Round 7: Grand Prix du Canada, Circuit Gilles Villeneuve, Montreal

Gestart door Maikel0230, 26 mei 2014 - 20:47:15

« vorige - volgende »

Jozef

Paddy Lowe bevestigt mijn vermoedens:

We then experienced a near-simultaneous failure of the MGU-K on both cars just after half distance, which was apparently caused by an issue in the high-voltage Control Electronics which manage the MGU-K. This meant both cars lost hybrid power from this point onwards and, without the additional braking force of the MGU-K, this also put a much higher load on the rear brakes. Lewis then suffered a complete rear brake failure after his second pit stop, which was a consequence of the MGU-K fault. Nico was not affected in the same way

http://www.f1technical.net/news/19405?sid=b7569ebd123d026b6170d99f041ef889


Edit: overigens wil ik dit niet naar voor schuiven als argument om te zeggen dat het puur pech was voor Hamilton. "Nico was not affected in the same way" kan geluk zijn maar ook omdat Nico er beter mee omging, daar zegt Lowe hier niets over. Ik citeer dit stuk alleen maar om de problemen te duiden, het is dus niet zo dat ze al rondenlang remproblemen hadden. Wel had het team al rondenlang moeten weten dat ze moesten uitkijken met de remmen.

Perton

Ik las trouwens ergens, maar weet niet meer waar, dat door deze problemen Hamilton straks in Oostenrijk al aan zijn vierde MGU-K zit (hij had op zaterdag in Canada blijkbaar ook al een nieuwe gekregen), dus dikke kans dat hij, net als Vettel, tegen het einde van het seizoen wat gridstraffen kan verwachten.

Jozef

Er is wel een verschil tussen de MGU-K zelf (d.w.z. de elektromotor) en de elektronica die dit beheert. Zowel op de MGU-K als op de elektronica staat een maximum van 5 units, maar ze staan dus wel los van elkaar. Volgens Lowe was het deze keer de elektronica die het begaf (ik weet niet of de MGU-K daardoor ook gefrituurd is, dat zou natuurlijk kunnen). Was dat de vorige keren ook zo? Ik zie graag een bron, ik ben wel benieuwd. :)

Zou wel pijnlijk worden voor Hamilton, de gridstraffen zijn niet mals. De eerste keer dat je ergens een zesde element van gebruikt is het 10 plaatsen, daarna voor elke andere component waarvan je een zesde gebruikt telkens 5. De eerste keer dat je een zevende stuk van iets gebruikt zijn het dan weer 10 plaatsen, en de volgende keren dat je ergens een zevende van gebruikt weer 5 plaatsen. Enzovoort.

Perton

Ik heb geen idee, ik heb ook totaal geen idee meer waar ik het heb gelezen, zag het ergens random voorbij komen. Anders zou ik het voor je kunnen opzoeken. Maar goed, we komen er vanzelf een keer achter of het problemen oplevert of niet.

Terminator

Citaat van: Jozef op 09 juni 2014 - 16:08:06
Er is wel een verschil tussen de MGU-K zelf (d.w.z. de elektromotor) en de elektronica die dit beheert. Zowel op de MGU-K als op de elektronica staat een maximum van 5 units, maar ze staan dus wel los van elkaar. Volgens Lowe was het deze keer de elektronica die het begaf (ik weet niet of de MGU-K daardoor ook gefrituurd is, dat zou natuurlijk kunnen). Was dat de vorige keren ook zo? Ik zie graag een bron, ik ben wel benieuwd. :)

Zou wel pijnlijk worden voor Hamilton, de gridstraffen zijn niet mals. De eerste keer dat je ergens een zesde element van gebruikt is het 10 plaatsen, daarna voor elke andere component waarvan je een zesde gebruikt telkens 5. De eerste keer dat je een zevende stuk van iets gebruikt zijn het dan weer 10 plaatsen, en de volgende keren dat je ergens een zevende van gebruikt weer 5 plaatsen. Enzovoort.

Het is met name pijnlijk als je zo'n straf in de laatste wedstrijd krijgt met december punten.

Gerard

Hamiltons remproblemen kwamen doordat hij in warme (vuile) lucht reed, en Nico in schone lucht... Althans, volgens eigen zeggen op FB en Twitter

Gerard

Even over de straf van Perez, en de crash met Massa... Perez week uit naar links,maar kwam dat ook niet omdat hij -Perez dus- ineens heel dicht bij Vettel in de buurt kwam?

Franky R.

