Ecclestone op zoek naar populariteit.....hmmmmm...

Gestart door Erwin-82, 28 juli 2014 - 20:11:39

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 01 augustus 2014 - 22:36:02
Tuesday: Maar hoe is dat gepromoot? IndyCar weet niet hoe vaak ze hun eigen social media moeten promoten (is ook wel redelijk Amerika-eigen), DTM refereert er ook constant naar. Dat gaat via officiële kanalen, waarmee het een enorm publiek bereikt. Sport1 promoot hun samenvatting -logischerwijs- waarschijnlijk alleen op hun eigen TV-zenders, waardoor je dat geen uitbreiding van de toegankelijkheid kan noemen; je bereikt alleen de mensen die jou actief zoeken, en dat is niet de insteek van jezelf als sport toegankelijk maken. Zelfde geldt voor Veronica, wat wel een open zender is maar diens marktaandeel is zo beperkt dat dat geen bijster groot verschil maakt.

Verkorte versie van mijn post: je antwoord is niet relevant voor wat ik bedoel met het toegankelijk maken van de sport.

Nog kortere versie van mijn post: zie SDG hierboven.

Edit: afschuwelijke grammaticale fout verwijderd.
euh, via facebook wordt dat oa gepromoot.

Figge

Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2014 - 22:45:50
Citaat van: Figge op 01 augustus 2014 - 21:50:50

Je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel. Het zou gratis moeten zijn voor ons. Fans, het publiek. Waarom moeten wij ervoor betalen, zonder een keuze te hebben. Dat is de denkfout. Een hele grote.
Waarom? Waarom hebben wij het récht om gratis te kijken naar F1, Wimbledon of de CL? Uitzendgemachtigden maken ook een hoop kosten, dus waarom zouden wij het recht hebben vervolgens gratis naar hun product te kijken? Ik vind het prima hoor, gratis kijken, maar waarom hebben wij nou precies dat recht? Het is m.i. geen levensbehoefte (niet dat die wel gratis zijn).


Het moet gratis zijn omdat F1 anders zijn bestaansrecht voor de langere termijn ondergraaft. Ik bedoel er niet mee dat dat gratis een verplichting is, maar dat dat commercieel verstandig is. Het draait om volume in publiek, als je dat gaat afknijpen, ben je de verkeerde kant op aan het denken. Maar dat is wel de huidige koers. Vervolgens denkt men dat het aan het product F1 ligt en gaat men dubbele punten en zo doorvoeren. Ook een ideetje van Bernie geloof ik. Maar in die richting moet je het ook niet zoeken. Het product is wel ok. Hier en daar een aanpassing is natuurlijk niet verkeerd, maar de show op zich is niet het F1 probleem. Gratis? Omdat t een maximaal publiek bereikt. En daar betalen sponsoren meer voor. Knijp t af en ze zullen op termijn minder willen betalen. Een reclame uiting op Net5 tijdens Law and Order kost ook minder, dan tijdens de rust van de CL. Allemaal omvang van publiek. Kwaliteit van het publiek is niet revelant. Sterker nog, hoe diverser hoe beter. F1 zou zich kunnen richten op het vergroten van het vrouwelijk publiek. Ik noem dat kansen benutten.

SDG

Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2014 - 22:45:50
Citaat van: Figge op 01 augustus 2014 - 21:50:50

Je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel. Het zou gratis moeten zijn voor ons. Fans, het publiek. Waarom moeten wij ervoor betalen, zonder een keuze te hebben. Dat is de denkfout. Een hele grote.
Waarom? Waarom hebben wij het récht om gratis te kijken naar F1, Wimbledon of de CL? Uitzendgemachtigden maken ook een hoop kosten, dus waarom zouden wij het recht hebben vervolgens gratis naar hun product te kijken? Ik vind het prima hoor, gratis kijken, maar waarom hebben wij nou precies dat recht? Het is m.i. geen levensbehoefte (niet dat die wel gratis zijn).

Daar heb je inderdaad een punt, maar in dit kader moet het toch wel mogelijk zijn om bv. zoals in de Indycars de dag na de race de highlights van het raceweekend + evt. enkele interviews gratis online te zetten? De tv-zenders hebben de dag voordien de race al in exclusiviteit integraal en rechtstreeks uitgezonden, dus de vraag is of zij - en de FOM - daar dan financieel werkelijk zoveel bij gaan verliezen?

