Vraagje over de startnummers

Gestart door SDG, 17 augustus 2014 - 15:04:39

« vorige - volgende »

SDG

Aangezien iedere coureur nu een vast startnummer voor de rest van zijn Formule 1-carrière heeft, is er een vraag waar ik al een tijdje mee zit.

Wat gebeurt er wanneer een coureur volgend jaar niet langer in de Formule 1 rondrijdt? Is zijn startnummer dan onmiddellijk beschikbaar voor nieuwe rijders of blijft dat nummer nog een tijdje 'bevroren'? Het kan immers altijd voorvallen dat een coureur na een of meer jaren afwezigheid ineens weer terugkeert in de Formule 1 (zie Sutil, Kobayashi, Räikkönen...), waardoor hij dan ineens weer een ander nummer zou moeten kiezen.

Weet er iemand hoe dat precies in zijn werk gaat?

Kootje

#1
Goede vraag, Het lijkt me op zich wel het meest logische als zo'n nummer met het oog op eventuele come-backs bevroren wordt, maar of dat ook zo is ... ik heb geen idee.

0634

Ik neem aan de je een nummer niet kan claimen als je geen F1 meer rijdt. Als dan later terug wilt keren, tja, dan moet je het geluk hebben dat het nummer nog vrij is. Maar dat is wat ik denk, ik heb verder geen idee of het ook zo in de regels staat.

Jehoentelaar

Zover ik weet blijft het nummer na vertrek nog een paar seizoenen vaststaan voordat het vrijkomt voor een nieuwe coureur om het over te nemen.

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 17 augustus 2014 - 19:08:59
Zover ik weet blijft het nummer na vertrek nog een paar seizoenen vaststaan voordat het vrijkomt voor een nieuwe coureur om het over te nemen.


ik denk ook dat het zo verloopt...Eens nagaan wat de FIA daarover heeft te vertellen in haar reglement.

Perton

Naar mijn weten staat er in het reglement niks over en heeft de FIA ook nooit officieel laten weten wat er in een dergelijke situatie gebeurt.

Figge

Daarom vind ik ook dat deze regel nergens over gaat ;)

Edwin90

Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat wanneer je geen F1 meer rijdt, dat je nummer gewoon vrij is. Kom je later terug dan moet je geluk hebben dat je nummer nog vrij is of een ander nummer kiezen. Geen idee hoe dat geregeld is inderdaad, heb ook geen idee hoe dat bij bijvoorbeeld de MotoGP zit.

Figge

Citaat van: Edwin90 op 18 augustus 2014 - 14:46:13
Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat wanneer je geen F1 meer rijdt, dat je nummer gewoon vrij is. Kom je later terug dan moet je geluk hebben dat je nummer nog vrij is of een ander nummer kiezen. Geen idee hoe dat geregeld is inderdaad, heb ook geen idee hoe dat bij bijvoorbeeld de MotoGP zit.

Daar is het weer vrij nadat je stopt. Als je een legendarische held bent wordt je startnummer voor eeuwig toegekend. Ik geloof dat dat bij Kevin Schwantz is. En als Rossi stopt zullen ze dat waarschijnlijk ook doen denk ik.

SDG

Citaat van: Figge op 18 augustus 2014 - 15:20:55
Citaat van: Edwin90 op 18 augustus 2014 - 14:46:13
Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat wanneer je geen F1 meer rijdt, dat je nummer gewoon vrij is. Kom je later terug dan moet je geluk hebben dat je nummer nog vrij is of een ander nummer kiezen. Geen idee hoe dat geregeld is inderdaad, heb ook geen idee hoe dat bij bijvoorbeeld de MotoGP zit.

Daar is het weer vrij nadat je stopt. Als je een legendarische held bent wordt je startnummer voor eeuwig toegekend. Ik geloof dat dat bij Kevin Schwantz is. En als Rossi stopt zullen ze dat waarschijnlijk ook doen denk ik.

Dat klopt, het nummer 34 van Schwantz wordt niet langer uitgereikt. Andrea Dovizioso, die tot in de 250cc met nummer 34 rondreed, moest daardoor bij zijn entree in de MotoGP een ander nummer kiezen (werd uiteindelijk nummer 4).

rafael25


Perton

Is dat bevestigd of hoop je daarop?

Vieze baas

sowieso geen 30.

"RaceXpress: Heb je al een startnummer in gedachten, aangezien de Formule 1 werkt met permanente nummers?

MV: "Nee, daar moet ik nog over nadenken. Mijn geluksnummer is 3, maar daar rijdt Ricciardo al mee. Hij is natuurlijk ook Red Bull-coureur, dus wie weet kan ik met hem iets regelen haha. Dit seizoen rijd ik met startnummer 30, maar dat heeft me niet zoveel geluk gebracht dus dat wordt hem niet.""

http://www.racexpress.nl/index.php?v=a&utm_expid=1511121-13.SUO68oVPQ_6Q_PFzeB96qg.1&nav=Artikel&nid=60582&utm_referrer=http%3A%2F%2Fwww.racexpress.nl%2F%3Fv%3Da

Maikel0230

#13
Blijkbaar mag je geen nummer meer kiezen als je halverwege het seizoen binnen komt vallen.

De FIA bepaalt de nummers van de testcoureurs en die worden nu overgeheveld naar de coureurs.

Lotterer krijgt het nummer dat Rossi bij Caterham had: 45

en Rossi krijgt 42, een van de testnummers van Marussia.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Raar dat je dan ineens niet mag kiezen...