Citaat van: Gerard op 09 juni 2014 - 20:38:12
Even over de straf van Perez, en de crash met Massa... Perez week uit naar links,maar kwam dat ook niet omdat hij -Perez dus- ineens heel dicht bij Vettel in de buurt kwam?
http://www.gppits.net/nieuws/canada_de_crash_in_beeld/

Perton

Citaat van: Franky R. op 09 juni 2014 - 22:38:04
Citaat van: Gerard op 09 juni 2014 - 20:38:12
Even over de straf van Perez, en de crash met Massa... Perez week uit naar links,maar kwam dat ook niet omdat hij -Perez dus- ineens heel dicht bij Vettel in de buurt kwam?
http://www.gppits.net/nieuws/canada_de_crash_in_beeld/
Mjah nu ik het zo vanuit de helikopter zie, vind ik het (behalve qua uitvoering dan) eigenlijk niet eens zo gek anders dan hoe Frijns ooit de Formule Renault 3.5-titel pakte. Het gat tussen Vettel en Pérez wordt inderdaad plots kleiner, wat uiteraard verklaard kan worden door het simpele feit dat ze een bocht naderen. Zo haal ik mensen ook altijd in met Need for Speed. Maar Massa remde naar eigen zeggen vijf meter eerder dan normaal, dat zou als ik dit filmpje zo zie dan moeten betekenen dat Vettel en Pérez wel erg extreem laat remmen, als dit voor Massa al vijf meter eerder dan normaal is. De beweging naar links van Pérez is duidelijk, maar dit filmpje overtuigt mij eigenlijk wel van wat ik al eerder dacht: een samenloop van omstandigheden en een onnodige straf voor Pérez.

Wings

Mij juist integendeel. Kijk alleen aan naar de lijn die Pérez daar rijdt. Daarom ook de straf die dit keer toch wel héél duidelijk is.

0634

Blijkbaar niet. Van daar de diverse discussies ook buiten dit forum. Racen wordt wel heel beperkt als je dit bestraft.

robbert


FolkertE

http://www1.skysports.com/f1/news/12472/9343200/toto-wolff-reckons-nico-rosberg-was-lucky-not-to-join-lewis-hamilton-in-retirement
Ok, duidelijk. het was dus enkel en alleen geluk dat Rosberg niet uitviel. Ik moet ook zeggen dat Hamilton overal in de media keihard word af gebrand en dat vind ik toch echt niet terecht.

Gerard

Ik vind dit een raceincident.. Perez had kunnen weten dat Massa daar zat, maar Massa zat ook wel erg dichtbij Perez..
Maar goed, er is besloten, en daar hebben we het mee te doen.

Verder een beetje triest van Williams/FI om dit via twitter uit te vechten..

@F1fan2987
Dat Hamilton wordt aangevallen vind ik inderdaad ook onterecht, maar al die fans die maar lopen te eikelen dat Rosberg een "cheater"is, wordt ik ook niet goed van...
Mensen lijken te vergeten dat het om een sport gaat...

Wings

Citaat van: Jeroen op 10 juni 2014 - 06:14:20
Blijkbaar niet. Van daar de diverse discussies ook buiten dit forum. Racen wordt wel heel beperkt als je dit bestraft.

Zoals je weet ben ik doorgaans fel tegen het bestraffen om iedere scheet en het verstikken van de autosport met regels. Maar dat wat Pérez afgelopen zondag deed vind ik extreem gevaarlijk en een no-go. Dat heeft niks meer met racen te maken of het verdedigen van de binnenkant. In de remzone van de lijn af is brutal hoor! Als ze dat al goed gaan vinden valt iedere andere straf in het niet. Daarom was ik ook overtuigd dat Pérez hier niet mee zou wegkomen.

Het feit dat het wordt besproken vind ik niet direct iets betekenen. Iedereen mag er natuurlijk wat van vinden. Zo zijn er genoeg mensen die vinden dat Schumacher niks verkeerds deed in Adelaide 1994 en Jerez 1997 en de startcrash van Grosjean pech was en onterecht bestraft.

Ik ben het lang niet altijd eens met het uitdelen van de straffen (verwar dat niet met vinden dat de stewards verkeerd handelen) maar sommige gevallen zijn helder en kun je niet onbestraft laten. En als je in de remzone een stuurbeweging maakt vind ik dat brutal. Zoals eerder gezegd kan je dat in amateurklassen je racelicentie kosten (waarmee ik aangeef hoe levensgevaarlijk en not done dat is).

Overigens denk ik wel dat Pérez dit niet bewust heeft gedaan om te botsen met Massa maar dat maakt het niet minder dom en not done. Hij heeft waarschijnlijk met een stuurbeweging in de remzone proberen te voorkomen dat Massa zijn Williams langszij schuift en voorbij gaat zonder zich te realiseren hoe kort Massa er achter reed en stil te staan bij de consequenties.