Round 11: Formula 1 Pirelli Magyar Nagydíj, Hungaroring, Mogyoród

Gestart door Maikel0230, 22 juli 2014 - 16:45:29

« vorige - volgende »

FolkertE

Tuurlijk niet, Rosberg had er voor moeten zorgen dat Eriksson niet had moeten crashen ;D Tenslotte had hij de leiding over de hele groep.. Overigens ben ik wel  benieuwd naar de pech van de remproblemen bij Rosberg. Hoe erg was het en hoelang had hij er last van? dan valt er natuurlijk wel wat over te zeggen over de pech van Rosberg. Maar, normaal gesproken zou ik pech op zondag ook zwaarder laten wegen dan pech op zaterdag, maar gezien grote delen van de auto van Hamilton waren afgebrand en vervangen moesten worden. En als op sommige onderdelen een maximum staat, is het vervangen er van toch echt wel nadelig. misschien niet in deze race, maar wel voor het rest van het seizoen.
Maar goed, ik begrijp het punt van Kootje ook erg goed, want je moet natuurlijk nog wel naar voren rijden en mensen inhalen. Volgens mij reed Hamilton op een gegeven moment ook 13de lag en Rosberg 4de en ineens lag Hamilton 9de.

0634

Het weer was daarom ook zwaar in zijn voordeel. Normaal kom je op Hongarije niet zo  makkelijk terug in een paar rondjes (nog even los van het feit dat je dan minder kans hebt op twee SCs), omdat inhalen heel lastig is. Daardoor was de pech van zaterdag alweer iets minder erg.

Maar nogmaals: hij reed verder prima. Ik irriteer me alleen wat aan de Hamilton-brigade die steeds over zijn pech begint. Over het hele jaar genomen zijn het niet zo heel veel punten die hij meer kwijt is dan Rosberg (wel wat).

Jozef

Citaat van: Figge op 28 juli 2014 - 16:26:02
Welke schade in het kampioenschap? Die 2 rijden alleen tegen elkaar. Ze rijden niet tegen de rest op dit moment. Rosberg heeft dus 3 puntjes ingeleverd, ipv 10 uitgelopen. Dus zal hij daarvan balen. Waar hij nog meer van baalt is denk ik het feit dat ie nog geen rechtstreeks duel van Lewis heeft gewonnen, maar slechts pogingen heeft gedaan tot een inhaalactie. Het gaat niet om wie welke feitelijk pech heeft dat hem punten kost. Uitvallen in een gevorderde race vanuit leidende positie weegt way more dan 2x pech in een qualy meer wel 2x 3e worden. Dat is 25 punten verliezen vs. 30 punten mee naar huis nemen. Dus als je dan pech hebt, liever op zaterdag. Dat levert je in principe niets meer op dan een meer kansrijke positie, om op zondag meer punten te halen.

2x derde worden ipv eerste is ook 20 punten verliezen.

Wings

Citaat van: F1fan2987 op 28 juli 2014 - 18:20:16
Overigens ben ik wel  benieuwd naar de pech van de remproblemen bij Rosberg. Hoe erg was het en hoelang had hij er last van?

Nu wel? Als Hamilton spint wordt doorgaans meteen gewezen naar materiaal falen. Vanwaar de twijfel zo opeens?

Franky R.

Citaat van: Wings op 28 juli 2014 - 18:43:04
Citaat van: F1fan2987 op 28 juli 2014 - 18:20:16
Overigens ben ik wel  benieuwd naar de pech van de remproblemen bij Rosberg. Hoe erg was het en hoelang had hij er last van?

Nu wel? Als Hamilton spint wordt doorgaans meteen gewezen naar materiaal falen. Vanwaar de twijfel zo opeens?


Huh? Hoe vaak spinde Hamilton dan... :P
;)

Wings


Arthur

Citaat van: Jeroen op 28 juli 2014 - 18:27:22
Het weer was daarom ook zwaar in zijn voordeel. Normaal kom je op Hongarije niet zo  makkelijk terug in een paar rondjes (nog even los van het feit dat je dan minder kans hebt op twee SCs), omdat inhalen heel lastig is. Daardoor was de pech van zaterdag alweer iets minder erg.

Maar nogmaals: hij reed verder prima. Ik irriteer me alleen wat aan de Hamilton-brigade die steeds over zijn pech begint. Over het hele jaar genomen zijn het niet zo heel veel punten die hij meer kwijt is dan Rosberg (wel wat).

Ben geen uitgesproken Hamilton fan [Schumacher fan] maar los van die weinig punten die hij verloren heeft hadden het veel gewonnen punten moeten zijn. In zoverre dus zeker pech...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Franky R.


