Ferrari in 2014

Gestart door Breaktest, 11 juni 2014 - 10:58:17

« vorige - volgende »

robbert

Citaat van: Jeroen op 12 juni 2014 - 06:16:26
Citaat van: Perton op 12 juni 2014 - 00:30:13
Citaat van: Jeroen op 11 juni 2014 - 19:27:37
Waarom steeds over Vettel beginnen? Alsof dat ene bal uitmaakt. Ze hebben nu Alonso en Raikkonen. Daarmee durf ik te stellen dat het dus verre van aan de rijders ligt. Dan kan je dus Vettel binnenhalen of van mij part de liefdesbaby van een triootje tussen Clark, Senna en Schumacher, maar dan nog gaat het niks beter worden want je past slechts het deel aan dat toch al dik in orde was.
Maar wat wel kan is dat Vettel de juiste mensen aantrekt, zoals Schumacher dat in het verleden deed. Nuja, nu doet Vettel dat uiteraard niet persoonlijk, maar zijn aanwezigheid zou daarbij kunnen helpen. In die zin kan een frisse wind misschien wel helpen. Then again, volgens mij is James Allison deels vanwege Alonso naar Ferrari gaan, dus dat heft het Vettel-argument ook wel weer op natuurlijk.

En waarom zou Vettel daarbij helpen dan en Alonso niet? Bovendien, zoals je zegt, Allison zit er al. Ik snap heel die 'ze moeten Vettel halen'-theorie niet (Zeker niet als ik op andere topics lees dat Vettel helemaal niet goed is in een niet-winnende auto).

omdat alonso daar nu al van 2010 zit, en het alleen maar slechter gaat bij ferrari. Alé dat denk ik toch, dat wil niet zeggen dat het zo is.

Figge

#31
Citaat van: robbert op 12 juni 2014 - 06:51:50
Citaat van: Jeroen op 12 juni 2014 - 06:16:26
Citaat van: Perton op 12 juni 2014 - 00:30:13
Citaat van: Jeroen op 11 juni 2014 - 19:27:37
Waarom steeds over Vettel beginnen? Alsof dat ene bal uitmaakt. Ze hebben nu Alonso en Raikkonen. Daarmee durf ik te stellen dat het dus verre van aan de rijders ligt. Dan kan je dus Vettel binnenhalen of van mij part de liefdesbaby van een triootje tussen Clark, Senna en Schumacher, maar dan nog gaat het niks beter worden want je past slechts het deel aan dat toch al dik in orde was.
Maar wat wel kan is dat Vettel de juiste mensen aantrekt, zoals Schumacher dat in het verleden deed. Nuja, nu doet Vettel dat uiteraard niet persoonlijk, maar zijn aanwezigheid zou daarbij kunnen helpen. In die zin kan een frisse wind misschien wel helpen. Then again, volgens mij is James Allison deels vanwege Alonso naar Ferrari gaan, dus dat heft het Vettel-argument ook wel weer op natuurlijk.

En waarom zou Vettel daarbij helpen dan en Alonso niet? Bovendien, zoals je zegt, Allison zit er al. Ik snap heel die 'ze moeten Vettel halen'-theorie niet (Zeker niet als ik op andere topics lees dat Vettel helemaal niet goed is in een niet-winnende auto).

omdat alonso daar nu al van 2010 zit, en het alleen maar slechter gaat bij ferrari. Alé dat denk ik toch, dat wil niet zeggen dat het zo is.

