Round 12: Grand Prix van België, Spa-Francorchamps, Francorchamps

Gestart door Maikel0230, 08 augustus 2014 - 19:47:54

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 23 augustus 2014 - 22:15:49
Citaat van: Tuesday op 23 augustus 2014 - 22:13:03
kom op zeg, jullie moeten nu ook niet gaan overdrijven. Geniet gewoon van de mooie strijd. Volgens mij hebben we allemaal beide coureurs een dikke 8 gegeven, van falen is dus helemaal geen sprake.

Dat mag jij vinden, ik vind dat anders. Iemand die als wonderkind de F1-wereld veroverde en blijkbaar in de top 3 (jouw woorden) behoort, dient in deze wagen afgetekend kampioen te worden. Anders is hij gewoon minder goed dan zijn reputatie. Ik zou het ook een keiharde faal vinden als Alonso niet gewoon Raikkonen zou verslaan als ze teamgenoten zouden zijn in de beste wagen.

En ik geniet van de strijd, dat staat er verder los van. Ik vind beiden ook even aardig, al heb ik een lichte voorkeur voor Hamilton. Maar dat is eigenlijk alleen omdat ik de laatste jaren teveel Duitsers heb zien juichen.
dat ligt aan de manier waarop. Als hij op deze manier de titel verspeeld dan is hij misschien iets minder goed dan ik dacht. En ja, dat is top 3, maar dan wel op P3, met Rosberg op P4, dat zou ondanks het mislopen van de titel geen eens veranderen.

0634

Als Rosberg hem over een jaar verslaat, tja, dan is het lastig om te blijven zeggen dat Lewis veel beter is. Zoals ik ook altijd moeite heb als Button achteloos wordt weggezet en Lewis wordt opgehemeld. Terwijl ze drie (!) jaar naast elkaar reden en het verschil echt heel klein was. Massa vs Raikkonen, was ook zoiets.

Voor de goede orde: ik heb ooit eens gezegd dat Lewis intrinsiek misschien wel de beste van allemaal is, en dat vind ik nog steeds. Maar ik vind ook, dat hij dat in punten ook moet aantonen. Als je nu toch al vijf jaar moeite hebt om je teamgenoot te verslaan... tja, dat is echt niet vijf jaar lang pech.

Het is net alsof Lewis nog een stap moet maken om écht goed te zijn. Misschien wel mentaal, geen idee. Maar ik zie in hem nog altijd geen buitencategorie en hij is toch al bijna 30. Hij had daar inmiddels wel al moeten zijn, m.i..

FolkertE

Citaat van: Wings op 23 augustus 2014 - 21:43:11

Geen idee waar je het over hebt. En ja Hamilton zal zeker wel eens pech hebben. Net als al de anderen.
Nou, over de pech in Australië, Canada, Hongarije, Duitsland en nu kennelijk dus ook in Spa. Rosberg? Pech in Canada, maar niet fataal en pech in Silverstone, wat fataal was. Net als anderen, ja, maar anderen hebben niet zoveel pech als Hamilton.

Citaat
Want Alonso ontwerpt de Ferrari zelf?
En Hamilton forceerd of bedenkt zijn problemen? Als Hamilton uitvalt met problemen of door problemen niet maximaal kan presteren mogen we dat maar een aantal keer zeggen, maar zodra Alonso al sinds 2006 niet meer Kampioen is geworden mag en moet alles op de slechte auto worden geschoven? Want het kan absoluut niet zo zijn dat de al grote Alonso slecht rijd. Ik heb dat nooit gesnapt, als Hamilton iets overkomt ligt het aan Hamilton, maar als het andere overkomt is het pech of niet hun fout. Jeroen riep hier ook al een keer dat de Hamilton brigade altijd paraat staat als er wat gebeurd en het allemaal maar wijst op pech, maar ik heb ook vaak het idee dat de niet Hamilton fan brigade minstens even snel uitrukt om alles maar te bagatelliseren en roepen dat het Hamiltons eigen schuld wel eens zou kunnen zijn. Ik snap de nood niet zo om pech weg te cijferen en er helemaal geen rekening meer mee te houden.


