Round 11: Formula 1 Pirelli Magyar Nagydíj, Hungaroring, Mogyoród

Gestart door Maikel0230, 22 juli 2014 - 16:45:29

« vorige - volgende »

0634

Helder. Al lijkt het me niet aannemelijk, want Hamilton heeft altijd pech en Rosberg krijgt alles aangewaaid.

Fietser

Citaat van: Arthur op 27 juli 2014 - 21:18:49
Citaat van: Fietser op 27 juli 2014 - 20:59:47
Ik neem maar alvast een voorschot op de vele F1-critici en -afvallers door te beweren dat ook deze Hongaarse GP liet zien dat de koningsklasse spannender en onderhoudender is dan ooit tevoren.

Even sproeien vooraf is mijn motto ;)

Sorry, maar dit motto snap ik hier niet.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 27 juli 2014 - 20:05:44
Over dit weekend bekeken heeft Rosberg uiteindelijk net zoveel pech gehad als Hamilton. Dat kan toch niet ontkend worden lijkt me.

Dus jij vind plusminus 4 plekjes verliezen door 'n slecht getimede SC gelijk staan aan ca 20 plekken verliezen door 'n uitgebrande auto, wat zelfs nog meer gevolgen kan hebben ivm de verplichte levensduur en het maximaal te gebruiken aantal van oa motor en versnellingsbak?  :o

Maikel0230


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

FolkertE

Citaat van: Fietser op 28 juli 2014 - 10:00:24
Citaat van: Arthur op 27 juli 2014 - 21:18:49
Citaat van: Fietser op 27 juli 2014 - 20:59:47
Ik neem maar alvast een voorschot op de vele F1-critici en -afvallers door te beweren dat ook deze Hongaarse GP liet zien dat de koningsklasse spannender en onderhoudender is dan ooit tevoren.

Even sproeien vooraf is mijn motto ;)

Sorry, maar dit motto snap ik hier niet.
Hoe meer regen, hoe meer chaos in de races.

@Kootje: Inderdaad zo zie ik het ook een beetje. Zoals ik het had begrepen is dat de auto helemaal op nieuw is gebouwd/in elkaar is gezet. Zelfs met de sc's die in zijn voordeel uitpakte, had hij een wagen waar hij eigenlijk nooit echt mee gereden heeft. En zoals je zei, hij heeft nu extra powerunit en versnellingsbak in gebruik. En ik vind het ook een beetje cumulatief, 2de week op rij problemen met de kwalificatie, 4de keer dat hij al een mechanisch probleem heeft dit jaar.
Deze race is de pech wel een klein beetje vereffend, maar er waren ook al mensen die zeiden dat hij de auto te veel gepusht heeft, waardoor hij nu problemen krijgt. Moet je dan nagaan wat een uitgebrande auto betekend.

Matthijs

Citaat van: Kootje op 28 juli 2014 - 10:06:56
Citaat van: Jeroen op 27 juli 2014 - 20:05:44
Over dit weekend bekeken heeft Rosberg uiteindelijk net zoveel pech gehad als Hamilton. Dat kan toch niet ontkend worden lijkt me.

Dus jij vind plusminus 4 plekjes verliezen door 'n slecht getimede SC gelijk staan aan ca 20 plekken verliezen door 'n uitgebrande auto, wat zelfs nog meer gevolgen kan hebben ivm de verplichte levensduur en het maximaal te gebruiken aantal van oa motor en versnellingsbak?  :o
Dus jij vindt pech in de kwalificatie net zo erg als pech in de race? Als je de zaken bij elkaar optelt dan heeft Hamilton dit seizoen zeker meer pechgevallen gehad dan Rosberg (denk ik, niet geteld). Maar Hamilton heeft wel het 'geluk' gehad dat zijn auto twee keer de geest gaf in de kwalificatie en niet in de race! Zo heeft hij in 2 races in totaal 30 punten bij elkaar geharkt, terwijl dit anders 0 zou zijn geweest.

