Round 12: Grand Prix van België, Spa-Francorchamps, Francorchamps

Gestart door Maikel0230, 08 augustus 2014 - 19:47:54

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: NielsD op 25 augustus 2014 - 22:44:29
Citaat van: Jeroen op 25 augustus 2014 - 22:08:11
Helder. En nogmaals, ik geloof nooit dat Rosberg zou zeggen dat hij expres een aanrijding zou veroorzaken. Dat zou uberdom zijn, want heftige consequenties met zich meebrengen, en uberdom is hij niet. Hij is doorgaans welbespraakt, in controle en iemand die doorgaans weloverwogen spreekt.

Maar iedereen heeft zijn momentjes dat je even rare dingen doet. Dat heb ik Alonso zien doen na de race in 2010 tegen Petrov in Abu Dhabi, dat heb ik Vettel zien doen in Maleisië en dat hebben we Senna in Suzuka zien doen. Oké, bij Alonso en Vettel had het geen heftige consequenties, maar waren wel momentjes die ik eigenlijk niet verwacht had..

Oké, van Vettel misschien wel een klein beetje..

Dat kan wel, als hij zoiets vijf minuten na de race had geroepen, maar dit was na de debrief. Een paar uur dus na de race. Dan is het rauwe randje er wel af. Voor zover er een rauw randje was. Want op het podium vertelde hij alweer heel weloverwogen dat hij eerst de beelden wilde zien en tot die tijd niets kon zeggen. Dan is het gek als je twee uur later ineens weer briesend van woede zomaar roept dat je het expres deed. Dan zou het eerder andersom zijn, toch?

FolkertE

Ok, ik heb nu een beetje gelezen wat er gebeurd en gezegd, maar ik vind het een ongelooflijk vaag verhaal.

Lewis zegt dat Rosberg in feite zegt dat hij het expres heeft gedaan. Hij zegt niet dat hij expres tegen Hamilton is aan gereden, maar hij zegt dat hij het expres niet uit de weg is gegaan toen Hamilton de race lijn koos.
Iedereen interpreteert Hamiltons uitspraak als: Rosberg reed expres op mij in.

Toto komt met een opheldering over de uitspraak van Rosberg en zegt dat Hamilton het verkeerd heeft geïnterpreerd. Wel bevestigd hij dat Rosberg heeft gezegd dat hij met opzet niet aan de kant was gegaan en het mogelijk ongeluk niet wilde voorkomen. Hij zei dat Rosberg toe gaf dat hij het had kunnen voorkomen, maar dat bewust niet heeft gedaan.
Vervolgens komen er 10 talle berichten naar buiten die beweren/bevestigen dat Rosberg dit echt heeft gezegd en dat Veel mensen binnen Mercedes woedend zijn op Rosberg.
Hamilton zei ook al in de media dat de berispingen voor Rosberg wel zouden mee vallen en niet meer dan een tik op de vingers zou worden.
Wolff antwoordde daar weer op dat Lewis onderschat wat Mercedes allemaal zou kunnen doen en kennelijk ook gaat doen.

Hoe meer ik lees, hoe meer ik neig naar een vuile actie van Rosberg. En ik heb de actie al een paar keer terug gezien, en zelfs zonder bewuste actie van Rosberg, vind ik het een race ongeluk die Rosberg had kunnen en moeten voorkomen. Hij had het volledige overzicht, Hamilton had misschien iets ruimer kunnen rijden, maar gaf Rosberg voldoende ruimte.
En sorry dat ik het zeg, maar ik hoop echt dat ze Rosberg straffen. Toto en Lewis zeggen in de basis het zelfde, alleen verdraaide Lewis de woorden iets. Ik geloof best dat Rosberg het expres tot een aanrijding liet komen en daarom niet aan de kant ging. Hij ging niet expres tegen Lewis aan rijden, maar hij ging het expres niet uit de weg en dat vind ik even kwalijk. Causing an avoideble accident en dat moet gewoon bestraft worden. Puur gebaseerd op het feit dat hij de aanrijding niet wilde voorkomen.


PS: mocht het echt niet waar zijn dat Rosberg het expres niet wilde voorkomen, neem ik mijn woorden gedeeltelijk terug. Ik blijf van Mening dat Rosberg daar niks meer te zoeken had.

0634

Dat kan je vinden, maar zo kan ik nog 100 voorbeelden geven. Het is in de basis - dus los van de personen in kwestie - een tamelijk niemendalletje. De voorste die misschien net niet genoeg ruimte geeft en de achterste die niet genoeg lift. Standaard race-ongeval. Gebeurt meerdere keren per jaar in verschillende variaties.

Je kan moeilijk beweren dat het een onmogelijke actie was of zo. Er was een gat, hij was sneller, de poging was sowieso legitiem. Dan kom je net in de fase waar iemand water bij de wijn moet doen. Ik vind dat Rosberg dat iets meer had moeten doen, maar er zijn er zoveel geweest die dat niet deden, dat je daar Rosberg moeilijk voor kunt afschieten in mijn ogen.

Nogmaals, alleen even qua incident dan, even los van opzet of punten maken of ruzies.

