Laat de vrijdag aan de testcoureurs

Gestart door Breaktest, 11 juli 2014 - 13:21:59

« vorige - volgende »

Breaktest

Verbieden, daar is de FIA goed in: geblazen diffuser, atmosferische motoren, geïntegreerde camera's, actieve wielophanging. Maar 1 verbod komt er maar niet door: het verbod voor vaste coureurs om op vrijdag in de auto te stappen.
Laat de vrijdag het exclusieve domein van testcoureurs zijn.
Er wordt steen en been geklaagd dat de overgang van opstapklassen naar F1 zo groot is... welnu, doe er dan wat aan. Laat die jonge gastjes op vrijdag zo veel mogelijk kilometers maken. Bovendien wordt het op die manier voor de armere teams een extra inkomstenbron zonder dat zij voor de race op achterstand worden gezet. En op de derde plaats, als reguliere coureurs minder tijd krijgen om de wagen naar hun favoriete setting af te stellen, kan de startgrid misschien ook nog eens opgeschud worden, wat de kans op een aantrekkelijker race verhoogt.
De meeste testrijders anno nu zijn een soort veredelde demo-coureurs. Tja, zo leer je donuts maken, maar in een bakkerij kan dat ook.
Ook het bezoekend publiek weet zo waar het aan toe is. Je kunt de status van zaterdag wat scherper afzetten tegenover de vrijdag.

Wallie

Nobody wins, unless everybody wins - bruce springsteen

Kootje

Gebeurd niet vaak, maaruh .... niets aan toe te voegen of tegen te spreken dit keer. ;D

Breaktest

Citaat van: Kootje op 11 juli 2014 - 14:57:38
Gebeurd niet vaak, maaruh .... niets aan toe te voegen of tegen te spreken dit keer. ;D
Nou, dat gaat een kort topic worden, als dat zo door gaat... ;)


Tuesday

Citaat van: Breaktest op 11 juli 2014 - 15:08:22
Citaat van: Kootje op 11 juli 2014 - 14:57:38
Gebeurd niet vaak, maaruh .... niets aan toe te voegen of tegen te spreken dit keer. ;D
Nou, dat gaat een kort topic worden, als dat zo door gaat... ;)
ik ben het er niet mee eens, maar ik zeg niks ;)

Perton

Citaat van: Breaktest op 11 juli 2014 - 13:21:59
Bovendien wordt het op die manier voor de armere teams een extra inkomstenbron
En da's exact waarom ik er juist op tegen ben. Ik wil op vrijdag talent zien dat klaargestoomd wordt om een Formule 1-debuut te maken, niet Nathanaël Berthon en Julián Leal die flink wat euro's en pesos aan Caterham hebben overgemaakt.

Edd Straw pleitte er ooit voor om alleen een superlicentie te geven aan de coureurs die daadwerkelijk aan de officiële eisen van de FIA voldoen (top drie van GP2-kampioenschap, kampioen in GP3, etc.). Dat gaat mij dan weer iets te ver. Maar als je als FIA gaat verplichten dat er per se een testcoureur in actie moet komen op vrijdag, dan zou ik wel graag willen dat de FIA ook iets strenger is in het uitgeven van superlicenties. Zo streng als Straw wil, hoeft van mij niet, maar als bij wijze van spreken de nummer 24 uit het GP2-kampioenschap een licentie krijgt omdat ie een keer op een dag 120 rondjes heeft gereden, dan is voor mij persoonlijk de meerwaarde weg van het laten rijden van testcoureurs op vrijdag.

Breaktest

Citaat van: Perton op 11 juli 2014 - 15:32:35
Citaat van: Breaktest op 11 juli 2014 - 13:21:59
Bovendien wordt het op die manier voor de armere teams een extra inkomstenbron
En da's exact waarom ik er juist op tegen ben. Ik wil op vrijdag talent zien dat klaargestoomd wordt om een Formule 1-debuut te maken, niet Nathanaël Berthon en Julián Leal die flink wat euro's en pesos aan Caterham hebben overgemaakt.

Edd Straw pleitte er ooit voor om alleen een superlicentie te geven aan de coureurs die daadwerkelijk aan de officiële eisen van de FIA voldoen (top drie van GP2-kampioenschap, kampioen in GP3, etc.). Dat gaat mij dan weer iets te ver. Maar als je als FIA gaat verplichten dat er per se een testcoureur in actie moet komen op vrijdag, dan zou ik wel graag willen dat de FIA ook iets strenger is in het uitgeven van superlicenties. Zo streng als Straw wil, hoeft van mij niet, maar als bij wijze van spreken de nummer 24 uit het GP2-kampioenschap een licentie krijgt omdat ie een keer op een dag 120 rondjes heeft gereden, dan is voor mij persoonlijk de meerwaarde weg van het laten rijden van testcoureurs op vrijdag.
Dit lijkt me een terecht aanvulling. Dus bah, wat zijn we het eens. Mijn persoonlijk verweer tegen al die sponsors die flapdrol coureurs steunen is dat ik niks van ze koop. Dat zal ze.

Tuesday

wat blijft er dan nog over? het zijn toch vaak juist de mindere goden die geld in het laatje brengen met dit soort dingen? Elke vrijdag 22 min of meer onbekende coureurs, daar zitten ook maar weining mensen op te wachten. Dat ze kilometers moeten maken ben ik het mee eens, maar elke 20 vrijdagen 3 uur lang 22 rookies? Het leuke is juist dat ze af en toe eens met de grote jongens mogen rijden, mogen proeven aan het circus, maar puur voor het rijden is het eigenlijk overbodig. Ze komen juist steeds jonger en sneller tegenwoordig. Sorry, maar ik vind het geen goed idee, waarover ik verder ook geen zin in discussie heb. Ik reageer eigenlijk alleen maar omdat ik die vrijdag niet kwijt wil. Hoe ze jongere coureurs hun kilometers laten maken is voor mij niet zo van belang.

Sabai

Ik vraag me sowieso af of de stap naar F1 zo groot is. GP2, WSR 3,5, F3. Zijn prima klasses om ze voor te bereiden.  Neem bijvoorbeeld Ricciardo en Bianchi die waren zo gewend. Ik zie dan ook het nut er niet van in om rookies verplicht op vrijdag te laten rijden.

Dimensie

Het risico dat schade aan de auto ontstaat die de vaste coureurs in problemen brengt zal de teams doen besluiten ze niet veel te laten rijden.
En dan is er nog het risico dat de vaste coureur brokken maakt omdat hij onvoldoende kon wennen aan de baan omstandigheden.
Ik ben wel voor meer tijd voor jonge rijders maar vind de gehele vrijdag niet erg handig.

Jehoentelaar

Ik weet ook niet echt hoe groot het gat nou precies is. Dat is natuurlijk dit jaar weer veranderd door de verbouwing van de auto's.

Zelf zou ik overigens niet alleen testcoureurs toestaan. Je kan één auto exclusief aan de testjongens geven en de andere laten besturen door de reguliere coureurs. Je hebt toch twee trainingen op vrijdag (als het goed is blijft dat ook zo), dus dan kun je dat ook nog wat rouleren.