Round 12: Grand Prix van België, Spa-Francorchamps, Francorchamps

Gestart door Maikel0230, 08 augustus 2014 - 19:47:54

« vorige - volgende »

FolkertE

Citaat van: Kootje op 26 augustus 2014 - 22:03:26
@Jeroen,

Daar zit idd 'n groot verschil tussen, dat ontken ik ook niet. Maar er zit ook verschil tussen contact maken omdat de ander niet de ruimte geeft die je verwacht (ongeluk), of contact maken omdat je het punt wilt maken niet meer aan de kant te gaan. Dat laatste doe je bewust en dat was wat Rosberg hier dus deed. Dat hij daar kwade bedoelingen mee had, zoals Senna bij Prost, heb ik nooit beweerd en daar geloof ik ook niet in. Maar dat maakt z'n actie niet minder bewust.


@F1fan2987,

Een straf zou niet onterecht zijn, maar is imo niet echt nodig. Andersom zou Hammi namelijk exact hetzelfde gedaan hebben, daarvan ben ik overtuigd. En aangezien ik dat toe zou juichen, moet ik nu niet om 'n straf gaan roepen.
Oh, dan is dat het verschil denk ik, ik zou Hamilton het zelfde hebben aan gevallen als ik nu Rosberg doe. Misschien vroeger niet, maar maar Hamilton heeft al vaak zat acties gehad waar van ik dacht: verdomme, doe nou niet L*L. IMO is het wel nodig, want Rosberg is te ver gegaan en dat heeft (mijn favoriet) wel enorm veel gekost. Maar was het Hamilton in Bahrein, of gister, dan had ik ook een straf verwacht. Als die niet gegeven zou worden, zou ik wel blij zijn, maar zou het niet eerlijk vinden.

net als Schumacher in 2006 en 97, vind ik dit niet kunnen.

0634

Citaat van: Kootje op 26 augustus 2014 - 22:03:26
@Jeroen,

Daar zit idd 'n groot verschil tussen, dat ontken ik ook niet. Maar er zit ook verschil tussen contact maken omdat de ander niet de ruimte geeft die je verwacht (ongeluk), of contact maken omdat je het punt wilt maken niet meer aan de kant te gaan. Dat laatste doe je bewust en dat was wat Rosberg hier dus deed. Dat hij daar kwade bedoelingen mee had, zoals Senna bij Prost, heb ik nooit beweerd en daar geloof ik ook niet in. Maar dat maakt z'n actie niet minder bewust.

En wat is dan precies het verschil met Hamilton die altijd zo agressief rijdt en Rosberg die het nu ook een keertje doet?   

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 26 augustus 2014 - 22:29:50
Citaat van: Kootje op 26 augustus 2014 - 22:03:26
@Jeroen,

Daar zit idd 'n groot verschil tussen, dat ontken ik ook niet. Maar er zit ook verschil tussen contact maken omdat de ander niet de ruimte geeft die je verwacht (ongeluk), of contact maken omdat je het punt wilt maken niet meer aan de kant te gaan. Dat laatste doe je bewust en dat was wat Rosberg hier dus deed. Dat hij daar kwade bedoelingen mee had, zoals Senna bij Prost, heb ik nooit beweerd en daar geloof ik ook niet in. Maar dat maakt z'n actie niet minder bewust.

En wat is dan precies het verschil met Hamilton die altijd zo agressief rijdt en Rosberg die het nu ook een keertje doet?
Dat vind ik nu het aparte, Hamilton word eigenlijk vergeleken met Hamilton en Rosberg met Rosberg. Rosberg deed nu wat hij normaal niet doet en Hamilton doet nog steeds wat hij altijd doet. Hamilton stuurde niet agressief in, hij pakt zijn lijn want hij zit er bijna helemaal voor. Rosberg ziet het gat slinken, maar gaat niet aan de kant. Hamilton kon Rosberg niet meer zien en vertrouwde er op dat zijn teamgenoot het niet op een aanrijding laat komen. Want laten we wel wezen, op het punt van in sturen zat Rosberg er bijna volledig achter. En Hamilton liet ruimte.
En zoals ik al tegen Kootje zei, als de rollen waren omgedraaid had ik Hamilton de wind van voren gegeven.

Het verschil in mijn ogen is, dat Hamilton (zeker dit jaar) bijna altijd de positie had om zijn lijn in te nemen en was het aan Rosberg of in te halen of aan de kant te gaan. De rijder die er achter rijd of inhaalt heeft meer overzicht en meer verantwoordelijkheid om de aanrijding te voorkomen.

overigens vond ik Rosberg ook helemaal niet te ver gaan in Canada, dus van mij mag hij prima agressief rijden als hij maar niet te vergaat zoals nu in Spa.

0634

Tja, ik blijf het maf vinden. Want als je echt vindt dat hij te ver is gegaan kan ik nog talloze voorbeelden noemen waarbij rijders te ver gingen. Racetechnisch is het toch echt een niemendalletje, een incident die je tien keer per jaar ziet.

Maar goed, alles is zo onderhand wel gezegd wat mij betreft.