Citaat
Dus eigenlijk was Rosberg afgelopen seizoen al beter? Alleen had hij meer pech waardoor hij punttechnisch dus achter Hamilton terecht kwam. Zo had ik het nog niet bekeken. Maar kennelijk een goede leerschool geweest want nu rijdt hij behoudend.
Of Rosberg had vorig jaar meer mechanische pech en Hamilton dit jaar. Hamilton had vorig jaar ook meer pech dan Rosberg die hem ook heel veel punten hebben gekost.

Citaat

Citaat: Ik snap überhaupt niet waarom er altijd in pechfactoren moet worden gepraat als het Hamilton betreft. Op het moment dat het even niet lekker loopt (of Hamilton even niet zijn teamgenoot verslaat) wordt meteen gezocht naar waar naartoe kan worden gewezen. Al sinds het mislopen van zijn titel in de McLaren tijd was dat al zo. Alsof hij de enige is die te maken krijgt met tegenslag..... Iedereen heeft wel eens de wind in de zeilen, valt uit of moet wel eens bergop lopen, daarin is Lewis écht geen uitzondering.

Kort samengevat, ik zeg nergens dat Hamilton nooit pech heeft maar ik zie het nut niet om er telkens een groot drama van te maken.
Natuurlijk moet niet alles worden verklaard met pech, want Hamilton is ook heel vaak verslagen door zijn team genoot op eigen kracht. Ik snap nooit waarom dat niet mee mag worden genomen. Niemand maakt er een groot drama van en als dat wel gebeurd, dan zijn er ook de niet Hamilton fans die er een groot drama van maken als de Hamilton fans de pech factor er bij halen.


En ja Hamilton maakt ook veel fouten in voornamelijk de kwalificatie, maar als hij geen WK word, waarom zou de pechfactor niet mee genomen mogen worden? Is het zijn schuld dan dat hij uitviel in Australië, Canada( discussieer baar) , Kwalificatie van Hongarije en Duitsland?
Engeland en Oostenrijk kan je hem natuurlijk wel aanrekenen, maar dat kan je bij Rosberg ook. (Australië, Maleisië, China, Bahrein, Canada, Hongarije en Silverstoon( Discussieer baar.)

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 23 augustus 2014 - 22:32:50
Als Rosberg hem over een jaar verslaat, tja, dan is het lastig om te blijven zeggen dat Lewis veel beter is. Zoals ik ook altijd moeite heb als Button achteloos wordt weggezet en Lewis wordt opgehemeld. Terwijl ze drie (!) jaar naast elkaar reden en het verschil echt heel klein was. Massa vs Raikkonen, was ook zoiets.

Voor de goede orde: ik heb ooit eens gezegd dat Lewis intrinsiek misschien wel de beste van allemaal is, en dat vind ik nog steeds. Maar ik vind ook, dat hij dat in punten ook moet aantonen. Als je nu toch al vijf jaar moeite hebt om je teamgenoot te verslaan... tja, dat is echt niet vijf jaar lang pech.

Het is net alsof Lewis nog een stap moet maken om écht goed te zijn. Misschien wel mentaal, geen idee. Maar ik zie in hem nog altijd geen buitencategorie en hij is toch al bijna 30. Hij had daar inmiddels wel al moeten zijn, m.i..
ik zeg niet veel beter toch? dat zeg jij juist. Vorig jaar was Hamilton net iets beter, dit jaar vooralsnog ook (overall gezien, vanaf Spanje heeft Rosberg licht de overhand), dus nee, ik laat ze nog lekker op 3 en 4 staan (Ricciardo laat ik nog ff buiten beschouwing ;) ) Degene met het meeste geluk of de juiste flow of wat dan ook zal de titel gaan pakken, dat zijn details die je zelf niet helemaal in de hand hebt.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 23 augustus 2014 - 22:32:50
Als Rosberg hem over een jaar verslaat, tja, dan is het lastig om te blijven zeggen dat Lewis veel beter is. Zoals ik ook altijd moeite heb als Button achteloos wordt weggezet en Lewis wordt opgehemeld. Terwijl ze drie (!) jaar naast elkaar reden en het verschil echt heel klein was. Massa vs Raikkonen, was ook zoiets.

Voor de goede orde: ik heb ooit eens gezegd dat Lewis intrinsiek misschien wel de beste van allemaal is, en dat vind ik nog steeds. Maar ik vind ook, dat hij dat in punten ook moet aantonen. Als je nu toch al vijf jaar moeite hebt om je teamgenoot te verslaan... tja, dat is echt niet vijf jaar lang pech.

