Round 7: Grand Prix du Canada, Circuit Gilles Villeneuve, Montreal

Gestart door Maikel0230, 26 mei 2014 - 20:47:15

« vorige - volgende »

FolkertE

Citaat van: Gerard op 10 juni 2014 - 10:41:29
Ik vind dit een raceincident.. Perez had kunnen weten dat Massa daar zat, maar Massa zat ook wel erg dichtbij Perez..
Maar goed, er is besloten, en daar hebben we het mee te doen.

Verder een beetje triest van Williams/FI om dit via twitter uit te vechten..

@F1fan2987
Dat Hamilton wordt aangevallen vind ik inderdaad ook onterecht, maar al die fans die maar lopen te eikelen dat Rosberg een "cheater"is, wordt ik ook niet goed van...
Mensen lijken te vergeten dat het om een sport gaat...
Ben ik het ook mee eens, Rosberg maakte een foutje. Klaar. Had Hamilton maar sneller moeten gaan in de eerste poging.

En verder vind ik het ook een race incident. Een mooi race incident want we kregen daardoor wel geweldige winnaar. (al was er denk ik niet veel meer aan veranderd als er geen crash was. )

Matthijs

Citaat van: Wings op 10 juni 2014 - 11:01:58
Citaat van: Jeroen op 10 juni 2014 - 06:14:20
Blijkbaar niet. Van daar de diverse discussies ook buiten dit forum. Racen wordt wel heel beperkt als je dit bestraft.

Zoals je weet ben ik doorgaans fel tegen het bestraffen om iedere scheet en het verstikken van de autosport met regels. Maar dat wat Pérez afgelopen zondag deed vind ik extreem gevaarlijk en een no-go. Dat heeft niks meer met racen te maken of het verdedigen van de binnenkant. In de remzone van de lijn af is brutal hoor! Als ze dat al goed gaan vinden valt iedere andere straf in het niet. Daarom was ik ook overtuigd dat Pérez hier niet mee zou wegkomen.

Het feit dat het wordt besproken vind ik niet direct iets betekenen. Iedereen mag er natuurlijk wat van vinden. Zo zijn er genoeg mensen die vinden dat Schumacher niks verkeerds deed in Adelaide 1994 en Jerez 1997 en de startcrash van Grosjean pech was en onterecht bestraft.

Ik ben het lang niet altijd eens met het uitdelen van de straffen (verwar dat niet met vinden dat de stewards verkeerd handelen) maar sommige gevallen zijn helder en kun je niet onbestraft laten. En als je in de remzone een stuurbeweging maakt vind ik dat brutal. Zoals eerder gezegd kan je dat in amateurklassen je racelicentie kosten (waarmee ik aangeef hoe levensgevaarlijk en not done dat is).

Overigens denk ik wel dat Pérez dit niet bewust heeft gedaan om te botsen met Massa maar dat maakt het niet minder dom en not done. Hij heeft waarschijnlijk met een stuurbeweging in de remzone proberen te voorkomen dat Massa zijn Williams langszij schuift en voorbij gaat zonder zich te realiseren hoe kort Massa er achter reed en stil te staan bij de consequenties.

Bij mij ligt de grens op of het bewust is of niet. Chilton ramt niet bewust zijn teamgenoot eraf, hij verliest zijn auto gewoon. Daarom hoeft hij voor mij geen straf te krijgen (maar die krijgt hij dus wel). Perez wilde natuurlijk niet Massa eraf beuken, maar hij verdedigt op een foute manier. Daarmee brengt hij bewust zichzelf en een ander in gevaar. Daarom vind ik de straf meer dan terecht.

Franky R.

