Tussentijds rapport topic

Gestart door Maikel0230, 30 juli 2014 - 22:52:27

« vorige - volgende »

Maikel0230



Geachte leden van het forum

Welkom in ons tussentijdsrapport topic, het doel van dit topic is met jullie hulp een tijdelijke ranglijst te maken van het Formule 1 seizoen tot nu, de zomerstop betekent voor velen de officiële afsluiting van de eerste seizoenshelft ondanks dat we al 11 van de 19 races hebben afgelegd. Nadat het topic gesloten wordt zal de redactie hier een magazine special van maken.

De regels zijn duidelijk, hieronder zal een template staan die jullie naar je post moeten koppieren en die mogen jullie naar eigen keuze aanvullen, jullie beoordelen zowel de coureurs als de teams door gebruik te maken van punten en jullie eigen scherpe pen. De punten mogen gekozen worden tussen het cijfer 0 en 10, ik sta toe dat jullie met halve punten mogen werken, een 9,5/10 is dus perfect mogelijk.

De gewone regels van ons forum gelden ook hier natuurlijk, let op het taalgebruik, je mag kritisch zijn maar binnen de grenzen van het fatsoen. Het is tevens niet de bedoeling om hier een discussie topic van te maken je mag dus maar een keer posten. Het topic zal een tijdje blijven openstaan, je kan dus je post nog binnen die periode aanpassen indien je dit wenst.

Indien je commentaar op een team of coureur gekozen wordt voor de special dan gebeurt dit natuurlijk onder je anonieme forumnaam. De special zal in drie delen gebeuren om zo het overzicht te bewaren.

In ieder geval bedankt voor jullie bijdrage en weet dat niemand verplicht is om deel te nemen, laat jullie gedachten de vrije loop zou ik zo zeggen.

Maikel Joosten
Redactie lid

TEMPLATE - Deze tekst kopieer je naar je eigen post.

Mercedes AMG Petronas F1 Team (1ste in WCC)
Punten:  /10
Commentaar:

44. Lewis Hamilton ( 2de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

6. Nico Rosberg (1ste in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

Infiniti Red Bull Racing (2de in WCC)
Punten:  /10
Commentaar:

1. Sebastian Vettel (6de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

3. Daniel Ricciardo (3de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

Scuderia Ferrari (3de in WCC)
Punten:  /10
Commentaar:

14. Fernando Alonso (4de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

7. Kimi Räikkönen (12de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

Williams Martini Racing (4de in WCC)
Punten:  /10
Commentaar:

19. Felipe Massa (9de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

77.Valtteri Bottas (5de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

Sahara Force India F1 Team (5de in WCC)
Punten:  /10
Commentaar:

27. Nico Hulkenberg (7de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

11. Sergio Perez (11de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

McLaren Mercedes (6de in WCC)
Punten:  /10
Commentaar:

22. Jenson Button (8ste in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

20. Kevin Magnussen (10de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

Scuderia Toro Rosso (7de in WCC)
Punten:  /10
Commentaar:

25. Jean-Éric Vergne (13de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

26. Daniil Kvyat (15de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

Lotus F1 Team (8ste in WCC)
Punten:  /10
Commentaar:

8. Romain Grosjean (14de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

13. Pastor Maldonado (19de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

Marussia F1 Team (9de in WCC)
Punten:  /10
Commentaar:

17. Jules Bianchi (16de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

4. Max Chilton (21ste in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

Sauber F1 Team (10de in WCC)
Punten:  /10
Commentaar:

99. Adrian Sutil (17de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

21. Esteban Gutiérrez (20ste in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

Caterham F1 Team (11de in WCC)
Punten:  /10
Commentaar:

10. Kamui Kobayashi (22ste in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

9. Marcus Ericsson (18de in WDC)
Punten:  /10
Commentaar:

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Altijd leuk.  Zal er van d e week ns voor gaan zitten.

Jehoentelaar

Idem. Goed moment om even het seizoen te resumeren. Al wordt dat nog een hele klus met de waslijst aan races die ik heb gemist.

Franky R.

Ik zal mijn pen even slijpen... :P
;)

0634

Een pen vul je, een potlood slijp je ;D

robbert

Citaat van: Jehoentelaar op 31 juli 2014 - 00:08:20
Idem. Goed moment om even het seizoen te resumeren. Al wordt dat nog een hele klus met de waslijst aan races die ik heb gemist.
hopelijk heb je dan niet de beste races gemist, want er waren er toch wel een aantal met mooie inhaalacties hoor

Kootje

#6
Mercedes AMG Petronas F1 Team (1ste in WCC)
Punten:  8.5/10
Commentaar: Hoewel het team op hun sloffen beide WK's binnen lijkt te hengelen en ze qua pure snelheid niet te kloppen zijn, beginnen ze toch wat steekjes te laten vallen. Op tactisch vlak (onnodige teamorders), maar vooral op technisch vlak (betrouwbaarheid) valt er nog wel het eea te verbeteren.

44. Lewis Hamilton ( 2de in WDC)
Punten:  9/10
Commentaar: Doet bijna alles goed. Ik zeg bijna omdat hij z'n Q in Oostenrijk en Engeland toch echt zelf verprutste. Gelukkig zet hij die fouten in de race moeiteloos recht dankzij de dominantie van z'n auto. Dezelfde auto die hem anderzijds maar wat vaak in de steek laat.

6. Nico Rosberg (1ste in WDC)
Punten:  9.5/10
Commentaar: Nico doet echt alles goed, komt alleen in de duels wat overtuiging tekort. Hoewel hij het geluk aan z'n zijde heeft in de meest betrouwbare Mercedes te rijden en daardoor het WK leid, is hij binnen het team de meest constante coureur.


Infiniti Red Bull Racing (2de in WCC)
Punten:  7/10
Commentaar: Na 'n jarenlange dominantie valt RBR me toch wat tegen. Uiteraard zijn daar de problemen met de krachtbron, maar ook op circuits waar die van minder belang is (Monaco, Hongarije) zijn ze niet meer de bovenliggende partij, ook al gaat het daar beduidend beter.

1. Sebastian Vettel (6de in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Wellicht ben ik te streng, maar van de regerend 4-voudig WK had ik meer verwacht. Veel meer zelfs. Nu had ik altijd al het vermoeden dat z'n successen grotendeels aan Newey's creaties toe waren te schrijven, wat imo dit seizoen bevestigd word. Niet alleen blijft hij aanpassingsproblemen houden, maar ook word hij keer op keer overklast door z'n teamgenootje.

3. Daniel Ricciardo (3de in WDC)
Punten:  9.5/10
Commentaar: Voor mij de verassing dit WK. Ik had hem nivootje Webber ingeschat, maar die woorden duwt hij steevast m'n strot weer in. Rijd foutloos rond en is er steeds als de kippen bij om de kruimels van Mercedes op te rapen. Het is dankzij Daniël dat RBR überhaupt nog in het stuk voorkomt.


Scuderia Ferrari (3de in WCC)
Punten:  7,5/10
Commentaar: In mijn ogen doet Ferrari het zo slecht nog niet. Ja ... het is 'n moeilijke auto en ja ... ze maken her en der nogal wat tactische blunders. Er is dus zeker ruimte voor verbetering, maar ik schat ze hoger in dan menigeen doet. Ik denk zelfs dat ze best of the rest hadden moeten zijn, zij het niet dat Kimi zwaar tegenvalt.

14. Fernando Alonso (4de in WDC)
Punten:  9.5/10
Commentaar: Doet precies wat je van hem verwacht, het maximale eruit halen van wat erin zit. Toch ben ik van mening dat de beste man soms teveel credits krijgt. Alle successen worden hem aangerekend, terwijl ik van mening ben dat de auto zelf ook zo slecht nog niet is, zoals je hierboven al had kunnen lezen.

7. Kimi Räikkönen (12de in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Heeft al de nodige pech te verduren gehad met slecht getimede SC's, lekke banden en beroerde strategiën, maar maakt zelf ook teveel beginnersfouten. Kan nog steeds totaal niet overweg met zijn bolide en dat zou ondertussen toch geen probleem meer mogen zijn. Hij kan beter en moet beter, maar vooralsnog valt hij tegen.


Williams Martini Racing (4de in WCC)
Punten:  8.5/10
Commentaar: Wie had dat verwacht, Williams is weer terug aan de top. Dat dit lang geleden is, is duidelijk te merken aan de tactische beslissingen die er genomen worden. Meerdere keren werden er al onbegrijpelijke teamorders de deur uit gegooid, iets waar men onder Sir Frank eigenlijk nooit aan deed. Zouden ze tactisch wat sterker worden, dan is het 'n kwestie van tijd voor hun eerste overwinning sinds jaren.

19. Felipe Massa (9de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Is te vaak bij incidenten betrokken en niet alleen buiten zijn schuld om. Daarnaast zou juist hij, met al z'n ervaring, de kar moeten trekken, maar moet toch z'n meerdere erkennen in Bottas. Eigenlijk doet hij precies wat ik van hem verwacht had, namelijk: Lekker z'n rondjes rijden, maar zodra het op racen aankomt niet thuisgeven.

77.Valtteri Bottas (5de in WDC)
Punten:  9/10
Commentaar: Doet weinig fout, maar mist duidelijk nog ervaring. Is wel degene die het team op sleeptouw neemt en naar grootste hoogten stuwt. Komt alleen net wat leepheid tekort voor dat laatste stapje, maar dat komt nog wel.


Sahara Force India F1 Team (5de in WCC)
Punten:  7/10
Commentaar: Na 'n sterk begin lijken ze nu toch wat weg te zakken. Net als in voorgaande jaren kunnen ze het ontwikkelingstempo dat men in de F1 nodig heeft niet bijbenen.

27. Nico Hulkenberg (7de in WDC)
Punten:  8/10
Commentaar: Rijd tot nog toe 'n sterk seizoen maar is nochtans niet in staat om z'n minder hoog aangeslagen teamgenoot om de oren te rijden. Hij verslaat 'm wel, dat is het niet, maar ik had het verschil groter verwacht.

11. Sergio Perez (11de in WDC)
Punten:  7.5/10
Commentaar: Kan z'n teamgenoot redelijk bijbenen en zelfs verslaan bij tijd en wijle. Is echter nog steeds te wild en onbezonnen om het maximale eruit te halen.


McLaren Mercedes (6de in WCC)
Punten:  6/10
Commentaar: Leken na de eerste race wederom voorin mee te gaan doen, maar dat bleek 'n luchtbel. Hebben de plank volledig misgeslagen.

22. Jenson Button (8ste in WDC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: Misschien geef ik 'm wel te weinig credits omdat de auto bagger is, maar vooralsnog heb ik 'm maar weinig bijzonders zien doen. Daarbij kan hij het maar ternauwernood winnen van z'n rooky teamgenoot, wat ook al geen reden tot vreugde geeft.

20. Kevin Magnussen (10de in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Knappe eerste race, maar sindsdien rijd hij kleurloos rond. Komt deels door die baggerauto, maar maakt ook teveel fouten en is daardoor te vaak bij incidenten betrokken. Weet hij uit de problemen te blijven, dan kan hij Button redelijk volgen wat dan weer 'n pluspuntje is.


Scuderia Toro Rosso (7de in WCC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: Wisselvallig is het trefwoord. Het ene weekend rijden ze moeiteloos in de punten, het andere weekend mogen ze blij zijn met 'n plekje in de top 15

25. Jean-Éric Vergne (13de in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Ondanks z'n puike prestatie in Hongarije laat hij zich te vaak en te makkelijk het kaas van z'n brood eten, zeker daar waar het z'n teamgenootje betreft. Zou met zijn ervaring niet mogen gebeuren.

26. Daniil Kvyat (15de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Met regelmaat z'n meer ervaren teamgenoot te vlug af, maar presteerd net als z'n team te wisselvallig om 'n hoger cijfer te geven. Zijn rookystatus geeft 'm wel iets meer credits, anders had hij net als z'n teamgenoot 'n zesje gescoord.


