Round 10: Großer Preis von Deutschland, Hockenheimring, Hockenheim

Gestart door Maikel0230, 12 juli 2014 - 13:44:43

« vorige - volgende »

Maikel0230

Ik zeg niet dat de beslissing van whiting een slechte was maar het laat toch een wrang nasmaakje na.

Ten eerste duurde het toch wel even voordat ze die wagen konden verwijderen maar hij stond niet echt op de racelijn dus dat valt wel mee, ik denk niet dat er daar een veiligheidsprobleem was.

Die marshals die over de baan renden dan wel weer, vond ik niet echt kunnen want enkele seconden later arriveerde er toch 10 man of zoiets vanuit de pitlane dus daar is toch wel een communicatie fout gebereurt denk ik.

Voor de rest was het eens een verademing om eens een alternatief te zien op de gewoonlijke SC.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Franky R.


0634

Hij staat er gewoon op hoor. In de schaduw van Der Nico... ;)

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 20 juli 2014 - 19:25:06
Citaat van: F1fan2987 op 20 juli 2014 - 19:17:52
Citaat van: Jeroen op 20 juli 2014 - 16:38:56
Maar was hij toch achter Rosberg gebleven. En dan had hij hem niet ingehaald. Hij kon Bottas met oudere banden en een iets mindere auto ook niet meer inhalen. Laat staan Rosberg op gelijke banden.
De banden van Lewis waren op dat moment natuurlijk niet meer nieuw en gaven niet meer het voordeel dat hij eerder had.
die van Bottas waren 10 ronden ouder, weliswaar de hardere compound, maar toch. Bij een SC zou de top waarschijnlijk op dezelfde banden komen en zou je waarschijnlijk exact dezelfde top 3 krijgen, Bottas die Hamilton ophoudt en Rosberg die weer wegloopt. Zeker weten doe ik niet natuurlijk, maar dat lijkt me wel het meest waarschijnlijke scenario.
Zullen we inderdaad ook nooit weten. Maar ik denk dat het voordeel van Hamilton op de zachte banden al redelijk weg was toen hij achter Bottas kwam. Of hij voorbij zou komen aan Bottas en Rosberg op de zelfde banden? Geen idee, ik denk van wel want de banden waren al op en de Softs konden behoorlijk lang en snel tempo rijden.
Dus zoals Jeroen zei: Hij kon een langzamere auto niet inhalen op oude banden, klopt niet helemaal. De ssofts vervallen makkelijekr en sneller. Dus het voordeel was al vrij snel verdwenen. Waren ze alle 3 op ssofts gegaan na de SC? Dan had Hamilton een veel betere kans gehad. Maar wil niet zeggen dat hij ook direct had gewonnen.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 20 juli 2014 - 23:19:17
Yup. Ik zie het probleem ook niet zo.
Nou ja probleem is het ook niet, maar het is een vrij aparte en trage beslissing. Dat  het goed afliep wilt nog niet zeggen dat het de perfecte of juiste beslissing is geweest. Als (en ok ik zeg als) er wel iets gebeurde en een coureur toch de controle verliest van zijn auto en recht in de Sauber rijd was het een heel ander verhaal. En dat is het punt wat ik probeer te maken, dat weet je van te voren niet. Ik ben blij dat de SC niet kwam hoor, het was uiteindelijk niet nodig, maar er waren toch wat problemen met het weg rijden van de auto.
Citaat van: Sabai op 20 juli 2014 - 22:52:00


Waar is Lewis?
Hahah, de nieuwe: Find waldo?