0634

Citaat van: Figge op 02 augustus 2014 - 09:19:51

Het moet gratis zijn omdat F1 anders zijn bestaansrecht voor de langere termijn ondergraaft. Ik bedoel er niet mee dat dat gratis een verplichting is, maar dat dat commercieel verstandig is.

Hoe weet jij dat dan? Het is heel makkelijk om dat nu te roepen maar feit is dat steeds meer sporten, en ook andere dingen, achter decoders verdwijnen. Het kan de komende jaren wel eens steeds meer gemeengoed gaan worden. Sterker, het kan uiteindelijk wel eens de enige vorm van tv zijn die overblijft.

Maar misschien ook niet, ik heb geen idee. Het enige dat we weten is dat de tv markt verandert.

Je kan er nu best wat kijkers bij inschieten, maar hoe is het over 5, 10 of 20 jaar? Zoals ik me eerder al afvroeg: wat zijn nou precies de plannen van de uitzendgemachtigden? Hoe zien zij de toekomst? Hoe gaan ze deze producten in de toekomst aanbieden? Meer pay-per-view? Meer keuze? En technisch? Wat en hoe krijgen we alles te zien in 2020 of 2025? Is het misschien wel 3D? Kies je je eigen camera's? Live-timing? Beeld-in-beeld? Kunnen we races zo terugzien op momenten dat we willen? En kunnen andere omroepen daar wel in mee? Hoe staat het met de plannen van andere grote sportbonden?

Sorry, maar het enige dat ik zie als argument is dat het geld kost en dat het dus kijkers kost. Ja, ongetwijfeld, maar hoe verhoudt het zich op de langere termijn? Dat is wel heel belangrijk om te weten en dat kan alleen maar als je een gedegen marktonderzoek gaat instellen.

Nogmaals, ik weet niet of het de toekomst is. Maar het na vijf minuten (want daar hebben we het over, want het staat nog in de kinderschoenen) afschieten is iets te kort door de bocht.


NielsD

Citaat van: Jeroen op 02 augustus 2014 - 13:05:10
Hoe weet jij dat dan? Het is heel makkelijk om dat nu te roepen maar feit is dat steeds meer sporten, en ook andere dingen, achter decoders verdwijnen. Het kan de komende jaren wel eens steeds meer gemeengoed gaan worden. Sterker, het kan uiteindelijk wel eens de enige vorm van tv zijn die overblijft.

En jij denkt dat in tijden van crisis (en die is nog lang niet over) dat mensen hier voor willen gaan betalen? Het kost tegenwoordig alleen maar kijkers , in de grotere Formule 1-landen loopt het aantal kijkers fors achteruit. Duitsland, Engeland, Italië en Frankrijk, overal wordt het minder.

Citaat van: Jeroen op 02 augustus 2014 - 13:05:10Meer pay-per-view?

Dat wordt helemaal een lastige, want dan worden de uitgaven belachelijk hoog.

Citaat van: Jeroen op 02 augustus 2014 - 13:05:10Kies je je eigen camera's?

Is er al.

Citaat van: Jeroen op 02 augustus 2014 - 13:05:10Live-timing?

Is er al.

Citaat van: Jeroen op 02 augustus 2014 - 13:05:10Beeld-in-beeld?

Is er al.

Citaat van: Jeroen op 02 augustus 2014 - 13:05:10Kunnen we races zo terugzien op momenten dat we willen?

Kan al.