Lotus F1 Team (8ste in WCC)
Punten:  4/10
Commentaar: Hebben de boel totaal niet op de rit en dat komt niet alleen door de krachtbron. Er zit totaal geen snelheid in dat barrel en betrouwbaar is hij ook al niet. Hoe ze tactisch zijn is door de vele uitvalbeurten moeilijk te beoordelen, maar één ding is zeker: Het team is geen schim meer van het Lotus uit 2012 en 2013.

8. Romain Grosjean (14de in WDC)
Punten:  5/10
Commentaar: Na 'n opleving gedurende de tweede seizoenshelft vorig jaar, kan de Fransman nu geen potten meer breken.  In hoeverre je dat hem kwalijk kunt nemen is moeilijk te zeggen, maar ook wanneer de auto het niet begeeft rijd hij kleurloos in het achterveld rond. Heeft mij dit seizoen nog geen moment overtuigd.

13. Pastor Maldonado (19de in WDC)
Punten:  3/10
Commentaar: Wat zal Pastor balen van zijn vertrek bij Williams. Daar had hij nu de auto gehad om, op die zeldzame dagen dat hij 't zelf niet verkloot, zich in de kijker te rijden. Bij Lotus heeft hij die kans helaas niet en kan hij dus alleen maar opvallen door een van z'n vele fouten.


Marussia F1 Team (9de in WCC)
Punten:  7.5/10
Commentaar: Voor de middelen die zij hebben zijn ze gewoon goed bezig. De auto is betrouwbaar en voor achterhoedebegrippen nog snel ook. Dit team heeft duidelijk 'n grote stap voorwaarts gezet, al lijkt die stap wellicht groter dan hij daadwerkelijk is. Het verval van Sauber en Caterham zal ook 'n belangrijke rol spelen, maar desalniettemin staan ze er welom iedere misstap af te straffen.

17. Jules Bianchi (16de in WDC)
Punten:  8.5/10
Commentaar: Rijd 'n redelijk sterk en solide seizoen en weet zich regelmatig in Q2 te manouvreren. Kan daarbij het gevecht aan met de Saubers en Lotussen, zijn puntenfinish is de kers op de taart.

4. Max Chilton (21ste in WDC)
Punten:  4/10
Commentaar: Tsja ... hij rijd z'n rondjes, maar daar is dan gelijk alles mee gezegd. Structureel veel langzamer dan z'n teamgenoot en legt het zelfs met reglmaat af tegen de veel langzamere Caterhams. Nogmaals gewogen en wederom te licht bevonden.


Sauber F1 Team (10de in WCC)
Punten:  5/10
Commentaar: Ik weet niet wat er met de Zwitsers gebeurd is, maar het zit daar goed fout. Gedegradeerd tot achterhoedeteam en niet bij machte daar weer weg te komen.

99. Adrian Sutil (17de in WDC)
Punten:  4/10
Commentaar: Nooit geen hoge pet van deze man gehad, maar wat hij nu laat zien is pure droevenis. Kan totaal geen potten breken.

21. Esteban Gutiérrez (20ste in WDC)
Punten:  4/10
Commentaar: Het is dat hij Sutil redelijk bij kan benen, maar anders ...


Caterham F1 Team (11de in WCC)
Punten:  2/10
Commentaar: Het was al niks, maar is dit seizoen nog minder. Hopelijk kan het nieuwe management nog voor 'n ommekeer zorgen, want op deze manier zie ik ze volgend jaar niet eens meer terugkeren. Race na race lijken de prestaties alleen maar minder te worden.

10. Kamui Kobayashi (22ste in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Het enige lichtpuntje binnen Caterham. Weet spreekwoordelijk meer uit de wagen te halen dan erin zit, al is het soms teveel. Wie o wie verlost deze man uit z'n lijden?

9. Marcus Ericsson (18de in WDC)
Punten:  1/10
Commentaar: Koekenbakker eerste klas die werkelijk niets in de F1 te zoeken heeft. Behalve het finishen van races heb ik hem nog niets goeds zien doen.

Sphinx

#7
Ik zal dit in stukjes invullen, in één keer zou een beetje lang duren

Mercedes AMG Petronas F1 Team (1ste in WCC)
Punten:  7.5/10
Commentaar: Net als toen dit team nog Brawn was, hebben ze geprofiteerd van een lange aanloop om een goed werkende auto af te leveren. Maar het gezeur over die teamorders komt een beetje hypocriet over. Eerst niet, dan wel, dan toch weer niet. Kleur bekennen is blijkbaar moeilijk.

44. Lewis Hamilton ( 2de in WDC)
Punten:  7.5/10
Commentaar: Hmm, als je zuiver het talent van Lewis en Nico tegenover elkaar zet, moet Lewis eigenlijk gehakt maken van Nico. Maar Lewis wordt sneller zenuwachtig, laat zich sneller opnaaien en hoewel hij meer rauwe snelheid heeft, moet ie mentaal nog een stap maken om Nico bij te benen. Hongarije begon al goed wat dat betreft.

6. Nico Rosberg (1ste in WDC)
Punten:  8.5/10
Commentaar: Voor het eerst sinds zijn races voor Williams en eerdere Mercedes-jaren heef ie een goede auto onder zijn kont en nu komt het er ook uit. Net als Pa Keke moet hij het vooral van doorzettingsvermogen en consistentie hebben, en dat werpt tot nu toe zijn vruchten af. Toevoeging: hij miept af en toe wat veel als het hem niet naar de zin is.

Infiniti Red Bull Racing (2de in WCC)
Punten:  7.5/10
Commentaar: Na vier vette jaren komt dit seizoen over als een wakeup call. Het zwakste punt was in de afgelopen vier jaar ook al de Renault motor, maar nu de aerodynamica is teruggeschroefd merk je hoezeer Newey die wagens kon perfectioneren. Het is dan aan de coureurs om er mee om te gaan.

1. Sebastian Vettel (6de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Ik zal niet zover gaan door te beweren dat het allemaal alleen aan die geweldige auto lag, maar het maakt wel een groot deel uit van zijn resultaten uit het verleden. Seb moet nu een stap terug doen en je ziet nu dat hij nooit echt een slechte auto moest compenseren (zelfs die STR waarmee hij ooit Monza won, was op de motor na gelijk aan de Red Bull). Het verbannen van FRIC lijkt m weer een beetje op de been te helpen en je ziet hem ook stappen vooruit maken (zie kwali in Hongarije) maar zo.n domme spin kan echt niet.

3. Daniel Ricciardo (3de in WDC)
Punten:  9/10
Commentaar: Wow, just wow. Ik ben spontaan fan van "The Grin" geworden na die podiumplek in Australië die hem helaas weer werd afgenomen. Daar waar Vettel een stap terug moet zetten doet Ricciardo, die nukkig weggedrag inmiddels wel gewoon is, een flinke stap vooruit. Ik had hem tot zondag op een 8.5 staan, maar die inhaalacties doen er ondanks versere banden een half puntje bovenop.

Scuderia Ferrari (3de in WCC)
Punten:  5/10
Commentaar: Zucht. Dit team is als Italië zelf, potentie zat, maar gehinderd door chaotische leiding en de neiging om keer-op-keer de foute beslissingen te nemen. Het zal best dat de Ferrari leiding Italianen aan de macht wil, maar als het succes uitblijft moet je toch over verandering gaan nadenken.

14. Fernando Alonso (4de in WDC)
Punten:  7.5/10
Commentaar: Score lijkt wat laag, maar het doet niets af aan Alonso's kwaliteiten. De afgelopen seizoenen kon Fernando erg goed maximeren met een auto die net niet goed genoeg was, maar nu moet hij het doen met een auto die ZEKER niet goed genoeg is, en dat kost wat meer moeite. Hongarije was alvast een bemoedigende afsluiter van een moeilijke eerste helft.

7. Kimi Räikkönen (12de in WDC)
Punten:  5.5/10
Commentaar: Nigel Mansell, Alan Jones, Jacky Ickx, Michael Schumacher. Kimi schaart zich helaas in een rijtje kampioenen wiens comeback aan het mislukken is. Ik vind hem op dit moment weinig toevoegen. Hij maakt geen grote brokken, rijdt geen grote uitslagen, hij begint op Heidfeld te lijken, die ik "Das Phantom" noemde omdat hij zo onopvallend bleef.

Williams Martini Racing (4de in WCC)
Punten:  8/10
Commentaar: What a difference an engine makes! Van lage middenmoter promoveert Williams nu naar outsider. Een zekere Pastor Maldonado zal nog wel eens terugdenken aan zijn vertrek met slaande deuren.

77.Valtteri Bottas (5de in WDC)
Punten:  8/10
Commentaar: Tuurlijk, Williams profiteert van de goede keus voor Mercedes, maar in een slechte auto was Bottas Maldonado al de baas tot die gefrustreerd wegliep en riep dat zijn auto gesaboteerd werd. Eerder al werd Bruno Senna gefrustreerd weggestuurd en wierp de Fin voor zijn voeten dat zijn goede vrijdagtrainingen zijn ritme verstoorden. Hehe, als Bottas zo goed blijft rondrijden zou dat bijna slecht zijn voor de renstal, want zijn teamgenoot...

19. Felipe Massa (9de in WDC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: .... heeft zich tot nu toe wel een paar keer laten zien in de Williams, maar het gaat nog steeds met horten en stoten. Je kan één keer pech hebben, twee keer ook nog wel, maar drie of meer keren en dan moet je echt bij jezelf gaan nadenken wat je fout doet. Vooral Felipe na die aanrijdingen in Canada en Duitsland.

Sahara Force India F1 Team (5de in WCC)
Punten:  7/10
Commentaar: Zoals ieder jaar een stabiel team dat vóór de kapitaalkrachtigen zich gaan ontwikkelen de meeste punten moet pakken, en daar met regelmaat in slaagt. De Merc-motor is alvast een goede hulp

27. Nico Hulkenberg (7de in WDC)
Punten:  7.5/10
Commentaar: Die onnodige crash afgelopen weekend met zijn teamgenoot kost een half puntje. Voor de rest rijdt Nico een constant seizoen en pakt hij genoeg punten.

11. Sergio Perez (11de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Heeft nog steeds dat wilde GP2-trekje, maar pakte wel de podiumplaats dit seizoen, wat weer opweegt tegen de onnodige foutjes die hij nog maakt.

McLaren Mercedes (6de in WCC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: Mclaren is dit jaar echt een middenmoter. Het gaat niet super, het gaat niet superslecht. Het is wachten op Honda voor de mannen in Woking

22. Jenson Button (8ste in WDC)
Punten:  7.5/10
Commentaar:  Button rijdt op zijn Heidfelds, maar in tegenstelling tot Kimi leidt dit wél tot punten en een podiumplaats. Jammer van die tactische misser in Hongarije, anders had dat er nu ook in gezeten.

20. Kevin Magnussen (10de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Begon stormachtig met een podiumplaats, maar de ontwikkelingsachterstand plus een paar rookiefoutjes lieten hem wat stagneren. Net als bij Bottas vorig jaar, rustig de tijd laten, die komt er nog wel.

Scuderia Toro Rosso (7de in WCC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: In de voorgaande jaren hadden STR's al last van nukkig weggedrag, veel uitvalbeurten en slechts af en toe een goede race, maar dat is dankzij de Renault motor die ze nu hebben alleen maar erger geworden. Nog voldoende werk aan de winkel.

25. Jean-Éric Vergne (13de in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Zijn race in Hongarije was heel hard nodig, want meestal kwam Vergne in beeld als hij in de achterhoede rijdend uitviel. Misschien heeft Dr. Marko wel even met hem gesproken voor het GP-weekend  ::)

26. Daniil Kvyat (15de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Oh, weer zo'n Russian paydriver, zou je haast denken na Sauber's vergeefse poging Sirotkin snel in de F1 te krijgen. Maar Kvyat heeft een stuk meer in zijn mars dan zijn landgenoot en laat ondanks de vele problemen (zie de spectaculaire brand in Duitsland) zien over genoeg snelheid te beschikken om geregeld punten te scoren.

Lotus F1 Team (8ste in WCC)
Punten:  4.5/10
Commentaar: Vroeger hadden we de Pre-qualifications, toen er iets teveel teams waren voor op de grid, waarin de prullebakteams van Rial, Eurobrun, Pacific etc om lijfsbehoud vochten. Lotus heeft het vorig jaar nog een beetje af kunnen houden, maar op deze manier lijkt het team geen lang leven meer beschoren

8. Romain Grosjean (14de in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Kan niet veel uitrichten met een opvallende, maar matige auto. Een spin achter de safetycar is echter geen manier om je voor een transfer in de etalage te zetten.

