Formule 1 anno 2014

Gestart door Enzo, 03 juni 2014 - 19:17:45

« vorige - volgende »

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 05 juni 2014 - 06:13:37
Vanaf de tribune is het sowieso lastig nummers op helmen lezen. Maar laten we eerlijk zijn: 99% van het F1 publiek kijkt tv.
Ja en?
Je maakt het tot een wedstrijdje 'herken uw coureur' maar dat is nu precies wat het niet moet zijn. Het gaat er niet om hoe goed je persoonlijk in het herkennen van auto's bent aan de kleur van spiegeltjes of een motiefje op de helm. Neem bijvoorbeeld het start shot. Al twee seconden na de start valt al vaak niet meer te zeggen wie wie is, zeker als je de kwalificatie-uitslag niet kent. Veel shots zijn afstandsshots waarin weinig te onderscheiden valt. Tijdens de race zelf zitten de commentators er voortdurend naast - en dat zijn nog wel mensen die 100% gefocused zijn en allerlei hulpinfo hebben. Bij wijze van test zou je het geluid eens uitzetten en dan nog eens kijken hoe ver je komt.
Omdat het een hoogst individuele sport is, zou het uitgangspunt moeten zijn dat je ieder moment van de wedstrijd iedere rijder zou moeten herkennen, zoals je ook hardlopers op de 1500 m herkent.

Matthijs

Ik vind de nummers zeker bijdragen, maar zo overduidelijk herkenbaar als de rode '5' op de Williams van Mansell of de legendarische 27 van Villeneuve of Senna is het tegenwoordig nog lang niet. Of wat dacht je van de gigantische nummers op de auto's uit de jaren '50 en '60? Nee, er is nog een hoop te verbeteren qua zichtbaarheid en herkenbaarheid van de startnummers.

Sabai

Ik let totaal niet op de nummers. Ik herken ze nog steeds het makkelijkst aan de rode camera of gele camera bovenop de rollbar.

0634

Citaat van: Breaktest op 05 juni 2014 - 10:53:13
Citaat van: Jeroen op 05 juni 2014 - 06:13:37
Vanaf de tribune is het sowieso lastig nummers op helmen lezen. Maar laten we eerlijk zijn: 99% van het F1 publiek kijkt tv.
Ja en?
Je maakt het tot een wedstrijdje 'herken uw coureur' maar dat is nu precies wat het niet moet zijn. Het gaat er niet om hoe goed je persoonlijk in het herkennen van auto's bent aan de kleur van spiegeltjes of een motiefje op de helm. Neem bijvoorbeeld het start shot. Al twee seconden na de start valt al vaak niet meer te zeggen wie wie is, zeker als je de kwalificatie-uitslag niet kent. Veel shots zijn afstandsshots waarin weinig te onderscheiden valt. Tijdens de race zelf zitten de commentators er voortdurend naast - en dat zijn nog wel mensen die 100% gefocused zijn en allerlei hulpinfo hebben. Bij wijze van test zou je het geluid eens uitzetten en dan nog eens kijken hoe ver je komt.
Omdat het een hoogst individuele sport is, zou het uitgangspunt moeten zijn dat je ieder moment van de wedstrijd iedere rijder zou moeten herkennen, zoals je ook hardlopers op de 1500 m herkent.

Dat is de issue niet. Het gaat erom (daar opende Enzo het topic voor) of er vooruitgang of achteruitgang zit in de sport. Qua herkenbaarheid van de coureurs gaat het (m.i.) vóóruit sinds de komst van de eigen nummers. Ik heb momenteel (aanmerkelijk) minder moeite met herkenning dan vroeger.


Sabai

Positief vind ik dat er een duidelijke richting is gekozen voor de toekomst. Negatief vind ik de kunstmatige ingrepen van afgelopen jaren waaronder Kers drs en lotto banden. Dit heeft imo echt afbreuk gedaan aan de sport. Ook het inperken van de onderlinge duels en willekeurig straffen vind ik geen goede zaak. Dit jaar zie ik verder als een overgangs jaar en hoop dat het volgend jaar leuker word en dichter bij elkaar zit.

