Formule 1 anno 2014

Gestart door Enzo, 03 juni 2014 - 19:17:45

« vorige - volgende »

Franky R.

Citaat van: Perton op 10 juni 2014 - 12:56:29
Ik ben zijn buurman. Als die de buurvrouw in de gaten houdt, krijgt ie klapjes ;D
;D ;D ;D

0634

Citaat van: Wings op 10 juni 2014 - 00:36:37
In dat geval is er (nog) minder tijd om data te vergaren en te ontwikkelen. En kunnen reserverijders het helemaal shaken. Ik denk niet dat ik dat standpunt steun.

Maar heeft het testen van die reserverijders enige waarde voor de sport dan?

Wings

Voor de sport niet (direct) maar wel voor de rijders om zichzelf te kunnen profileren. En om ervaring op te doen.

Perton

Je zou natuurlijk een regel kunnen invoeren (die mij overigens belachelijk lijkt, maar hé, iemand moet met het eerste idee komen) dat een vaste coureur maar 75% van de vrijdagtrainingen op zich mag nemen en dat een vrijdagcoureur maar maximaal X jaar oud mag zijn of Y jaar ervaring in de autosport hebben. Dan dwing je teams alsnog jongelingen in te zetten op vrijdagen en met die laatste regel voorkom je dat bijvoorbeeld een Gary Paffett, die toch nooit zijn F1-debuut zal maken, of een Pedro de la Rosa op vrijdagen zal rijden.

Zoals ik al zei, ik zou bovenstaande oplossing een domme vinden, maar als men écht wil, is er vast wel iets te verzinnen.

0634

Citaat van: Wings op 10 juni 2014 - 19:35:52
Voor de sport niet (direct) maar wel voor de rijders om zichzelf te kunnen profileren. En om ervaring op te doen.

Ja, maar daar heeft de FIA dus niet zo heel veel boodschap aan. Dat zijn persoonlijke belangen.  Ik zeg niet dat die trainingen moeten worden afgeschaft, maar ik zou niet weten waarom de FIA persoonlijke belangen mee zou moeten wegen in veranderende regelgevingen.



Perton

Nuja je zou als bond kunnen prefereren dat coureurs goed voorbereid hun debuut maken, zodat ze minder brokken maken, beter mee kunnen komen en daardoor een visitekaartje zijn voor jonge coureurs dat presteren als debutant echt wel mogelijk is. Kan. Van mij hoeft het niet, heb verder dezelfde mening als jij. Ik vind het wel zonde dat coureurs minder tijd krijgen, maar da's inderdaad niet de taak van de FIA. Sterker nog, de FIA heeft het in het verleden al geprobeerd met de rookietests, maar de teams kozen ervoor om wat Jan Lullen met geld in te zetten ipv daadwerkelijke talenten. Dan moet er nu ook niet worden getreurd als er een training verdwijnt. Los daarvan is het afschaffen van de training volgens mij een idee van de teams zelf, niet van de FIA.

0634

Nou, dat dus. Je zou rookietests ook als rookietests kunnen beschouwen, dan heb je dat probleem getackeld.

Van mij hoeven ze die trainingen niet af te schaffen, zoals gezegd, maar argumenten als derde coureurs of de paar vrijdagochtend toeschouwers plezieren, tja, dat zijn m.i. argumenten die nou niet echt als relevant tegenargument gebruikt kunnen worden omdat ik de waarde daarvan niet echt zie.

Overigens zijn die VT's voor rookies ook maar weinig zinvol. Gewoon een rookie in december of januari aanstellen zodat hij de voorbereiding volop mee kan maken lijkt mij meer op te leveren aan ervaring.

Perton

Ik denk dat het er aan ligt hoe je het aanpakt. Laat je iemand een keer 2 keer wat rondjes in Canada en Austin rijden omdat ie toevallig je Amerikaanse testcoureur is, dat zal weinig uitmaken, maar doe je het zoals Bottas, met 15 vrijdagen in een jaar, dan zal het denk ik wel wat helpen. Maar goed, daar zijn vrijdagen in principe niet voor bedoeld natuurlijk.

Jozef

Citaat van: Wings op 10 juni 2014 - 00:36:37In dat geval is er (nog) minder tijd om data te vergaren en te ontwikkelen. En kunnen reserverijders het helemaal shaken. Ik denk niet dat ik dat standpunt steun.

Anderzijds vind ik vrije trainingen organiseren zodat reserverijders een kans krijgen ook geen sterk argument. Schaf dan de vrijdagtraining af en voer meer young driver's tests in. Dan heb je gelijk 11 teams die een andere rijder achter het stuur kunnen zetten in plaats van een paar achterhoedeteams die het alleen maar om de centen doen.

