FIA verbiedt FRIC - nieuw 'massademper'-schandaal in de maak?

Gestart door Jozef, 08 juli 2014 - 18:31:02

« vorige - volgende »

Jozef

Hoewel FRIC-ophanging (Front-Rear InterConnected) al jaren in gebruik is, meldt Autosport dat de FIA heeft besloten dat het systeem met onmiddellijke ingang als verboden beschouwd wordt. Het is een publiek geheim dat Mercedes al een paar jaar hard aan dit systeem werkt en het wordt dan ook algemeen aangenomen dat zij hier het meeste voordeel van ondervinden.

Het verbod is dan ook heel goed vergelijkbaar met het plotselinge verbod op massadempers dat Renault raakte na de Grote Prijs van Duitsland in 2006. Ook die massadempers waren eind 2005 al in gebruik en het plotse verbod leidde tot enige controverse.

Hoe kan het toch dat de FIA systemen echt maanden-, of in dit geval zelfs jarenlang toestaat en dan plots halverwege het seizoen zijn mening omgooit? En welke invloed kan dit nog hebben op het seizoen 2014?

http://www.autosport.com/news/report.php/id/114881

Kootje


Enzo

Mwah, niks nieuws onder de zon toch jongens?
Ze doen niks anders en elk jaar als er een dominante auto is maken ze iets verboden om het weer gelijk te trekken.

Kootje

Klopt en daar is ook niets mis mee, maar normaliter doe je dat pas met ingang van 'n nieuw seizoen, niet halverwege al.

Perton

Michelin 2003 all over again. Systemen die in een eerder seizoen al zijn goedgekeurd (of in ieder geval niet afgekeurd) kan je in mijn ogen nooit in een volgend seizoen verbieden zolang dat seizoen nog loopt. Verbied het dan inderdaad voor volgend seizoen.

"With limited testing time before the next race at Hockenheim, and 2014 designs being based around FRIC, the FIA is open to delaying the ban if there is consensus among teams."

Nou, dat gaat nooit gebeuren natuurlijk ;D Als Mercedes inderdaad het team is met het meest geavanceerde systeem, gok ik zo dat Red Bull en Ferrari het niet eens zullen zijn met het uitstellen van het verbod.

Enzo

Citaat van: Perton op 08 juli 2014 - 19:20:02
Michelin 2003 all over again. Systemen die in een eerder seizoen al zijn goedgekeurd (of in ieder geval niet afgekeurd) kan je in mijn ogen nooit in een volgend seizoen verbieden zolang dat seizoen nog loopt. Verbied het dan inderdaad voor volgend seizoen.

"With limited testing time before the next race at Hockenheim, and 2014 designs being based around FRIC, the FIA is open to delaying the ban if there is consensus among teams."

Nou, dat gaat nooit gebeuren natuurlijk ;D Als Mercedes inderdaad het team is met het meest geavanceerde systeem, gok ik zo dat Red Bull en Ferrari het niet eens zullen zijn met het uitstellen van het verbod.

Hoewel ik me niet kan voorstellen dat Red Bull en Ferrari geen FRIC hebben, dus voor deze teams zullen er wellicht net zo veel last van hebben.
Waarschijnlijk is dit een begin van een nieuw mediaspektakel waarin teams publiekelijk hun standpunt uitleggen.

Jehoentelaar

Ze zullen het wel hebben, maar het schijnt lang niet zo geavanceerd en ontwikkeld te zijn als bij Mercedes.

Dit laat overigens wederom zien waarom we voor technologische zaken niet meer bij de Formule 1 moeten zijn, maar bij het WEC en -hopelijk- Formula E.

Sabai

Belachelijk als dit echt waar is en doorgaat. Dit is hetzelfde als dat in 2011 geloof ik ,de dubbele diffuser werd verboden tijdens Silverstone en daarna weer toegestaan.De andere teams moeten maar beter hun huiswerk doen. De FIA maakt zichzelf lekker belachelijk en beschadigen de sport nog meer.

Perton

Inderdaad. Heb ik de afgelopen jaren ook altijd gevonden bij Red Bull. Newey was gewoon slim, tough luck voor de andere teams.

Enige wat de afgelopen jaren van mij per direct verboden mocht worden waren flexibele vleugels, die (pre-DRS) compleet tegen de regels waren. Ik geloof dat Red Bull het ooit heeft gehad, evenals Ferrari. En ongetwijfeld nog wel andere teams. Dat heeft niks meer met slimme oplossingen te maken, maar gewoon de regels misbruiken. Voor de rest elke oplossing van Renault, Ferrari en Red Bull en noem ze maar op, gewoon slim gespeeld. Dan moet je het tijdens de winter maar verbieden. En als je de middelen niet hebt als FIA om dat te doen, dan direct in Australiƫ - niet voorafgaand aan de tiende race, of waar we ook zitten.

Figge

Ik kan hier altijd slecht tegen. Ik ben groot voorstander van alles, maar dan ook alles toestaan. Hoe meer hoe beter. Hoe gecompliceerder die auto's zijn hoe beter. Hoe sneller ze gaan. F1 is toch Hi Tech.
Dit soort verboden invoeren is gewoon een grap. Zeker halverwege het jaar. 

Maikel0230

Belachelijk van de FIA, het zoveelste voorbeeld van hun domheid, wacht dan tenminste tot na het seizoen en niet in het midden ervan, zo ga je sommige auto's serieus in de problemen brengen en anderen terug een voordeel schenken.

Lachwekkend...

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Pancake Shield

Dieter Mateschitz zal wel een mooie donatie aan de FIA gedaan hebben.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Gonzalo

Regels kunnen toch niet halfweg het seizoen gewijzigd worden? Enkel met unanieme toestemmingen van de teams of wanneer veiligheid in gedrang komt, maar dat is nu toch niet het geval?

Perton

De regel wordt ook niet gewijzigd. Er wordt 'alleen' gezegd dat de interpretatie van de regels verkeerd is en het onderdeel daarmee automatisch illegaal.

FolkertE

Citaat van: Enzo op 08 juli 2014 - 19:11:49
Mwah, niks nieuws onder de zon toch jongens?
Ze doen niks anders en elk jaar als er een dominante auto is maken ze iets verboden om het weer gelijk te trekken.
Maar waarom gebeurde dat niet met RBR en hun.....deffusor in 2011? Toen werd gezegd dat je onmogelijk halverwege het seizoen een systeem kon verbieden wat eerder al goed keuring had gekregen.
Serieus nare smaak krijg ik altijd van dit soort beslissingen.
In 2006 met de Massa demper was ik ook al zo nijdig om zo'n stom verbod, net als in 2011 overigens. En 2003.

Zoals Figge al zei, ik ben voor alles toe staan. Lekker laten ontwikkelen.