Perton

Nuja over die banden, volgens mij wilden ze bij Pirelli wel bredere wielen (en willen ze dat nog steeds), maar wilden de teams dat (nog) niet. En daar zit het probleem een beetje in mijn ogen. De FIA kan een geweldige toekomstvisie hebben, er komt uiteindelijk maar bar weinig terecht, omdat de teams nooit echt akkoord gaan. Ik zag deze week een interview met Horner die zei dat het eigenlijk beter zou zijn als de FIA helemaal zelf regels zou bedenken en als een team er niet mee akkoord is, ze dan maar de sport verlaten, en dat roep ik eigenlijk al wel 15 jaar. Ik denk dan ook dat veel van die kunstmatige maatregelen het gevolg zijn van het feit dat de FIA haar eigen wensen niet compleet kan uitvoeren.

Waarmee ik niet wil zeggen dat elk beleid van de FIA goed is, maar als je eenmaal een duidelijke richting kiest (zoals jij stelt) zou het fijn als die wensen ook kunnen worden gerealiseerd. En dat ontbreekt er vaak aan in de sport. Naar mijne idee vanwege het feit dat er heel veel aan consensussen wordt gedaan.

Voor de duidelijkheid: ik ben het dus grotendeels met je eens (al vind ik KERS en DRS mooi), maar ik leg de schuld van veel zaken ook bij de teams (uiteraard niet wat betreft de willekeurige straffen ;))

Franky R.

Ik heb al vaker mijn ongenoegen omtrent sommige zaken in de F1 geuit.
Breaktest heeft al bepaalde dingen opgenoemd?


- Startveld is inderdaad te klein, zeker voor wie in de chaotische jaren 90 met de sport is opgegroeid. Echter zal iemand die al in de jaren 1960 de sport volgende er weer anders tegen kijken?


Dat neemt niet weg dat ik mij mateloos irriteer aan het huidige  'toelatingsbeleid'. Geen Dave Ricards, maar straks wel Roemenen onder leiding van Kolles?


En een groter startveld geeft de jeugd ook een kans. Nu zitten ze als de pitsmuur te hangen of slijten ze hun dagen in een simulator. Of ze moeten GP2/WSR3.5 of F3 rijden, maar vaak komt dat in de knoop met de job van derde rijder.


- Onderscheid met de concurrerende klassen? Welke? WEC? Indycar of NASCAR? Onderscheid genoeg dunkt mij...Wel zijn de Indy en NASCAR slimmer bezig qua media-aandacht en faciliteiten voor de verslaggevers. Zo moeten de journo flink dokken voor wifi tijdens een F1-weekeinde, waar hun collega's in de Indy/NASCAR gratis wifi hebben? Zomaar een voorbeeld...


- De F1 is hypercommercieel, maar slaat toch steeds keer op keer de plank mis...Dat is inderdaad een punt van irritatie. Ik schaar het verdwijnen van de sport achter decoders daar ook onder. Een extreem domme move van Eccelstone. Of een app dat ontzettend duur is, maar niet of nauwelijks werkt.


- Wat mij persoonlijk irriteert, is het normering van de Tilke-circuits. Goed, niet elke Tilke-baan is zo verschrikkelijk [Turkije, Maleisië]...Maar het 'verkrachten' van de supersnelle Hockenheim ben ik na 13 jaar nog steeds niet te boven...Wat een droevigheid! :(


- En dat sluit aan bij het volgende; de heren worden niet afgestraft voor een overmoedige manoeuvre of een foutje. als je de oude onboard-beelden bekijkt zie je alleen maar gras en grind langs de baan zitten. Tegenwoordig is dat vervangen door asfalt. Het zorgt er echter ook voor dat de afstand tussen de fans/toeschouwers en de F1 letterlijk wordt vergroot...


Ja, er is van tijd tot tijd spektakel...maar dat ligt veel vaker aan de omstandigheden, dan dat het regel is. Zeker als je gaat vergelijken met race-klasses als de MotoGP, WTCC of NASCAR.


- Tot slot, Wat ik al eerder schreef...De F1 is ziek en niemand wil haar beter maken. De gekte rond pure eigenbelang van de teams.