Figge

Citaat van: Jozef op 28 juli 2014 - 18:30:52
Citaat van: Figge op 28 juli 2014 - 16:26:02
Welke schade in het kampioenschap? Die 2 rijden alleen tegen elkaar. Ze rijden niet tegen de rest op dit moment. Rosberg heeft dus 3 puntjes ingeleverd, ipv 10 uitgelopen. Dus zal hij daarvan balen. Waar hij nog meer van baalt is denk ik het feit dat ie nog geen rechtstreeks duel van Lewis heeft gewonnen, maar slechts pogingen heeft gedaan tot een inhaalactie. Het gaat niet om wie welke feitelijk pech heeft dat hem punten kost. Uitvallen in een gevorderde race vanuit leidende positie weegt way more dan 2x pech in een qualy meer wel 2x 3e worden. Dat is 25 punten verliezen vs. 30 punten mee naar huis nemen. Dus als je dan pech hebt, liever op zaterdag. Dat levert je in principe niets meer op dan een meer kansrijke positie, om op zondag meer punten te halen.

2x derde worden ipv eerste is ook 20 punten verliezen.

Nee dat is het natuurlijk niet.
Als je 2x van een 0 ptn startpositie 15 ptn mee naar huis neemt, win je 30 ptn. Dat is niet 20 ptn verliezen. Heb t geprobeerd maar kan de logica niet zien.

Matthijs

Plus dat Jozef er gemakshalve vanuit gaat dat Hamilton de races waarin hij pech had allemaal zou winnen. Goed mogelijk, maar gezien de tegenstand van Rosberg absoluut geen zekerheidje.

Figge

Ik ben een beetje van mening, dat pech omschreven mag worden als het nadelige effect van omstandigheden, waar je geen invloed op hebt, gemeten vanaf het moment waarop je de omstandigheden nog wel kon beïnvloeden. Je kunt hierbij dus andermans prestaties niet bij de pech van een ander individu betrekken. Dat zijn "wat als" discussies, waarbij je nooit zult weten of deze ook daadwerkelijke zouden zijn gebeurd.
Geluk hebben is het tegenovergestelde van pech. Dus het positieve effect van omstandigheden, waar je geen invloed op hebt, gemeten vanaf het moment waarop je de omstandigheden kon beïnvloeden.

Mbt tot het afgelopen weekend en de strijd tussen Lewis en Nico betekend dat dat Lewis op zaterdag de pech had, dat zn auto in de hens ging. Het gevolg was een start uit de pits. Hij kon dit niet beïnvloeden. Dit is géén geluk voor Nico. Hij heeft niet kunnen beïnvloeden dat dit met Lewis zou gebeuren. Nico behaald de pole, verzilverd deze bij de start en gaat op overtuigende wijze aan de leiding van de race.
Dan komt het moment van Ericsson. Safetycar de baan op, precies op dat moment passeren de raceleiders de pitingang passeren en worden door de langzaam rijdende SC opgevangen. Dat is pech. Nico (en de anderen) kunnen dit moment niet beïnvloeden, en wat er daarna gebeurt is voor hen dus pech. Zij ondervinden een nadelig effect van de situatie, zij verliezen veel posities. Voor de deelnemers daarachter gebeurt er iets anders. Zij kunnen direct pitten, hun weg vervolgen en met een hoger tempo het gat naar de SC dichtrijden. Zij hebben ook niet kunnen beïnvloeden dat deze situatie zich zou voordoen, maar winnen er zomaar posities mee. Dat is geluk.   
Als je kijkt naar het netto effect op de race tussen Nico en Lewis, zou je kunnen stellen dat Nico op 25 ptn koers lag, en buiten zijn eigen invloed wordt teruggeworpen naar 12 ptn. De SC kost Nico dan 13 ptn. Dat is pech. Lewis lag op dat moment ongeveer 7e ofzo? Klimt uiteindelijk richting 15 ptn. De SC levert hem dan ong. 8 ptn oid op. Dat is geluk.

Wat hier verder los van staat is de titelstrijd. Het eindresultaat van deze race is dat Lewis 3 ptn inloopt op Nico. Ik heb dan ook moeite met uitspraken van Lewis, in Hockenheim waarin hij stelt dat Nico een cadeautje krijgt, omdat hij pech heeft in de qualy. Nico kan daar niets aan doen. Hij kan alleen zijn eigen situatie beïnvloeden. Dat hij vervolgens wint, is zijn eigen verdienste en geen geluk, want buiten het plaatsen van een succesvolle inhaalactie of je tegenstander in en fout dwingen, hij kan de resultaten van zn tegenstanders niet direct beïnvloeden.




FolkertE

Citaat van: Wings op 28 juli 2014 - 18:43:04
Citaat van: F1fan2987 op 28 juli 2014 - 18:20:16
Overigens ben ik wel  benieuwd naar de pech van de remproblemen bij Rosberg. Hoe erg was het en hoelang had hij er last van?

