Round 15: Japanese Grand Prix, Suzuka Circuit, Suzuka

Gestart door Maikel0230, 29 september 2014 - 23:51:47

« vorige - volgende »

robbert

Citaat van: Perton op 05 oktober 2014 - 13:01:39
Geen idee, misschien wel. Ik weet alleen dat ik tijdens de race erg verbaasd was dat er geen SC kwam. Ik geef eerlijk toe dat ik vanwege Hamilton wel riep van "Alsjeblieft geen SC!!" dus in die zin interesseerde veiligheid me op dat moment even wat minder. Maar er objectief naar kijkend vraag had er natuurlijk een SC moeten komen.

Hoe dan ook, dit ongeluk toont wel aan dat in dergelijke situaties de SC veel sneller de baan op moet, zoals Jeroen ook stelt.
ja en dan gaan wij klagen dat de sc terug de baan op komt

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 05 oktober 2014 - 13:58:15

Dus was bedoel je nou te zeggen? Jij vond het allemaal best goed gaan zo? Anders was het misschien ook mis gegaan? Wat doet het ertoe? Het was een levensgevaarlijke situatie in potentie en er is niet adequaat op gereageerd.
Je legt alles dus op het bordje van de FIA? Was het dan niet mis gegaan achter de SC? Dat bedoelde ik met de opmerking over een glazen bol. Nu blijkt dat Bianchi door aquaplaning van de baan raakte.

En wat bedoel je met 'of ik het allemaal wel best vond'? Net of ik het prima vind dat Bianchi nu in de kreukels ligt? :(
En wat wil je nog gewoon niet snappen? Geel is gas los. Dubbel geel, zoals dat blijkt uit het statement van de FIA betekent gas los en opgelet, gevaarlijke situatie.


Ga dan niet doen alsof de FIA niets gedaan heeft. Of op z'n minst de marshalls ter plaatse!

Perton

Citaat van: robbert op 05 oktober 2014 - 14:53:52
Citaat van: Perton op 05 oktober 2014 - 13:01:39
Geen idee, misschien wel. Ik weet alleen dat ik tijdens de race erg verbaasd was dat er geen SC kwam. Ik geef eerlijk toe dat ik vanwege Hamilton wel riep van "Alsjeblieft geen SC!!" dus in die zin interesseerde veiligheid me op dat moment even wat minder. Maar er objectief naar kijkend vraag had er natuurlijk een SC moeten komen.

Hoe dan ook, dit ongeluk toont wel aan dat in dergelijke situaties de SC veel sneller de baan op moet, zoals Jeroen ook stelt.
ja en dan gaan wij klagen dat de sc terug de baan op komt
Ja, dat kan. En daarom worden die mensen bij de FIA goed betaald om de juiste beslissing te nemen zonder aan commerciƫle belangen te denken.

Jehoentelaar

Citaat van: Franky R. op 05 oktober 2014 - 14:54:09
En wat wil je nog gewoon niet snappen? Geel is gas los. Dubbel geel, zoals dat blijkt uit het statement van de FIA betekent gas los en opgelet, gevaarlijke situatie.


Ga dan niet doen alsof de FIA niets gedaan heeft. Of op z'n minst de marshalls ter plaatse!
De marshalls ter plaatse zijn door inadequaat handelen van racecontrol onnodig in gevaar gebracht. Dan doe je niet niets nee, maar wel veel te weinig.

Kootje

Als het onder dubbel geel kan gebeuren, dan kan dat ook achter de SC. Was dat dan ook niet genoeg geweest? Wat blijft er dan nog over, code rood? Dan hadden we weer geroepen dat het overdreven was, net zoals we in GB riepen dat die SC belachelijk was nadat de vangrail was beschadigt.  ::)

Tuesday

net de race gezien. Maar bij de BBC gingen ze er direct uit na de podiumceremonie, dus k ben een beetje aan t bijlezen. Vind het een beetje gevaarlijk om zo snel al een oordeel klaar te hebben. Achteraf is t altijd zo makkelijk praten. Ik denk dat er weinig verschil is tussen dubbel geel en de eerste minuten achter de SC waar iedereen ook nog redelijk doorstampt om aansluiting te krijgen.
Hoe dan ook, hopelijk loopt het goed af met Bianchi.

Jehoentelaar

Citaat van: Kootje op 05 oktober 2014 - 15:04:51
Als het onder dubbel geel kan gebeuren, dan kan dat ook achter de SC. Was dat dan ook niet genoeg geweest? Wat blijft er dan nog over, code rood? Dan hadden we weer geroepen dat het overdreven was, net zoals we in GB riepen dat die SC belachelijk was nadat de vangrail was beschadigt.  ::)
Achter de SC rijd je geen 200. Daar ga je al.

rafael25


Pancake Shield

Die foto he, het lijkt wel alsof die achterkant van de helm helemaal aan gort is...