0634

#22
Citaat van: Franky R. op 05 juni 2014 - 21:18:15
- Startveld is inderdaad te klein, zeker voor wie in de chaotische jaren 90 met de sport is opgegroeid. Echter zal iemand die al in de jaren 1960 de sport volgende er weer anders tegen kijken?

Ik ben niet in de jaren 60 of 90 opgegroeid (kwa F1 dan) maar in de jaren 80. Toen waren er meer deelnemers, prekwalificatie zelfs, maar dat mis ik niet. Heeft voor mij geen enkele meerwaarde. Een stuk of 20 auto's is prima. Ik heb niets met de Caterhams of Marussia's van deze wereld (heb verder ook niet veel tegen ze, maar het moeten er niet teveel worden).

CitaatJa, er is van tijd tot tijd spektakel...maar dat ligt veel vaker aan de omstandigheden, dan dat het regel is. Zeker als je gaat vergelijken met race-klasses als de MotoGP, WTCC of NASCAR.

Is nooit anders geweest. We moeten de zeepbel eens doorprikken dat vroeger alles beter was. Vroeger waren er ook heel veel oersaaie races. Zelfs een jaar als 88, wat als goed wordt beschouwd denk ik, had oersaaie races.

De races worden namelijk pas leuk als meerdere rijders aan elkaar zijn gewaagd, anders is het niks. Kan je er allerlei regels op loslaten, maar dan wordt het nooit wat. In 1992 zagen we weinig weerstand tegen Mansell, en dus werd het een saai jaar. Ook al waren er toen andere regels. Geldt ook voor een aantal Schumacher-jaren.

De teams moeten hun huiswerk ongeveer gelijkwaardig goed doen, dan is het racen leuk. Gebeurt dat niet, dan zullen de omstandigheden voor het spektakel moeten zorgen.

CitaatTot slot, Wat ik al eerder schreef...De F1 is ziek en niemand wil haar beter maken. De gekte rond pure eigenbelang van de teams.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik sluit mijn ogen niet voor de dingen die niet goed zijn in deze sport, die zijn er, die zijn er ook altijd geweest en zullen er ook altijd zijn, maar er zijn ook heel veel dingen wél goed in de sport. Daarom zit ik ook iedere twee weken weer te genieten voor de buis.

Citaat- Wat mij persoonlijk irriteert, is het normering van de Tilke-circuits. Goed, niet elke Tilke-baan is zo verschrikkelijk [Turkije, Maleisië]...Maar het 'verkrachten' van de supersnelle Hockenheim ben ik na 13 jaar nog steeds niet te boven...Wat een droevigheid! :(

Dat klopt. Een aantal banen zijn (veel) minder dan vroeger (ook Spa trouwens, zij het in mindere mate en Silverstone. Over Nurnburg hoeven we het niet te hebben). Ben ik helemaal met je eens. Maar ook hier geldt: je hebt geen topcircuit nodig om een toprace te hebben. Dat kan ook prima op een mindere baan.

Franky R.

CitaatDat klopt. Een aantal banen zijn (veel) minder dan vroeger (ook Spa trouwens, zij het in mindere mate en Silverstone. Over Nurnburg hoeven we het niet te hebben). Ben ik helemaal met je eens. Maar ook hier geldt: je hebt geen topcircuit nodig om een toprace te hebben. Dat kan ook prima op een mindere baan.


Silverstone...daar noem je een baan die ook compleet is verkracht.

Fietser

Citaat van: Franky R. op 05 juni 2014 - 21:18:15
- Tot slot, Wat ik al eerder schreef...De F1 is ziek en niemand wil haar beter maken. De gekte rond pure eigenbelang van de teams.