13. Pastor Maldonado (19de in WDC)
Punten:  3.5/10
Commentaar: Wat doet deze man nog in de F1? Nog steeds grossiert Malfunctionado in onnodige spins, gekke manoeuvres en domme crashes. Veel erger is echter dat hij niet lijkt te beseffen dat hij alleen vanwege de oliedollars nog meedoet in de F1, hij denkt écht dat hij geweldig is. Dan had je gewoon de confrontatie met Bottas aan moeten gaan in een goede Williams en niet zo overhaast weg moeten lopen. Cabron!

Marussia F1 Team (9de in WCC)
Punten:  6/10
Commentaar: De switch naar Ferrari heeft de - in naam - Russische renstal goed gedaan. Er wordt zelfs een punt gepakt in Monaco!

17. Jules Bianchi (16de in WDC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: Meer dan af en toe de Saubers verslaan, of blijven rijden tot er genoeg man uitvallen zit er helaas niet in. Maar als de kans zich dan voordoet, staat Jules er ook.

4. Max Chilton (21ste in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Wat maakt Max Chilton opvallend. Weinig tot niets, behalve dat hij bijna altijd aan de finish komt. Slechts twee keer kon ik hem echt op een knullige fout betrappen, die clash met Bianchi in Canada en die keer dat hij in Engeland door de pits reed na de Red Flag voor Kimi's crash.

Sauber F1 Team (10de in WCC)
Punten:  5/10
Commentaar: Oei, wat is dit team diep in het moeras gezakt! Een deal met een Russisch consortium kostte testrijder Frijns de kop, geld kwam niet. Sergey Sirotkin reed een paar keer met een oude Ferrari, geld kwam niet. Slim's centen en Sutil's sponsoren brachten in ieder geval genoeg geld om een auto te bouwen, maar ontwikkelen gaat hem niet worden. Vroeger had Lotus altijd de meeste testrijders, met Vd Garde (veel op vrijdagen actief), Sirkotkin (in naam) en De Silvestro (om de fans thuis tevreden te houden) doen ze een aardige gooi naar die titel

99. Adrian Sutil (17de in WDC)
Punten:  5.5/10
Commentaar: Nog zo'n rijder die op zijn Heidfelds bezig is. En in de slechte Sauber kan Adrian er niet zoveel mee dat hij punten scoort. Ik snap waarom de geruchten over een vertrek steeds sterker worden, zeker met Giedo op de reservebank, die het niet onaardig doet in de vrijdagruns en er steeds meer lijkt te krijgen (meestal een veeg teken)

21. Esteban Gutiérrez (20ste in WDC)
Punten:  5.5/10
Commentaar: Tweede coureur met een "GP2-trekje", dat vooral in Monaco funest bleek te zijn. Niet zo slecht als Malfunctionado, maar het is dat Slim nog zijn rekeningen betaalt en de Russen niet over de brug komen, anders was ie ook al weg geweest.

Caterham F1 Team (11de in WCC)
Punten:  4/10
Commentaar: Christijan Albers vroeg zich in wat voor puinhoop hij terecht kwam toen Tony Fernandes de stekker eruit trok en de renstal in Zwitsers/Roemeense handen kwam. Teveel personeel, te weinig geld, rechtszaken, geen resultaten. Op dit moment is Caterham met Lotus het prullebakteam van het veld

10. Kamui Kobayashi (22ste in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Ook Kamui kan weinig voor elkaar krijgen met deze vuilnisbak, hij heeft bovendien de pech dat de Renault-motor ook hier veelvuldig de schuld heeft aan de uitvalbeurten.

9. Marcus Ericsson (18de in WDC)
Punten:  5/10
Commentaar: Maakt ongeveer dezelfde rookiefouten als collega-Scandinaviër Magnussen, maar terwijl die nog echt talent heeft, is Marcus echt een goedwillende paydriver waarbij die fouten veel meer opvallen.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Figge

#8
Mercedes AMG Petronas F1 Team (1ste in WCC)
Punten: 9 /10
Commentaar: Mercedes, tsja eigenlijk vind ik dat ze een 10 verdienen, maar dat is meer vanwege de cosmetische foutjes in de betrouwbaarheid waardoor de F1 een goedlachse nieuwe showman als winnaar heeft bij het team van RBR. Dan is the man, en die kan winnen omdat Mercedes deze kruimels laat liggen. Verder hebben de Duitsers een betere wagen op de startopstelling gezet dan de vrienden van de rode stieren de afgelopen edities in de 1e helft op de grid parkeerde. Alleen de betrouwbaarheid heeft al de nodige schoonheidsfouten gehad, waarbij het een geluk mag heten dat het ook op zaterdag plaatsvindt zodat de consequenties niet supergroot zijn. Dus op dat vlak zouden ze een 8 moeten krijgen. Ik dicht ze 1 bonuspunt toe voor de mooie WK strijd die zij ons voorschotelen tussen de rijders. Als de strijd zich zo voortzet komt er echt nog vuurwerk. Een epic duel a la Prost en Senna is op handen.

44. Lewis Hamilton ( 2de in WDC)
Punten:  8 /10
Commentaar: Lewis racet eigenlijk alleen tegen zijn teammaat dit jaar en dat doet hij uitstekend. In de directe confrontaties op de baan verdedigt hij zijn positie zo goed dat hij Nico met meermaals 2 wielen buiten de baan dwingt en nog geen enkele inhaalpoging op hem heeft laten slagen. Ik weet zeker dat hij daar van geniet. Lewis probleem is volgens mij, dat hij zichzelf beter vindt dan Nico. Maar ik vraag mij af. Heeft Lewis dit jaar op de baan zelf al een geslaagde inhaalactie op zijn teammaat ondernomen? Was hij al in die positie? Telt t momentje in Canada echt mee? Hoe dan ook, ik denk dat Hamilton voelt dat hij zelf niet echt het verschil maakt tov zijn teammaat, hij heeft t niet zelf in de hand. Na zijn 4 op rij zegereeks aan het begin van het seizoen heeft hij zijn teamgenoot gedwongen om z’n niveau te verhogen. Die is daarin geslaagd. Ja, Lewis heeft een aantal pech momenten gehad, maar de schade maximaal beperkt. Ook zonder die pech, zou hij niet meer voorsprong hebben dan zijn achterstand nu is. Mijn advies voor Lewis: Analyseer Nico, en pak hem aan op zijn zwakke plek. Het probleem is alleen, welke is dat op dit moment?

6. Nico Rosberg (1ste in WDC)
Punten: 9 /10
Commentaar: Tot zover is dit by far het beste jaar dat Nico rijdt in de F1. Leuk hoor Schumacher naar huis rijden. Maar die was geen schim van zijn eigen legende die de sport zo’n 10 jaar geleden zijn dictatuur oplegde. De Hamilton van nu is op de toppen van zijn kunnen. En dus moest Nico zich op alle fronten verbeteren. Het moest met name sneller op zaterdag. Zodat hij op zondag niet achter de feiten aanloopt en Hamilton moet laten winnen. Daarin is hij geslaagd. Ook mentaal pakt hij Lewis aan. Ook dat lijkt te werken. Het lijkt er op dat hij de snelheid van Lewis op zondag zelfs overtreft. Alleen, die 1e succesvolle inhaalactie op Hamilton moet nog komen. Nico kan daaover erg gefrustreerd lijken dat dat nog niet is gelukt. Lewis voedt zich daarop. Wat gaat er gebeuren als Rosberg zich wel 1 of 2 keer succesvol langs Lewis wurmt? Wat doet dat met hem? En belangrijker, wat doet dat met Hamilton. Mijn advies voor Nico: Staar je niet blind op het winnen van een head tot head battle, it will not win you the war. Het is slechts een kers op de taart.

Infiniti Red Bull Racing (2de in WCC)
Punten: 8 /10
Commentaar: Dat valt even tegen zeg. Zo te zien een sublieme wagen, maar met een aandrijflijn die een beetje met typische franse slag, een net niet product blijkt. Een technisch directeur die een stapje terug doet. Een 4 voudig kampioen die de weg een beetje kwijt lijkt. Maar toch, op het moment dat het oppermachtige Mercedes wat kruimels laat vallen hebben zij nieuwkomer in het team Riccardo om deze met grote grijns op te vangen. Daniel geeft heeft team de glans die zij dit jaar nodig hebben. Aan het begin van het jaar waren de Bulls totaal gefrustreerd en mepten in de pers om zich heen wezen veel met de vinger richting Renault. Inmiddels lijken ze zich gerealiseerd te hebben dat ze tot Renault veroordeelt zijn en door de overwinningen van Ricciardo hebben ze toch een rol met mooi randje in handen. Je kunt nu eenmaal niet elk jaar winnen. Ik denk dat we ons mogen opmaken voor een mooie 2e seizoenshelft van de mannen bij RBR. Vettel is groeiende in vorm en Ricciardo is een nieuwe superster. Ondanks dat de RBR dit jaar niet dé auto is die je moet hebben, is het wel een racewinnaar. Dat zie ik anderen eigenlijk niet doen. Nou ja, dit alles is natuurlijk maar relatief, achter de dominatie van Mercedes.

1. Sebastian Vettel (6de in WDC)
Punten: 8 /10
Commentaar: Oei, dat valt tegen. Vies tegen. Heel vies tegen. Een nieuwe teammaat, die jou, de maatstaf van de afgelopen jaren, even met beide voeten op de grond zet. Een paar DNF’s en nog niet in gelegenheid zijn om te winnen dit jaar. Terwijl je nieuwe relatief onervaren teamcollega de show steelt. De wereld twijfelt openlijk aan je kwaliteiten. Ben je eigenlijk wel zo goed als je resultaten aangeven. Je teammaat wint wel. Maar Seb is een intelligentie kampioen. Houd zich rustig en groeit naar mate het seizoen vordert. Begint voorzichtig voor zn teammaat te kwalificeren en ook te finishen. Vettel heeft altijd goede 2e seizoenhelften en ik denk een goede voorbode van gezien te hebben die 2e helft. Ik vind dat hij zich ook een goede verliezer toont. Is niet gefrustreerd. Ik verwacht hem dan ook gewoon weer vooraan in de nabije toekomst. Of hij net zo dominant tov Ricciardo als zijn als bij Webber. Nee dat niet, maar dat komt door de kwaliteiten van Ricciardo zelf, niet door onkunde van Vettel zelf. Het is mooi voor ons dat wij ook bij RBR een Mercedes achtige teamstrijd mogen verwachten.

3. Daniel Ricciardo (3de in WDC)
Punten: 10 /10
Commentaar:Smile people smile, I am Dan the man. Wat aanwinst voor F1. Serieus, dit had werkelijk niemand verwacht. Nee ook Cristian Horner en Ricciardo zelf niet. Welke misstap heeft deze nieuwe held dit jaar gemaakt? Zijn jaar kan niet meer stuk. Zijn toekomst kan niet meer stuk. Voor mij is Ricciardo de beste man van het seizoen tot zover. Ik kan alleen maar complimenten bedenken. Hij geniet ook echt van waar hij mee bezig is. Kijkt naar the bigger picture. Hij is niet teleurgesteld als het even niet mee zit zoals Nico, Fernando, Lewis of Seb. Maar wat wil je ook, met een seizoen als dit. Hij sloopt indirect de reputatie van “toekomstig kampioen” Hulkenberg. Niemand heeft t meer over hem, maar Daniel is nadrukkelijk bestempeld als “the real deal”. Ben reuze benieuwd hoe hij zich in de 2e helft ontwikkelt van 2014. Vettel is groeiende, het zal een mooie strijd zijn.

