GP Rusland: wat doe jij?

Gestart door 0634, 20 juli 2014 - 11:45:47

« vorige - volgende »

Ga jij kijken naar de GP van Rusland?

Ik zal gewoon kijken
8 (61.5%)
No way
1 (7.7%)
...kweetniet...
4 (30.8%)

Totaal aantal stemmen: 13

0634

Tja, weet je, ik heb niet alles kunnen volgen omdat ik een paar dagen geen internet had, dus correct me if I'm wrong, maar als ik soldaten zie die lachend poseren met een knuffel dan denk ik niet 'he, dat was een vergissing'. Doorgaans zullen Oekrainse gevechtsvliegtuigen niet met knuffelberen rondrazen denk ik.

Fietser

Citaat van: Jeroen op 20 juli 2014 - 12:32:50
Citaat van: Fietser op 20 juli 2014 - 12:27:47
Citaat van: Jeroen op 20 juli 2014 - 12:07:59
Citaat van: Fietser op 20 juli 2014 - 11:54:01
Wellicht moeten we dan ook niet naar de GP van Amerika kijken, 3 weken later. In 1988 schoten zij namelijk per ongeluk, vanaf een Amerikaans marineschip, een Iraans verkeersvliegtuig uit de lucht, dat nog wel in eigen luchtruim vloog. Bijna 300 doden, allen onschuldige Iraniërs.
Ik zeg: laten we alsjeblieft niet te correct worden.

1988? Ik heb ook wel eens gehoord dat Duitsers wel eens dingen uit hebben gespookt die niet helemaal koosjer zijn. Iets met 6 miljoen dode joden. Weet niet precies. Was ergens medio vorige eeuw geloof ik. Ook bannen?

We hebben het over het nu. Hier en nu. Er wordt hier en nu een massamoord van 300 gepleegd, met heel veel van onze landgenoten daarin. Vervolgens worden er soldaten gepost die lachend met kinderknuffels poseren.

Je begrijpt me niet goed. Ik wil juist niets bannen.
En de overeenkomst tussen 1988 en de periode 1940-1945, waar jij op doelt, ontgaat me geheel. Ik haalde beide vliegtuigrampen aan (1988 en afgelopen donderdag) omdat er zeer grote paralellen zijn. Dat kun je niet zeggen van de vernietiging van 6 miljoen joden. 
Voor de goede (o zo correcte) orde, ik vind deze ramp in Oost-Oekraine en de beelden van de site ook verschrikkelijk. Enne, ik dacht toch echt dat ik een soldaat een kruisteken zag maken bij een kinderknuffel. Ik wil maar zeggen: daar lopen ook gewone mensen rond. Misschien hebben ze andere politieke idealen, maar ze zijn niet veel anders dan jij en ik. Misschien kijken ze straks wel naar de Duitse GP...

Ik geef aan dat er op ieder land wel wat aan te merken is, maar dit is actueel. Een land bannen omdat er 30 jaar geleden iets gebeurde lijkt mij niet terecht. Duitsland bannen omdat ze twee wereldoorlogen gestart zijn lijkt mij ook niet terecht.

Natuurlijk zit er hypocresie aanvast. Of je nu kijkt of wanneer je nu niet kijkt. Maar houdt het niet ergens op? Na de OS is er weer een nieuw dieptepunt bereikt en wij kijken vrolijk naar Poetin's charme-offensief.

Nogmaals, ik stel alleen een vraag, snap argumenten van beide kanten, maar ik heb wel het idee dat er ergens een grens is. En die grens is niet 1988, maar die grens is de actualiteit.

Jeroen, ik begrijp je standpunt: we houden het bij de actualiteit. Oke. Maar die actualiteit is in oktober alweer vervlogen als in Moskou de GP van start gaat. Waarmee ik maar wil zeggen dat het soms nuttig is om te kijken en relevant vergelijkingsmateriaal er bij te halen, alvorens te oordelen. Ik geloof namelijk niet zo heel erg in het goede en het kwade. Meestal ligt het wat gecompliceerder. 

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 20 juli 2014 - 12:41:51
Tja, weet je, ik heb niet alles kunnen volgen omdat ik een paar dagen geen internet had, dus correct me if I'm wrong, maar als ik soldaten zie die lachend poseren met een knuffel dan denk ik niet 'he, dat was een vergissing'. Doorgaans zullen Oekrainse gevechtsvliegtuigen niet met knuffelberen rondrazen denk ik.
ok, dat laatste heb ik dan weer gemist. Ik heb wel gehoord over een foto (met een knuffel) die een heel verkeerd beeld gaf. Een filmpje van dat fotomoment gaf een heel ander beeld (zoals Fietser al aanhaalde)

NielsD

Citaat van: Jeroen op 20 juli 2014 - 12:41:51
Tja, weet je, ik heb niet alles kunnen volgen omdat ik een paar dagen geen internet had, dus correct me if I'm wrong, maar als ik soldaten zie die lachend poseren met een knuffel dan denk ik niet 'he, dat was een vergissing'. Doorgaans zullen Oekrainse gevechtsvliegtuigen niet met knuffelberen rondrazen denk ik.

