Ferrari in 2014

Gestart door Breaktest, 11 juni 2014 - 10:58:17

« vorige - volgende »

Breaktest

Laat ik helder zijn: zelf ben ik geen Ferrari fan. Zelfs met een van de beste coureurs in huis kan het geen vuist meer maken. Dat het zich zo lang in de (sub)top kan handhaven is vooral te danken aan allerlei twijfelachtige deals die erop gericht zijn de status quo te handhaven - zonder dergelijke constructies zou het waarschijnlijk allang zijn afgezakt naar de middenmoot.
Maar hoe nu verder? In tegenstelling tot McLaren kan het niet hopen op een nieuw (motor)wonder van buitenaf. Een oud recept dan maar, de concurrentie wegkopen. Maar tegenwoordig helpt zelfs zwaaien met de geldbuidel ook niet meer. De meest getalenteerde koppen zoals Adrian Newey, en nu weer Andy Cowell, verantwoordelijk voor de motoren bij Mercedes, zijn al 'loaded' en zien Ferrari als werkgever absoluut niet zitten. Waarschijnlijk te veel Italiaanse chaos, te veel eigenwijzigheid.
Wat Ferrari past is bescheidenheid, het besef dat ze niet langer de grootste zijn. Ze hebben veel te lang geloofd -  en de wereld doen geloven - dat de F1 niet zonder hen. Nou mooi niet dus. Het zal een hell of a job worden hen aan de nieuwe realiteit te laten wennen.

Perton

Het zal heus wel ooit weer wat worden met Ferrari, tenslotte duurde het sinds 1979 (met uitzondering van enkele oplevingen hier en daar) ook een flinke poos tot er weer echt gewonnen werd. Wat betreft de lange termijn, het lijkt mij vrij logisch dat die nieuwe teambaas eerst alles in kaart moet brengen voor het reorganiseren kan beginnen. Ik sluit daarom ook niet uit dat het volgend jaar beter zal gaan en vanaf 2016 weer echt goed. Of het ook echt gebeurt.. geen idee.

Overigens las ik van het weekend dat Newey bijna klaar was om zijn handtekening te zetten bij Ferrari, maar dat Red Bull vervolgens met een tegenoffer kwam in de zin: "Je mag compleet doen wat je wilt." Persoonlijk weet ik niet of ik dit moet geloven, want Newey 'stopt' juist omdat ie niet zoveel opheeft met de huidige reglementen. Een contract bij Ferrari vind ik daar moeilijk mee te rijmen, of hij had het LMP1-project moeten gaan leiden.

Breaktest

Een nieuwe impuls zou Vettel kunnen zijn in 2016. Als ie in 2015 weer door Ricciardo verslagen wordt zou een uitweg naar Ferrari een optie kunnen zijn.   

Perton

Volgens mij gaat Vettel daar in 2016 sowieso wel naar toe. Volgens mij is het geen groot geheim dat hij ooit nog voor Ferrari zou willen rijden en dat zij hem ook best wel willen hebben. In welk jaar het dan eindelijk gaat gebeuren, geen idee, maar ik denk al langer dat het 2016 is en dat denk ik nog steeds.

Dit volledig los van Ricciardo, overigens.

Figge

Pfff geen idee wat ik hierop kan antwoorden eigenlijk. Ferrari is een drama op het moment. Ik kan mij voorstellen dat ze Alonso ook gaan kwijt raken.
Maar F1 is een rare wereld. Ineens kun je voor het komende jaar een geweldige wagen bouwen. Het kan, maar de structuur van het team is er op gericht om te evolueren.
Niet om ineens een revolutie in de auto te ontketenen. Maar je kunt geluk hebben en het "per toeval" wel in 1 keer goed doen. Als ik de teksten lees van Marco M. dan vraag ik mij of hij de juiste veranderaar is die in je in een harde wereld als F1 nodig hebt. Teksten als Ferrari moet eens goed naar zichzelf kijken. Ja, met lekker soft coachen kom je er wel bovenop in F1. Dat is niet de manier in F1. Daar moet je gewoon hard resultaat gericht sturen. Zoals Brawn en Todt dat deden. Zo is F1 altijd geweest. Bij McLaren snapt Ron en die gaat weer resultaatgericht sturen. Pas als er teksten komen dat ze bij Ferrari management gaan schrappen ga ik geloven dat ze binnen 2 jaar weer vooraan kunnen meedoen. Niet eerder. Vettel als impuls. Dat zou Luca best willen natuurlijk. Maar Vettel is een intelligentie jongen. Die ziet de organisatorische chaos daar ook. Als ik Seb was zou ik er eerst nog eens goed over nadenken.