Mijn geheugen zegt mij dat ene monsieur Todt in 1993 bij Ferarri aan een reorganisatie begon. Pas voor 1996 werd Schumacher gehaald. Ofwel toen er pas duidelijke tekenen zijn van een nieuwe organisatie, kunnen de juiste mensen succesvol zijn in de juiste positie. Laat even voorop staan, Schumacher heeft Ferrari nooit succesvol gemaakt. Schumacher is het uithangbord van het succes dat Todt heeft ingeleid, hij is een deel van het succes. Ferrari was superieur in talent en had onbeperkte resources op dat moment. We zijn inmiddels 20 jaar verder en de wereld is veranderd. F1 is veranderd. Je hebt niets meer aan die onbeperkte resources. Testen op een prive circuit is er niet meer bij. Ze zullen bij Ferrari dus iets anders moeten bedenken als organisatie. Persoonlijk heb ik een hogere pet op van Alonso nu, dan van Schumacher destijds. Dus als Alonso Ferrari niet succesvol krijgt ligt dat toch echt aan het team. Prost heeft zich er ook al eens op stuk gebeten, toch ook niet de minste. Vettel halen, helpt helemaal niets. Coureurs zijn maar gewone mensen. Ja, ze kunnen supergoed rijden. Ja, ze hebben technisch inzicht. Maar ze zijn als je het afpelt slechts passanten in de historie van een raceteam. Wijzelf werken ook niet meer 40 jaar voor dezelfde werkgever. Een team moet dus niet leunen op rijders. En succesvolle teams doen dat volgens mij ook niet. Dus Ferrari moet aan de bak. Hoe cliche het ook moge klinken, goed voorbeeld doet goed volgen. Leiderschap en visie is het absolute probleem bij Ferrari op dit moment. Niet de talenten die ze in huis hebben. Alonso, Raikkonen, Fry, Allison. Met deze mensen alleen al zou je mee moeten doen om de titel. Ipv daarvan rijden ze achteruit op de grind momenteel. Formule 1 teams gedijen alleen goed in een dictatuur. (Wat niet hoeft te betekenen dat de dictator (lees teambaas) een onvriendelijk persoon is) Ga maar na in de topsport in het algemeen. Wie heeft er ooit titels gewonnen zonder die resultaatgerichte "dictatuur". Volgens mij helemaal niemand.
Wat betreft Ferrari, Marco M (ik moet echt zijn achternaam eens uit mijn hoofd leren) is geen dictator, hij mist die blik in zijn ogen. Denk ik. Ik laat mij graag verrassen.

Wings

Ik heb ook niet het idee dat hij de nieuwe Jean Todt is die Ferrari 'nodig heeft'. En of er veel vissen in de zee zwemmen waag ik te betwijfelen. Daarom moest Ron Dennis ook terug. Maar wie haalde Jean Todt begin jaren 90?

Franky R.

Even inhakend op het betoog van Figge...Het helpt ook niet echt als je president [Di Montezemolo] bijna continue verkondigd Newey graag aan te willen trekken.


En als antwoord op je vraag, Wings...Diezelfde Luca di Montezemolo haalde Todt naar Ferrari. ;)

Figge

Citaat van: Franky R. op 12 juni 2014 - 13:06:30
Even inhakend op het betoog van Figge...Het helpt ook niet echt als je president [Di Montezemolo] bijna continue verkondigd Newey graag aan te willen trekken.


En als antwoord op je vraag, Wings...Diezelfde Luca di Montezemolo haalde Todt naar Ferrari. ;)

OK, ik denk niet dat dat het issue is.
Maar ik durf wel een andere boute stelling wel aan, namelijk dat als Ferrari organisatorisch anders in elkaar zou steken, Newey weldegelijk serieus naar Ferrari zou kunnen overstappen. In F1 werkt een tandem van organisatorische teambaas, met een technisch directeur het beste. Zie het als een 2 eenheid. Maar met wie zou Newey bij Ferrari die 2 eenheid moeten vormen? Met Horner werkt hij uitstekend samen op dit moment. Bij McLaren, werkte hij effectief met Ron Dennis. Bij Williams met Patrick Head. Maar met wie zou hij dat bij Ferrari moeten doen? Bij Ferrari komt ie in een slangenkuil met anderen die dezelfde functie hebben. Ongeveer. Dat werkt niet.
Dat is ook dezelfde reden waarom een toprijder moet overwegen of Ferrari wel een goed team is om voor te rijden de komende 3 jaar.


Perton

Citaat van: Jeroen op 12 juni 2014 - 06:16:26
En waarom zou Vettel daarbij helpen dan en Alonso niet? Bovendien, zoals je zegt, Allison zit er al. Ik snap heelj die 'ze moeten Vettel halen'-theorie niet (Zeker niet als ik op andere topics lees dat Vettel helemaal niet goed is in een niet-winnende auto).
Geen idee, misschien dat andere mensen voor Vettel wel naar Ferrari zouden komen. Maar goed, ik gooi ook alleen suggesties op waarom Vettel genoemd wordt, net als jij geloof ik er ook niet zo in dat hij belangrijk zou zijn voor Ferrari.

