Ferrari in 2014

Gestart door Breaktest, 11 juni 2014 - 10:58:17

« vorige - volgende »

Breaktest

Citaat van: Figge op 11 juni 2014 - 14:47:09
Pfff geen idee wat ik hierop kan antwoorden eigenlijk. Ferrari is een drama op het moment. Ik kan mij voorstellen dat ze Alonso ook gaan kwijt raken.
Maar F1 is een rare wereld. Ineens kun je voor het komende jaar een geweldige wagen bouwen. Het kan, maar de structuur van het team is er op gericht om te evolueren.
Niet om ineens een revolutie in de auto te ontketenen. Maar je kunt geluk hebben en het "per toeval" wel in 1 keer goed doen. Als ik de teksten lees van Marco M. dan vraag ik mij of hij de juiste veranderaar is die in je in een harde wereld als F1 nodig hebt. Teksten als Ferrari moet eens goed naar zichzelf kijken. Ja, met lekker soft coachen kom je er wel bovenop in F1. Dat is niet de manier in F1. Daar moet je gewoon hard resultaat gericht sturen. Zoals Brawn en Todt dat deden. Zo is F1 altijd geweest. Bij McLaren snapt Ron en die gaat weer resultaatgericht sturen. Pas als er teksten komen dat ze bij Ferrari management gaan schrappen ga ik geloven dat ze binnen 2 jaar weer vooraan kunnen meedoen. Niet eerder. Vettel als impuls. Dat zou Luca best willen natuurlijk. Maar Vettel is een intelligentie jongen. Die ziet de organisatorische chaos daar ook. Als ik Seb was zou ik er eerst nog eens goed over nadenken.
Een 'briljante' auto uit het niets lukt meestal alleen bij verandering van regelgeving, maar volgens mij hoeven we komende jaren weinig op dit gebied te verwachten.

Wings

Figge, wat je eigenlijk -indirect- beweert is dat Ferrari een Jean Todt mist, een Ron Dennis, oftewel, een admiraal die boven iedereen staat en van de recepten een overheerlijke maaltijd kookt. Iets wat ik altijd al roep, teveel kapiteinen op het Ferrari-schip. Ik denk dat dit doorbroken zal worden als er weer een iemand komt die de regie in handen neemt en zich boven allen stelt. Goed, dit strookt niet met mijn verhaal hierboven maar ik neem het risico dat dit niemand opvalt. En ik heb zo twee ijzers in het vuur. Haha.

Figge

Omdat de naam Ferrari geen garantie op succes verzekerd. De mensen die Ferrari zijn doen dat wel. En je ziet het nu. Volgens mij kun je nou niet bepaald zeggen dat Ferrari incompetentie mensen indienst heeft. Het is de organisatie. Ik vrees dat het vele jaren gaat duren als je daar niet de botte bijl gaan aankondigen. 30 jaar duurde de vorige magere periode geloof ik. Vettel kan daar ook niks aan veranderen. Vettel gaat geen impuls worden omdat ie Vettel is.
Dat gaat Vettel alleen doen als de omstandigheden juist zijn voor hem.

Figge

Citaat van: Wings op 11 juni 2014 - 16:08:20
Figge, wat je eigenlijk -indirect- beweert is dat Ferrari een Jean Todt mist, een Ron Dennis, oftewel, een admiraal die boven iedereen staat en van de recepten een overheerlijke maaltijd kookt. Iets wat ik altijd al roep, teveel kapiteinen op het Ferrari-schip. Ik denk dat dit doorbroken zal worden als er weer een iemand komt die de regie in handen neemt en zich boven allen stelt. Goed, dit strookt niet met mijn verhaal hierboven maar ik neem het risico dat dit niemand opvalt. En ik heb zo twee ijzers in het vuur. Haha.

Klopt watje zegt. Maar als ik dan kijk naar hoe groot het instituut Ferrari is. Gecombineerd met waarschijnlijk moeilijke CAO's, vakbonden en sociale wetgeving. Dan vrees ik niet dat Ferrari er binnen 2 jaar weer bovenop is.

Wings

Ik acht het niet schier onmogelijk maar zal er ook geen maandloon op wedden dat ze er binnen twee seizoenen bovenop zijn. Hoeveel tijd eroverheen gaat moet blijken. En...als Vettel komt, is dat pas over twee jaar. En wie weet neemt hij wel, net als Schumacher destijds, een paar sleutelfiguren mee. Maar goed, dat is écht duimzuigerij van mij onder het motto: hoop doet leven.

robbert

Citaat van: Perton op 11 juni 2014 - 14:19:50
Volgens mij gaat Vettel daar in 2016 sowieso wel naar toe. Volgens mij is het geen groot geheim dat hij ooit nog voor Ferrari zou willen rijden en dat zij hem ook best wel willen hebben. In welk jaar het dan eindelijk gaat gebeuren, geen idee, maar ik denk al langer dat het 2016 is en dat denk ik nog steeds.

Dit volledig los van Ricciardo, overigens.

volgens mij gaat vettel niet naar ferrari gaan. Hij heeft nog bij redbull (deze week) gezegd dat hij een snelle wagen wil en dat hij niet meer tevreden is met de wagen die hij nu heeft. En dan is redbull wel sneller dan ferrari, dan zal hij zijn carriere niet op het spel zetten om naar ferrari te gaan. Ik denk dat Alonso dat nu ook beseft, maar ik vrees dat het te laat is voor hem.
En wanneer ferrari terug voor de overwinningen kan strijden? Dat is als ze beseffen dat ze een fabriek in engeland moeten bouwen, dan zullen ze wel echte toptalenten kunnen aanwerven. Nu zien de meeste het niet zitten om naar italie te verhuizen, wat ook begrijpelijk is

Perton

Volgens mij hebben ze vorig jaar juist een van de grootste Britse talenten binnengehaald met James Allison. En Pat Fry is enige jaren geleden ook al naar Ferrari vertrokken. Britten binnenhalen lijkt me het probleem dus niet. Wie zijn er dan volgens jou mensen die niet naar Italië willen verhuizen? Enige die ik zo kan bedenken waar Ferrari achteraan zat en die niet naar Italië ging is Adrian Newey.