Ik vind de F1 bepaald niet ziek. Althans, niet zieker - en ook niet gezonder - dan in voorgaande tijden. Het is 2014 buiten, de wereld verandert sneller dan ooit, is gecompliceerder en we maken elkaar steeds sneller gek. Je kunt makkelijk roepen dat iemand of iets of 'de wereld' ziek is, wat velen ook doen. Maar is dat zo? Niet zo erg lang geleden, denk aan grote gebeurtenissen in de vorige eeuw, slachten we elkaar met miljoenen af. Toen was de wereld kennelijk ook al erg ziek. En nu fietsen we rondjes tegen kanker... Nogmaals de hamvraag: wat is ziek?
Maar misschien vinden wij (althans velen onder ons) het heimelijk wel fijn om op alles en nog wat te mopperen. Oudere mopperen op alle moderniteiten en dat vroeger alles beter was. Jongeren schoppen tegen heilige huisjes aan. Ziek zijn is van alle tijden, ook in de F1. En ondanks de 'ziekte' vind ik deze discipline de laatste jaren spannender dan ooit. Natuurlijk zijn er missers, het huidige geluid bijvoorbeeld (vind ik), maar kom op zeg, a.s. zondagavond zitten we ons toch weer heerlijk op te winden om niks. Voor wat betreft de F1 wens ik daarom weinig 'beterschap'.
Trouwens, ook 'eigenbelang' is van alle tijden, van de eerste mensaap tot de 8 miljardste wereldburger, het is een natuurwet. Daar heeft iedereen last van, niet alleen F1 teams.

Sabai

#25
http://www.gppits.net/nieuws/bernie_negeert_lagere_kijkcijfers/



De punten die je aanhaalt kloppen precies.  Ik vind het onbegrijpelijk dat de F1 social media zo links laten liggen. Ze laten zo een hele grote doelgroep links liggen. Gelukkig begrijpen de teams dit wel en maken er volop gebruik van.

Perton

Ja Bernie is nogal raar. Aan de ene kant erg modern met de sport achter de decoder (waar ik geen tegenstander van ben, ik vind alleen de uitvoering nog niet goed, dat ik betaal voor een heel voetbalpakket erbij, terwijl ik alleen F1 wil. Nuja als ik zou betalen, want ik heb geen Sport 1), maar elke andere moderne technologie moet ie niks van hebben.

Breaktest

Kan het nog slechter? Ja hoor, het kan nog veel slechter. De nieuwste ontwikkeling is om het aantal vrijdagtrainingen te beperken tot 1. Houdt dat in dat de toegangsprijs wordt gehalveerd? Nee dus. Publiek en circuitexploitanten zoeken het maar uit.
Dat betekent ook nog minder trainingstijd voor de reservecoureurs, terwijl men nu al zeurt dat het gat tussen F1-coureurs en andere klassen zo groot is.

Jozef

Maar wie gaat er op vrijdag naar het circuit voor de vrije trainingen? De andere events zijn dan veel leuker. Toegangsprijs moet dan ook niet omlaag m.i. (of toch zeker niet gehalveerd).

Perton

#29
Zoals Tuesday al eens heeft verkondigd en ik vervolgens heb opgezocht aan de hand van voorbeelden: voor een weekendkaartje betaal je bij wijze van spreken 400 euro, voor een zondagkaart 380 euro. Waarom zou dan in godsnaam de prijs van een kaartje moeten worden gehalveerd voor iets wat effectief in het beste geval misschien 15 euro van de totaalprijs uitmaakt. Nou woepdiedoe, wat een gigantisch verschil maakt dat uit, man. Sorry dat ik het zeg, maar het prijskaartjeargument is echt blaten om het blaten.

-edit- een los ticket voor vrijdag in Spa kost 20 euro als ik google mag geloven. Daar zit nog altijd GP2, GP3 en Porsche Supercup bij. Dus als je het hebt over de prijs van een vrijdagticket, dan zou daar hoogstens 2 of 3 euro vanaf moeten. Nou, dat mogen ze van mij hebben hoor, dat gun ik de circuitbazen wel. Maar halveren, kom op man.

-edit2- zondagkaart Spa is 130 euro, weekendkaart 140 euro. Tien euro voor twee compleet gevulde racedagen, waar anderhalf uur van verdwijnt. Zullen we die 88 cent die eraf moeten maar gewoon laten voor wat het is?


Qua reservecoureurs heb je verder compleet gelijk, maar men moet eens een keer ophouden te zeuren over de prijzen van de toegangskaartjes in combinatie met het verdwijnen van een vrije training, want dat slaat echt compleet nergens op.