NielsD

Citaat van: Jeroen op 25 augustus 2014 - 22:49:44
Citaat van: NielsD op 25 augustus 2014 - 22:44:29
Citaat van: Jeroen op 25 augustus 2014 - 22:08:11
Helder. En nogmaals, ik geloof nooit dat Rosberg zou zeggen dat hij expres een aanrijding zou veroorzaken. Dat zou uberdom zijn, want heftige consequenties met zich meebrengen, en uberdom is hij niet. Hij is doorgaans welbespraakt, in controle en iemand die doorgaans weloverwogen spreekt.

Maar iedereen heeft zijn momentjes dat je even rare dingen doet. Dat heb ik Alonso zien doen na de race in 2010 tegen Petrov in Abu Dhabi, dat heb ik Vettel zien doen in Maleisië en dat hebben we Senna in Suzuka zien doen. Oké, bij Alonso en Vettel had het geen heftige consequenties, maar waren wel momentjes die ik eigenlijk niet verwacht had..

Oké, van Vettel misschien wel een klein beetje..

Dat kan wel, als hij zoiets vijf minuten na de race had geroepen, maar dit was na de debrief. Een paar uur dus na de race. Dan is het rauwe randje er wel af. Voor zover er een rauw randje was. Want op het podium vertelde hij alweer heel weloverwogen dat hij eerst de beelden wilde zien en tot die tijd niets kon zeggen. Dan is het gek als je twee uur later ineens weer briesend van woede zomaar roept dat je het expres deed. Dan zou het eerder andersom zijn, toch?

Het gaat mij meer om het moment zelf, dat hij op dat moment even de ''controle'' verloor en dacht: "Ik stuur nog één tikje naar rechts, dan raak ik hem..."
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

0634

O dat. Ik dacht dat je de reactie bedoelde. Tja, dat zullen we nooit weten denk ik. Geen idee daarover.

NielsD

Citaat van: Jeroen op 25 augustus 2014 - 23:12:10
O dat. Ik dacht dat je de reactie bedoelde. Tja, dat zullen we nooit weten denk ik. Geen idee daarover.

Klopt, helaas...
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Perton

Citaat van: Jeroen op 25 augustus 2014 - 22:49:44Dat kan wel, als hij zoiets vijf minuten na de race had geroepen, maar dit was na de debrief. Een paar uur dus na de race. Dan is het rauwe randje er wel af. Voor zover er een rauw randje was. Want op het podium vertelde hij alweer heel weloverwogen dat hij eerst de beelden wilde zien en tot die tijd niets kon zeggen. Dan is het gek als je twee uur later ineens weer briesend van woede zomaar roept dat je het expres deed. Dan zou het eerder andersom zijn, toch?
Ik heb me als klein jongetje eens misdragen in de supermarkt. Mijn moeder nam me mee naar huis. Thuis aangekomen kreeg ik de wind van voren. Ik herinner me dit overigens niet, maar ze vertelt het nog erg vaak. Rosberg lijkt me ook zo'n type die een geweldige glimlach kan geven voor de camera om vervolgens in de debriefing helemaal los te gaan. Volgens Autosport was er ook sprake van een heated debriefing. Dus het kan prima dat hij twee uur later briesend van woede eens goed de waarheid heeft gezegd.

Uiteraard heb ik nergens bewijs dat het zo gebeurd is. Misschien dat Rosberg ook pas boos werd toen hij merkte dat de teamleiding boos op hem was. Hoe dan ook, mijn punt is dat het helemaal niet zo raar zou zijn als Rosberg op het podium poeslief deed en achter gesloten deuren helemaal los ging.

Hamilton#44

Je moet dit ook in context zien, als je puur naar de feiten kijkt had Rosberg de aanrijding kunnen voorkomen, ook al doet hij het niet expres. Hij zat er niet ver genoeg naast en had desnoods de bocht moeten afsnijden.

Maar in de context van het WK kan ik wel begrijpen dat hij dit niet deed. Dit was een moment waarop hij Hamilton moest laten zien dat er niet met hem valt te spotten.
Anders zou Hamilton weten dat Rosberg altijd zal terug deinzen in dit soort gevechten.

Hamilton is nu gewaarschuwd dat hij de volgende keer niet zomaar instuurt. Dit zijn typisch mentale akkefietjes die je hebt tussen coureurs die om het WK strijden. Het lullige is alleen dat ze voor hetzelfde team rijden.

Ik ben supporter van Hamilton en andersom had ik van hem verwacht dat hij exact hetzelfde zou doen bij Rosberg. En diep in zijn hart weet Lewis dat zelf ook wel denk ik.

Hamilton#44

Citaat van: F1fan2987 op 25 augustus 2014 - 22:52:50Causing an avoideble accident en dat moet gewoon bestraft worden. Puur gebaseerd op het feit dat hij de aanrijding niet wilde voorkomen.


Geldt dat wel voor teamgenoten onderling? Moet het benadeelde team in dat geval geen protest maken? En dat gaat Mercedes zelf natuurlijk niet doen.