Weet je wat het is. FIA heeft bevestigd dat er dubbel geel gezwaaid werd en als je kijkt naar de schade aan de wagen van Bianchi dan is de Fransman er echt met een rotvaart van afgevlogen. Even afgezien wat er veiliger is, als daar met dubbel geel gezwaaid wordt, weet iedere coureur dat er een gevaar is en in dit geval heeft Bianchi geen snelheid geminderd. Met dit verschrikkelijk tragische ongeluk als gevolg. Ik hoop dat het goed komt met Bianchi (al heb ik daar als ik de foto's zie twijfels over)
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Perton

@Jehoentelaar. Klopt. Maar het is heel simpel, de regel bij dubbel gezwaaid geel is voor zover ik weet nog altijd dat je er rekening mee moet houden dat de baan is geblokkeerd en dat je ieder moment tot volledige stilstand moet kunnen komen. Dat heeft Bianchi simpelweg niet gedaan. Ik weet niet wat de andere coureurs daar deden, waarschijnlijk niet veel anders dan hij en zij hebben dan gewoon erg mazzel gehad.
Ik weet niet of je bij een safety car ook tot stilstand moet kunnen komen, maar dan liggen de snelheden sowieso al lager, zoals jij zegt, dus daar zal dat in principe (behalve in extreme omstandigheden, zoals bij die spin van Ericsson) geen probleem moeten zijn.

@Tuesday, uiteraard is het makkelijk gepraat achteraf, daarom vind ik ook dat er te makkelijk met het vingertje naar de wedstrijdleiding wordt gewezen. Ik wil hier echt niet beweren dat het 'eigen schuld dikke bult' is van Bianchi, want het gaat 999 van de 1000 keer nou eenmaal goed, hij heeft gewoon enorme pech gehad. Maar ik denk wel dat het wijs is als de FIA eens goed gaat toezien op de gele vlaggen in de toekomst

Gele vlag = er is iets gebeurd, hou daar rekening mee
Zwaaiend geel = er iets gebeurd, pas op!
Dubbel zwaaiend geel = er is iets gebeurd, pas op, misschien moet je tot volledige stilstand komen.

Als coureurs, zoals Alonso in Braziliƫ 2003, niet met dubbel gezwaaid geel kunnen omgaan, omdat ze toch wel doorknallen (en dan praat ik even in het algemeen, irrelevant of het vandaag regende of niet), dan moeten we misschien maar wel naar full course yellows zoals je die in de IndyCars hebt. Het zou een oplossing zijn waar ik niet achter zou staan, maar je zal toch iets moeten om de coureurs eens te laten inzien dat er niet voor niets drie verschillende gradaties van gele vlaggen bestaan.

Kootje

Citaat van: Jehoentelaar op 05 oktober 2014 - 15:08:31
Citaat van: Kootje op 05 oktober 2014 - 15:04:51
Als het onder dubbel geel kan gebeuren, dan kan dat ook achter de SC. Was dat dan ook niet genoeg geweest? Wat blijft er dan nog over, code rood? Dan hadden we weer geroepen dat het overdreven was, net zoals we in GB riepen dat die SC belachelijk was nadat de vangrail was beschadigt.  ::)
Achter de SC rijd je geen 200. Daar ga je al.

Onder dubbel geel hoor je dat ook niet te rijden. Dubbel geel is namelijk hetzelfde als 'n SC, met het verschil dat het slechts plaatselijk is en niet voor het complete circuit geld.

Jehoentelaar

Ik snap dat je niet zo hard hoort door te karren met dubbel geel, maar we weten dat dat toch wel gebeurt en dat ook zoiets bijdraagt aan de mate van (on)veiligheid in zo'n situatie. Ik hoop dan ook dat - misschien wat vroeg om nu te zeggen maar ik doe het wel even - alles en iedereen rondom een Grand Prix hiervan leert en echt doet wat men moet doen wanneer een dergelijke situatie zich nogmaals voordoet.

gloudiesaurus

Omtrent de situatie over Bianchi, daar hebben we inmiddels een apart topic over.
Ik heb wat berichten over gezet  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is


Perton

Citaat van: Jehoentelaar op 05 oktober 2014 - 15:38:30
Ik snap dat je niet zo hard hoort door te karren met dubbel geel, maar we weten dat dat toch wel gebeurt en dat ook zoiets bijdraagt aan de mate van (on)veiligheid in zo'n situatie. Ik hoop dan ook dat - misschien wat vroeg om nu te zeggen maar ik doe het wel even - alles en iedereen rondom een Grand Prix hiervan leert en echt doet wat men moet doen wanneer een dergelijke situatie zich nogmaals voordoet.
Ja, maar dat het gebeurt, betekent dus niet dat de verantwoordelijkheid van de coureurs om na te denken verdwijnt. Het gebeurt ook dat Russen 100 meter boven de grond aan een toren gaan hangen, maar dat ze het massaal allemaal doen betekent nog niet dat het handig is. Maar met je laatste zin ben ik het verder volledig eens.