Figge

Ik weet het niet. Ik denk dat wat je zegt niet meer van deze tijd is. Ik denk dat de status van rijders is veranderd. Voor de buitenwereld zijn zij nog altijd de vedetten. Maar in de paddock zelf, zijn rijders gewoon de mensen met specifieke kwaliteiten die het beste uit een auto moeten halen. Als die specifieke kwaliteiten niet meer passend er is gewoon geen plek voor die rijder. Williams was daar 20 jaar terug al berucht om. Rijders zijn in de paddock niet heilig, technici zijn belangrijker. Als een rijder uitstekend presteert, komt dat altijd omdat de technici het ook goed gedaan hebben. Andersom kan het wel zo zijn, iets wat slechts bij enkele rijders geldt, met bijvoorbeeld de status van een Alonso, ook pijnlijk duidelijk kan maken dat die technici er een zootje van maken. Maar dat zijn maar nog geen handvol rijders. Kijk maar naar RBR. Vettel is niet de man die aantoont dat Newey er een zootje van heeft gemaakt. Mijn stelling is dan ook dat een rijder een team niet succesvol kan maken. Een team kan wel een rijder succesvol maken. Ferrari doet er dus verstandig aan om zich op de organisatie te concentreren. Als ze een toprijder kunnen houden of halen is dat een bonus voor ze. Maak eerst maar weer eens een winnende wagen.

Perton

Dat ben ik met je eens, maar zoals ik zei: Allison is voor zover ik weet wel deels door (de aanwezigheid van) Alonso overtuigd om naar Ferrari te gaan. Al zullen de problemen bij Lotus ook wel een goede push-factor zijn geweest natuurlijk. Ik ben het volledig met je eens dat een coureur niet meer de magische grootheid is waar iedereen achteraan loopt, zeker niet, maar een kleine invloed, dat bestaat denk ik toch nog wel. En dat kan net die ene bepalende stap zijn. Maar goed, ik blijf het herhalen, ik denk verder niet dat Alonso, Vettel of welke andere coureur dan ook de oplossing is. Ferrari moet gewoon betere auto's bouwen.

Figge

Citaat van: Perton op 12 juni 2014 - 14:46:24
Dat ben ik met je eens, maar zoals ik zei: Allison is voor zover ik weet wel deels door (de aanwezigheid van) Alonso overtuigd om naar Ferrari te gaan. Al zullen de problemen bij Lotus ook wel een goede push-factor zijn geweest natuurlijk. Ik ben het volledig met je eens dat een coureur niet meer de magische grootheid is waar iedereen achteraan loopt, zeker niet, maar een kleine invloed, dat bestaat denk ik toch nog wel. En dat kan net die ene bepalende stap zijn. Maar goed, ik blijf het herhalen, ik denk verder niet dat Alonso, Vettel of welke andere coureur dan ook de oplossing is. Ferrari moet gewoon betere auto's bouwen.

En zo is het :D

0634

#39
Vooral dat laatste dus: betere auto's bouwen. Daarvoor is Allison aangetrokken. En als die een jaar of 2,3 de tijd krijgt kan hij best eens de weg omhoog vinden. En dan hoor je ook niemand meer over een slechte organisatie. Een organisatie is belangrijk, maar uiteindelijk is die gewoon goed als de auto goed is.

Er hangt heel veel van Allison af, maar hoe goed hij precies is weet niemand. Bij Lotus deed hij het prima met beperkte middelen. Maar goede ontwerpers komen niet altijd overal goed tot hun recht. Bovendien heb je nog met een motor te maken (al lijkt die me niet zo heel slecht).

Enzo

Nah, volgens mij zit het hem voornamelijk in de powerunit tegenwoordig. En dan bedoel ik niet alleen hoeveel vermogen het ding levert, maar ook hoe dat geleverd word. Die van mercedes blijkt goed te werken en als je er dan een solide chassis aan koppelt ben je al een heel eind.

Volgens mij zit het met de bolide van Ferrari wel goed maar werkt het niet lekker samen met de powerunit.
Hetzelfde verhaal voor Renault eigenlijk, de Red Bull is volgens mij nog steeds de beste van het veld maar krijgt het niet genoeg vermogen.

0634

Misschien, maar de auto is m.i. ook gewoon niet goed genoeg. Bij Red Bull zie je de tijden op de bochtigere secties, die zijn uitstekend, bij Ferrari zie je dat veel minder. Red Bull heeft gewoon een prima design en een slechte powerunit, bij Ferrari hebben ze m.i. een slechtere auto met een iets minder slechte powerunit.

Sabai

Volgens mij heeft Ferrari veel moeite om alle systemen waaronder het ers brake by wire en de motor goed samen te laten werken.  Hierdoor is er veel onbalans waardoor de rijders worstelen met de auto.

Maikel0230

#43
Ik heb hier nog vorige week een column over geschreven op een moment dat ik me verveelde, toevallig onstaat er hier een gesprek over op de pits

Dan zal ik zal hem eens moeten posten nadat ik er nog eens met de taalfoutendetector ben overgegaan.

Benieuwd op de reacties.  ;)

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Kaka... Die speelt niet bij Brazilie.