Kootje

Hangt vd pech af. Maar in het geval van Hongarije vind ik Lewis' z'n pech in Q idd erger dan de SC pech van Rosberg. Zou Nico's auto kapot zijn gegaan tijdens de race, dan had hij idd meer pech gehad. Maar dat was niet het geval hè? Enige pech die hij had was 'n voor hem ongunstige SC die hem 4 plaatsen kostte (van P1 naar P5). De pech van Lewis kostte hem 5x zoveel (P1 á 2 naar P22), plus 'n motorblok, versnellingsbak en wat nog. Dus ja .... zijn pech in Q vind ik in dit geval vele malen erger. Nu ga jij ongetwijfeld komen dat het Nico niet alleen 4 posities kostte, maar ook de winst. Dat klopt, maar daar kun je dan de verspeelde winstkans van Lewis tegen weg strepen. Vergeet namelijk niet dat hij al het hele weekend sneller was dan Nico en de kans dus zéér reëel te noemen is dat juist Lewis pole en winst behaald zou hebben zonder zijn pech in Q.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 28 juli 2014 - 15:49:20
Hangt vd pech af. Maar in het geval van Hongarije vind ik Lewis' z'n pech in Q idd erger dan de SC pech van Rosberg. Zou Nico's auto kapot zijn gegaan tijdens de race, dan had hij idd meer pech gehad. Maar dat was niet het geval hè? Enige pech die hij had was 'n voor hem ongunstige SC die hem 4 plaatsen kostte (van P1 naar P5). De pech van Lewis kostte hem 5x zoveel (P1 á 2 naar P22), plus 'n motorblok, versnellingsbak en wat nog. Dus ja .... zijn pech in Q vind ik in dit geval vele malen erger. Nu ga jij ongetwijfeld komen dat het Nico niet alleen 4 posities kostte, maar ook de winst. Dat klopt, maar daar kun je dan de verspeelde winstkans van Lewis tegen weg strepen. Vergeet namelijk niet dat hij al het hele weekend sneller was dan Nico en de kans dus zéér reëel te noemen is dat juist Lewis pole en winst behaald zou hebben zonder zijn pech in Q.
ach ja, als je puur naar de punten kijkt is het heel simpel en kun je de pech redelijk tegen elkaar wegstrepen, probleem is alleen dat we niet weten wie er anders had gewonnen. In t geval Hamilton had gewonnen was hij 7 punten uitgelopen, nu maar 3, dus kun je zeggen dat Hamilton 4 punten is misgelopen. Als Rosberg had gewonnen was hij 7 punten uitgelopen, nu verliest hij er 3, dus kost het hem 10 punten. Nou denk ik wel dat Lewis hier een betere kans had om te winnen aangezien hij over 1 rondje steeds sneller was dan Rosberg (wat in Duitsland trouwens omgekeerd was), maar Rosberg leek (!) vrijdag in racepace wel wat beter en Hamilton. Al met al denk ik dat beide partijen niet echt mogen klagen over opgelopen schade in het kampioenschap.

Figge

Welke schade in het kampioenschap? Die 2 rijden alleen tegen elkaar. Ze rijden niet tegen de rest op dit moment. Rosberg heeft dus 3 puntjes ingeleverd, ipv 10 uitgelopen. Dus zal hij daarvan balen. Waar hij nog meer van baalt is denk ik het feit dat ie nog geen rechtstreeks duel van Lewis heeft gewonnen, maar slechts pogingen heeft gedaan tot een inhaalactie. Het gaat niet om wie welke feitelijk pech heeft dat hem punten kost. Uitvallen in een gevorderde race vanuit leidende positie weegt way more dan 2x pech in een qualy meer wel 2x 3e worden. Dat is 25 punten verliezen vs. 30 punten mee naar huis nemen. Dus als je dan pech hebt, liever op zaterdag. Dat levert je in principe niets meer op dan een meer kansrijke positie, om op zondag meer punten te halen.

Tuesday

Citaat van: Figge op 28 juli 2014 - 16:26:02
Welke schade in het kampioenschap? Die 2 rijden alleen tegen elkaar. Ze rijden niet tegen de rest op dit moment. Rosberg heeft dus 3 puntjes ingeleverd, ipv 10 uitgelopen. Dus zal hij daarvan balen. Waar hij nog meer van baalt is denk ik het feit dat ie nog geen rechtstreeks duel van Lewis heeft gewonnen, maar slechts pogingen heeft gedaan tot een inhaalactie. Het gaat niet om wie welke feitelijk pech heeft dat hem punten kost. Uitvallen in een gevorderde race vanuit leidende positie weegt way more dan 2x pech in een qualy meer wel 2x 3e worden. Dat is 25 punten verliezen vs. 30 punten mee naar huis nemen. Dus als je dan pech hebt, liever op zaterdag. Dat levert je in principe niets meer op dan een meer kansrijke positie, om op zondag meer punten te halen.
uiteraard de schade tov elkaar. Tuurlijk waren ze liever uitgelopen, maar al met al is er na een tumultueus weekend weinig gewonnen of verloren.