Citaat van: Perton op 09 juni 2014 - 23:27:55
Citaat van: Franky R. op 09 juni 2014 - 22:38:04
Citaat van: Gerard op 09 juni 2014 - 20:38:12
Even over de straf van Perez, en de crash met Massa... Perez week uit naar links,maar kwam dat ook niet omdat hij -Perez dus- ineens heel dicht bij Vettel in de buurt kwam?
http://www.gppits.net/nieuws/canada_de_crash_in_beeld/
Mjah nu ik het zo vanuit de helikopter zie, vind ik het (behalve qua uitvoering dan) eigenlijk niet eens zo gek anders dan hoe Frijns ooit de Formule Renault 3.5-titel pakte. Het gat tussen Vettel en Pérez wordt inderdaad plots kleiner, wat uiteraard verklaard kan worden door het simpele feit dat ze een bocht naderen. Zo haal ik mensen ook altijd in met Need for Speed. Maar Massa remde naar eigen zeggen vijf meter eerder dan normaal, dat zou als ik dit filmpje zo zie dan moeten betekenen dat Vettel en Pérez wel erg extreem laat remmen, als dit voor Massa al vijf meter eerder dan normaal is. De beweging naar links van Pérez is duidelijk, maar dit filmpje overtuigt mij eigenlijk wel van wat ik al eerder dacht: een samenloop van omstandigheden en een onnodige straf voor Pérez.


Eens!

0634

Het is ook onnodig, eigenlijk is het zelfs een vrij belachelijke straf. Beiden wijken van hun lijn, beiden remmen laat, zitten in een duel. De ene kan net iets meer schuld hebben dan een ander maar het is echt zoeken met een loep. De FIA maakt zich weer ns belachelijk met deze straf. Dit gebeurt met racen nou eenmaal wel eens.

Tuesday

Saillant detail is wel dat Perez zn oud manager, die in Rusland steward zal zijn, ook bij de stewards aanwezig was om alvast eens mee te kijken. Nou ben ik absoluut geen fan van conspiracy theoriën, maar op deze manier vraag je er natuurlijk wel een beetje om. Ik ben het niet eens met de beslissing, maar k geloof niet dat dit de reden is.
http://www.grandprix247.com/2014/06/09/force-india-ignite-conspiracy-theory-after-perez-penalty/

Perton

Klopt, die had daar ook al op gereageerd zondag:

Adrian Fernandez ‏@AdrianF007  9 jun.
Me sorprenden los comentarios de q yo haya influido en la penalización de Checo. Solo fui observador y nada tuve q ver con la decisión.

en in vertaling:

Adrian Fernandez ‏@AdrianF007  9 jun.
I'm surprise to hear that I had to do anything to penalize Checo, I was just  an observer and had nothing to do with the decision.

Jozef

Citaat van: Matthijs op 10 juni 2014 - 11:35:15
Citaat van: Wings op 10 juni 2014 - 11:01:58
Citaat van: Jeroen op 10 juni 2014 - 06:14:20
Blijkbaar niet. Van daar de diverse discussies ook buiten dit forum. Racen wordt wel heel beperkt als je dit bestraft.

Zoals je weet ben ik doorgaans fel tegen het bestraffen om iedere scheet en het verstikken van de autosport met regels. Maar dat wat Pérez afgelopen zondag deed vind ik extreem gevaarlijk en een no-go. Dat heeft niks meer met racen te maken of het verdedigen van de binnenkant. In de remzone van de lijn af is brutal hoor! Als ze dat al goed gaan vinden valt iedere andere straf in het niet. Daarom was ik ook overtuigd dat Pérez hier niet mee zou wegkomen.

Het feit dat het wordt besproken vind ik niet direct iets betekenen. Iedereen mag er natuurlijk wat van vinden. Zo zijn er genoeg mensen die vinden dat Schumacher niks verkeerds deed in Adelaide 1994 en Jerez 1997 en de startcrash van Grosjean pech was en onterecht bestraft.