Perton

Racetechnisch was wat Frijns in de seizoensfinale van de Formule Renault 3.5 ook niet meer dan een drive through-penalty waard (vandaar dat ie ook een tijdstraf kreeg), maar toch kreeg die zoveel shit over zich heen alsof hij een moord had gepleegd. In dat opzicht was de botsing natuurlijk meer dan een niemendalletje. Maar de botsing zelf was dat wel, dat klopt.

Jozef

Citaat van: Jeroen op 26 augustus 2014 - 23:08:07
Tja, ik blijf het maf vinden. Want als je echt vindt dat hij te ver is gegaan kan ik nog talloze voorbeelden noemen waarbij rijders te ver gingen. Racetechnisch is het toch echt een niemendalletje, een incident die je tien keer per jaar ziet.

Maar goed, alles is zo onderhand wel gezegd wat mij betreft.

Wat je zegt klopt alleen als je de context van het WK niet meeneemt. Inderdaad, in een willekeurige race tussen twee willekeurige coureurs was dit een niemendalletje. Maar dit was geen willekeurige race met willekeurige coureurs. De één wilde (volgens sommigen) zijn pedalen en stuur gebruiken 'om een punt te maken', met brokken tot gevolg. Als dit echt zo is, dan is het moedwillig een incident veroorzaken. En niet om een positie te winnen, zoals je inderdaad 10 keer per jaar ziet gebeuren, maar om een spelletje te spelen. Die situatie is wel degelijk anders.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 26 augustus 2014 - 22:29:50
Citaat van: Kootje op 26 augustus 2014 - 22:03:26
@Jeroen,

Daar zit idd 'n groot verschil tussen, dat ontken ik ook niet. Maar er zit ook verschil tussen contact maken omdat de ander niet de ruimte geeft die je verwacht (ongeluk), of contact maken omdat je het punt wilt maken niet meer aan de kant te gaan. Dat laatste doe je bewust en dat was wat Rosberg hier dus deed. Dat hij daar kwade bedoelingen mee had, zoals Senna bij Prost, heb ik nooit beweerd en daar geloof ik ook niet in. Maar dat maakt z'n actie niet minder bewust.

En wat is dan precies het verschil met Hamilton die altijd zo agressief rijdt en Rosberg die het nu ook een keertje doet?

Het verschil is de intentie.

FolkertE

Citaat van: Kootje op 27 augustus 2014 - 05:51:09
Citaat van: Jeroen op 26 augustus 2014 - 22:29:50
Citaat van: Kootje op 26 augustus 2014 - 22:03:26
@Jeroen,

Daar zit idd 'n groot verschil tussen, dat ontken ik ook niet. Maar er zit ook verschil tussen contact maken omdat de ander niet de ruimte geeft die je verwacht (ongeluk), of contact maken omdat je het punt wilt maken niet meer aan de kant te gaan. Dat laatste doe je bewust en dat was wat Rosberg hier dus deed. Dat hij daar kwade bedoelingen mee had, zoals Senna bij Prost, heb ik nooit beweerd en daar geloof ik ook niet in. Maar dat maakt z'n actie niet minder bewust.

En wat is dan precies het verschil met Hamilton die altijd zo agressief rijdt en Rosberg die het nu ook een keertje doet?

Het verschil is de intentie.
Precies, en dat is voor mij reden genoeg om te straffen.

Maar goed, ik ben nog steeds van mening dat Rosberg hier te makkelijk weg komt. Mensen vinden hem wel schuldig, maar niet schuldig genoeg voor een straf. Persoonlijk ben ik het daar nog steeds niet mee eens, maar zoals Jeroen al zei, alles is al gezegd en ik ga het er maar bij laten.


0634

Ik denk trouwens dat dit erg goed is voor de sport. Als ik het me goed herinner waren de eerdere rivaliteiten ook altijd veelbesproken en trokken mensen aan. Niet alleen Senna en Prost, maar ook later met Hill en Schumacher.

Een intense tweestrijd, op de rand of soms eroverheen, is goed voor de kijkcijfers.

Maandag werd ik er op mijn werk over aangesproken door mensen die normaal nooit over F1 beginnen. Dit soort dingen genereert aandacht. Bernie zal wel erg blij zijn met Rosberg.

Hamilton#44

De Mercedes strijd maakt het kampioenschap en Ricciardo natuurlijk.

FolkertE

Nog even 1 laatste opmerking of gedachte:
Zou het kunnen dat Rosberg probeerde zo dicht mogelijk bij Hamilton te blijven omdat als hij van het gas zou gaan of de chicane zou afsnijden dat hij kwetsbaar zou worden voor een aanval van Vettel? Of zelfs de plek verliezen aan Vettel, zoals Vettel in de eerste ronde overkwam.

Jehoentelaar

Citaat van: Hamilton#44 op 27 augustus 2014 - 10:58:06
De Mercedes strijd maakt het kampioenschap en Ricciardo natuurlijk.

Dat maakt het toch een uitstekend seizoen. :)

Hamilton#44

Ja dat bedoel ik ook, maar sommige mensen gaan nu klagen dat Rosberg zijn teamgenoot raakt, ja ok dat is de keerzijde van de broederstrijd.

Je kan geen strijd hebben zonder dat er wat fout gaat af en toe.


0634

En vooral omdat de heertjes ego's hebben met het formaat van een middelgroot flatgebouw. Dat speelt natuurlijk ook mee.