Even een misverstand de wereld uit helpen. Check even vanaf 1:05, hij slaat daarna een kruisje. Die foto wordt door de mensen heel anders gezien, wat ik begrijp, maar het is anders dan wij denken.

Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

robbert

laten we dan allen niet meer kijken naar de gp van bahrain, want daar zijn er ook tegenstanders van de gp. Ik zou er niet rouwig om zijn, als de gp niet doorgaat, maar als hij doorgaat, zal ik als iedere echte f1 fan, de race met plezier volgen

Arthur

Waar ligt de grens? Tja, ik verbaas me altijd over de media. Als zoiets gebeurt duiken ze er massaal bovenop. Duurt het te lang dat verdwijnt het 'langzaam' naar de achtergrond. Gebeurt er elders iets dan duiken ze daar bovenop en lijkt het andere alweer 'vergeten'... Wanneer is iets hypocriet? En waar ligt de grens? Ik denk dat een ieder een eigen grens heeft [of denkt te hebben] en voor zichzelf moet bepalen. Maar voordat je het weet kun je niets meer kijken, naar geen enkel land meer op vakantie of alleen nog aardappelen met sla eten... En ook dan is weer de vraag of dat sociaal/politiek terecht is....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Kootje

Citaat van: NielsD
Citaat van: JeroenTja, weet je, ik heb niet alles kunnen volgen omdat ik een paar dagen geen internet had, dus correct me if I'm wrong, maar als ik soldaten zie die lachend poseren met een knuffel dan denk ik niet 'he, dat was een vergissing'. Doorgaans zullen Oekrainse gevechtsvliegtuigen niet met knuffelberen rondrazen denk ik.
Even een misverstand de wereld uit helpen. Check even vanaf 1:05, hij slaat daarna een kruisje. Die foto wordt door de mensen heel anders gezien, wat ik begrijp, maar het is anders dan wij denken.

Ik zie ook niemand lachen eigenlijk. :-\


Citaat van: FietserJeroen, ik begrijp je standpunt: we houden het bij de actualiteit. Oke. Maar die actualiteit is in oktober alweer vervlogen als in Moskou de GP van start gaat.

De actualiteit van dit "ongelukje" wel ja, maar de actualiteit vd oorlog zelf wellicht niet. Dat alleen zou al reden genoeg moeten zijn.

SDG

Citaat van: robbert op 20 juli 2014 - 12:50:37
laten we dan allen niet meer kijken naar de gp van bahrain, want daar zijn er ook tegenstanders van de gp. Ik zou er niet rouwig om zijn, als de gp niet doorgaat, maar als hij doorgaat, zal ik als iedere echte f1 fan, de race met plezier volgen

De situatie in Bahrein was in 2012 wel anders dan nu in Rusland: de situatie was daar behoorlijk explosief en de lokale bevolking had duidelijk te kennen gegeven dat de Formule 1 er toen niet welkom was. Ik heb toen meegedaan aan de oproep tot boycot van de race, iets waar ik nog steeds achtersta trouwens.

0634

Citaat van: Tuesday op 20 juli 2014 - 12:46:01
Citaat van: Jeroen op 20 juli 2014 - 12:41:51
Tja, weet je, ik heb niet alles kunnen volgen omdat ik een paar dagen geen internet had, dus correct me if I'm wrong, maar als ik soldaten zie die lachend poseren met een knuffel dan denk ik niet 'he, dat was een vergissing'. Doorgaans zullen Oekrainse gevechtsvliegtuigen niet met knuffelberen rondrazen denk ik.
ok, dat laatste heb ik dan weer gemist. Ik heb wel gehoord over een foto (met een knuffel) die een heel verkeerd beeld gaf. Een filmpje van dat fotomoment gaf een heel ander beeld (zoals Fietser al aanhaalde)

Nogmaals, ik heb het nieuws niet echt goed kunnenvolgen recent, ivm geen internet, dus je zal ongetwijfeld eerder gelijk hebben hierin dan ik :).

Wings



Citaat van: Jeroen op 20 juli 2014 - 12:41:51
Tja, weet je, ik heb niet alles kunnen volgen omdat ik een paar dagen geen internet had, dus correct me if I'm wrong, maar als ik soldaten zie die lachend poseren met een knuffel dan denk ik niet 'he, dat was een vergissing'. Doorgaans zullen Oekrainse gevechtsvliegtuigen niet met knuffelberen rondrazen denk ik.