Het is net alsof Lewis nog een stap moet maken om écht goed te zijn. Misschien wel mentaal, geen idee. Maar ik zie in hem nog altijd geen buitencategorie en hij is toch al bijna 30. Hij had daar inmiddels wel al moeten zijn, m.i..
Ik denk dat voornamelijk in 2011 Lewis gigantisch hard tegen de paal aan liep en het na Monaco verpeste voor zich zelf. Daar heeft Button hem zeker verslagen. Maar Button vind ik altijd een onderschat coureur(ook door mij tot 2009) maar 2010 en 2012 waren duidelijk voor Hamilton en liet hij wel duidelijk zien dat hij de betere was.
Dit jaar met Rosberg? Ja ik haat het bijna om er over te beginnen, maar de pech factor speelt hier toch wel hele belangrijke rol. Rosberg doet het ontzettend goed, en daar heeft Hamilton af en toe moeite mee. Monaco tot Oostenrijk heeft Hamilton zich wat laten kennen en was hij duidelijk aan gedaan, maar na Silverstone heeft hij zich toch herpakt en ondanks problemen goed gepresteerd.
Als Hamilton meer fouten blijft maken zoals Oostenrijk en silverstone kwalificatie, dan faalt hij keihard. Maar als hij weer DNF's heeft zoals Australië of Canada, of DNQ zoals Duitsland en Hongarije, dan kan je dat hem moeilijk kwalijk nemen en zeggen dat hij faalt.

Perton

Wat Button betreft had Hamilton vooral in 2011 een belabberd jaar waarin hij zijn persoonlijke issues veel te erg door liet spelen op de baan. In 2010 en 2012 (met alle technische problemen, ja daar gaan we weer, pech ;)) was ie Button gewoon de baas. Misschien niet altijd even sterk, en in punten was het verschil in 2012 ook minimaal, maar in mijn ogen was Hamilton wel duidelijk de snellere. En datzelfde idee heb ik met Rosberg vorig jaar. Je hoort wel eens het argument dat Rosberg twee keer won en Hamilton één keer, maar goed een van die twee zeges van Rosberg was natuurlijk Engeland, waar hij profiteerde van het falen van Pirelli en Renault. Als er één race is waar er volgens mij geen discussie mogelijk is over de pech van Hamilton, is het denk ik wel die race. Voor de rest presteerde

Voor de rest ben ik het met Jeroen eens dat Hamilton faalt als hij dit jaar geen wereldkampioen wordt. Hij laat het inderdaad te weinig zien dat hij in de basis (ook dat ben ik met Jeroen eens) misschien wel de snelste coureur van allemaal is. Wat mij betreft heeft hij het in 2012 nog wel laten zien, maar toen liet McLaren het juist enorm afweten. Maar bij Mercedes presteert hij vooralsnog te erg met pieken en dalen. En daar moet hij toch een keer verandering in gaan brengen, in dat opzicht vind ik het zeker een faal als hij geen kampioen wordt - hoe goed zijn pieken verder ook mogen zijn.

Tuesday

Citaat van: Perton op 23 augustus 2014 - 23:01:00
maar in mijn ogen was Hamilton wel duidelijk de snellere. En datzelfde idee heb ik met Rosberg vorig jaar. Je hoort wel eens het argument dat Rosberg twee keer won en Hamilton één keer, maar goed een van die twee zeges van Rosberg was natuurlijk Engeland, waar hij profiteerde van het falen van Pirelli en Renault. Als er één race is waar er volgens mij geen discussie mogelijk is over de pech van Hamilton, is het denk ik wel die race. Voor de rest presteerde
over een heel seizoen was het verschil (ook pech gecorrigeerd) minimaal. Dat Engeland een lucky overwinning was (ook Vettel viel voor Rosberg uit) ben ik met je eens, maar die kun je ook niet zo maar aan Hamilton geven. Maar goed, slecht argument of niet, de rest van het seizoen was het gewoon heel close. Veel closer dan menigeen had verwacht en dat geld ook weer voor dit seizoen. Maar goed, dat onze verwachtingen niet kloppen is wat anders dan dat Hamilton keihard faalt.

