Info via boordradio beperkt

Gestart door Sabai, 11 september 2014 - 18:54:22

« vorige - volgende »

0634

Als de insteek inderdaad is: 'we moeten het leuker maken voor de fan', dan ben ik al blij. Als beleidsbepalers dat als leidmotief hanteren, dan komt het namelijk wel goed met deze sport.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 11 september 2014 - 20:44:58
Als de insteek inderdaad is: 'we moeten het leuker maken voor de fan', dan ben ik al blij. Als beleidsbepalers dat als leidmotief hanteren, dan komt het namelijk wel goed met deze sport.

Eens! Maar pak het goed aan en niet halfslachtig. Misschien draaf ik te snel door maar voer het wel door totdat het echt leuk wordt. Teveel info leidt tot kunstmatig racen. Geef de coureurs het gevoel terug en de onwetendheid zodat ze zelf moeten beslissen en de juiste beslissing nemen om te pushen op basis van de beschikbare info. Niet alles in control vanaf de pitmuur.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jehoentelaar

Klinkt als een interessante ontwikkeling. Zolang men nog wel "Felipe baby we bring you the visor" mag roepen ben ik voor.

Jozef

Ach, ze hebben tegenwoordig toch allemaal een tv-scherm in hun stuur (nuja, op een paar teams na dan) dus wat is eigenlijk het verschil als ze die info krijgen op het stuur ipv in hun oren? Waarschuwingslampje voor te warme/koude banden en remmen, te hoog/laag brandstofverbruik etc. Makkelijk zat, komt een slimme student in een middagje voor je inprogrammeren.

Maikel0230

Echt een prachtige zet van de FIA, er wordt al langer geklaagd dat de coureurs teveel van die instructies krijgen over hoe ze nu moeten rijden.

Alleen had je van de FIA kunnen verwachten dat er een 'catch' aan vast hing maar ik zie er op dit moment geen, benieuwd wat dat gaat geven in Singapore, zal wel een hele aanpassing zijn voor de werking van een team.

En als de coureurs willen weten hoeveel de 'gaps' kijken ze maar lekker ouderwets weer op de pitboards.

Pluim voor de FIA!

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Hamilton#44

Ik zou nog een stap verder gaan, verbied al het radioverkeer tijdens de race, we hebben toch pitborden?

Dan heb je ook geen heibel over wat nu wel of niet mag, vind het nu betrekkelijk vaag allemaal. Wie zegt dat teams geen codewoorden afspreken?

robbert


Perton

Tsja FIA zegt zelf dat codewoorden niet mogen, maar ja, bewijs dat maar eens, net als met het teamorderverbod. Dus het zal allemaal wel loslopen.

Hamilton#44

Het weiland is groen voor de haas.  ;D

Franky R.

Citaat van: Hamilton#44 op 16 september 2014 - 12:28:28
Het weiland is groen voor de haas.  ;D


Ik hoorde Ferrari in 2007 in codetaal tegen Kimi praten. Een ratjetoe van codes en nummers...Schaf de radio dan helemaal af dan. Maar niet huilen als een coureur over zijn limiet van de Fuel Flow zit...

Ik vind het een domme move van de FIA, want ik zou als coureur graag willen weten waar ik mezelf kan verbeteren. Of waar een opponent een onderdeel op de baan heeft achtergelaten.


Jozef

Citaat van: Franky R. op 16 september 2014 - 15:07:52
Citaat van: Hamilton#44 op 16 september 2014 - 12:28:28
Het weiland is groen voor de haas.  ;D

Ik hoorde Ferrari in 2007 in codetaal tegen Kimi praten. Een ratjetoe van codes en nummers...Schaf de radio dan helemaal af dan. Maar niet huilen als een coureur over zijn limiet van de Fuel Flow zit...

Ik vind het een domme move van de FIA, want ik zou als coureur graag willen weten waar ik mezelf kan verbeteren. Of waar een opponent een onderdeel op de baan heeft achtergelaten.

Dat laatste mag natuurlijk nog steeds, veiligheidszaken mogen ze te allen tijde doorgeven. Alleen is er nu een hele verduidelijking gekomen van wat wel en niet mag. Zo mogen ze wel rondetijden van tegenstanders doorgeven maar geen sectortijden (eigen sectortijden weer wel). Hoe lang een ander al op zijn huidige set banden rijdt en hoeveel pitstops die waarschijnlijk nog gaat maken, mogen ze ook nog steeds doorgeven.

Maar wat dus niet mag, is strategische dingen zoals "nu pushen", "nu benzine sparen" en technische zaken zoals "nu remmen laten afkoelen" of "nu de achterbanden iets meer opwarmen". Dat zullen de coureurs dan helemaal zelf moeten regelen aan de hand van de info die ze op hun stuur kunnen lezen.

Sabai

En zo komen de echte mannen bovendrijven. 

Perton

Overigens staat er nergens in de regels iets over dat dergelijke info volgend jaar niet op het stuur getoond mag worden...

of valt dat wel onder communicatie tussen pitmuur en auto? Want dan klets ik uit mijn nek uiteraard.

Jozef

Wat op het stuur staat, komt niet van de pitmuur maar recht uit de ECU. Dus op het stuur mogen ze alles tonen wat ze willen.