Nu wel? Als Hamilton spint wordt doorgaans meteen gewezen naar materiaal falen. Vanwaar de twijfel zo opeens?
Ik heb het niet over twijfelen, maar over nieuwsgierigheid. Ik ontken de problemen ook niet echter leek het probleem het grootst achter de SC en toen ze weer op snelheid waren leek het probleem te zijn verdwenen. Immers kon hij ook gigantisch hard pushen in de laatste fase van de race. Het betrof hier ook niet om een spin, maar om het vermoeden van rem problemen. En naast de berichten die ik tijdens de race heb gehoord, had ik er toen nog niks over gelezen.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 28 juli 2014 - 18:27:22
Het weer was daarom ook zwaar in zijn voordeel. Normaal kom je op Hongarije niet zo  makkelijk terug in een paar rondjes (nog even los van het feit dat je dan minder kans hebt op twee SCs), omdat inhalen heel lastig is. Daardoor was de pech van zaterdag alweer iets minder erg.

Maar nogmaals: hij reed verder prima. Ik irriteer me alleen wat aan de Hamilton-brigade die steeds over zijn pech begint. Over het hele jaar genomen zijn het niet zo heel veel punten die hij meer kwijt is dan Rosberg (wel wat).
Waar ik me aan irriteer is dat er veel Hamilton fans zijn die denken dat er opzet in het spel is. En ik heb het geprobeerd, maar ik kan niet geloven dat Mercedes dit doelbewust doet. Als ze echt een Duitse Wereldkampioen hadden gewild, hadden ze Hulkenberg, Sutil, Vettel( niet dat die vrij was, maar dan hadden ze het geprobeerd.) of een andere Duitser in de auto geplaatst. Sterker nog, als ze dat echt echt hadden gewild, reed Schumacher nu nog in die auto en niet Hamilton.

Al ben ik het niet helemaal eens over de pech die beiden hebben gehad, maar er over blijven door gaan heeft natuurlijk geen zin. Hamilton heeft meer punten verloren en heeft meer pech gehad, ik denk dat daar niemand om heen kan, maar hoeveel hij verloren heeft? Ja ik heb een vermoeden en een berekening, maar daar hebben we natuurlijk niks aan en zelfs als we tot het eind der dagen er over blijven door discussiëren, blijft Rosberg boven aan de wkstand staan.

Waar ik zelf persoonlijk niet tegen kan is dat Hamilton een stempel krijgt als "Autosloper". Niet hier overigens, maar op vele andere fora heeft hij dat wel, maar dat hij ruwer is voor zijn materiaal is bekend, maar niet zo ruw dat het al in ronde 1 of 5 van de kwalificatie de geest geeft.

Kootje

Die "remproblemen" hadden amper invloed. Het betrof hier 'n lichte overhitting, maar geen remfalen. Nadat hij z'n rembalans iets veranderd had en ze tijdens z'n pitsstop ook nog iets aan de koeling veranderden reed hij verder probleemloos rond. Overigens veranderden ze ook bij Lewis iets aan de remkoeling tijdens zijn stop. Wellicht uit voorzorg, maar misschien had hij wel hetzelfde probleem. Hoe dan ook hebben die problemen geen grote impact op het raceverloop gehad.


Wat die vermeende sabotage betreft, dat is natuurlijk je reinste BS. Je gaat geen bewezen topcoureur inhuren voor veel geld en hem vervolgens saboteren omdat je perse wilt dat Nico wint. Als je dat perse wilt, dan zet je er 'n mindere god als Massa naast. Kost minder aan salaris en minder aan gesloopt materiaal.

FolkertE

Citaat van: Kootje op 29 juli 2014 - 10:52:40
Die "remproblemen" hadden amper invloed. Het betrof hier 'n lichte overhitting, maar geen remfalen. Nadat hij z'n rembalans iets veranderd had en ze tijdens z'n pitsstop ook nog iets aan de koeling veranderden reed hij verder probleemloos rond. Overigens veranderden ze ook bij Lewis iets aan de remkoeling tijdens zijn stop. Wellicht uit voorzorg, maar misschien had hij wel hetzelfde probleem. Hoe dan ook hebben die problemen geen grote impact op het raceverloop gehad.


Wat die vermeende sabotage betreft, dat is natuurlijk je reinste BS. Je gaat geen bewezen topcoureur inhuren voor veel geld en hem vervolgens saboteren omdat je perse wilt dat Nico wint. Als je dat perse wilt, dan zet je er 'n mindere god als Massa naast. Kost minder aan salaris en minder aan gesloopt materiaal.
Nou...Met Massa weet je dat nooit zeker, daar is geen sabotage voor nodig, doet hij zelf wel ;D.
Nee met alle gekheid op een stokje, sabotage is natuurlijk verre van sprake.