Wings

Citaat van: F1fan2987 op 23 augustus 2014 - 22:41:11
Nou, over de pech in Australië, Canada, Hongarije, Duitsland en nu kennelijk dus ook in Spa. Rosberg? Pech in Canada, maar niet fataal en pech in Silverstone, wat fataal was. Net als anderen, ja, maar anderen hebben niet zoveel pech als Hamilton.

Daarmee onderstreep je wat ik dus bedoel.

CitaatEn Hamilton forceerd of bedenkt zijn problemen?

Nee maar Hamilton rijdt met de auto. En rijstijl is medebepalend hoe hard je materiaal slijt. Dat is zelfs geen discussie. Als je niet verder komt dan rijders, als tegenargument, verantwoordelijk te houden voor mismanagement (dan chargeer ik) kunnen we beter stoppen. Dat is gewoon echt onzin.

CitaatAls Hamilton uitvalt met problemen of door problemen niet maximaal kan presteren mogen we dat maar een aantal keer zeggen, maar zodra Alonso al sinds 2006 niet meer Kampioen is geworden mag en moet alles op de slechte auto worden geschoven? Want het kan absoluut niet zo zijn dat de al grote Alonso slecht rijd. Ik heb dat nooit gesnapt, als Hamilton iets overkomt ligt het aan Hamilton, maar als het andere overkomt is het pech of niet hun fout. Jeroen riep hier ook al een keer dat de Hamilton brigade altijd paraat staat als er wat gebeurd en het allemaal maar wijst op pech, maar ik heb ook vaak het idee dat de niet Hamilton fan brigade minstens even snel uitrukt om alles maar te bagatelliseren en roepen dat het Hamiltons eigen schuld wel eens zou kunnen zijn. Ik snap de nood niet zo om pech weg te cijferen en er helemaal geen rekening meer mee te houden.

Het is simpelweg een gevolg van jaren lang te zoeken naar een zondebok zodra het even niet loopt met Hamilton. Dan wordt het tegendeel roepen steeds gemakkelijker met als gevolg dat een inhoudelijk discussie onmogelijk wordt.

CitaatHamilton had vorig jaar ook meer pech dan Rosberg die hem ook heel veel punten hebben gekost.

Eerder op de avond zei je: Als Hamilton te veel van zijn materiaal vraagt, waarom had Rosberg vorig jaar dan 3 keer zoveel DNF's door mechanische pech?

Snap je nu dat het gewoon niet meer geloofwaardig is?

CitaatNatuurlijk moet niet alles worden verklaard met pech, want Hamilton is ook heel vaak verslagen door zijn team genoot op eigen kracht. Ik snap nooit waarom dat niet mee mag worden genomen. Niemand maakt er een groot drama van en als dat wel gebeurd, dan zijn er ook de niet Hamilton fans die er een groot drama van maken als de Hamilton fans de pech factor er bij halen.

Kan aan mij liggen maar het bovenstaande leest niet heel lekker weg. Hoe dan ook, ik begrijp niet dat technische malheur erbij wordt gehaald zodra iemand vind dat Rosberg (of Button) het beter doet. Natuurlijk heeft Hamilton wel eens pech en ja er zit zeker wel eens wat tegen. Maar dat geldt ook voor Rosberg, Vettel, Ricciardo, Alonso, Räikkönen, Massa, Bottas, Button, Magnussen, Hülkenberg, Pérez, Vergne, Kvyat, Grosjean, Maldonado, Sutil, Gutiérrez, Bianchi, Chilton, Kobayashi en Ericsson. En dan heeft de één wat meer tegenslag dan de ander en een jaar later heeft de ander meer tegenslag dan de één. Maar als we het hebben over wie wij beter vinden wordt het over de hele linie bekeken. Het accent dan leggen op een tegenslag meer of minder vind ik dan niks zeggend. Zo kun je eindeloos in al de hoeken en gaten zoeken naar dingen die er niet zijn. Als Hamilton over een heel seizoen wordt verslagen door Rosberg heeft Rosberg gewoon zijn zaken net wat beter in orde. Was hij net wat sneller op de momenten dat het er toedeed, was hij misschien net wat intelligenter of sprong hij misschien net wat beter met zijn materiaal om. Zo gek is dat niet?