Scuderia Ferrari (3de in WCC)
Punten: 6 /10
Commentaar: Chaos!!! Subtop wagen, waarmee ze dit jaar geen enkele race zullen winnen. Een sporadisch per ongeluk, gelukspodiumpje hier en daar. Maar daar houdt t wel mee op. Het is dat Fernando Alonso het seizoen tot zo ver op een 6je weet je houden, door als sluipschutter vanuit de schaduw zijn punten wel mee te brengen naar Maranello. Maar daar blijft wel bij. Ferrari heeft issues. Grote issues. Deze kon je al een aantal jaren zien aankomen, maar de resultaten waren in voorgaande jaren steeds net niet slecht genoeg om eerder in te grijpen. 2e worden tegen een overpriced creatie van Adrian Newey is, nog niet slecht genoeg om in te zien dat er een neerwaartse lijn is ingezet. Hoe dan ook. Ferrari is bezig met reorganiseren. Doet dit  in de luwte, je hoort er weinig over. De nieuwste generaal heet Marco Mattiaco. Hij gaat Ferrari weer naar de top leiden, aldus Luca. Het eerste slachtoffer zou Pat Fry zijn. Hoe cru ook voor hem, ik hoop stiekem dat er nog wat koppen met de zijne zullen rollen. Ik hoop dat Ferrari weer vooraan mee gaat doen. En daarvoor hebben ze toch vooral minder technische directie nodig. Mijn advies voor Marco, houdt James Allison en stuur de rest naar huis. Oh en check ook even het personeelsdossier van Kimi. Wellicht moet je daar ook nog iets mee.

14. Fernando Alonso (4de in WDC)
Punten: 8 /10
Commentaar: Onzichtbaar seizoen. Maar wel goed. Leek vorig jaar uitgeblust naast Massa. Niet meer gemotiveerd. Hij heeft nu voor het eerste een kampioen met grote reputatie naast zich. De uitdaging om die reputatie de vernieling in te helpen lijkt hem te passen. Fernando is weer gefocust en overvleugeld Kimi Raikkonen 1001%. Maar verder valt er over Alonso’s 1e seizoenshelft niet zoveel te zeggen. Qua resultaat is het natuurlijk allemaal magertjes. Het ligt nooit aan hem. Ik denk dat op een doodspoor aankomt in zijn carriere. Als hij nog een keer die 3e titel wil halen, dan lijkt hij bij Ferrari verkeerd te zitten. Maar waar kan hij heen?

7. Kimi Räikkönen (12de in WDC)
Punten: 5 /10
Commentaar: Auto die je ligt of niet? Kimi, this sucks. Dit is niet goed van je. Ik ben echt teleurgesteld. Overal heb ik je als buitencategorie superheld verdedigt. Tegenover mensen die je huidige vorm als vanzelfsprekend zagen aankomen. Je zou geen schijn van kans maken tegen Alonso. De man die als enige een soort magische krachten toegedicht lijkt te krijgen. Sneller zou kunnen rijden met een auto, dan die wetenschappelijk zou kunnen. Maar jij lijkt die mythe nu eigenhandig te bevestigen. Ik weet niet wat er exact aan de hand is met je. Maar ik ben stiekem ernstig teleurgesteld in je. Schaam mij bijna voor het feit dat ik er blijkbaar zo ontzettend naast zat, maar dat niet heb (willen) zien. Dat gezegd hebbende, weet ik natuurlijk best dat je geen prutser bent en dat Alonso geen magier is. Ik hoop dat je je stabiliseert in de 2e helft en toch nog een voldoende zal halen op je eindrapport.

Williams Martini Racing (4de in WCC)
Punten:  9 /10
Commentaar: Williams doet het boven verwachting goed. Zo goed dat met een beetje geluk dit jaar een race gewonnen zou kunnen worden. Na jaren van aanmodderen er reorganiseren hebben ze op het juiste moment een overstap naar Mercedes gemaakt. Hulde voor hun seizoen dit jaar, omdat ze ook tijdens het kampioenschap groeien en terugvallen. Nu nog een 2e rijder die iets extra's gaat brengen. Oh en iets totaal niet objectiefs. Potverdorie, wat ziet de Williams in Martini livery er fantastisch uit dit jaar.

19. Felipe Massa (9de in WDC)
Punten: 6,5/10
Commentaar: Volgens Claire is Felipe van onschatbare waarde achter de schermen. Misschien dat ie t heel goed van vinden met zijn goede vriend Rob Smedley, maar ik ben compleet niet onderste boven van Massa. Achter de schermen behaal je geen punten Claire. Nu hij ook door Bottas om de oren wordt gereden denk ik dat men zich eens achter de oren krabt bij Williams. Massa mist scherpte, niet zo zeer snelheid. Massa heeft al veel punten laten liggen dit jaar. Crashes waarvan ik vind dat hij met zijn ervaring beter zou moeten weten, zoals met Perez en Magnussen. En zelfs over die met Raikkonen heb ik mijn vraagtekens of hij hier niet adequater had kunnen handelen. Hoe dan ook, och een voldoendetje voor de moeite.

77.Valtteri Bottas (5de in WDC)
Punten: 8,5 /10
Commentaar: Valtteri bevestigd zich als constante factor op topniveau. Net als Ricciardo bij RBR is hij een verrassing van het jaar. Een toekomstig racewinnaar en kampioen van de toekomst. Ook hij sloopt de reputatie van Nico Hulkenberg. Ik wacht met smart op zijn eerste overwinning. Komt het niet dit jaar, dan is eea wel afhankelijk van de vorm die Williams volgend jaar kan hebben. Vanuit dat oogpunt heeft ie een onstabiele factor, maar dat ligt niet aan hem. Hulde voor Williams om hem aan te houden. Dat Williams dat met Valtteri wel deed en niet met Hulkenberg zegt overigens ook wel iets bedenk ik mij terwijl ik dit tik.
Maar goed andere discussie.

Sahara Force India F1 Team (5de in WCC)
Punten: 7/10
Commentaar: Niet zo constant in echte performance. Hulkenberg scoort vaak punten. En Perez zorgt met zijn meer grillige rijden voor de uitschieters naar boven. Het lijkt alsof ze wat afzakken naar met het seizoen vordert. Jammer, het is een sympathiek team. Helaas hebben ze niet de middelen om echt aan te vallen. Misschien pakken ze nog een verdwaald podium, maar veel beter dan ze het nu doen, gaat het niet worden.

27. Nico Hulkenberg (7de in WDC)
Punten: 7 /10
Commentaar: Overklast Checo niet. En daarmee raakt hij het momentum in zijn carrie een beetje kwijt ben ik bang. Heb hem nog niets speciaals zien doen, dus krijg ik de indruk dat dit is wat hij kan. Wat hij nu laat zien had in een race winnende auto moeten gebeuren. Dat doet hij niet. De kansen die hij heeft op het podium worden benut door zn teammaat. Ik vrees dat dit het is voor the Hulk. Goed, maar gevalletje, wrong place at the wrong moment.

11. Sergio Perez (11de in WDC)
Punten: 7 /10
Commentaar: Wisselvallig, maar pakt zijn kansen. Heeft vorig jaar natuurlijk ook al zn kans gehad op het hoogste platform bij McLaren en bevestigd dit jaar dat hij bij tijd en wijlen erg strak rijdt, maar nooit meer voor een topteam zal rijden. Een goede subtopper, die zolang de middelen het toelaten goede dingen kan laten zien bij subtopteams.

McLaren Mercedes (6de in WCC)
Punten: 6 /10
Commentaar: Wat een ramp dit jaar. Australie bleek al in de 1e race hun geluksmoment. Zijn uiteraard scheidend partner met Mercedes en Ron Dennis heeft het heft weer in handen, met een zelfde opdracht als Marco bij Ferrari. Alle pijlen zijn gericht op komend jaar. De hereniging met Honda. Ik denk dat dat McLaren weer nieuw succes zal brengen. Beide rijders zijn OK, maar niet van dien aard dat je hun positie niet zou hoeven heroverwegen. Ja, dat geld ook voor Jenson, de WK van 2009.

22. Jenson Button (8ste in WDC)
Punten: 6 /10
Commentaar: Hoewel het niet zo aan de oppervlakte ligt als bij Kimi, geld in feite hetzelfde. Het is gewoonweg niet goed. Slecht wil ik het nog net niet noemen. Maar stiekem ook eigenlijk wel. Ben eigenlijk al een tijdje klaar met Jenson. Ik vrees voor hem dat Ron Dennis dat ook wel eens zou kunnen zijn. Echter zal Ron ook bedenken, wie dan in die auto? Wellicht ontwikkelt zich hier een verrassing. Zo niet, dan zal Jenson glimlachend en Jappaners hand schuddend een nieuw tijdperk inluiden bij de presentatie van de nieuwe MP4.

20. Kevin Magnussen (10de in WDC)
Punten: 6,5 /10
Commentaar: Kevin is niet de nieuwe Lewis. Meer weet ik er eigenlijk niet over de melden. Net als Perez vorig jaar treft hij McLaren op een slecht moment. Geen idee wat ik ervan vind. Was uiteraard net als iedereen in de indruk van zijn debuutrace, maar een zwaluw maakt nog geen zomer. Ik weet t niet, maar ben niet meer erg onder de indruk.

Scuderia Toro Rosso (7de in WCC)
Punten: 6 /10
Commentaar: In de achteruit, met af en toe een zonnige periode. Ik verwacht ook nooit zo veel van STR. Daar staan ze niet voor op de grid. En alleen al daarom heb ik moeite met dit team.

25. Jean-Éric Vergne (13de in WDC)
Punten: 7 /10
Commentaar: Trekt de kar naar behoren. Af en toe een mooie positieve uitschieter naar boven. Naar inmiddels te ervaren aan het worden om aan te blijven in 2015. Voormalig teammaat Daniel doet het zo goed bij RBR dat dat geen optie meer voor hem is. Nieuwe teammaat Daniel doet het bij STR dermate goed dat er ook hier geen plek meer voor hem is. Sorry Jean Eric, ik ben gecharmeerd van je, maar helaas is er geen plek meer volgend jaar voor je vrees ik. En dat terwijl je eigenlijk niet zoveel verkeerd doet.

26. Daniil Kvyat (15de in WDC)
Punten: 7,5 /10
Commentaar: Verrassende debutant, doet lekker mee en zal zeker aan paar jaar deelnemen aan het spelletje. De russen hebben voorlopig een deelnemer, dus heeft hij er voor gezorgd dat Sauber nu financiele problemen heeft. Want ja waarom zouden investeerders daar een ander jongetje in de auto zetten die niet kan rijden, terwij er bij de buren al een ander jochie al de nodig publiciteit brengt. Volg je wat ik bedoel? Hoe dan ook Daniil presteert dit jaar boven verwachting.

Lotus F1 Team (8ste in WCC)
Punten: 5 /10
Commentaar: Van Hero tot zero. Das wel ongeveer de strekking. En te klein budget, waarmee Allison nog goed mee uit de voeten kon ism Eric Boullier. Beide management toppers zijn weg en het is meteen een drama met het team. Hebben paydriver Pastor nodig om het hoofd boven water te houden. En Romain? Ik denk dat ie zichzelf 's avond in slaap huilt. Dit team gaat er iet meer bovenop komen en zal binnen 1 a 2 jaar hetzelfde gebeuren als Caterham een maand geleden. Jammer.

8. Romain Grosjean (14de in WDC)
Punten: 7,5 /10
Commentaar: Tsja, vorig jaar de held die Kimi evenaarde en bij afsluiting van het jaar zelfs beter was. Zijn marktwaarde was goed, de relatie met Eric Boullier zorgt ervoor dat hij aan McLaren wordt gelinkt. Ik hoop voor hem dat t lukt. Ander voospel ik een mogelijk roemloos einde dat ook voor Hulkenberg dreigt. Romain verdient eigenlijk een kans bij een topteam, maar helaas zit hij daar nu niet.

13. Pastor Maldonado (19de in WDC)
Punten: 4 /10
Commentaar: Pastor is een winnaar. Ja dat voelt als een slechte droom. Maar het is echt gebeurd. Niemand kan zich dat met zijn prestaties van de afgelopen 2 jaar niet voorstellen. Toch is het zo. Oja een oordeel over z'n eerste seizoenshelft 2014. Kan iemand deze man svp uit zijn lijden verlossen en em naar huis sturen? Pffff

Marussia F1 Team (9de in WCC)
Punten: 8 /10
Commentaar: Voor hun doen een 8!! Objectief natuurlijk een 6,5. Ze staan in de boeken. Ze hebben een punt gescoord. Halen Q2 wel eens. Caterham wordt nu toch wel stelselmatig verslagen en ook Sauber moet er aan geloven. Ik zie ze namelijk dit jaar nog wel een keer een punt pakken, bij Sauber vraag ik mij dat ondertussen ernstig af. Kortom, goeie deal, die Ferrari motor.