Tuesday

Citaat van: F1fan2987 op 21 juli 2014 - 10:35:38
Citaat van: Tuesday op 20 juli 2014 - 19:25:06
Citaat van: F1fan2987 op 20 juli 2014 - 19:17:52
Citaat van: Jeroen op 20 juli 2014 - 16:38:56
Maar was hij toch achter Rosberg gebleven. En dan had hij hem niet ingehaald. Hij kon Bottas met oudere banden en een iets mindere auto ook niet meer inhalen. Laat staan Rosberg op gelijke banden.
De banden van Lewis waren op dat moment natuurlijk niet meer nieuw en gaven niet meer het voordeel dat hij eerder had.
die van Bottas waren 10 ronden ouder, weliswaar de hardere compound, maar toch. Bij een SC zou de top waarschijnlijk op dezelfde banden komen en zou je waarschijnlijk exact dezelfde top 3 krijgen, Bottas die Hamilton ophoudt en Rosberg die weer wegloopt. Zeker weten doe ik niet natuurlijk, maar dat lijkt me wel het meest waarschijnlijke scenario.
Zullen we inderdaad ook nooit weten. Maar ik denk dat het voordeel van Hamilton op de zachte banden al redelijk weg was toen hij achter Bottas kwam. Of hij voorbij zou komen aan Bottas en Rosberg op de zelfde banden? Geen idee, ik denk van wel want de banden waren al op en de Softs konden behoorlijk lang en snel tempo rijden.
Dus zoals Jeroen zei: Hij kon een langzamere auto niet inhalen op oude banden, klopt niet helemaal. De ssofts vervallen makkelijekr en sneller. Dus het voordeel was al vrij snel verdwenen. Waren ze alle 3 op ssofts gegaan na de SC? Dan had Hamilton een veel betere kans gehad. Maar wil niet zeggen dat hij ook direct had gewonnen.
tuurlijk had ie dan een betere kans gehad, op de overwinning iig wel, omdat het gat naar Rosberg dan ineens 30 seconden kleiner was geweest. Zonder SC was ie kansloos, met SC was er misschien nog een klein kansje. Maar Bottas verschalken zou er in mijn ogen niet makkelijker op zijn geworden. Zoals gezegd stond Bottas op veel oudere banden, dus daarin zal Hamilton geen nadeel hebben gehad, de Williams is gewoon een lastige auto om in te halen, dat hebben we in Oostenrijk wel gezien. Wel grappig dat ze het bij Mercedes over een easy catch hadden, dat viel toch ff tegen.

FolkertE

Oh, ja doelde niet eens op de 30 seconden die hij kado zou krijgen dan, maar meer op het inhalen op zelfde banden. Het is moeilijker om iemand in te halen als je banden ouder zijn en sneller grip verliezen. Vandaag had hij nooit een realistische kans gehad op de overwinning. Behalve dan als hij na 1 ronde al in de top 10 zou hebben gereden.
Maar volgens mij waren de banden van Bottas niet zo heel veel ouder. Ik geloop maar zo'n rondje of 4?

Tuesday

Citaat van: F1fan2987 op 21 juli 2014 - 11:24:03
Oh, ja doelde niet eens op de 30 seconden die hij kado zou krijgen dan, maar meer op het inhalen op zelfde banden. Het is moeilijker om iemand in te halen als je banden ouder zijn en sneller grip verliezen. Vandaag had hij nooit een realistische kans gehad op de overwinning. Behalve dan als hij na 1 ronde al in de top 10 zou hebben gereden.
Maar volgens mij waren de banden van Bottas niet zo heel veel ouder. Ik geloop maar zo'n rondje of 4?
10 ronden ouder (Bottas stopte in rondje 40, Hamilton in ronde 42 (!) en 50)

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 21 juli 2014 - 11:31:49
Citaat van: F1fan2987 op 21 juli 2014 - 11:24:03
Oh, ja doelde niet eens op de 30 seconden die hij kado zou krijgen dan, maar meer op het inhalen op zelfde banden. Het is moeilijker om iemand in te halen als je banden ouder zijn en sneller grip verliezen. Vandaag had hij nooit een realistische kans gehad op de overwinning. Behalve dan als hij na 1 ronde al in de top 10 zou hebben gereden.
Maar volgens mij waren de banden van Bottas niet zo heel veel ouder. Ik geloop maar zo'n rondje of 4?
10 ronden ouder (Bottas stopte in rondje 40, Hamilton in ronde 42 (!) en 50)
Mijn fout dan, ik dacht dat de laaste stop gelijk was van de 2. Maar inderdaad, 10 ronde dus. Maar met nog 6(geloof ik) ronden te gaan, had Hamilton ook ssofts die ook niet al te veel leven meer in zich hadden.

Tuesday

Citaat van: F1fan2987 op 21 juli 2014 - 12:13:43
Citaat van: Tuesday op 21 juli 2014 - 11:31:49
Citaat van: F1fan2987 op 21 juli 2014 - 11:24:03
Oh, ja doelde niet eens op de 30 seconden die hij kado zou krijgen dan, maar meer op het inhalen op zelfde banden. Het is moeilijker om iemand in te halen als je banden ouder zijn en sneller grip verliezen. Vandaag had hij nooit een realistische kans gehad op de overwinning. Behalve dan als hij na 1 ronde al in de top 10 zou hebben gereden.
Maar volgens mij waren de banden van Bottas niet zo heel veel ouder. Ik geloop maar zo'n rondje of 4?
10 ronden ouder (Bottas stopte in rondje 40, Hamilton in ronde 42 (!) en 50)
Mijn fout dan, ik dacht dat de laaste stop gelijk was van de 2. Maar inderdaad, 10 ronde dus. Maar met nog 6(geloof ik) ronden te gaan, had Hamilton ook ssofts die ook niet al te veel leven meer in zich hadden.
mwah, minder als die van Bottas waren ze niet denk ik, eerder beter,  hij reed het gat in no time dicht, maar hij kwam er gewoon niet voorbij. Is geen schande maar het toont wel weer aan dat de kunst van het inhalen ook grotendeels aan het materiaal ligt.