Perton

Aangezien de wedstrijdleiding het incident daadwerkelijk heeft onderzocht (maar er op de tv geen melding heeft gemaakt) lijkt me niet dat het uitmaakt of het om teamgenoten gaat of niet.

Bij een beroep (niet een protest) moet het formeel de nationale autosportbond zijn die het protest indient (op verzoek van het team uiteraard), ik weet niet hoe dat precies bij protesten zal zijn. Misschien dat het team het dan zelf kan doen, of ook via de bond. Hoe dan ook, Mercedes zal het niet doen nee.

robbert

Citaat van: Jeroen op 25 augustus 2014 - 22:46:52
Citaat van: robbert op 25 augustus 2014 - 22:37:13

jammer dat hamilton liegt over de aanrijding

Dat zou ik ook gedaan hebben. Give the guy a break. Hij is natuurlijk ontzettend pissig en dat begrijp ik ook wel.

De druk is ook groot. Hij is wéér punten kwijt. En laten we eerlijk wezen: de meesten van ons dachten toch wel dat hij Rosberg wel zou verslaan om de titel. Dat kan nog, zeker, maar zo 'makkelijk' als verwacht gaat het niet.

daar ga ik niet mee akkoord. Iedereen kan zo roepen dat de andere piloot, waarmee hij heeft gestreden, hem express van de baan duwt.
En stel dat het de volgende race terug zo is, en hamilton zegt terug dat rosberg het express heeft gedaan, gaat men op den duur zeggen dat het een zeikerd is...

Tuesday

Citaat van: Perton op 25 augustus 2014 - 23:13:03
Citaat van: Jeroen op 25 augustus 2014 - 22:49:44Dat kan wel, als hij zoiets vijf minuten na de race had geroepen, maar dit was na de debrief. Een paar uur dus na de race. Dan is het rauwe randje er wel af. Voor zover er een rauw randje was. Want op het podium vertelde hij alweer heel weloverwogen dat hij eerst de beelden wilde zien en tot die tijd niets kon zeggen. Dan is het gek als je twee uur later ineens weer briesend van woede zomaar roept dat je het expres deed. Dan zou het eerder andersom zijn, toch?
Ik heb me als klein jongetje eens misdragen in de supermarkt. Mijn moeder nam me mee naar huis. Thuis aangekomen kreeg ik de wind van voren. Ik herinner me dit overigens niet, maar ze vertelt het nog erg vaak. Rosberg lijkt me ook zo'n type die een geweldige glimlach kan geven voor de camera om vervolgens in de debriefing helemaal los te gaan. Volgens Autosport was er ook sprake van een heated debriefing. Dus het kan prima dat hij twee uur later briesend van woede eens goed de waarheid heeft gezegd.

Uiteraard heb ik nergens bewijs dat het zo gebeurd is. Misschien dat Rosberg ook pas boos werd toen hij merkte dat de teamleiding boos op hem was. Hoe dan ook, mijn punt is dat het helemaal niet zo raar zou zijn als Rosberg op het podium poeslief deed en achter gesloten deuren helemaal los ging.
Dan moet Lewis met letterlijke quotes komen, nu vat hij het alleen vanuit zijn interpretatie samen en dan kun je verwachten dat ie hier mee aan komt. De enige letterlijke quote die hij gebruikt is volgens mij dat Rosberg heeft gezegd dat ie een punt wou maken. Nou, dat geloven we allemaal wel volgens mij.

Perton

Hmmm ik snap je niet zo goed. Wat heeft Hamilton er precies mee te maken? Het gaat mij er alleen om dat het goed mogelijk is dat Rosberg op het podium lief doet en achter gesloten deuren boos deed. Ik zie net dat het zelfs Wolff zelf was die zei dat het een heated discussion was. Dus het is zelfs heel goed mogelijk dat de emoties twee uur later flink opliepen.

Maar ik snap oprecht je post niet zo goed, kan je die toelichten?

Tuesday

Citaat van: Perton op 25 augustus 2014 - 23:28:24
Hmmm ik snap je niet zo goed. Wat heeft Hamilton er precies mee te maken? Het gaat mij er alleen om dat het goed mogelijk is dat Rosberg op het podium lief doet en achter gesloten deuren boos deed. Ik zie net dat het zelfs Wolff zelf was die zei dat het een heated discussion was. Dus het is zelfs heel goed mogelijk dat de emoties twee uur later flink opliepen.

Maar ik snap oprecht je post niet zo goed, kan je die toelichten?
Hamilton is toch degene die woorden uit de debrief naar buiten heeft gebracht? als Rosberg echt gezegd zou hebben dat ie Hamilton bewust heeft aangereden dan moet Hamilton dat gewoon zeggen. Nu zegt ie dat Rosberg het basically heeft gezegd.

Perton

Ja, maar dat heeft niet zoveel te maken met het punt van Jeroen waar ik op reageerde. Ik ging uit van de hypothetische situatie dat het best mogelijk is dat Rosberg op het podium lief deed en twee uur later woedend was, want dat was wat Jeroen raar vond. Wat ie dan in die woede al dan niet gezegd zou hebben, was voor mijn posts compleet irrelevant. Maar ik snap je verwarring.