaan,

Perton

Citaat van: Tuesday op 06 oktober 2014 - 15:57:53
dr staan inmiddels ook amateurbeelden van het ongeluk op youtube. Iedereen moet uiteraard zelf bepalen of ie het wil zien:

(via F1today)
Hij is offline gehaald, als iemand een mirror heeft zie ik deze graag. Uiteraard niet om de sensatie, want zo chill vind ik het niet om nare ongevallen te zien, maar omdat ik dan een betere mening kan vormen over het incident.

Kootje

Er viel weinig te zien eigenlijk.

Je ziet Sutil's auto en de kraan staan, je ziet marshalls alle kanten op rennen, je ziet 'n marshall de toren beklimmen waar 'n marshall vreemd genoeg gewoon met groen staat te zwaaien, wat auto's vd wedstrijdleiding achteruit rijden en als je goed kijkt zie je 'n klein stukje van Bianchi's Marussia. Van het ongeval zelf zie je in ieder geval helemaal niet, wat ik erg jammer vind. Niet omdat ik op sensatie belust ben, maar wel omdat ik met eigen ogen wil zien wat er nu precies gebeurd is. Het heeft er voor mij namelijk alle schijn van dat hij onder die kraan doorgeschoten is, maar dat zou ik graag bevestigd of ontkend hebben.

Perton

Ah oké, want dit was de omschrijving van F1Today: "In deze video van iemand uit het publiek is goed te zien hoe hard de impact van Bianchi met het bergingsvoertuig is." Vandaar dat het me leek alsof je de crash zelf goed in beeld had in die video.