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 21 juli 2014 - 12:26:41
mwah, minder als die van Bottas waren ze niet denk ik, eerder beter,  hij reed het gat in no time dicht, maar hij kwam er gewoon niet voorbij. Is geen schande maar het toont wel weer aan dat de kunst van het inhalen ook grotendeels aan het materiaal ligt.
Ja dat wel, ze waren de betere band, maar toen hij er vlak achter kwam te zitten begonnen de banden veel sneller over hun optimale grip te raken. Beter? Nee, sneller ja. Maar eigenlijk maakt het ook helemaal neit uit, we praten nu over iets wat nooit bewezen kan worden.

Tuesday

Citaat van: F1fan2987 op 21 juli 2014 - 13:00:50
Citaat van: Tuesday op 21 juli 2014 - 12:26:41
mwah, minder als die van Bottas waren ze niet denk ik, eerder beter,  hij reed het gat in no time dicht, maar hij kwam er gewoon niet voorbij. Is geen schande maar het toont wel weer aan dat de kunst van het inhalen ook grotendeels aan het materiaal ligt.
Ja dat wel, ze waren de betere band, maar toen hij er vlak achter kwam te zitten begonnen de banden veel sneller over hun optimale grip te raken. Beter? Nee, sneller ja. Maar eigenlijk maakt het ook helemaal neit uit, we praten nu over iets wat nooit bewezen kan worden.
tja, dan had ie er direct langs moeten gaan, of er voorzichtiger naartoe moeten rijden. Maar eh, als die SS zo snel hun grip kwijt waren, dan had Hamilton met de hardere compound in het begin van de race juist weer een enorm voordeel toch? afgezien van Raikkonen en Grosjean stond iedereen op (deels gebruikte) supersofts. Hamilton had nog genoeg nieuwe setjes banden en had niet zoals Bottas op het eind er al 10 rondjes extra opzitten. Kortom, je moet het bandenverhaal wel van 2 kanten bekijken.

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 21 juli 2014 - 13:26:54
Citaat van: F1fan2987 op 21 juli 2014 - 13:00:50
Citaat van: Tuesday op 21 juli 2014 - 12:26:41
mwah, minder als die van Bottas waren ze niet denk ik, eerder beter,  hij reed het gat in no time dicht, maar hij kwam er gewoon niet voorbij. Is geen schande maar het toont wel weer aan dat de kunst van het inhalen ook grotendeels aan het materiaal ligt.
Ja dat wel, ze waren de betere band, maar toen hij er vlak achter kwam te zitten begonnen de banden veel sneller over hun optimale grip te raken. Beter? Nee, sneller ja. Maar eigenlijk maakt het ook helemaal neit uit, we praten nu over iets wat nooit bewezen kan worden.
tja, dan had ie er direct langs moeten gaan, of er voorzichtiger naartoe moeten rijden. Maar eh, als die SS zo snel hun grip kwijt waren, dan had Hamilton met de hardere compound in het begin van de race juist weer een enorm voordeel toch? afgezien van Raikkonen en Grosjean stond iedereen op (deels gebruikte) supersofts. Hamilton had nog genoeg nieuwe setjes banden en had niet zoals Bottas op het eind er al 10 rondjes extra opzitten. Kortom, je moet het bandenverhaal wel van 2 kanten bekijken.
JA maar dat is dus niet zo makkelijk. En dat wilde ik ook nooit ontkennen. Maar omdat beide banden al behoorlijk gebruikt waren, is inhalen niet zo makkelijk. En ja in het begin had hij enorm veel voordeel van zijn nieuwe soft banden, maar daar gaat het nu niet om. En ja, Bottas had 10 extra rondjes op de zachte band op zitten, maar die zachte band ging echt wel heel lang mee.
Rondje 16 voor Rosberg op super zacht
Rondje 27 voor Hamilton op de zachte band. Hamilton zat al behoorlijk tegen het einde van zijn banden aan en gezien dat hij ook extra pushte denk ik dat hij meer van de banden vroeg dan Bottas. Dus ja..super softs gaan gewoon sneller hun prestatie verliezen.
Maar punt wat ik wil zeggen is dat Lewis, Bottas en Rosberg op super zachte banden allemaal meer kans hadden om te winnen of verliezen.