17. Jules Bianchi (16de in WDC)
Punten: 8 /10
Commentaar: Jules is lekker bezig. Negende met een Marrusia. Hulde. Goed. Progressie in kwalificatie. Misschien een stapje hogerop volgend jaar? Time will tell. Bianchi is er wel klaar voor.

4. Max Chilton (21ste in WDC)
Punten: 6 /10
Commentaar: Ik weet niks zinnigs over hem te zeggen eigenlijk. Gezellige veldvulling/financier van het team.

Sauber F1 Team (10de in WCC)
Punten: 5 /10
Commentaar: Wat een slechte auto hebben ze daar op de grid gezet zeg. Ik hoop dat op miraculeuze wijze ze er in 2015 weer gewoon staan. Want dit jaar is gewoonweg down the drain. Zo zonde. Houd mij hart vast voor het voortbestaan van het team. Het bied wel mooie kansen voor Giedo als nederlandse deelnemer. Giedo verdient nog een jaartje F1. Helaas zal dat bij Sauber, net als zijn jaar bij Caterham achteraan zijn. Jammer.

99. Adrian Sutil (17de in WDC)
Punten: 5 /10
Commentaar: Hmmm, Adriaantje staat onder druk. Dit is echt zijn slechtste jaar tot zover. Hij schijnt te zwaar te zijn voor de auto, die per saldo al niet vooruit te knuppelen is. Sutil heeft de snelheid en het intellect, maar racet met zijn hart. Dit jaar gaat zijn op zich goede reputatie geen goed doen. Geruchten over een exit zijn er. Sleutelmoment in zijn carriere. Maar de stap naar een groter team zal hij obv zijn resultaten dit jaar niet meer maken. Erg jammer. Ben altijd erg gechameerd van hem.

21. Esteban Gutiérrez (20ste in WDC)
Punten: 4,5 /10
Commentaar: Is nog steeds dat bange jongetje van vorig jaar. Zie geen progressie bij hem. Misschien nog een jaartje, ivm de GP in Mexico. Maar goed daar hebben ze Checo ook nog voor.

Caterham F1 Team (11de in WCC)
Punten: 3 /10
Commentaar: Dit team is een ramp. Wel leuk dat Albers er nu de kar trekt. Ik ben benieuwd hoe hij zich als teambaas ontwikkelt. Je weet maar nooit. Wellicht maakt ie ooit nog eens stap naar een groter team in die rol.

10. Kamui Kobayashi (22ste in WDC)
Punten: 5 /10
Commentaar: Brengt niets wat Giedo niet had kunnen brengen. Is niet in vorm. Maar dat kan ook niet met deze auto. Na dit jaar horen we nooit meer iets van Kamui irt F1.

9. Marcus Ericsson (18de in WDC)
Punten: 3 /10
Commentaar: Wie? Ericsson? Was dat niet een merk dat mobieltjes maakte? Nee dat is flauw. Marcus kan uiteraard geen lang leven in F1 tegemoet zien met dat hondenhok van een auto.

Pancake Shield

#9
Mercedes AMG Petronas F1 Team (1ste in WCC)
Punten: 9 /10
Commentaar: Simpelweg het team dat dient verslagen te worden en dat is heel lastig. Grote probleem lijkt zich nu de kop op te steken en dat is de betrouwbaarheid. Maar het aan het begin van het seizoen nog alleen maar eenmaal Lewis Hamilton was, lijken er nu her en der bij beide coureurs mankementen aan de auto te mankeren. De titel komt er wel, maar die betrouwbaarheid is toch een zorg

44. Lewis Hamilton ( 2de in WDC)
Punten:  8,5/10
Commentaar: Van de twee Mercedes-coureurs is Lewis Hamilton waarschijnlijk de beste, maar ook degene met het meeste pech. Tel daarbij op, dat als Lewis achteraan moet starten, dat hij als een dolle stier door het veld heen banjert. Kijk naar Duitsland. Hij moet zijn hoofd koel houden anders gaan er nog meer brokken volgen.

6. Nico Rosberg (1ste in WDC)
Punten:  9/10
Commentaar: Nico Rosberg, leider in het kampioenschap. Iedereen ging er vanuit dat dit Lewis Hamilton zou zijn en Rosberg de tweede viool. Het lijkt omgekeerd op dit moment. Nico lijkt ietsje zorgvuldiger om te gaan met zijn materiaal. Dat is dus een pluspunt. Nadeel is wel dat de relatie tussen hem en Lewis heftig bekoeld is. Wat gaat dat nog brengen voor na de zomerstop?

Infiniti Red Bull Racing (2de in WCC)
Punten:  7/10
Commentaar: De kampioen van de afgelopen jaren heeft niks in te brokkelen in de melk. Maakte in de eerste race nog een oliedomme fout met de auto van Ricciardo en de auto van Vettel lijkt niets anders te kunnen dan stuk te gaan. Dat ze nog tweede staan in het kampioenschap is vooral te danken aan Ricciardo, die toch WEL de vleugels lijkt te hebben.

1. Sebastian Vettel (6de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Tsja, wat valt er van te zeggen. Hij lijkt totaal niet lekker in zijn vel te zitten. Het moment in de race in Hongarije was er een excellent voorbeeld van. Hij spinde door over de kerbs in het natte te komen. Iets wat we Vettel nooit hebben zien doen. Maar ja van wereldkampioen naar een bijrol spelen. En dan ook nog eens overvleugeld worden door je teamgenoot? Je zou om minder

3. Daniel Ricciardo (3de in WDC)
Punten:  9,5/10
Commentaar: Nadat bleek dat de Red Bull niet betrouwbaar was in de wintertest werd verwacht dat Ricciardo wel eens een heel zwaar jaar zou hebben. Ondergesneeuwd worden door Vettel en een slechte auto? Niets is minder waar Ricciardo is op dit moment DE man van Red Bull. Met twee overwinningen op zak, begint de goedlachse Australiër aan de zomerstop. Is hij feilloos? Nee, dat zeker niet. Maar hij haalt er op dit moment wel al het maximale uit.

Scuderia Ferrari (3de in WCC)
Punten:  5/10
Commentaar: Hoe is het mogelijk dat de Italianen weer de plank misslaan? Met Alonso hebben ze de beste rijder in huis en er worden ook gewoon euro's in Marnello gepompt om een fatsoenlijke auto op de baan te zetten. En toch mankeert het er weer aan de snelheid. Is het de motor of het chassis? Geen idee, maar Ferrari heeft opnieuw het nakijken. Er valt ook weinig meer over te zeggen, de auto is gewoon niet goed genoeg.

14. Fernando Alonso (4de in WDC)
Punten:  9,5/10
Commentaar: Ferrari mag op zijn blote knieën bedanken dat ze Alonso nog hebben. Hij doet met de Ferrari dingen die eigenlijk niet kunnen. Er is een reden dat hij (ondanks dat hij alweer in 2006 zijn laatste wereldtitel haalde) al jaren als de beste coureur van het veld gezien wordt en dat bewijst hij nogmaals dit jaar. Het is te hopen dat de weg naar boven gevonden kan worden en er misschien nog een overwinning te halen valt voor de Spanjaard. En voor Ferrari, anders zou Alonso wel eens kunnen vertrekken.

7. Kimi Räikkönen (12de in WDC)
Punten:  5/10
Commentaar: De Fin is geen schim van de racer, die hij was bij Lotus. Hij lijkt compleet een ander persoon. Nu ligt dat ook wel deels aan de wagen, maar hij lijkt de weg kwijt. In de kwalificatie kan hij nog wel redelijk het spoor van Alonso volgen. En natuurlijk heeft hij zijn portie pech ook wel gehad. Maar het is tekenend dat hij in de race niet in de buurt van zijn teamgenoot lijkt te komen. Zou hij al een tweede pensioen voor het einde van dit jaar aan het overwegen zijn?

Williams Martini Racing (4de in WCC)
Punten:  7/10
Commentaar: Puur door de pech staat Williams nog 'maar' vierde. De auto is sneller dan de Ferrari (zeker in de laatste paar races) en kan zelfs de strijd aan met de Mercedes. Maar het begin van het jaar was een 'slow start' en daardoor staan nu Red Bull en Ferrari er nog voor. Red Bull lijkt buiten het bereiken van de Britten. Maar als ze de vorm kunnen vasthouden dan moet Ferrari een makkelijke prooi zijn.

19. Felipe Massa (9de in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Een deel van het feit dat Williams vierde staat heet Felipe Massa. De orginele kopman van het team kan niet helemaal de pas houden met zijn teamgenoot. De Braziliaan rijdt goed, maar net niet goed genoeg. Hij raakt betrokken bij crashes (al dan wel niet door zijn schuld) en kan ook het tempo van Mercedes niet zo goed volgen als Bottas. Hij moet zichzelf flink verbeteren anders is het toch weer tweede viool voor hem.

77.Valtteri Bottas (5de in WDC)
Punten:  8,5/10
Commentaar:  Na een uiterst teleurstellend debuutjaar lijkt de Fin opgeleefd te zijn en een van de beste mannen dit jaar te zijn. Buiten een uitermate domme fout in de openingsrace blijft hij ontzettend koel en probeert hij zijn Williams naar een zo goed mogelijke positie te sturen al dan niet achtervolgt door een Mercedes. Dat leverde vooralsnog al drie podia op. Nog niet het hoogste treetje. Maar als Mercedes nog eens pech heeft, staat hij vooraan om die overwinning te grijpen.

Sahara Force India F1 Team (5de in WCC)
Punten:  7/10
Commentaar: Solide. Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen. Beide coureurs overstijgen niet de verwachtingen van de auto en doen wat ze ermee kunnen. Dat is te zeggen op sommige circuits kunnen ze met de beste mee en soms zwemmen ze ergens in het middenveld rond. De top vier lijkt buiten bereik en van achter komt McLaren aangeslopen. Ze moeten doorzetten om te voorkomen dat ze niet naar de zesde plaats afglijden.

27. Nico Hulkenberg (7de in WDC)
Punten:  7,5/10
Commentaar: Het lijkt erop dat nu dat hij weer naast een positie in een topteam gegrepen heeft, de Duitser een mentale knak te verwerken heeft gehad. Oke, de Force India is niet de allerbeste auto en natuurlijk heeft Hulkenberg met uitzondering van de Hongaarse race alle races punten gehaald, maar de glans lijkt er een beetje af. Hopelijk brengt de zomerstop wat rust en kan hij daarna vol aan de bak.

11. Sergio Perez (11de in WDC)
Punten:  6,5/10
Commentaar: Wat als Perez een wat mindere wildebras zou zijn in het racen? Dan zou het voor de toeschouwers een stuk minder aantrekkelijk zijn om naar te kijken en hadden we weer een grijze muis om aan de legio grijze muizen deze era toe te voegen. Aan de andere kant had Force India wellicht meer punten op het conto staan. Perez kan een aardig potje sturen, maar lijkt soms nog steeds wat aan de wilde kant.

McLaren Mercedes (6de in WCC)
Punten:  6/10
Commentaar: Het slechtste Mercedes-team, terwijl ze voorafgaand aan de eerste race als DE uitdager van Mercedes werden gezien. En dat zelfs nog waar maakte in die eerste race. Maar dat niveau van de eerste race? Daar komen ze niet meer bij in de buurt.

22. Jenson Button (8ste in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Button is een beetje de Alonso van McLaren, maar dan met iets minder talent. Betrouwbaar, goede coureur en weet het maximale eruit te halen. De wereldkampioen van 2009 probeert het en haalt daarmee nog wel eens een aardig resultaat. Maar een podiumplaats zoals in Australië lijkt vooralsnog ver uit zicht.