Perton

Nuja volgens mij heeft onze Marco zo'n beetje carte blanche gekregen om te veranderen wat hij wil en te halen wie hij wil. Maar het lijkt me natuurlijk niet verkeerd om eerst een tijdje te analyseren wát er precies niet klopt. In dat opzicht snap ik wel dat hij roept dat Ferrari goed naar zichzelf moet kijken.

Figge

Citaat van: Perton op 11 juni 2014 - 14:55:41
Nuja volgens mij heeft onze Marco zo'n beetje carte blanche gekregen om te veranderen wat hij wil en te halen wie hij wil. Maar het lijkt me natuurlijk niet verkeerd om eerst een tijdje te analyseren wát er precies niet klopt. In dat opzicht snap ik wel dat hij roept dat Ferrari goed naar zichzelf moet kijken.

Qua practische uitvoering heet dat de chaostheorie. Dat gaat niet werken. Veranderen is de kunst van het loslaten. Loslaten wat je hebt omdat het niet meer werkt.
Dus maak eerst eens een plan van hoe je het wel wilt hebben (visie). En maak dan een stappenplan om de boel daarnaar toe te veranderen. Het gedrag van de individuen in het team (in F1 in het algemeen) zal het punt niet zijn. Allison wil echt wel de snelste auto maken. En Alonso draagt die 3e titel op aan het universum als ie maar een voldoende snelle auto heeft. Structuur en efficiënt ontwikkelen. Daar moet ie naar kijken. Hoe ziet dat er efficient uit voor een F1 team voor de komende periode. Dat moet ie ontwerpen. Niet de huidige situatie analyseren. Als ze echt zo'n traject in gaan gok ik op jaar 20 droog staan voor de scuderia. Het is een raceteam, geen overheidsinstelling.

Perton

Ik zou niet weten hoe je de efficiëntie kan verbeteren als je niet eerst analyseert wat er niet efficiënt genoeg verloopt. Dat mag je me toch eens uitleggen.

Figge

Nee waarom zou je dat analyseren?
Teken gewoon het ideale proces zoals dat optimaal zou werken. Gewoon zonder kennis van de huidige organisatie. Ontwerp dat, het ideale F1 team. Implementeer dat. Laat de rest buiten beschouwing. Weet je wat je gaat doen, kondig dan de reorganisatie aan. Je moet een veranderaar hebben die met resultaatgerichte interventies komt.
Analyseren impliceert dat je de oude situatie niet gaat loslaten en dat je een nieuw onderdeel in de organisatie naast of bovenop de oude gaat plaatsen. In de wereld van F1 moet je dat niet willen. Das iets voor banken ed.

Perton

O op die manier. Dan begreep ik je niet goed. Da's geen gek idee nee.

Figge

Volgens mij weten de mensen bij Ferrari echt wel wat er aan de hand is daar. Het is gewoon een te groot instituut binnen huidige regels. De huidige F1 is veel meer adhocratisch. Het draait allemaal om nieuwe ideeen en technieken. Het produceren van nieuwe onderdelen moet er gewoon sneller en daarnaast moeten ze een modus vinden waarin de juiste ideeen tot stand komen. Ik heb bij Ferrari altijd het idee dat de auto een of ander politiek compromis is die een soort van ontworpen wordt aan een tafel met technisch directeuren. Een soort van ministerraad voor de technische staf. Terwijl een team als Williams zich de afgelopen jaren naar een modern F1 team heeft getransformeerd, met een kleine compacte technische staf,  (Wie is daar eigenlijk technisch directeur? Hoeveel hebben ze er daar eigenlijk?) loopt er bij Ferrari een leger aan technische directie rond. Het probleem van directieleden is een menselijk dingetje. Namelijk: ze hebben een ego. Eentje voor Aero, eentje voor motoren, vast ook eentje voor ERS, eentje die chef technische directie is, (Racing director oid heet die dan) Ze vinden zichzelf allemaal erg belangrijk. De motorchef claimt macht want ze hebben ook klanten die motoren willen volgens afgesproken specs. Maar de Aero chef stelt andere eisen aan de motor voor de eigen auto. Ofwel de motor werkt eigenlijk niet zo lekker in dit chassis, en dat terwijl de aeroafdeling toch nog zo'n mooie analyse heeft afgeleverd van een nieuw ontwerp. Omdat de mannen van de mechanischegrip meteen met die nieuwe wielophanging waren begonnen omdat zij het idee ook wel zagen zitten. En Fernando rijd wel graag met een pullrod omhanging. Zo wilden ze de motormannen ook dwingen om die nieuwe specs te maken. Maar helaas, de huidige motor is net door de homologatie bij de FIA heen. Oh he daar is Kimi. Oja Kimi heeft liever een pushrod ophanging. Ja hier rijdt ie voor geen meter mee.