Tuesday

Citaat van: F1fan2987 op 21 juli 2014 - 14:17:07
Citaat van: Tuesday op 21 juli 2014 - 13:26:54
Citaat van: F1fan2987 op 21 juli 2014 - 13:00:50
Citaat van: Tuesday op 21 juli 2014 - 12:26:41
mwah, minder als die van Bottas waren ze niet denk ik, eerder beter,  hij reed het gat in no time dicht, maar hij kwam er gewoon niet voorbij. Is geen schande maar het toont wel weer aan dat de kunst van het inhalen ook grotendeels aan het materiaal ligt.
Ja dat wel, ze waren de betere band, maar toen hij er vlak achter kwam te zitten begonnen de banden veel sneller over hun optimale grip te raken. Beter? Nee, sneller ja. Maar eigenlijk maakt het ook helemaal neit uit, we praten nu over iets wat nooit bewezen kan worden.
tja, dan had ie er direct langs moeten gaan, of er voorzichtiger naartoe moeten rijden. Maar eh, als die SS zo snel hun grip kwijt waren, dan had Hamilton met de hardere compound in het begin van de race juist weer een enorm voordeel toch? afgezien van Raikkonen en Grosjean stond iedereen op (deels gebruikte) supersofts. Hamilton had nog genoeg nieuwe setjes banden en had niet zoals Bottas op het eind er al 10 rondjes extra opzitten. Kortom, je moet het bandenverhaal wel van 2 kanten bekijken.
JA maar dat is dus niet zo makkelijk. En dat wilde ik ook nooit ontkennen. Maar omdat beide banden al behoorlijk gebruikt waren, is inhalen niet zo makkelijk. En ja in het begin had hij enorm veel voordeel van zijn nieuwe soft banden, maar daar gaat het nu niet om. En ja, Bottas had 10 extra rondjes op de zachte band op zitten, maar die zachte band ging echt wel heel lang mee.
Rondje 16 voor Rosberg op super zacht
Rondje 27 voor Hamilton op de zachte band. Hamilton zat al behoorlijk tegen het einde van zijn banden aan en gezien dat hij ook extra pushte denk ik dat hij meer van de banden vroeg dan Bottas. Dus ja..super softs gaan gewoon sneller hun prestatie verliezen.
Maar punt wat ik wil zeggen is dat Lewis, Bottas en Rosberg op super zachte banden allemaal meer kans hadden om te winnen of verliezen.
En mijn punt is dat Hamilton zn banden niks minder waren dan die van Bottas, zeker niet op het moment dat hij aan de staart van Bottas komt. De ronde daarvoor was hij nl nog 1,5 seconden sneller en dat verschil zat m niet alleen in de auto, zn banden waren ook beter. Dus lijkt het me niet heel gewaagd om te stellen dat Hamilton na een SC met exact dezelfde banden nie zo maar ff voorbij Bottas was gekomen. Dat hebben we in Oostenrijk ook al gezien. Ik snap eigenlijk niet waar je het vandaan haalt dat Hamilton op dezelfde banden meer kans zou hebben gehad om Bottas te passeren.
Heb je trouwens gezien hoe traag Hamilton was aan het einde van die 26 (geen 27) rondjes op de hardere band? Bottas deed er in zn laatste stint zelfs 27, dus die banden waren ook op hun einde. En Williams is sowieso al wat minder lief voor de bandjes.

FolkertE

Tja hoe goed de banden precies waren zullen we nooit weten. Maar met een auto die door (eigen schuld of niet) verlies van downforce ineens harder is voor de banden, kan ik me voorstellen dat de banden van Hamilton helemaal niet zo heel goed waren om er zomaar even voor bij te gaan. Wat ik overigens ook niet zei, is dat Hamilton er ook zomaar even voor bij zou gaan. Ik denk dat hij een grotere kans zou hebben als ze alle 3 op de zelfde banden zouden staan. Het is puur speculeren dat Hamiltons banden beter waren, net als ik doe overigens.
En ja, hij ging de laatste 3 rondjes ineens een heel stuk langzamer, maar nog steeds aardig snel vergeleken met de rest van het veld. Er zat nog wel race snelheid in kennelijk. 

En ja, het is alleen logisch dat Hamilton meer kans zou hebben op de zelfde band als Bottas, gezien het verschil tussen de auto's. En in dat geval weten we zeker dat de banden nagenoeg gelijk waren. Nu blijft het speculeren welke coureur de betere banden had, maar ik denk dat het toch redelijk aan neembaar is dat de snelheid van Mercedes en Lewis op nieuwe zachte banden groot genoeg was om Bottas in te halen. Rosberg? Misschien, maar zoals ik al eerder zei: dat zullen we nooit weten.
Trouwens, wat Williams zelf ook zei: Tires looking good, you can push a little bit more now.