Round 13: Gran Premio d'Italia, Autodromo Nazionale Monza, Monza

Gestart door Maikel0230, 27 augustus 2014 - 19:01:13

« vorige - volgende »

0634

Heb ik ook gehoord. Toch zei Verstappen bij RTL Late Night laatst dat hij op Monza destijds 370 reed. Dus het kan nóg harder ;).

Matthijs

Nou, in het V10 tijdperk gingen ze harder dan dat, maar het zou wel flink sneller zijn dan vorig jaar.

Dit jaar zijn de auto's op elk circuit duidelijk sneller dan vorig jaar, maar ik ben benieuwd wat het aandeel van de nieuwe moteren daarvan is en in hoeverre het komt door de verminderde downforce dit jaar. Minder downforce is minder drag is hogere topsnelheid. Voor Monza gaat dit nauwelijks meer op omdat ze daar altijd al met een minimale downforce reden.

robbert

dat is raar, en in het begin van het seizoen, zei men nog dat de huidige f1 stuk trager ging zijn dan vorige seizoenen.

Kootje

Hogere topsnelheid betekend niet automatisch 'n betere rondetijd. Daarvoor is 'n hoge bochtensnelheid nodig, en met de verminderde downforce is die juist lager geworden.

0634

Citaat van: Matthijs op 31 augustus 2014 - 22:34:39
Nou, in het V10 tijdperk gingen ze harder dan dat, maar het zou wel flink sneller zijn dan vorig jaar.

Dit jaar zijn de auto's op elk circuit duidelijk sneller dan vorig jaar, maar ik ben benieuwd wat het aandeel van de nieuwe moteren daarvan is en in hoeverre het komt door de verminderde downforce dit jaar. Minder downforce is minder drag is hogere topsnelheid. Voor Monza gaat dit nauwelijks meer op omdat ze daar altijd al met een minimale downforce reden.

Is die nu dan niet ook op Monza minder? Misschien zeg ik iets doms hoor, maar is een minimale downforce instelling van de auto van vorig jaar niet nog altijd hoger dan de minimale downforce instelling van dit jaar?

Ik bedoel, de voorvleugel is toch kleiner geworden en ook achter is er wat gewijzigd. Dan moet dat toch ook effect hebben op de minimale downforce?

Jehoentelaar

Uiteraard heeft het dat. Het aandeel daarvan ten opzichte van de motoren zal echter kleiner zijn dan op andere circuits.

Jozef

Citaat van: Matthijs op 31 augustus 2014 - 22:34:39
Nou, in het V10 tijdperk gingen ze harder dan dat, maar het zou wel flink sneller zijn dan vorig jaar.

Dit jaar zijn de auto's op elk circuit duidelijk sneller dan vorig jaar, maar ik ben benieuwd wat het aandeel van de nieuwe moteren daarvan is en in hoeverre het komt door de verminderde downforce dit jaar. Minder downforce is minder drag is hogere topsnelheid. Voor Monza gaat dit nauwelijks meer op omdat ze daar altijd al met een minimale downforce reden.

Klopt niet helemaal, "minder downforce = minder drag" klopt niet 1 op 1. Het zijn dit jaar de voorvleugel en de diffuser die verkleind zijn, maar dat zijn net twee redelijk 'efficiënte' onderdelen waarmee ik bedoel dat hun verhouding downforce/drag hoger ligt dan bv. bij een achtervleugel. Dus de downforce heeft dit jaar een zwaardere klap gekregen dan de drag.

De hogere topsnelheden worden voornamelijk gehaald omdat de krachtbron bij veel bredere range aan toerental een hoog vermogen levert. De V8 had een hoger piekvermogen dan waar ze nu mee rijden, maar haalde dat vermogen slechts bij zeer hoge toerentallen. Bij elke keer opschakelen kwam je weer in lagere toeren terecht en had je even wat minder vermogen. De huidige krachtbronnen halen eigenlijk praktisch hun maximaal vermogen vanaf ~10.000 tot 15.000 toeren. Over een hele acceleratie genomen, zijn ze daardoor sneller dan de V8's.

Matthijs

Goed punt Jozef.

Kom ik bij een ander ding: fixed gear ratios. Veel teams zullen geen 360 km/u kunnen rijden zonder hun bakverhoudingen aan te passen.

Maikel0230

Ik denk niet dat die snelheden zullen worden gehaald misschien in de buurt maar dat zeker niet, de gears zijn vastgesteld en teams hebben die echt niet voor Spa en Monza gereserveerd.

Ze zouden dit wel gemakkelijk kunnen halen maar niet zolang deze regel blijft bestaan.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Kootje


Tuesday

ze hebben dit jaar ook een versnelling meer hè, dus ik denk dat ze toch een heel eind moeten kunnen komen. In Spa ging het al richting 350, dus 360 zou moeten kunnen.

@Kootje: 1x wijzigen mag, maar je kunt het dus niet speciaal voor 1 GP aanpassen. Nou ja, aanpassen kan wel, maar dan kun je dus niet meer terug.

Kootje

Oke, ik dacht dat je 2 á 3 vooraf doorgegeven settings mocht gebruiken, maar hierin mocht wisselen zo vaak als je maar uitkomt. Dat heb ik dan duidelijk verkeerd begrepen. In dat geval zullen ze idd niet voor Spa en Monza ineens 'n hogesnelheidsverhouding gebruiken.

Jehoentelaar


Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 01 september 2014 - 18:07:33
Is die achtste versnelling al eens gebruikt?
op de meeste circuits schijnt ie niet gebruikt te worden. Bahrein, Canada en Spa zal ie wel gebruikt zijn. In Monza lijkt het me wel een zekerheidje ;)

Sabai

Citaat van: Jehoentelaar op 01 september 2014 - 18:07:33
Is die achtste versnelling al eens gebruikt?

Tot nu toe overal al op de onboard gezien. Al kan het verschillen het per team. Zelfs in Monaco zag ik ze op de onboard de 8 versnelling gebruiken. Daar was ik aardig verbaasd over.