Ik ben het lang niet altijd eens met het uitdelen van de straffen (verwar dat niet met vinden dat de stewards verkeerd handelen) maar sommige gevallen zijn helder en kun je niet onbestraft laten. En als je in de remzone een stuurbeweging maakt vind ik dat brutal. Zoals eerder gezegd kan je dat in amateurklassen je racelicentie kosten (waarmee ik aangeef hoe levensgevaarlijk en not done dat is).

Overigens denk ik wel dat Pérez dit niet bewust heeft gedaan om te botsen met Massa maar dat maakt het niet minder dom en not done. Hij heeft waarschijnlijk met een stuurbeweging in de remzone proberen te voorkomen dat Massa zijn Williams langszij schuift en voorbij gaat zonder zich te realiseren hoe kort Massa er achter reed en stil te staan bij de consequenties.

Bij mij ligt de grens op of het bewust is of niet. Chilton ramt niet bewust zijn teamgenoot eraf, hij verliest zijn auto gewoon. Daarom hoeft hij voor mij geen straf te krijgen (maar die krijgt hij dus wel). Perez wilde natuurlijk niet Massa eraf beuken, maar hij verdedigt op een foute manier. Daarmee brengt hij bewust zichzelf en een ander in gevaar. Daarom vind ik de straf meer dan terecht.

Zo werkt het simpelweg niet, niet in de F1 en ook niet in de echte wereld. Als je alleen dingen bestraft die bewust zijn, dan kun je niks bestraffen, want in de F1 heeft behalve Schumacher volgens mij niemand ooit bewust iets verkeerd gedaan in de laatste 20 jaar. Je wordt ook bestraft als je een gevaar veroorzaakt omdat je niet goed genoeg uit je doppen gekeken hebt. Zowel bij Chilton als bij Pérez was dat het geval (en bij Kimi's spin in de hairpin bijvoorbeeld niet aangezien er daar geen gevaar was).

0634

Nou ja, het Alonso-Hamilton incident in de pitstraat bij McLaren in 07 (Hongarije?) was wel opzettelijk lijkt me. Okee, ander soort incident natuurlijk, zonder gevaar, maar wel opzettelijk onsportief.

Singapore was natuurlijk pure opzet, met Flavio en Piquet junior in de hoofdrol. Als ook het Trulli-Hamilton incident in Melbourne destijds (2009?). Er zijn dus nog wel wat meer opzettelijke strapatsen te herinneren.

Verder, tja, ik snap je punt wel, maar mensen raken wel eens een ander bij de start zoals Chilton in dit geval. Het is overvol, adrenaline stoomt uit de oortjes, de bandjes zijn niet op bedrijfstemperatuur. We kunnen Chilton wel uitlachen, mede omdat hij geen topper is natuurlijk, maar die dingen gebeuren wel eens. Als zoiets eenmalig gebeurt vind ik meteen straffen wat onnodig. Gewoon een fout. Heel vervelend, maar ja, gebeurt. Fouten zijn niet te voorkomen. Maar goed, ik weet dat velen daar anders over denken, maar Chilton is geen recidivist die links en rechts aanrijdingen veroorzaakt.

Perton

Straf voor Chilton vind ik ook onzinnig, al zou Bianchi hem best een klap op zijn bek mogen geven wegens de domheid van Chilton (zou overigens ook niet de eerste vechtpartij zijn waar die bij betrokken zou raken na een race). Dat gezegd hebbende ben ik het wel met Jozef eens dat het onzinnig is om alleen dingen te bestraffen die bewust worden veroorzaakt. Grosjean zijn crash in België destijds zal ook niet bewust zijn geweest.

Enzo

Vonden jullie het niet schokkend om te zien hoe snel de Mercedes was zonder ERS?
Dat ding heeft echt een hoop over zo lijkt het...

Perton

Nee, vond ik niet. Maar goed, ik heb de afgelopen weken dan ook vaker geroepen dat Mercedes volgens mij niet altijd op de top van hun kunnen presteert, dus ik denk dat we in Canada (deels) hebben kunnen zien hoe goed die auto eigenlijk is. Al vraag ik me wel af hoe hoog (of laag eigenlijk) Rosberg was geëindigd zonder een Pérez die de boel had opgehouden.

