Round 15: Japanese Grand Prix, Suzuka Circuit, Suzuka

Gestart door Maikel0230, 29 september 2014 - 23:51:47

« vorige - volgende »

0634

En dit is dan de FIA die straffen uitdeelt voor 'causing an avoidable accident'. Dit was vele malen gevaarlijker dan welk Maldonadootje dan ook.

SDG

Ik zeg niet dat dit geen SC verantwoordde, ik zeg alleen maar dat de afloop van het ongeluk - die deze keer alleen maar ongelukkig genoeg vrij tragisch geweest is - niet inherent is aan het slechte weer.

Franky R.

@Jeroen,


Pure routine...Het is natuurlijk niet de eerste keer dat zo'n mobiele kraan een auto wegtakelt tijdens de race. Men ging uit van een gele vlagsituatie en dat dat voldoende zou zijn...

Gerard

Pff zit nu alles te lezen en ik heb nog niets gezien. ..heftig allemaal.

0634

Citaat van: SDG op 05 oktober 2014 - 13:18:51
Ik zeg niet dat dit geen SC verantwoordde, ik zeg alleen maar dat de afloop van het ongeluk - die deze keer alleen maar ongelukkig genoeg vrij tragisch geweest is - niet inherent is aan het slechte weer.

Dat was het m.i. wel. Het weer was gewoon een enorme factor. Onder droogweer omstandigheden was de kans vele, vele, vele malen kleiner geweest dat er twee rijders kort achter elkaar op hetzelfde punt van de baan schieten.

0634

Citaat van: Franky R. op 05 oktober 2014 - 13:19:10
@Jeroen,


Pure routine...Het is natuurlijk niet de eerste keer dat zo'n mobiele kraan een auto wegtakelt tijdens de race. Men ging uit van een gele vlagsituatie en dat dat voldoende zou zijn...

Volkomen onzinnig. Zie het rijtje met factoren dat ik net postte. Waarom kwam de SC niet? Wat is in godsnaam een reden om te denken dat dit een normaal akkefietje is dat wel met geel af kan?

Alle omstandigheden in acht nemend was dit een in potentie levensgevaarlijke situatie, vanaf het moment dat de kraan voorbij de bandenstapel moest komen: Dus SC.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 05 oktober 2014 - 13:37:18
Citaat van: Franky R. op 05 oktober 2014 - 13:19:10
@Jeroen,


Pure routine...Het is natuurlijk niet de eerste keer dat zo'n mobiele kraan een auto wegtakelt tijdens de race. Men ging uit van een gele vlagsituatie en dat dat voldoende zou zijn...

Volkomen onzinnig. Zie het rijtje met factoren dat ik net postte. Waarom kwam de SC niet? Wat is in godsnaam een reden om te denken dat dit een normaal akkefietje is dat wel met geel af kan?

Alle omstandigheden in acht nemend was dit een in potentie levensgevaarlijke situatie, vanaf het moment dat de kraan voorbij de bandenstapel moest komen: Dus SC.


Dat is wat een routine ook doet. Denken dat er met minimale middelen en dus aandacht wel goed gaat.



Iemand had al aangegeven dat Ericsson achter de SC al van de baan ging. En omdat het Ericsson is, noem ik ook een Grosjean of zelfs Hamilton achter de SC in de fout gingen. De SC is daarmee niet heilig.

Franky R.

Overigens, hoeveel tijd zat er tussen de crash van Sutil en die van Bianchi? Want het duurt wel even voordat de SC echt effectief is, dacht ik?

Pancake Shield

Het doet mij ook wel wat denken aan dat incident met Liuzzi tijdens de Grand Prix van Europa in 2007. Toen regende het na de start zo hard en spinde hij, ramde hij met volle vaart bijna de Safety Car en vervolgens (weliswaar afgeremd) tikte hij nog zo'n zelfde soort kraantje aan waar Bianchi nu tegen aan reed.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

0634

Citaat van: Franky R. op 05 oktober 2014 - 13:45:29
Overigens, hoeveel tijd zat er tussen de crash van Sutil en die van Bianchi? Want het duurt wel even voordat de SC echt effectief is, dacht ik?