0634

Citaat van: Breaktest op 11 juni 2014 - 12:58:46
Een nieuwe impuls zou Vettel kunnen zijn in 2016. Als ie in 2015 weer door Ricciardo verslagen wordt zou een uitweg naar Ferrari een optie kunnen zijn.

Of je neemt als Ferrari zijnde gewoon meteen Ricciardo in dat geval ;).

0634

Waarom steeds over Vettel beginnen? Alsof dat ene bal uitmaakt. Ze hebben nu Alonso en Raikkonen. Daarmee durf ik te stellen dat het dus verre van aan de rijders ligt. Dan kan je dus Vettel binnenhalen of van mij part de liefdesbaby van een triootje tussen Clark, Senna en Schumacher, maar dan nog gaat het niks beter worden want je past slechts het deel aan dat toch al dik in orde was.

Bovendien, James Allison zit daar nu. Die zal afgelopen jaar nog niet zo heel veel hebben bij kunnen dragen aan het design (was Rory Byrne geloof ik), maar komend jaar zal zijn hand duidelijker worden. Men fluistert dat hij de nieuwe Newey is, en die had ook tijd nodig bij Red Bull, dus verdient James ook nog wat tijd (blijft natuurlijk nog wel het motorenverhaal over. Maar de motor is volgens mij niet Ferrari's grootste probleem).

Je kan iedere organisatie neerzetten die je wil, maar in de F1 moeten de technische poppetjes goed zijn en dan met name natuurlijk het ontwerpteam. Als Allison volgend jaar of het jaar erop met een wereldontwerp op de proppen komt, is de hele organisatie ineens weer goed.

robbert

Citaat van: Perton op 11 juni 2014 - 17:55:47
Volgens mij hebben ze vorig jaar juist een van de grootste Britse talenten binnengehaald met James Allison. En Pat Fry is enige jaren geleden ook al naar Ferrari vertrokken. Britten binnenhalen lijkt me het probleem dus niet. Wie zijn er dan volgens jou mensen die niet naar Italië willen verhuizen? Enige die ik zo kan bedenken waar Ferrari achteraan zat en die niet naar Italië ging is Adrian Newey.

ah ok srry, je hebt gelijk

Perton


Arthur

Ik denk dat je juist iemand moet halen buiten Ferrari, iemand die er helemaal fris tegenaan kijkt en lak heeft [en mag hebben] aan de huidige organisatie, denkbeelden en hierarchie binnen Ferrari. Het liefst even geen Italiaan, maakt niet uit verder welke nationaliteit maar iemand met een nieuw idee. Kijk maar naar het tijdperk met Schumacher, Brawn en Byrne. Nu met een schone lei beginnen en niet blijven voorborduren op een matig verleden en blijven door ontwikkelen van een chassis etc in een organisatie die het al jaren niet voor elkaar krijgt. 
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Citaat van: Jeroen op 11 juni 2014 - 19:27:37
Waarom steeds over Vettel beginnen? Alsof dat ene bal uitmaakt. Ze hebben nu Alonso en Raikkonen. Daarmee durf ik te stellen dat het dus verre van aan de rijders ligt. Dan kan je dus Vettel binnenhalen of van mij part de liefdesbaby van een triootje tussen Clark, Senna en Schumacher, maar dan nog gaat het niks beter worden want je past slechts het deel aan dat toch al dik in orde was.
Maar wat wel kan is dat Vettel de juiste mensen aantrekt, zoals Schumacher dat in het verleden deed. Nuja, nu doet Vettel dat uiteraard niet persoonlijk, maar zijn aanwezigheid zou daarbij kunnen helpen. In die zin kan een frisse wind misschien wel helpen. Then again, volgens mij is James Allison deels vanwege Alonso naar Ferrari gaan, dus dat heft het Vettel-argument ook wel weer op natuurlijk.

Breaktest

Vettel heeft al even in een Ferrari F1 gereden...


0634

Citaat van: Perton op 12 juni 2014 - 00:30:13
Citaat van: Jeroen op 11 juni 2014 - 19:27:37
Waarom steeds over Vettel beginnen? Alsof dat ene bal uitmaakt. Ze hebben nu Alonso en Raikkonen. Daarmee durf ik te stellen dat het dus verre van aan de rijders ligt. Dan kan je dus Vettel binnenhalen of van mij part de liefdesbaby van een triootje tussen Clark, Senna en Schumacher, maar dan nog gaat het niks beter worden want je past slechts het deel aan dat toch al dik in orde was.
Maar wat wel kan is dat Vettel de juiste mensen aantrekt, zoals Schumacher dat in het verleden deed. Nuja, nu doet Vettel dat uiteraard niet persoonlijk, maar zijn aanwezigheid zou daarbij kunnen helpen. In die zin kan een frisse wind misschien wel helpen. Then again, volgens mij is James Allison deels vanwege Alonso naar Ferrari gaan, dus dat heft het Vettel-argument ook wel weer op natuurlijk.

En waarom zou Vettel daarbij helpen dan en Alonso niet? Bovendien, zoals je zegt, Allison zit er al. Ik snap heel die 'ze moeten Vettel halen'-theorie niet (Zeker niet als ik op andere topics lees dat Vettel helemaal niet goed is in een niet-winnende auto).