Enzo

Citaat van: Perton op 10 juni 2014 - 22:36:31
Nee, vond ik niet. Maar goed, ik heb de afgelopen weken dan ook vaker geroepen dat Mercedes volgens mij niet altijd op de top van hun kunnen presteert, dus ik denk dat we in Canada (deels) hebben kunnen zien hoe goed die auto eigenlijk is. Al vraag ik me wel af hoe hoog (of laag eigenlijk) Rosberg was geëindigd zonder een Pérez die de boel had opgehouden.

Mwah, zonder Perez was hij denk ik vierde geworden achter Ricciardo, Vettel en Massa.

Perton

Dat denk ik ook, volgens mij heb ik dat ook ergens paar pagina's terug geroepen (of alleen in mijn eigen hoofd geconcludeerd).

Jozef

Citaat van: Jeroen op 10 juni 2014 - 22:23:21
Nou ja, het Alonso-Hamilton incident in de pitstraat bij McLaren in 07 (Hongarije?) was wel opzettelijk lijkt me. Okee, ander soort incident natuurlijk, zonder gevaar, maar wel opzettelijk onsportief.

Singapore was natuurlijk pure opzet, met Flavio en Piquet junior in de hoofdrol. Als ook het Trulli-Hamilton incident in Melbourne destijds (2009?). Er zijn dus nog wel wat meer opzettelijke strapatsen te herinneren.

Verder, tja, ik snap je punt wel, maar mensen raken wel eens een ander bij de start zoals Chilton in dit geval. Het is overvol, adrenaline stoomt uit de oortjes, de bandjes zijn niet op bedrijfstemperatuur. We kunnen Chilton wel uitlachen, mede omdat hij geen topper is natuurlijk, maar die dingen gebeuren wel eens. Als zoiets eenmalig gebeurt vind ik meteen straffen wat onnodig. Gewoon een fout. Heel vervelend, maar ja, gebeurt. Fouten zijn niet te voorkomen. Maar goed, ik weet dat velen daar anders over denken, maar Chilton is geen recidivist die links en rechts aanrijdingen veroorzaakt.

Mijn geheugen heeft me in de steek gelaten, dankjewel voor de aanvulling. :)

Chilton, tja, je hebt gelijk dat het wel eens kan gebeuren. Daarom was het ook geen hele erge fout en geen hele hoge straf. Maar als je een anders positie aanvalt, dan weet je: als het fout gaat en ik beschadig de auto van de ander, dan moet ik op de spreekwoordelijke blaren zitten. Dat is het risico dat je neemt. That's racing. Zowel de crash als de bestraffing die erop volgt. Niet straffen zou ik vanuit het perspectief van Bianchi oneerlijk vinden. Bij Chilton speelt zijn tot nog toe blanco strafblad inderdaad wel een rol. Maar daarom is het ook maar een kleine straf geworden (3 plaatsen toch?).

Jozef

Citaat van: Enzo op 10 juni 2014 - 22:34:29
Vonden jullie het niet schokkend om te zien hoe snel de Mercedes was zonder ERS?
Dat ding heeft echt een hoop over zo lijkt het...

Ja, absoluut. Ten opzichte van Pérez kon Rosberg ogenschijnlijk gemakkelijk een voorsprong uitbouwen in sectoren 1 en 2 dus er moet iets zijn waardoor het bochtenwerk van de Mercedes in ieder geval héél wat beter is dan van de Force India. Niet dat dat de beste referentie is, maar het verschil was wel aanzienlijk. Oké, Pérez had zelf wat problemen. Maar die waren blijkbaar niet van zulke aard dat de Red Bulls hem gemakkelijk voorbijreden.

160 pk én een hoop remcapaciteit kwijt, en nog blijven strijden om P1. Ongelooflijk.