Of wel Ferrari is "te groot" voor F1. De huidige situatie uitkouwen om daarna te veranderen werkt niet.
Steve Jobs heeft Apple weer suc6vol gemaakt omdat ie niet analyseert, maar produceert. Zo werkt men bij RBR ook. Idee, maken, gebruiken. Werkt niet? Nieuw idee.

Enzo

Kan me prima vinden in jouw visie Figge, denk dat je er niet ver naast zit.

Perton

Nuja Mercedes heeft ook allemaal mannetjes met ego's rondlopen en dat gaat ze niet verkeerd af. Ik ben het verder wel met je verhaal eens Figge, maar ik denk niet dat dát per se een probleem hoeft te zijn.

Figge

#13
Citaat van: Perton op 11 juni 2014 - 15:49:57
Nuja Mercedes heeft ook allemaal mannetjes met ego's rondlopen en dat gaat ze niet verkeerd af. Ik ben het verder wel met je verhaal eens Figge, maar ik denk niet dat dát per se een probleem hoeft te zijn.

Dat hoeft ook niet. Bij Mercedes hebben ze de organisatie ook getekend, vanuit het perspectief motor en chassis. Maar er is wel een supergroot verschil. Wolff en Lauda sturen daar met resultaatgerichte interventies. Het is heel duidelijk wie het daar voor het zeggen heeft. Als Lewis en Nico lopen te klieren, dan komt chef Niki ze persoonlijk even vertellen dat ze zich dienen te gedragen als grote jongens.
Als Fernando commentaar heeft op het reilen en zeilen van het team, dan wordt grootvader Lucu boos in de pers. Das een heel groot verschil.
Toen Todt en Brawn er zaten was t allemaal wel duidelijk. Dat is het verschil. En van wat ik nu zie, denk ik Marco M. niet de goede dingen gaat doen. Wat overigens geen waardeoordeel over hem is. Ik denk alleen dat er een ander type veranderaar nodig is om een F1 team te reorganiseren. Marco heeft zijn strepen echt wel verdient in de consumententak van Ferrari.

Wings

Citaat van: Breaktest op 11 juni 2014 - 10:58:17
Ze hebben veel te lang geloofd -  en de wereld doen geloven - dat de F1 niet zonder hen. Nou mooi niet dus. Het zal een hell of a job worden hen aan de nieuwe realiteit te laten wennen.

Ik denk niet dat de historische waarde niets te maken heeft met succesvol kunnen zijn. En volgens mij had Ferrari destijds wel de nodige steun en krijgen ze (naar mijn weten) het volle bedrag aan TV-rechten. Ongeacht de positie waar ze eindigen. Lijkt mij onderstrepend dat de FIA denkt dat de Formule 1 niet zonder Ferrari kan en maar al te bang zijn dat ze besluiten te vertrekken.

Verder wordt het zeker wat met Ferrari. Althans, op langer termijn zullen ze wel weer eens bovendrijven. Ferrari verkeert nu in zwaar weer en staan aan de voet van veranderingen. Als ook nog eens talent van het kaliber Vettel instapt en daarnaast een secondant die bereid is Vettel en Ferrari te steunen in hun strijd om het kampioenschap, kunnen ze binnen 2-3 jaren weer terug aan de top zijn. Wat niet betekend dat ze dat ook werkelijk zijn maar ik zou niet weten waarom we Ferrari moeten uitvlakken.