Ik ben ook enorm benieuwd waar ze mee gaan komen, maar ik denk dat je weinig meer kan bieden. Behalve verder inspelen op wat er al is, daarnaast is het TV-format bij de Formule 1 uitstekend. Maar het is tegenwoordig niet alleen het geld wat de mensen tegenhoudt, ook de veranderingen in de sport zorgen hiervoor. Het is misschien wel kort door de bocht dat je als enige argument ziet dat het geld kost, maar het is gewoon zo. Ik zie zelf geen andere reden.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Jehoentelaar

Citaat van: Tuesday op 01 augustus 2014 - 22:53:05
Citaat van: Jehoentelaar op 01 augustus 2014 - 22:36:02
Tuesday: Maar hoe is dat gepromoot? IndyCar weet niet hoe vaak ze hun eigen social media moeten promoten (is ook wel redelijk Amerika-eigen), DTM refereert er ook constant naar. Dat gaat via officiële kanalen, waarmee het een enorm publiek bereikt. Sport1 promoot hun samenvatting -logischerwijs- waarschijnlijk alleen op hun eigen TV-zenders, waardoor je dat geen uitbreiding van de toegankelijkheid kan noemen; je bereikt alleen de mensen die jou actief zoeken, en dat is niet de insteek van jezelf als sport toegankelijk maken. Zelfde geldt voor Veronica, wat wel een open zender is maar diens marktaandeel is zo beperkt dat dat geen bijster groot verschil maakt.

Verkorte versie van mijn post: je antwoord is niet relevant voor wat ik bedoel met het toegankelijk maken van de sport.

Nog kortere versie van mijn post: zie SDG hierboven.

Edit: afschuwelijke grammaticale fout verwijderd.
euh, via facebook wordt dat oa gepromoot.
Mij is net verteld dat de Formule 1 zelf geen officieel Facebookkanaal heeft. De relevantie hiervan ontgaat me dus even.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 02 augustus 2014 - 22:32:24
Citaat van: Tuesday op 01 augustus 2014 - 22:53:05
Citaat van: Jehoentelaar op 01 augustus 2014 - 22:36:02
Tuesday: Maar hoe is dat gepromoot? IndyCar weet niet hoe vaak ze hun eigen social media moeten promoten (is ook wel redelijk Amerika-eigen), DTM refereert er ook constant naar. Dat gaat via officiële kanalen, waarmee het een enorm publiek bereikt. Sport1 promoot hun samenvatting -logischerwijs- waarschijnlijk alleen op hun eigen TV-zenders, waardoor je dat geen uitbreiding van de toegankelijkheid kan noemen; je bereikt alleen de mensen die jou actief zoeken, en dat is niet de insteek van jezelf als sport toegankelijk maken. Zelfde geldt voor Veronica, wat wel een open zender is maar diens marktaandeel is zo beperkt dat dat geen bijster groot verschil maakt.

Verkorte versie van mijn post: je antwoord is niet relevant voor wat ik bedoel met het toegankelijk maken van de sport.

Nog kortere versie van mijn post: zie SDG hierboven.

Edit: afschuwelijke grammaticale fout verwijderd.
euh, via facebook wordt dat oa gepromoot.
Mij is net verteld dat de Formule 1 zelf geen officieel Facebookkanaal heeft. De relevantie hiervan ontgaat me dus even.
oh, dat wisten we nog niet. Maar Sport 1 en Veronica maken wel gebruik van het alom geprezen Facebook en Twitter.  Verder laat ik deze discussie verder gaan. Ik deel jullie zorgen niet en kan me er ook niet echt in verplaatsen.

0634

Citaat van: NielsD op 02 augustus 2014 - 21:01:50

En jij denkt dat in tijden van crisis (en die is nog lang niet over) dat mensen hier voor willen gaan betalen?

En jij dacht in 1990 dat ooit iedereen met een mobiele telefoon zou gaan lopen? Dat was toch belachelijk. Voor patsers. En als je niet thuis was, nou dan belde je later toch gewoon terug?

CitaatHet kost tegenwoordig alleen maar kijkers , in de grotere Formule 1-landen loopt het aantal kijkers fors achteruit. Duitsland, Engeland, Italië en Frankrijk, overal wordt het minder.

Maar hoeveel daarvan komt door de decoders? Ik weet het niet van alle landen maar in Duitsland wordt niet via decoders uitgezonden, dus dat voorbeeld begrijp ik niet. De BBC riep reeds in 2011 dat ze niet gingen verlengen omdat de kijkcijfers terugliepen. En dat was dus op het open net. Veronica klaagde ook in die paar races die ze hadden over teleurstellende kijkcijfers. Het is allemaal heel makkelijk om het bij betaaltv neer te leggen maar het is veel groter dan dat.

CitaatKan al.