CitaatEn ja Hamilton maakt ook veel fouten in voornamelijk de kwalificatie, maar als hij geen WK word, waarom zou de pechfactor niet mee genomen mogen worden? Is het zijn schuld dan dat hij uitviel in Australië, Canada( discussieer baar) , Kwalificatie van Hongarije en Duitsland?
Engeland en Oostenrijk kan je hem natuurlijk wel aanrekenen, maar dat kan je bij Rosberg ook. (Australië, Maleisië, China, Bahrein, Canada, Hongarije en Silverstoon( Discussieer baar.)

Zie bovenstaand.

Wings

Citaat van: Perton op 23 augustus 2014 - 23:01:00
Wat Button betreft had Hamilton vooral in 2011 een belabberd jaar waarin hij zijn persoonlijke issues veel te erg door liet spelen op de baan. In 2010 en 2012 (met alle technische problemen, ja daar gaan we weer, pech ;)) was ie Button gewoon de baas. Misschien niet altijd even sterk, en in punten was het verschil in 2012 ook minimaal, maar in mijn ogen was Hamilton wel duidelijk de snellere. En datzelfde idee heb ik met Rosberg vorig jaar. Je hoort wel eens het argument dat Rosberg twee keer won en Hamilton één keer, maar goed een van die twee zeges van Rosberg was natuurlijk Engeland, waar hij profiteerde van het falen van Pirelli en Renault. Als er één race is waar er volgens mij geen discussie mogelijk is over de pech van Hamilton, is het denk ik wel die race. Voor de rest presteerde

Voor de rest ben ik het met Jeroen eens dat Hamilton faalt als hij dit jaar geen wereldkampioen wordt. Hij laat het inderdaad te weinig zien dat hij in de basis (ook dat ben ik met Jeroen eens) misschien wel de snelste coureur van allemaal is. Wat mij betreft heeft hij het in 2012 nog wel laten zien, maar toen liet McLaren het juist enorm afweten. Maar bij Mercedes presteert hij vooralsnog te erg met pieken en dalen. En daar moet hij toch een keer verandering in gaan brengen, in dat opzicht vind ik het zeker een faal als hij geen kampioen wordt - hoe goed zijn pieken verder ook mogen zijn.

Met de kanttekening dat je met snel zijn alleen geen wereldtitels wint ben ik het volledig eens. Zoals eerder geschreven het Mansell-syndroom. Overigens, nu komt-ie (zie er alsjeblieft de humor van in), Mansell's klapband in 1986 (Adelaide): pech of materiaal falen door rijstijl/eigenwijs zijn? :P

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 23 augustus 2014 - 23:10:38
Citaat van: Perton op 23 augustus 2014 - 23:01:00
maar in mijn ogen was Hamilton wel duidelijk de snellere. En datzelfde idee heb ik met Rosberg vorig jaar. Je hoort wel eens het argument dat Rosberg twee keer won en Hamilton één keer, maar goed een van die twee zeges van Rosberg was natuurlijk Engeland, waar hij profiteerde van het falen van Pirelli en Renault. Als er één race is waar er volgens mij geen discussie mogelijk is over de pech van Hamilton, is het denk ik wel die race. Voor de rest presteerde
over een heel seizoen was het verschil (ook pech gecorrigeerd) minimaal. Dat Engeland een lucky overwinning was (ook Vettel viel voor Rosberg uit) ben ik met je eens, maar die kun je ook niet zo maar aan Hamilton geven. Maar goed, slecht argument of niet, de rest van het seizoen was het gewoon heel close. Veel closer dan menigeen had verwacht en dat geld ook weer voor dit seizoen. Maar goed, dat onze verwachtingen niet kloppen is wat anders dan dat Hamilton keihard faalt.
Vorig jaar vond ik, ondanks alle pech van beide rijders, een betere verhouding dan dit jaar. Pech van Rosberg was vaak op posities lager dan Hamilton, en nu heeft Hamilton vaker pech op posities hoger dan Rosberg. Rosberg maakt het Hamilton vaak lastig, maar kan hem net niet goed weerstand bieden om hem echt helemaal op eigen kracht te verslaan. Dat gezegd, Hamilton moet natuurlijk wel de focus houden en niet fouten maken zoals in Oostenrijk en Engeland.