Het is een momentopname. Na het schijnt hield de soldaat de knuffel omhoog om de wereld te laten zien hoe verschrikkelijk het is en kinderen om zijn gekomen. Hij nam nadien zijn pet af en maakt een kruis.....diep respect. Wat kortzichtig (en daarmee bedoel ik niet jou in het bijzonder) dat de halve wereld over een foto heen vliegt zonder te weten wat de soldaat bedoeld. Het gaat zich om de onderstaande foto (ik plaats hem omdat je schrijft dat de soldaat lachend poseert. Dus neem aan dat je de foto nog niet gezien hebt):



Verder vind ik niet dat de rebellen tussen persoonlijke bezitten hoeven te wroeten en al zeker niet met lichamen moeten zeulen.

Wat betreft of de race moet doorgaan: er zijn genoeg manieren om respect te betuigen en vind het onzin om niet te kijken of om de race te cancelen. Althans, wel als er gevaar dreigt natuurlijk maar uit respect....neuh. Er zijn genoeg manieren om respect te betuigen:


0634

Citaat van: Fietser op 20 juli 2014 - 12:43:57

Jeroen, ik begrijp je standpunt: we houden het bij de actualiteit. Oke. Maar die actualiteit is in oktober alweer vervlogen als in Moskou de GP van start gaat. Waarmee ik maar wil zeggen dat het soms nuttig is om te kijken en relevant vergelijkingsmateriaal er bij te halen, alvorens te oordelen. Ik geloof namelijk niet zo heel erg in het goede en het kwade. Meestal ligt het wat gecompliceerder.

Weet je: ik begrijp jouw standpunt ook. Voor al die situaties is iets te zeggen en ook voor China of Bahrein.

Alleen ik vraag me oprecht af waar we een grens leggen en óf er uberhaupt een grens is. Doen we pas iets bij 600 doden? Of als het Binnenhof wordt gebombardeerd? Of doen we nooit wat en blijven we gewoon doen wat we altijd doen?

Kan Bernie Poetin lekker omwille van oliedollars schaamteloos blijven promoten voordat F1-fans massaal een race zullen boycotten?

(het klinkt wellicht wat suggestief, maar zo bedoel ik het niet).

0634

Citaat van: Wings op 20 juli 2014 - 13:49:01


Citaat van: Jeroen op 20 juli 2014 - 12:41:51
Tja, weet je, ik heb niet alles kunnen volgen omdat ik een paar dagen geen internet had, dus correct me if I'm wrong, maar als ik soldaten zie die lachend poseren met een knuffel dan denk ik niet 'he, dat was een vergissing'. Doorgaans zullen Oekrainse gevechtsvliegtuigen niet met knuffelberen rondrazen denk ik.

Het is een momentopname. Na het schijnt hield de soldaat de knuffel omhoog om de wereld te laten zien hoe verschrikkelijk het is en kinderen om zijn gekomen. Hij nam nadien zijn pet af en maakt een kruis.....diep respect. Wat kortzichtig (en daarmee bedoel ik niet jou in het bijzonder) dat de halve wereld over een foto heen vliegt zonder te weten wat de soldaat bedoeld. Het gaat zich om de onderstaande foto (ik plaats hem omdat je schrijft dat de soldaat lachend poseert. Dus neem aan dat je de foto nog niet gezien hebt):



Verder vind ik niet dat de rebellen tussen persoonlijke bezitten hoeven te wroeten en al zeker niet met lichamen moeten zeulen.

Wat betreft of de race moet doorgaan: er zijn genoeg manieren om respect te betuigen en vind het onzin om niet te kijken of om de race te cancelen. Althans, wel als er gevaar dreigt natuurlijk maar uit respect....neuh. Er zijn genoeg manieren om respect te betuigen:



Helder Wings. Zoals ik zei: ik heb niet alles kunnen volgen. Dit is heel anders dan wat De Telegraaf eerder suggereerde. Doet overigens niet veel af aan de vraag, maar is wel helder nu.

Anders: wat heeft die Ferrari ermee te maken?

Wings

Dat er verschillende manieren zijn om ergens bij stil te staan en gepast aandacht te geven. Zie: zwarte neus.

0634

Wat heb je aan een zwarte neus dan? We kunnen gewoon schaamteloos feest vieren met Poetin en Rusland heerlijk promoten want Ferrari heeft een zwarte neus?


Wings

Heb het erover dat er verschillende manieren zijn om er gepast aandacht aan te besteden zonder dat een race niet doorgaat of de TV uit moet blijven. Meer niet eigenlijk. Bovendien wordt er maanden gevochten en gedood dus een beetje hypocriet om nu alle ho-ijzers uit te willen gooien terwijl er eerder nog geen letter erover werd gerept. Wel vind ik dat je je moet afvragen hoe veilig het daar is en of je er wilt zijn als Formule 1 veld. Denk toch dat als je alles bij elkaar optelt een race skippen niet ondenkbaar is.