Wings

Citaat van: Kootje op 28 juli 2014 - 15:49:20
Hangt vd pech af. Maar in het geval van Hongarije vind ik Lewis' z'n pech in Q idd erger dan de SC pech van Rosberg. Zou Nico's auto kapot zijn gegaan tijdens de race, dan had hij idd meer pech gehad. Maar dat was niet het geval hè? Enige pech die hij had was 'n voor hem ongunstige SC die hem 4 plaatsen kostte (van P1 naar P5). De pech van Lewis kostte hem 5x zoveel (P1 á 2 naar P22), plus 'n motorblok, versnellingsbak en wat nog. Dus ja .... zijn pech in Q vind ik in dit geval vele malen erger. Nu ga jij ongetwijfeld komen dat het Nico niet alleen 4 posities kostte, maar ook de winst. Dat klopt, maar daar kun je dan de verspeelde winstkans van Lewis tegen weg strepen. Vergeet namelijk niet dat hij al het hele weekend sneller was dan Nico en de kans dus zéér reëel te noemen is dat juist Lewis pole en winst behaald zou hebben zonder zijn pech in Q.

Je gaat nu pech omzetten in getallen wat natuurlijk mag alleen vergeet je dat de Safety Car situatie beiden op gelijke hoogte bracht. Zonder deze Safety Car situatie was Rosberg niet naar achteren geworpen en had Rosberg de race met twee vinger in de neus gewonnen. De grote winnaar als de knikkers worden verdeeld heet dan: Hamilton.

Kootje

Zonder die SC hoefden we geen pech te vergelijken, aangezien die SC juist de pech van Rosberg was. Ik begrijp dus echt niet waar jij het nu ineens over hebt.

Wings

Simpel: de pech van Rosberg zorgde ervoor dat de pech van Hamilton werd opgeheven. De situatie was daarna nagenoeg gelijk. Dus is de tegenslag vergelijkbaar en daardoor verwaarloosbaar.

0634

Sorry hoor, maar pech op zaterdag is per definitie veel minder erg dan pech op zondag. Dan had Lewis ook nog eens het geluk van de regen, waardoor inhalen in eens makkelijker is. Dan heeft Rosberg - dat had ik in eerste instantie niet begrepen - ook nog eens de pech van de remproblemen waardoor hij nog extra plekken verloor en zonder er heel veel voor te doen zat Lewis al weer vlak achter hem. Tel daar ook nog eens bij op dat Rosbergs driestopper de mist inging door de SC en hij had aan die eerste SC nog dubbelpijn ook.

Ja, de pech van Rosberg valt heel eenvoudig weg te strepen tegen die van Lewis, die in de race de ene na de andere meevaller had (wat niet betekend dat hij niet goed reed, want hij reed prima, het gaat nu even over de 'pechfactor'). 

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 28 juli 2014 - 17:53:35
Sorry hoor, maar pech op zaterdag is per definitie veel minder erg dan pech op zondag. Dan had Lewis ook nog eens het geluk van de regen, waardoor inhalen in eens makkelijker is. Dan heeft Rosberg - dat had ik in eerste instantie niet begrepen - ook nog eens de pech van de remproblemen waardoor hij nog extra plekken verloor en zonder er heel veel voor te doen zat Lewis al weer vlak achter hem. Tel daar ook nog eens bij op dat Rosbergs driestopper de mist inging door de SC en hij had aan die eerste SC nog dubbelpijn ook.

Ja, de pech van Rosberg valt heel eenvoudig weg te strepen tegen die van Lewis, die in de race de ene na de andere meevaller had (wat niet betekend dat hij niet goed reed, want hij reed prima, het gaat nu even over de 'pechfactor').
plus het geluk in de eerste ronde wat je ook nog eens van Hamilton zn pech kunt afstrepen (hoeveel precies? geen idee)