20. Kevin Magnussen (10de in WDC)
Punten:  6,5/10
Commentaar: McLaren zou eens tegen Kevin Magnussen moeten zeggen dat races niet in de eerste ronde gewonnen worden. De Deen is dit jaar al bij legio incidenten betrokken geweest in de eerste ronde, soms buiten zijn schuld en soms als oorzaak. In Australie werd hij nog onthaald als HET grote talent. Maar nu is dat allemaal weggevaagd. En kijkend naar hoe het Perez vorig jaar verging, moet Magnussen zichzelf toch wel flink verbeteren Stoffel Vandoorne staat al aan de deur te rammelen.

Scuderia Toro Rosso (7de in WCC)
Punten:  6,5/10
Commentaar: Tsja, als zusterteam van Red Bull heb je toch niet de middelen tot beschikking die zij hebben en dat is al jaren zo. Toch heeft Toro Rosso een vrij solide auto gebouw, die van tijd tot tijd voor aardige verrassingen kan zorgen. Veel stijgen zullen ze niet meer, maar als ze af en toe nog kunnen verrassen dan moet de zevende plek zeker houdbaar blijven.

25. Jean-Éric Vergne (13de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Dit had een 6,5 geweest mits Vergne in de Hongaarse race, niet zo'n geweldige job gedaan had om rondenlang Rosberg en co achter zich te houden. De Fransman rijdt vaak een beetje onopvallend rond. Hij pakt af en toe zijn puntjes mee en doet niets superopvallend. Hij leek in het begin van het jaar ondergesneeuwd te worden door zijn teamgenoot, maar staat nu toch weer boven hem.

26. Daniil Kvyat (15de in WDC)
Punten: 7/10
Commentaar: Aan de coureurs ligt het niet bij Toro Rosso. De Rus werd vooraf heel sceptisch bekeken. Waarom was er niet gekozen voor Da Costa of Sainz Jr.? Dit was vast om de Russische sponsormarkt aan te boren, werd er ook wel eens geroepen. Maar de jonge Rus weerde zich en rijdt uitstekend rond. Pakte af en toe zijn puntje mee, terwijl zijn wagen daar eigenlijk niet in staat moet toe zijn. Maakte af en toe ook rookie-fouten, maar dat kan het is ook nog steeds maar zijn debuutjaar.

Lotus F1 Team (8ste in WCC)
Punten:  5/10
Commentaar: Van titelkandidaat naar achterhoede. Dat is wat Lotus is overkomen. Er werd verwacht dat Grosjean als kopman wel eens voor de overwinning zou kunnen meestrijden. Dat was echter gerekend buiten de Renault-motor. Die was slecht, en het chassis was ook slecht. Die combinatie zorgde ervoor dat de twee coureurs in de eerste paar races harder moesten vechten met Marussia en Caterham dan met andere teams. De weg naar boven lijkt ingezet, maar dan wel met een heel traag treintje.

8. Romain Grosjean (14de in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Als kopman dit jaar moet hij de kar trekken en dat is niet een makkelijk taak. En een domme fout in Hongarije helpt daar niet veel bij. Grosjean moet echter zijn meerwaarde laten blijken. Hij is de man die Lotus uit de modder moet trekken. Hij doet zijn best, maar het resultaat is er nog niet naar. Al is dat vooral te danken aan de onbetrouwbare wagen.

13. Pastor Maldonado (19de in WDC)
Punten:  4/10
Commentaar: Er zijn vast coureurs, die een extra gebedje maken, omdat ze weten dat Pastor Maldonado mee rijdt. Dat Lotus voor de Venezolaan koos was al een teken, dat de geldproblemen groter waren dan verwacht. Maar hij brengt de resultaten ook niet. Geen enkele races is hij is de buurt geweest van punten. Maar wel in de buurt van domme acties. Het rammen van coureurs zoals gebeurde in onder andere Bahrein en Hongarije moet echt uit den boze zijn. Dankzij zijn sponsoring plakt hij er nog een jaartje aan vast. De coureurs slaan alvast een extra kruisje.

Marussia F1 Team (9de in WCC)
Punten:  6/10
Commentaar: Ja, Marussia is nog steeds achteraan te vinden. En ja, ze kunnen feitelijk in de race de strijd niet aangaan met de andere teams. Maar het is wel zichtbaar dat Marussia toch een stap naar voren gemaakt heeft. De auto's van Jules Bianchi en Max Chilton kunnen in de kwalifciatie de strijd toch wel aangaan om in de tweede kwalificatieronde te komen. En dat is op dit moment de grootste winst voor het team.

17. Jules Bianchi (16de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Hij pakte in Monaco dat broodnodige puntje (twee zelfs) dat het team nodig had. Waarschijnlijk gevierd als een overwinning. Van de twee coureurs is hij ook de enige die de strijd kan aangaan met Sauber en Lotus. En af en toe lukt het hem. Hij probeert het ook met al zijn machten. Het zou interessant zijn om te zien wat de Fransman zou kunnen in een betere wagen.

4. Max Chilton (21ste in WDC)
Punten:  5,5/10
Commentaar: Betrouwbaarheid, dat is een slogan die van toepassing is op Chilton. Slechts een keer faalde dat en toen liet hij zich van zijn slechtste kant zien. Na een crash tussen hem en zijn teamgenoot in Canada, schoof hij snel de schuld naar Bianchi terwijl hij toch echt de veroorzaker was. Maar goed Marussia zal het hem inmiddels wel vergeven zijn. Want ondanks dat Chilton niet de snelste coureur is, is hij wel een van de betrouwbaarste. Hij brengt de wagen altijd over de finish.

Sauber F1 Team (10de in WCC)
Punten:  4/10
Commentaar: Dit team is afgezakt naar de onderste regionen der F1 en moet de strijd aangaan met Marussia en Caterham om de laatste plaatsen. En dat is wat absoluut niet verwacht wordt van dit team. De auto was te zwaar, de snelheid miste. Alles mankeert aan de auto wat er aan kan mankeren. Er lijkt op dit moment nog een wonder nodig om Sauber  van de 0 af te helpen.

99. Adrian Sutil (17de in WDC)
Punten:  5,5/10
Commentaar: Toen Sutil voor Sauber koos, waren zijn verwachtingen anders dan waar hij nu staat. Maar de Duitser probeert het en vecht ervoor. Toch zullen de geruchten dat hij vervangen zou worden door Giedo van de Garde hem niet gerust stellen. En de teamleiding zou het ook niet moeten doen, want als er van iemand punten af moeten komen dan is het vanuit Sutil.

21. Esteban Gutiérrez (20ste in WDC)
Punten:  4/10
Commentaar: Zijn sponsoren zijn de voornaamste reden dat Gutiérrez zich nog in de Sauber bevindt. Het zal niet zijn snelheid zijn, want daar ontbreekt het enorm aan. Vorig jaar al weggereden door Hulkenberg. Dit jaar is het diens landgenoot Sutil, die de vloer met hem aanveegt. Bovendien is de Mexicaan ook net iets te vaak betrokken bij incidenten, wat weer lijkt tot veel dure brokken.

Caterham F1 Team (11de in WCC)
Punten:  3/10
Commentaar: Waar Marussia een stap naar voren gemaakt heeft, heeft Caterham een stap naar achter gemaakt. In de race kan Kobayashi nog wel de strijd aan met Marussia, maar in de kwalificatie is het bijna een garantie dat Kobayashi en Ericsson de laatste plaatsen bezetten. Bovendien is de wagen ook nog eens ontzettend onbetrouwbaar. Tel daarbij op dat er net een nieuw management zit en het is wel duidelijk dat 11e het hoogst haalbare is voor Caterham

10. Kamui Kobayashi (22ste in WDC)
Punten:  5/10
Commentaar: Ja, je wilt misschien wel racen. Maar was dit nu daadwerkelijk de beste keuze Kobayashi? Testcoureur bij Ferrari, die hem ook nog eens een stoeltje gaven. Niet in de F1, maar in een andere raceklasse. Er zijn er velen die de keuze waarschijnlijk niet gemaakt hebben, die hij gemaakt heeft. Aan de andere kant is het wel zo dat de Japanner het probeert. Hij probeert alles uit de Caterham te halen wat er in zit. Alleen is dat niet goed genoeg.

9. Marcus Ericsson (18de in WDC)
Punten:  3/10
Commentaar: Ericsson was in zijn voorgaande raceklasses nooit een hoogvlieger en dat zal hij in de Formule 1 ook nooit worden. Maar zijn chronisch gebrek aan snelheid breekt hem toch wel een beetje op. Daardoor is hij ook geen uitdaging voor zijn teamgenoot, die daardoor ook niet tot het uiterst gedwongen wordt. Het is jammer voor de Zweed. Maar meer als dit lijkt er niet in te zitten.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Tuesday

#10
ik doe alleen cijfers, da s al lastig genoeg ;)  Qua commentaar kan ik me eigenlijk volledig vinden in de post van Figge, met hier en daar een toevoeging, maar k laat het hier maar bij.

Mercedes AMG Petronas F1 Team (1ste in WCC)
Punten:  9/10


44. Lewis Hamilton ( 2de in WDC)
Punten:  8,5/10
6. Nico Rosberg (1ste in WDC)
Punten:  8,5/10

Infiniti Red Bull Racing (2de in WCC)
Punten:  8/10


1. Sebastian Vettel (6de in WDC)
Punten:  6,5/10
3. Daniel Ricciardo (3de in WDC)
Punten:  9/10

Scuderia Ferrari (3de in WCC)
Punten:  6/10


14. Fernando Alonso (4de in WDC)
Punten:  8,5/10
7. Kimi Räikkönen (12de in WDC)
Punten:  5/10

Williams Martini Racing (4de in WCC)
Punten:  8,5/10


19. Felipe Massa (9de in WDC)
Punten:  6,5/10
77.Valtteri Bottas (5de in WDC)
Punten:  8/10

Sahara Force India F1 Team (5de in WCC)
Punten:  7,5/10


27. Nico Hulkenberg (7de in WDC)
Punten:  7/10
11. Sergio Perez (11de in WDC)
Punten:  7/10

McLaren Mercedes (6de in WCC)
Punten:  4/10


22. Jenson Button (8ste in WDC)
Punten:  7,5/10
20. Kevin Magnussen (10de in WDC)
Punten:  7/10

Scuderia Toro Rosso (7de in WCC)
Punten:  7,5/10


25. Jean-Éric Vergne (13de in WDC)
Punten:  7,5/10
26. Daniil Kvyat (15de in WDC)
Punten:  8/10

Lotus F1 Team (8ste in WCC)
Punten:  5/10


8. Romain Grosjean (14de in WDC)
Punten:  6,5/10
13. Pastor Maldonado (19de in WDC)
Punten:  5/10

Marussia F1 Team (9de in WCC)
Punten:  7/10


17. Jules Bianchi (16de in WDC)
Punten:  8/10
4. Max Chilton (21ste in WDC)
Punten:  5/10

Sauber F1 Team (10de in WCC)
Punten:  4/10


99. Adrian Sutil (17de in WDC)
Punten: 5/10
21. Esteban Gutiérrez (20ste in WDC)
Punten:  5/10

Caterham F1 Team (11de in WCC)
Punten:  5/10


10. Kamui Kobayashi (22ste in WDC)
Punten:  6/10
9. Marcus Ericsson (18de in WDC)
Punten:  4/10

0634

Mercedes AMG Petronas F1 Team (1ste in WCC)
Punten:  8/10
Commentaar: Snel als Usain Bolt. Onbetrouwbaar als Vladimir Poetin

44. Lewis Hamilton ( 2de in WDC)
Punten:  8.5/10
Commentaar: Nog steeds geen buitencategorie.

6. Nico Rosberg (1ste in WDC)
Punten:  8,6/10
Commentaar: Niet dat hij echt beter presteert dan Lewis, maar ik verwachtte minder van hem. Feitelijk niets op hem aan te merken.

Infiniti Red Bull Racing (2de in WCC)
Punten:  6/10
Commentaar: Red Bull = hot. Renault = not.

1. Sebastian Vettel (6de in WDC)
Punten:  5.5/10
Commentaar: Ver onder de maat.

3. Daniel Ricciardo (3de in WDC)
Punten:  9,5/10
Commentaar: Onder revelatie staat zijn selfie.

Scuderia Ferrari (3de in WCC)
Punten:  5/10
Commentaar: Wat Prost jaren terug al zei. Iets over een truck.