Wings

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Bovendien wordt tijdens een vrije training data vergaart die het team tijdens het Grand Prix weekend ten gunste komt alsmede de ontwikkeling van de bolide. En het zooitje is daar aanwezig. Plus, in tijden waar de Formule 1 goedkoper moet, lijkt het mij niet wijs om tussentijds het circus ook nog eens te moeten verhuizen en opzetten, om young drivers te laten rijden. Ik denk dat de kosten niet opwegen tegen de baten als ik dat afzet tegen een vrijdagtest. Ik zou bovendien niet weten waarom de vrijdag zou moeten komen te vervallen. Toen de testrestricties werden ingevoerd werd moord en brand geschreeuwd en nu moeten we maar stoppen met vrije trainingen? Zaterdag je set-up, kwalificeren, zondag racen en weg? Not my cup of tea. Ik vind het prima zo.

Franky R.

Citaat van: Wings op 11 juni 2014 - 06:44:20
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Bovendien wordt tijdens een vrije training data vergaart die het team tijdens het Grand Prix weekend ten gunste komt alsmede de ontwikkeling van de bolide. En het zooitje is daar aanwezig. Plus, in tijden waar de Formule 1 goedkoper moet, lijkt het mij niet wijs om tussentijds het circus ook nog eens te moeten verhuizen en opzetten, om young drivers te laten rijden. Ik denk dat de kosten niet opwegen tegen de baten als ik dat afzet tegen een vrijdagtest. Ik zou bovendien niet weten waarom de vrijdag zou moeten komen te vervallen. Toen de testrestricties werden ingevoerd werd moord en brand geschreeuwd en nu moeten we maar stoppen met vrije trainingen? Zaterdag je set-up, kwalificeren, zondag racen en weg? Not my cup of tea. Ik vind het prima zo.


Makkelijk kunnen ze het niet maken, doch wel moeilijker? Ik snap het ook niet en net wat je zegt; de teams hebben data nodig om hun auto's af te stellen en/of te ontwikkelen.


Volgende keer op mij stemmen bij de verkiezingen voor het FIA-presidentschap... ;D
;)

Perton

Maar welk belang heeft zo'n training nou écht voor dataverzameling enzo? Genoeg weekenden waar het op vrijdag regende en op zaterdag in de kwalificatie iedereen op de verwachte positie stond, gevolgd door een even voorspelbare race. Ik denk echt dat de effecten van het verdwijnen van een uur training op vrijdag (want meer zal het niet zijn als ze er één lange op vrijdagmiddag van maken) behoorlijk overschat worden. Hoogstens het ontwikkelen van onderdelen gaat misschien langzamer, maar of dat heel erg is.. misshien kunnen de mindere teams dan juist beter meekomen omdat het de topteams niet langer loont elk weekend iets nieuws mee te nemen. Of het daadwerkelijk zo is weet ik niet, maar persoonlijk zie ik de meerwaarde van twee trainingen op vrijdag echt niet - behalve voor derde rijders

Franky R.

Citaat van: Perton op 11 juni 2014 - 12:57:32
Maar welk belang heeft zo'n training nou écht voor dataverzameling enzo? Genoeg weekenden waar het op vrijdag regende en op zaterdag in de kwalificatie iedereen op de verwachte positie stond, gevolgd door een even voorspelbare race. Ik denk echt dat de effecten van het verdwijnen van een uur training op vrijdag (want meer zal het niet zijn als ze er één lange op vrijdagmiddag van maken) behoorlijk overschat worden. Hoogstens het ontwikkelen van onderdelen gaat misschien langzamer, maar of dat heel erg is.. misshien kunnen de mindere teams dan juist beter meekomen omdat het de topteams niet langer loont elk weekend iets nieuws mee te nemen. Of het daadwerkelijk zo is weet ik niet, maar persoonlijk zie ik de meerwaarde van twee trainingen op vrijdag echt niet - behalve voor derde rijders


Voorheen niet, maar met de nieuwe motorformule wel? Tenminste, dat denk ik...

Franky R.

http://www.gppits.net/nieuws/ook_in_2014_dalende_kijkcijfers/


Journo Sanz zegt 'decoders', Flavio Briatore meent 'reglement'...wat jullie?

Kootje

Ik denk toch voornamelijk de decoders. Er zullen idd best mensen zijn die weglopen vanwege de reglementen, maar ik denk dat dat verwaarloosbaar is. Dat het in steeds meer landen achter de decoder verdwijnt zorgt er toch voor dat veel mensen niet kunnen/willen betalen om te kijken, waardoor men andere wegen moet vinden. Veel daarvan kiezen voor streams of kijken niet meer. In beide gevallen levert dat 'n verlies aan kijkcijfers op, streams worden nu eenmaal niet meegenomen in deze. Dus ja ... ik hou 't toch op decoders.