Minimaal een ronde. Tijd genoeg om daar met een kraan naartoe te rijden, dus tijd genoeg om fullcourse yellow uit te roepen, waarop vrijwel alle rijders direct van het gas gaan. we weten allemaal dat rijders heel anders reageren op Full course yellow dan op enkele gele vlaggen. Snap dat argument niet zo. Bovendien: dan had je alle veiligheid genomen die mogelijk was. Nu niet. Gaat het dan nog fout, okee, maar dan had je wel alles goed gedaan.

Franky R.

Citaat van: Pancake Shield op 05 oktober 2014 - 13:47:26
Het doet mij ook wel wat denken aan dat incident met Liuzzi tijdens de Grand Prix van Europa in 2007. Toen regende het na de start zo hard en spinde hij, ramde hij met volle vaart bijna de Safety Car en vervolgens (weliswaar afgeremd) tikte hij nog zo'n zelfde soort kraantje aan waar Bianchi nu tegen aan reed.
Liuzzi werd er nog op aangesproken ook, tot zover ik het mij nog kan herinneren.


@Jeroen,


Dus nog altijd niet afgeremd. En ik mis dan het argument dat er ter plaatse ook met geel werd gezwaaid. Dan moet je toch ook van het gas? Een, drie of tien gele vlaggen...het blijft een gele-vlag situatie, of niet?

Perton

Relevant is natuurlijk hoe de gele vlag was. We hadden het net over dubbel geel of niet, maar je hebt ook nog stilhangend geel en gezwaaid geel. In het eerste geval is van het gas gaan wel voldoende, in het tweede niet.

0634

Citaat van: Franky R. op 05 oktober 2014 - 13:51:37
Citaat van: Pancake Shield op 05 oktober 2014 - 13:47:26
Het doet mij ook wel wat denken aan dat incident met Liuzzi tijdens de Grand Prix van Europa in 2007. Toen regende het na de start zo hard en spinde hij, ramde hij met volle vaart bijna de Safety Car en vervolgens (weliswaar afgeremd) tikte hij nog zo'n zelfde soort kraantje aan waar Bianchi nu tegen aan reed.
Liuzzi werd er nog op aangesproken ook, tot zover ik het mij nog kan herinneren.


@Jeroen,


Dus nog altijd niet afgeremd. En ik mis dan het argument dat er ter plaatse ook met geel werd gezwaaid. Dan moet je toch ook van het gas? Een, drie of tien gele vlaggen...het blijft een gele-vlag situatie, of niet?

Nee. Er zit een verschil in een SC en geel. Ik snap ook totaal niet wat je zegt. Er was tijd zat om een SC uit te roepen en dan gaan rijders veel eerder van het gas dan wanneer er gewoon geel wordt gewapperd. Bovendien neem je dan alle mogelijke maatregelen.

Dus was bedoel je nou te zeggen? Jij vond het allemaal best goed gaan zo? Anders was het misschien ook mis gegaan? Wat doet het ertoe? Het was een levensgevaarlijke situatie in potentie en er is niet adequaat op gereageerd.


Jehoentelaar

Je hebt met SC toch ook dat die dingen een soort maximumsnelheid krijgen? Dat is met local yellows in ieder geval niet.

Franky R.

Citaat van: Perton op 05 oktober 2014 - 13:54:58
Relevant is natuurlijk hoe de gele vlag was. We hadden het net over dubbel geel of niet, maar je hebt ook nog stilhangend geel en gezwaaid geel. In het eerste geval is van het gas gaan wel voldoende, in het tweede niet.


De FIA heeft net een verklaring verspreid dat er ter plaatse met dubbel geel werd gezwaaid.


http://www.fia.com/note-media-regarding-jules-bianchi