14. Fernando Alonso (4de in WDC)
Punten:  8/10
Commentaar: Had al 8 titels moeten hebben. Maar ja... hij heeft zelf voor Ferrari gekozen.

7. Kimi Räikkönen (12de in WDC)
Punten:  5/10
Commentaar: Genoeg over gezegd.

Williams Martini Racing (4de in WCC)
Punten:  9,5/10
Commentaar: Nu nog winnen.

19. Felipe Massa (9de in WDC)
Punten:  5/10
Commentaar: Zeurt meer dan ongestelde vrouwen.

77.Valtteri Bottas (5de in WDC)
Punten:  8,5/10
Commentaar: Rijp voor topteam.

Sahara Force India F1 Team (5de in WCC)
Punten:  7,5/10
Commentaar: Blijft het aardig doen.

27. Nico Hulkenberg (7de in WDC)
Punten:  7,5/10
Commentaar: Duitse degelijkheid. Iets meer schwung mag wel.

11. Sergio Perez (11de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Grilliger dan de Hulk.

McLaren Mercedes (6de in WCC)
Punten: 4/10
Commentaar: Alle hoop op Honda.

22. Jenson Button (8ste in WDC)
Punten:  6,5/10
Commentaar: Het vuur is uit.

20. Kevin Magnussen (10de in WDC)
Punten:  6,5/10
Commentaar: Beter dan pa.

Scuderia Toro Rosso (7de in WCC)
Punten:  7/10
Commentaar: Soms briest deze stier harder dan die andere.

25. Jean-Éric Vergne (13de in WDC)
Punten:  6,5/10
Commentaar: Hem zien rijder is net zo opwindend als een parketvloer leggen.

26. Daniil Kvyat (15de in WDC)
Punten:  8/10
Commentaar: Rookie of half the year.

Lotus F1 Team (8ste in WCC)
Punten:  4/10
Commentaar: Verander even van naam. Deze past ze niet meer.

8. Romain Grosjean (14de in WDC)
Punten:  6+/10
Commentaar: Kom op man.

13. Pastor Maldonado (19de in WDC)
Punten:  3/10
Commentaar: Kan iemand hem chirurgisch uit de F1 verwijderen? Grazie.

Marussia F1 Team (9de in WCC)
Punten:  6,5/10
Commentaar: Boeien me he-le-maal niks.

17. Jules Bianchi (16de in WDC)
Punten:  6+/10
Commentaar: Zal nooit een Ferrari besturen. Althans, niet in een GP.

4. Max Chilton (21ste in WDC)
Punten:  2/10
Commentaar: overbodig.

Sauber F1 Team (10de in WCC)
Punten:  4/10
Commentaar: Grotere stap gemaakt dan Marussia. Alleen de verkeerde kant op.

99. Adrian Sutil (17de in WDC)
Punten:  5/10
Commentaar: Ga weg.

21. Esteban Gutiérrez (20ste in WDC)
Punten:  /10
Commentaar: Ga weg.

Caterham F1 Team (11de in WCC)
Punten:  5/10
Commentaar: Boeien me he-le-maal niks.

10. Kamui Kobayashi (22ste in WDC)
Punten:  5/10
Commentaar: Geen eer te behalen. Bovendien gehyped en overschat.

9. Marcus Ericsson (18de in WDC)
Punten: 2/10
Commentaar: Natuurlijk heb ik commentaar. Alleen maar commentaar.

Sphinx

CitaatCommentaar: Hem zien rijder is net zo opwindend als een parketvloer leggen.

*schaterlach*
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Wings

Ik had zojuist de beoordeling van Kootje erbij genomen omdat ik mij daar prima in kon vinden op wat commentaren na die ik had bijgeschaafd. Achteraf gezien niet helemaal netjes om dat ik dan meelift op de tijd en moeite van een ander dus ik ga er zelf even voor zitten.

Mercedes AMG Petronas F1 Team (1ste in WCC)
Punten:  9.0/10
Commentaar: de dominantie kent inmiddels wat haarscheurtjes. Nadeel van twee rijders die strijden om het kampioenschap is dat continue het maximum gevraagd wordt van het materiaal. Mercedes kon dit kampioenschap op de sloffen binnenhalen als dit niet het geval was door 85% van hun kunnen aan te spreken en zo het materiaal te sparen. Dat is al jaren lang de truc van Ferrari en Red Bull. Verder heeft Mercedes zijn huiswerk prima gedaan en heeft de beste auto van het veld neergezet. Of het management er goed aan doet om twee kemphanen te contracteren waag ik te betwijfelen maar voor mij als kijker is het héél interessant en ik juich het toe.

44. Lewis Hamilton ( 2de in WDC)
Punten: 8.0/10
Commentaar: Hamilton moet leren dat een kampioenschap niet binnen een race wordt gewonnen noch verloren. Als het tegenzit lukt het Hamilton zelden om in die situatie te maximaliseren waar Rosberg behouden rijdt .Vaak lijkt Lewis (te) gebrand op een dagsucces waar hij beter kan consolideren. Resultaat is dat technische problemen zich vaker bij de Brit aandringen dan bij zijn teamgenoot. Kampioen wordt je als de balans tussen alles goed is, niet door snel rijden alleen, en dat lijkt Hamilton zich minder goed te realiseren dan zijn teamgenoot. Voor mij als kijker prima hoor! Ik klaag verder ook niet en vind het véél boeiender om naar Hamilton te kijken dan naar Rosberg maar ik ben bang dat hij nog wel eens naast de titelpot kan piesen zo. 

6. Nico Rosberg (1ste in WDC)
Punten:  8.5/10
Commentaar: ik heb het idee dat Rosberg, door zijn behoudendere rijstijl, iets beter met zijn materiaal omspringt, en beter instaat is om te gaan met dingen die niet meezitten. Dat maakt hem nu terecht de WK-leider. Rosberg vond ik vaak onderschat en als ik terugdenk aan de vier zeges van Hamilton: Rosberg werd afgeserveerd door velen. Maar toch blijkt hij altijd weer beter te kunnen dan mensen hem toeschrijven. Zelfs beter dan zijn teamgenoot dacht. De titelkoers heeft hij nu wel ingezet. Als hij dit kan doortrekken wordt het moeilijk voor Hamilton (denk aan aan max aantal motoren e.d. dat kan doorwerken naar het einde van het seizoen).


Infiniti Red Bull Racing (2de in WCC)
Punten:  7.5/10
Commentaar: het aerodynamisch pakket schijnt goed te zijn dus is Renault hier de remmende factor. Daar hebben ze hun zaakjes simpelweg niet goed in orde. Voor Red Bull is het hopen dat ze de boel vlug weer op de rails krijgen en kunnen aanvallen. Ik acht ze daartoe wel instaat want qua structuur zit het daar wel snor. De keuze voor Ricciardo is er één uit een boekje...

1. Sebastian Vettel (6de in WDC)
Punten: 7.0/10
Commentaar: zoals Kootje al aangeeft wordt hij overklast door zijn teamgenoot en structureel verslagen. Van een viervoudig wereldkampioen mag je verwachten dat hij het beter doet dan dit. Nu het diffuser-effect verdwenen is kan Vettel niet meer boven de rest uitstijgen en is hij net zo goed als iedere andere topper. Dat doet een stuk glans wel verdwijnen want de status 'ongekend fenomeen' ebt langzaam weg. Ook ik heb een stap richting de critici gezet. Misschien zijn ze minder gek dan ik ze tijden lang toeschreef.


3. Daniel Ricciardo (3de in WDC)
Punten: 9.0/10
Commentaar: ondanks dat ik voldoende vertrouwen heb gehad in het 'oog voor talent' van Red Bull en daarom de keuze van Ricciardo niet heb bekritiseerd had ik dit natuurlijk niet gedacht. Ook voor mij de verrassing van het wereldkampioenschap 2014. De manier waarop hij Vettel verslaat vind ik groots. Zonder poeha, zonder naast zijn schoenen te lopen, maar op de baan! Ricciardo kan een grote jongen worden hoor! De successen van Red Bull vind ik dan ook de verdiensten van Ricciardo en schrijf ik hem dan ook toe. Een dikke vette 9 voor Daan!

Scuderia Ferrari (3de in WCC)
Punten: 5/10
Commentaar: in mijn optiek slaat Ferrari de plank hard mis. Al jaren konden ze niet opboksen tegen de diffusers en het effect van Red Bull. Toppunt was een windtunnel die niet goed was geijkt waardoor men moest uitwijken naar de windtunnel van Toyota. Amateurisme ten top. Maar het zij ze vergeven. Een nieuw tijdperk staat voor de deur dus nieuwe kansen voor iedereen. Er hoeft niks meer te worden rechtgetrokken er is een nieuw nulpunt. En dan blijkt dat opnieuw de Ferrari te kort schiet. Ik denk dat de gemiddelde kwalificatieplaats rond de P7 is wat prima weergeeft waar ze staan. Alles beter op zondag zijn de verdiensten van de rijders. Verder vind ik ze tijdens het seizoen nauwelijks vooruitgang boeken. Waar Red Bull zo nu en dan voorin te vinden zijn en de Mercedessen kietelen worden de Ferrari's voorbij gereden door de Williamsen, Force India's en is McLaren ook korter bij gekomen qua snelheid. Ik geef Ferrari een 5.

14. Fernando Alonso (4de in WDC)
Punten:  9.5/10
Commentaar: dat Ferrari nog voorin te vinden zijn de verdiensten van niemand minder dan Fernando Alonso. Kijk maar naar Kimi waar ze zouden hebben gestaan met andere doorsnee toprijders. Alonso rijdt vrijwel foutloos en weet telkens weer de wedstrijd naar zijn hand te zetten. Enige punt van kritiek is zijn keuze voor Ferrari. Daarin was Lewis wat slimmer en dus spekkoper.

7. Kimi Räikkönen (12de in WDC)
Punten:  6.0/10
Commentaar: doet wat de auto mogelijk maakt. Maar ook niet meer dan dat. Verder vind ik zijn optreden inspiratieloos, zoutloos, gewoon drie keer niks. Dat hij niet in de buurt van Fernando zou komen (of -veel- beter dan Massa zou presteren) wist ik en heb ik vaak, onder salvo's van kritiek, uitgesproken maar dat het zo matig zou zijn had ik me niet kunnen bedenken. Met een voldoende ben ik dan ook behoorlijk mild.

Williams Martini Racing (4de in WCC)
Punten:  8.5/10
Commentaar: Williams back on the top! Ik hoop vurig dat ze deze lijn doortrekken alleen vraag ik mij af waarom ze zich zo lang hebben verbonden aan Felipe Massa. Want Bottas zie ik niet als de rijder die kan zorgen voor die laatste stap. Als je het mij vraagt zou een rijder uit het hoogste segment Williams verder naar voren kunnen hebben gebracht.

19. Felipe Massa (9de in WDC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: Massa heb ik meermaals overgeslagen als het op kritiek aankomt. Vaak omdat hij wel erg snel en makkelijk werd bedolven onder een legio aan kritiek dat niet altijd goed geplaatst was. Echter is hij nu wel door zijn krediet heen. Het is bijna een gave om telkens weer te rijden waar de problemen zijn en betrokken te worden bij incidenten. Nu vind ik hem vaker slachtoffer dan schuldige maar ik vraag me wel af of hij intelligent genoeg rijdt? Waarom zit altijd hij in die hoek waar de klappen vallen? Verder vind ik Massa te min overtuigen om af te rekenen met de kritieken. Als ervaring onvoldoende is om verschil te maken zal je het onderste uit de kan moeten halen zonder te overcompenseren en dat zie ik Felipe niet doen. Ik heb getwijfeld tussen een 7 en een 6.5 maar ga nu eens aan de andere kant van de streep zitten. 6.5.

77.Valtteri Bottas (5de in WDC)
Punten:  7.5/10
Commentaar: Bottas is een beetje de Rosberg van Williams. Zonder al te gek te doen weet hij altijd het beste uit een situatie te halen. Geen rijder waarvan ik mijn vingers bij aflik maar wel goede balans tussen snel en slim. Dat maakt hem een competitief mannetje. Wel mis ik het spreekwoordelijk mes tussen de tanden dus ik betwijfel of hij doorgroeit naar de absolute top.