Ik weet dat het kan, anders zou de naam al niet bestaan, maar niet bij mij. Ik heb geen programma gemist functie bij Sport 1. En ik heb ook geen beeld-in-beeld. Waarschijnlijk bij de meesten nog niet. Allemaal kinderschoenen werk.

Overigens zit ik persoonlijk ook helemaal niet op dat soort gebbetjes te wachten. Ik wil gewoon een race zien. Live-timing boeit me niks. Leidt alleen maar af.

CitaatHet is misschien wel kort door de bocht dat je als enige argument ziet dat het geld kost, maar het is gewoon zo. Ik zie zelf geen andere reden.

Nogmaals, ik ben geen uitgesproken fan van betaal-tv. Ik betaal liever niet. Maar zoveel sporten doen het niet omdat hun bestuurders achterlijk zijn. Daar zit een reden achter. Wat ik zeg is dat - vanuit de sport bekeken - er eens heel nauwkeurig onderzoek moet worden gedaan naar de toekomst van sport op tv. Dan weet je ook wat de doelstellingen zijn voor over 5, 10 of 20 jaar. En van daaruit kan je beslissen. Daarom is het goed dat die werkgroep er komt. Dan kan er eens iets onderbouwd worden.


Figge

#68
Citaat van: Jeroen op 02 augustus 2014 - 13:05:10
Citaat van: Figge op 02 augustus 2014 - 09:19:51

Het moet gratis zijn omdat F1 anders zijn bestaansrecht voor de langere termijn ondergraaft. Ik bedoel er niet mee dat dat gratis een verplichting is, maar dat dat commercieel verstandig is.

Hoe weet jij dat dan? Het is heel makkelijk om dat nu te roepen maar feit is dat steeds meer sporten, en ook andere dingen, achter decoders verdwijnen. Het kan de komende jaren wel eens steeds meer gemeengoed gaan worden. Sterker, het kan uiteindelijk wel eens de enige vorm van tv zijn die overblijft. Als er club genoeg geld heeft voor een investering als dit, is het deFOM wel.

Maar misschien ook niet, ik heb geen idee. Het enige dat we weten is dat de tv markt verandert.

Je kan er nu best wat kijkers bij inschieten, maar hoe is het over 5, 10 of 20 jaar? Zoals ik me eerder al afvroeg: wat zijn nou precies de plannen van de uitzendgemachtigden? Hoe zien zij de toekomst? Hoe gaan ze deze producten in de toekomst aanbieden? Meer pay-per-view? Meer keuze? En technisch? Wat en hoe krijgen we alles te zien in 2020 of 2025? Is het misschien wel 3D? Kies je je eigen camera's? Live-timing? Beeld-in-beeld? Kunnen we races zo terugzien op momenten dat we willen? En kunnen andere omroepen daar wel in mee? Hoe staat het met de plannen van andere grote sportbonden?

Sorry, maar het enige dat ik zie als argument is dat het geld kost en dat het dus kijkers kost. Ja, ongetwijfeld, maar hoe verhoudt het zich op de langere termijn? Dat is wel heel belangrijk om te weten en dat kan alleen maar als je een gedegen marktonderzoek gaat instellen.

Nogmaals, ik weet niet of het de toekomst is. Maar het na vijf minuten (want daar hebben we het over, want het staat nog in de kinderschoenen) afschieten is iets te kort door de bocht.



Wat schiet ik dan eigenlijk af? Betaal tv? Ik durf alleen stellig te beweren dat F1 makkelijk en gratis toegankelijk houden commercieel vele male interessanter is dan het voorzichtig aan steeds meer achter decoders te verstoppen, om je inkomsten op kortere termijn hoog te houden. Alleen liefhebbers en fanaten zullen willen betalen voor allerlei onboard beelden. Maar commercieel denken, is in 2014 niet denken in je huidige manier van werken om geld te verdienen, maar meer mogelijkheden creëren waar geld mee verdient kan worden.
Het gaat om het aantal kanalen en manieren waarop je contact hebt met je doelgroep. Als ik Bernie was zou ik kijken of reguliere tv kanalen een beetje kan omzeilen. Maak een eigen kanaal, via een site die de wereld nog niet eerder heeft gezien. Laat gebruikers zich gratis registreren. Er is zoveel mogelijk. Maak een managergame, volgens het candycrush principe. Hoe meer interactie een gebruiker registreert, hoe meer content er beschikbaar komt. Zoiets.