0634

Citaat van: Tuesday op 23 augustus 2014 - 22:42:34

ik zeg niet veel beter toch? dat zeg jij juist. Vorig jaar was Hamilton net iets beter, dit jaar vooralsnog ook (overall gezien, vanaf Spanje heeft Rosberg licht de overhand), dus nee, ik laat ze nog lekker op 3 en 4 staan (Ricciardo laat ik nog ff buiten beschouwing ;) ) Degene met het meeste geluk of de juiste flow of wat dan ook zal de titel gaan pakken, dat zijn details die je zelf niet helemaal in de hand hebt.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Iemand van de buitencategorie pakt Rosberg overtuigend.

0634

Citaat van: Wings op 23 augustus 2014 - 23:20:54
Citaat van: Perton op 23 augustus 2014 - 23:01:00
Wat Button betreft had Hamilton vooral in 2011 een belabberd jaar waarin hij zijn persoonlijke issues veel te erg door liet spelen op de baan. In 2010 en 2012 (met alle technische problemen, ja daar gaan we weer, pech ;)) was ie Button gewoon de baas. Misschien niet altijd even sterk, en in punten was het verschil in 2012 ook minimaal, maar in mijn ogen was Hamilton wel duidelijk de snellere. En datzelfde idee heb ik met Rosberg vorig jaar. Je hoort wel eens het argument dat Rosberg twee keer won en Hamilton één keer, maar goed een van die twee zeges van Rosberg was natuurlijk Engeland, waar hij profiteerde van het falen van Pirelli en Renault. Als er één race is waar er volgens mij geen discussie mogelijk is over de pech van Hamilton, is het denk ik wel die race. Voor de rest presteerde

Voor de rest ben ik het met Jeroen eens dat Hamilton faalt als hij dit jaar geen wereldkampioen wordt. Hij laat het inderdaad te weinig zien dat hij in de basis (ook dat ben ik met Jeroen eens) misschien wel de snelste coureur van allemaal is. Wat mij betreft heeft hij het in 2012 nog wel laten zien, maar toen liet McLaren het juist enorm afweten. Maar bij Mercedes presteert hij vooralsnog te erg met pieken en dalen. En daar moet hij toch een keer verandering in gaan brengen, in dat opzicht vind ik het zeker een faal als hij geen kampioen wordt - hoe goed zijn pieken verder ook mogen zijn.

Met de kanttekening dat je met snel zijn alleen geen wereldtitels wint ben ik het volledig eens. Zoals eerder geschreven het Mansell-syndroom. Overigens, nu komt-ie (zie er alsjeblieft de humor van in), Mansell's klapband in 1986 (Adelaide): pech of materiaal falen door rijstijl/eigenwijs zijn? :P

Tweehonderd procent eigen schuld uiteraard. Daar zal weinig twijfel over zijn. Die banden hadden al lang en breed gewisseld moeten zijn.

Wings


Tuesday

Citaat van: Jeroen op 23 augustus 2014 - 23:32:19
Citaat van: Tuesday op 23 augustus 2014 - 22:42:34

ik zeg niet veel beter toch? dat zeg jij juist. Vorig jaar was Hamilton net iets beter, dit jaar vooralsnog ook (overall gezien, vanaf Spanje heeft Rosberg licht de overhand), dus nee, ik laat ze nog lekker op 3 en 4 staan (Ricciardo laat ik nog ff buiten beschouwing ;) ) Degene met het meeste geluk of de juiste flow of wat dan ook zal de titel gaan pakken, dat zijn details die je zelf niet helemaal in de hand hebt.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Iemand van de buitencategorie pakt Rosberg overtuigend.
maar ik zet hem toch op 3 net voor Rosberg? Van echte buitencategorie vind ik momenteel eigenlijk niemand, misschien Alonso en tot voor kort ook Vettel. Anno 2014 zit het gewoon erg kort op elkaar.

0634

Citaat van: Wings op 23 augustus 2014 - 23:38:41
Een klapband is toch materiaal falen Jeroen? ;)

De waarschuwing was al gegeven door eerst Alain Prost, die een leeglopende band had maar nog wel kon wisselen, en daarna Keke Rosberg (in diens laatste race btw) wiens band even later klapte toen hij aan de leiding ging. Het was duidelijk dat de banden het zwaar hadden daar.

Mansell had echter alle tijd om banden te wisselen want hij hoefde slechts derde te worden en kon een veilige stop maken maar deed dat niet. In vaktermen heet dat geen materiaalpech maar een: oen.