Sahara Force India F1 Team (5de in WCC)
Punten:  7/10
Commentaar: begonnen sterk maar missen waarschijnlijk de ervaring en middelen om door te ontwikkelen en hun gezette lijn door te trekken. Erg jammer want er dreigde iets moois te bloeien.

27. Nico Hulkenberg (7de in WDC)
Punten:  7.5/10
Commentaar: Nico rijdt een sterk seizoen maar kan niet boven zichzelf uitstijgen. Afgelopen seizoen had ik het idee dat hij in een topauto thuishoorde, dus Williams, McLaren, Ferrari, nu is dat gevoel ietwat aan het wegzakken. Hij is nog steeds goed maar ook hier mis ik wat sjwung. Ik wil meer zien om overtuigd te blijven. Al met al een ruim voldoende.

11. Sergio Perez (11de in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: wild en onbezonnen las ik. Treffender kon ik het niet omschrijven. Vaak mis ik de nuance in gevechten. In de racerij kan het nu eenmaal wel eens zo zijn dat iemand sneller en/of beter is. Daar mag best wat sportieve ruimte voor zijn. Kort samengevat schiet Pérez -in mijn ogen- te kort om door te stromen naar het hoogste segment en legt hij het bovendien af tegen een rijder die het ook net-niet lijkt te worden. Verder schijnt hij ook een behoorlijk mentaliteitsprobleem te hebben en zorgt hij voor een hoop stemmingmakerij binnen de muren. Ik zou hem niet missen als hij nu nog besluit te stoppen met Formule 1 rijden. Voor de luttel aantal keren dat hij er wel iets van bakt wil ik hem, na over mijn hart te hebben gestreken, een voldoende geven.


McLaren Mercedes (6de in WCC)
Punten:  6.0/10
Commentaar: McLaren is gewoon toe aan een nieuw tijdperk. Wel betwijfel ik of ze daarvoor de juiste rijders hebben. Als ik McLaren was zou ik proberen Alonso (of Vettel) binnen de gelederen te krijgen. Interessant voor sponsoren en in staat om McLaren uit het dal te trekken...roept u maar.

22. Jenson Button (8ste in WDC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: Button vind ik wel erg snal terugvallen. Nu McLaren geen auto meer bouwt waarmee gewonnen kan worden maakt Button niet het verschil. Bovendien mist ook hij overtuiging ten opzichte van zijn teamgenoot die hem zo nu en dan voorblijft.

20. Kevin Magnussen (10de in WDC)
Punten:  6.0/10
Commentaar: rijdt een acceptabel seizoen maar verder ook vrij kleurloos. Had meer vuurwerk verwacht, ongeacht of de auto nu goed is of niet. Ook in gevechten valt hij nauwelijks op. Tot nu toe heeft hij zich niet geprofileerd als potentiële topper.


Scuderia Toro Rosso (7de in WCC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: ontwikkelen nauwelijks meer. Dan in de punten, dan er ruim buiten, geen idee wat ik er van moet vinden. Niet zo héél spannend.

25. Jean-Éric Vergne (13de in WDC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: mist die absoute drang om weg te komen bij STR. Vind hem gelaten rijden met zo nu en dan een aardige race. Ik denk dat hij beter kan maar hij zich laat beïnvloeden door de vooruitzichten die niet zo rooskleurig zijn.

26. Daniil Kvyat (15de in WDC)
Punten:  7.5/10
Commentaar: viel mij meteen positief op. Als zijn materiaal het mogelijk maakt weet hij leuk resultaat te rijden en bovendien doet hij wat ik juist van Vergne zou mogen verwachten. Dat er zo nu en dan een fout insluipt vergeef ik hem wel.

Lotus F1 Team (8ste in WCC)
Punten:  4/10
Commentaar: Lotus-onwaardig! Jammer dat er geen patent is genomen op de naam en lay-out. Ik heb er niks mee, Lotus laat ook geen leuke dingen meer zien, ontwikkelt niet of nauwelijks. Hoe lang al dit team blijven bestaan?

8. Romain Grosjean (14de in WDC)
Punten:  6.5/10
Commentaar: zo links en rechts zie ik onvoldoendes gelinkt staan aan zijn naam. Persoonlijk vind ik dat onterecht. Natuurlijk is het niet hoogvliegen maar daar is de situatie ook niet naar. Verder zie ik Grosjean ook geen bijzondere dingen doen waarvan ik denk dat hij beter verdient. Wel ga ik voor een voldoende.

13. Pastor Maldonado (19de in WDC)
Punten:  3.0/10
Commentaar: een aanfluiting. Deze man hoort niet thuis in de Formule 1.


Marussia F1 Team (9de in WCC)
Punten:  7.5/10
Commentaar: bij Marussia heb ik altijd het idee gehad dat geld de enige reden is waardoor ze niet verder voorin te vinden zijn. Qua structuur zit het daar wel snor. Ondanks dat ze beperkt zijn in hun middelen laten ze wel progress zien. Als ik dat  afzet tegen een Sauber kan ik het alleen maar erg goed vinden! Bovendien hebben ze Caterham nu wel definitief achter zich gelaten. Ik zou het niet erg vinden als Marussia steun krijgt van een investeerder die kan zorgen voor een extra boost. Ook wil ik mijn kritiek dat ze niet thuishoren in de Formule 1 bijschaven: inmiddels hebben ze mij wel overtuigd en vind ik ze net zo leuk als Minardi vroeger.

17. Jules Bianchi (16de in WDC)
Punten:  8.5/10
Commentaar: Bianchi vind ik een ijzersterk seizoen rijden. Kan het gevecht aan met mensen in auto's die in potentie sterker zijn en als de situatie het mogelijk maakt leuke dingen te laten zien grijpt hij die kansen en laat hij leuke dingen zien. Bianchi, hoe graag ik hem ook zie in de Marussia, hoort thuis bij een beter team.

4. Max Chilton (21ste in WDC)
Punten:  5.0/10
Commentaar: kan niet in de schaduw staan van zijn teamgenoot en rijdt geen deuk in een pakje boter. Omdat hij zo nu en dan kan aansluiten een vijfje. Ook hier ben ik mild want een 4 had ook prima gekund.


Sauber F1 Team (10de in WCC)
Punten:  5.0/10
Commentaar: slachtoffer van het nieuwe tijdperk? Afgelopen seizoenen kwam het een slechte start te boven, dit seizoen lijken ze echt de weg kwijt te zijn. Met Sutil en Gutiérrez hebben ze geen klasbakken in de auto die het tij kunnen laten keren. Ook hier zou een frisse wind geen kwaad doen.

99. Adrian Sutil (17de in WDC)
Punten:  6.0/10
Commentaar: schiet op alle fronten te kort. Zijn optreden heeft totaal geen kleur. Gelukkig dat zijn vriendin dat wel heeft wat dan ook zijn enige pluspunt is dit seizoen. Wat een stoot is dat zeg! Goeie dag!

21. Esteban Gutiérrez (20ste in WDC)
Punten:  4.0/10
Commentaar: wie?

Caterham F1 Team (11de in WCC)
Punten:  3.0/10
Commentaar: het team glijdt steeds verder af met als dieptepunt een ex-prutser als teambaas. Lachen! Ik heb in ieder geval nog steeds niks met Caterham en als ze morgen de boel sluiten vind ik dat jammer voor de mogelijkheden van potentiële kandidaten maar daar blijft het dan ook bij.

10. Kamui Kobayashi (22ste in WDC)
Punten:  6.0/10
Commentaar: voldoende. Maar meer is het niet en wordt het ook niet. Ik denk dat dit geen wijs besluit was voor Kamui.

9. Marcus Ericsson (18de in WDC)
Punten: 3.0/10
Commentaar: samen met Maldonado de crocs van de Formule 1 rijders.

Enzo

Mercedes AMG Petronas F1 Team (1ste in WCC)
Punten:  8/10
Commentaar:
Ze hebben verreweg de sterkste motor na de regelwijziging en Mercedes profiteert hier optimaal van als fabrieksteam. Desalniettemin een puike prestatie maar het kampioenschap is hiermee wel een stuk minder glansrijk geworden

44. Lewis Hamilton ( 2de in WDC)
Punten: 7 /10
Commentaar: Was hij maar net zo slim als dat hij snel was...

6. Nico Rosberg (1ste in WDC)
Punten: 8 /10
Commentaar: Soms zijn de ballen zoek.

Infiniti Red Bull Racing (2de in WCC)
Punten:  9/10
Commentaar: Waarschijnlijk de best gebouwde auto van het veld, alleen een beetje jammer van de krachtbron

1. Sebastian Vettel (6de in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: De beste man lijkt het even kwijt te zijn dit seizoen

3. Daniel Ricciardo (3de in WDC)
Punten:  8/10
Commentaar: Goed seizoen tot nu toe

Scuderia Ferrari (3de in WCC)
Punten:  7/10
Commentaar: Veel minder slecht dan dat ze willen doen geloven

14. Fernando Alonso (4de in WDC)
Punten:  9/10
Commentaar: Nog steeds de beste coureur van het veld

7. Kimi Räikkönen (12de in WDC)
Punten:  6,5/10
Commentaar: Veel pech maakt nog meer pech

Williams Martini Racing (4de in WCC)
Punten:  8/10
Commentaar: Mazzel met de Mercedes, hoewel Claire dat nooit zal toegeven

19. Felipe Massa (9de in WDC)
Punten:  7,5/10
Commentaar: Hij is lekker bezig, nu nog een mooi resultaat

77.Valtteri Bottas (5de in WDC)
Punten:  8/10
Commentaar:Sterke rijder met een mooie toekomst

Sahara Force India F1 Team (5de in WCC)
Punten:  6/10
Commentaar: Soms fantastisch en soms waardeloos

27. Nico Hulkenberg (7de in WDC)
Punten: 8 /10
Commentaar: Een potentiële wereldkampioen helaas zonder goede auto

11. Sergio Perez (11de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Was hij maar net zo slim als dat hij snel was...

McLaren Mercedes (6de in WCC)
Punten:  6/10
Commentaar: Dit team moet zich schamen...

22. Jenson Button (8ste in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Er lijkt mentaal iets te zijn geknapt bij Jenson, vanaf het overlijden van zijn vader is hij ontevreden en miserabel

20. Kevin Magnussen (10de in WDC)
Punten: 7 /10
Commentaar: Grappige coureur maar geen wereldkampioen

Scuderia Toro Rosso (7de in WCC)
Punten:  7/10
Commentaar: Not to shabby...

25. Jean-Éric Vergne (13de in WDC)
Punten:  7/10
Commentaar: Net zo snel als Ricciardo in mijn ogen

26. Daniil Kvyat (15de in WDC)
Punten:  8/10
Commentaar: Moet nog wat rijpen, maar de snelheid lijkt veelbelovend

Lotus F1 Team (8ste in WCC)
Punten:  4/10
Commentaar: Ook met een mercedes motor was het niks geworden dit jaar

8. Romain Grosjean (14de in WDC)
Punten:  8/10
Commentaar: Held in een kutauto

13. Pastor Maldonado (19de in WDC)
Punten: 4/10
Commentaar: Dwaas in een kutauto

Marussia F1 Team (9de in WCC)
Punten:  5/10
Commentaar: Doen ook mee

17. Jules Bianchi (16de in WDC)
Punten:  5/10
Commentaar: Frijns is beter!

4. Max Chilton (21ste in WDC)
Punten:  5/10
Commentaar:Frijns is veel beter

Sauber F1 Team (10de in WCC)
Punten:  5/10
Commentaar: Tja

99. Adrian Sutil (17de in WDC)
Punten: 6 /10
Commentaar: Tja

21. Esteban Gutiérrez (20ste in WDC)
Punten: 5 /10
Commentaar: Tjonge

Caterham F1 Team (11de in WCC)
Punten: 3 /10
Commentaar: Tjeetje

10. Kamui Kobayashi (22ste in WDC)
Punten:  6/10
Commentaar: Valt geen eer aan te behalen in deze auto

9. Marcus Ericsson (18de in WDC)
Punten:  3/10
Commentaar: Wie?