0634

Nou ja, blijkbaar is betaal-tv best commercieel aantrekkelijk. Anders zou niemand het doen. Bovendien was de terugval in kijkcijfers in diverse landen al ingezet vóórdat de F1 betaal-tv aan deed. Duitsland en Engeland voorop. Dat lijkt mij een signaal dat er veel meer aan de hand is dan dat.


Kootje

#70
Citaat van: Jeroen. Veronica klaagde ook in die paar races die ze hadden over teleurstellende kijkcijfers.

Die is makkelijk te verklaren natuurlijk. De races die Veronica uitzond waren ook gewoon op de BBC te zien, dus dan trek je al heel weinig kijkers omdat de Beeb bij het gtros vd fans de absolute nr1 is. Daarnaast waren ze ook gewoon op Sport1 te zien. En waarom switchen naar Veronica als je exact dezelfde uitzending ook te zien krijgt op die zender waar je al voor betaald. Veronica had gewoon de verkeerde races en dat is dit jaar al niet veel beter. Wederom zijn 2 vd 3 races die zij uitzenden via de Beeb te volgen en zijn alle races ook op Sport1 te aanschouwen.

0634

Prima. En wat is de verklaring dan voor de terugloop in kijkers bij de Beeb? Of bij RTL D? Komt dat dan weer door Veronica?

Kootje

#72
Geen idee, maar volgens mij heb ik het daar verder ook niet over gehad. Maar voor de Beeb zou het inherent kunnen zijn aan het feit dat 'n hoop kijkers naar Sky over zijn gestapt. Ik weet 't niet, maar het zou het iig deels kunnen verklaren.

Figge

#73
Citaat van: Jeroen op 03 augustus 2014 - 10:08:23
Nou ja, blijkbaar is betaal-tv best commercieel aantrekkelijk. Anders zou niemand het doen. Bovendien was de terugval in kijkcijfers in diverse landen al ingezet vóórdat de F1 betaal-tv aan deed. Duitsland en Engeland voorop. Dat lijkt mij een signaal dat er veel meer aan de hand is dan dat.



Ja er is ook meer aan de hand. Namelijk dat er niet genoeg content makkelijk toegankelijk is.
Betaal tv is ook geen ongeschikt medium. Maar voor het product F1 vind ik het persoonlijk niet geschikt. Het maakt t te ingewikkeld, want je hebt een mondiaal publiek. Betaal TV is naar mijn idee interessant voor specifiekere doelgroepen.
F1 heeft een groot publiek als je alle kijkers ter wereld bij elkaar optelt. In geen enkel is F1 de grootste sport. In NL komt eerst voetbal. In de rest van Europa ook. Maar dat publiek is regionaal. Ze volgen verschillende competities (lees producten)
F1 is maar 1 product met 1 wereldwijd mega publiek.

0634

Citaat van: Kootje op 03 augustus 2014 - 10:53:14
Geen idee, maar volgens mij heb ik het daar verder ook niet over gehad. Maar voor de Beeb zou het inherent kunnen zijn aan het feit dat 'n hoop kijkers naar Sky over zijn gestapt. Ik weet 't niet, maar het zou het iig deels kunnen verklaren.

Nee, daar heb jij het ook niet over gehad, zo bedoelde ik het ook niet.

Maar telkens weer hoor ik dat betaal-tv toch wel een killer is voor kijkcijfers. Maar een simpele google-zoektocht leert mij dat toen de BBC nog het alleenrecht had in 2011, ze reeds klaagden dat de kijkcijfers terugliepen. En ook op RTL D loopt het blijkbaar terug. In Frankrijk liepen de cijfers ook al terug voordat Canal+ het overnam. Van de andere landen weet ik het verder.

Dat zijn grote autosportlanden en dat zijn géén betaalzenders. Het is dus m.i. veel te makkelijk om zomaar te zeggen: 'betaal tv kills de kijkcijfers'. Er is veel meer aan de hand dan dat. Een (goede) werkgroep gaat daar straks de zere vinger opleggen.