Round 7: Grand Prix du Canada, Circuit Gilles Villeneuve, Montreal

Gestart door Maikel0230, 26 mei 2014 - 20:47:15

« vorige - volgende »

Sabai

Citaat van: Maikel0230 op 09 juni 2014 - 10:43:23
Hier is het incident tussen Perez en Massa in slow motion



Moeilijk te zeggen, de lijn tussen een gewoon race incident en Perez of Massa de fout geven is hier flinterdun, de stewards hebben geoordeeld maar ik ben nog steeds niet zeker wat er nu exact gebeurt is.

Fout van Perez . Als hij een verdedigde lijn wil rijden had hij dit eerder moeten doen. Hij wist dat Massa er was en gaat te laat naar links.

Sabai

Citaat van: Jeroen op 09 juni 2014 - 11:08:24
Citaat van: Wings op 09 juni 2014 - 10:27:25
Citaat van: Jeroen op 09 juni 2014 - 08:28:04
Ik vind beiden straffen onterecht. Perez-Massa was een raceongeval en met straffen zoals bij Chilton heb ik ook moeite. Domme fout, maar precies dat: een fout. Niks meer. Die maken ze allemaal wel is. Raikkonen maakte bijvoorbeeld precies zo'n fout, maar krijgt niks omdat er toevallig niemand naast rijdt. Het is niet zo dat Chilton wekelijks dit soort strapatsen heeft. Straffen is m.i. dus onnodig.

Wanneer is een straf dan wel terecht?
Als er opzet in het spel is. Als je een witte lijn overschrijdt die niet overschreden mag worden. Als je te hard door de pitstraat rijdt. Als je bij herhaling ongelukken veroorzaakt. Als je roekeloos rijdt. Als je blauwe vlaggen negeert.

Zat redenen. Maar oversturend je wagen verliezen is geen reden voor een straf. Niet voor Kimi Raikkonen en niet voor Max Chilton.

Ze delen graag straffen uit daar bij de FIA. Beide incidenten zijn geen straf waard imo.

FolkertE

Citaat van: Sabai op 09 juni 2014 - 11:12:40
Citaat van: Jeroen op 09 juni 2014 - 11:08:24
Citaat van: Wings op 09 juni 2014 - 10:27:25
Citaat van: Jeroen op 09 juni 2014 - 08:28:04
Ik vind beiden straffen onterecht. Perez-Massa was een raceongeval en met straffen zoals bij Chilton heb ik ook moeite. Domme fout, maar precies dat: een fout. Niks meer. Die maken ze allemaal wel is. Raikkonen maakte bijvoorbeeld precies zo'n fout, maar krijgt niks omdat er toevallig niemand naast rijdt. Het is niet zo dat Chilton wekelijks dit soort strapatsen heeft. Straffen is m.i. dus onnodig.

Wanneer is een straf dan wel terecht?
Als er opzet in het spel is. Als je een witte lijn overschrijdt die niet overschreden mag worden. Als je te hard door de pitstraat rijdt. Als je bij herhaling ongelukken veroorzaakt. Als je roekeloos rijdt. Als je blauwe vlaggen negeert.

Zat redenen. Maar oversturend je wagen verliezen is geen reden voor een straf. Niet voor Kimi Raikkonen en niet voor Max Chilton.

Ze delen graag straffen uit daar bij de FIA. Beide incidenten zijn geen straf waard imo.
Waarom zou Kimi een straf moeten krijgen? Heb ik iets in de race gemist?

0634

Hoeft niet. Maar hij doet hetzelfde fout als Chilton, alleen reed hij toevallig in zijn eentje.


Kootje

Citaat van: Jeroen op 09 juni 2014 - 08:25:04
Citaat van: Kootje op 09 juni 2014 - 00:12:14
Dat klopt ... dat zou het slimste geweest zijn, wat Lewis deed was dat niet. Maar dat maakt het nog niet zijn verantwoording dat Rosberg meegaat in dat verhaal en ook het risico neemt op 'n desastreus defect. Hij heeft zelf de keuze gemaakt om te blijven pushen en laat en hard te remmen, terwijl hij ook bij iedere bocht verdedigende lijnen had kunnen gaan rijden en iets eerder en minder hard kunnen remmen, met het risico dat Lewis hem voorbij was gegaan. Hij hoefde hem echt niet zomaar voorbij te laten, maar had zelf dus ook slimmer kunnen zijn. Nu pakte het goed voor 'm uit, maar als (let wel ... als) zijn remmen het ook hadden begeven, dan was dat wel z'n eigen verantwoordelijkheid en niet die van Lewis. Dat is echt de grootste kul die ik ooit gehoord heb.

Sorry, maar dat laatste is dit dus voor mij. Ik snap hier echt niks van.... Rosberg had Lewis maar moeten laten passeren... Onbegrijpelijk voor mij.

Zeg ik niet, dat maak jij ervan. ::)

0634

Nou ja, jij noemt het zijn verantwoording. Dat is wel ongeveer hetzelfde als eigen schuld dikke bult.

0634

Citaat van: Wings op 09 juni 2014 - 10:35:42
Citaat van: Jozef op 09 juni 2014 - 04:08:38
Ik denk dat hij het leuk geprobeerd vindt van Wolff, niet van jou. ;)

Inderdaad. En dan ook nog eens chargerend: want áls het zo is dat Hamilton teveel heeft gepusht en (mede)daardoor uitviel, hoeft de vuile was nog niet buiten. Lauda deed het -volgens mij- onbewust door Rosberg te prijzen voor wat hij een heldenrit vond.

Wat wel overdreven is hoor. Ik bedoel, Rosberg maakt ook gewoon twee fouten toen alles nog goed was en bovendien is het natuurlijk 80% geluk en 20% sparen. Die wagen gaat stuk, dat weten we allemaal. Dan kan je er iets zuiniger mee omgaan, maar uiteindelijk moet je ook het geluk hebben dat je de resterende ronden kan uitrijden. Hoe zuinig je ook doet. Verre van een heldenrit.

0634

CitaatOlav Mol ‏@Olav_Mol  12 u
Perez dook iets naar links waardoor Massa m niet kon ontwijken. Helicopterbeeld gaf het later in slomos duidelijk weer. Terechte staf dus

CitaatJan Lammers ‏@jan_lammers  9 min.
@Olav_Mol Gelul.., Komt ook een linker bocht aan.. Ricciardo liet zien hoe je dat doet. Massa te kort erop en beweegt niet mee naar binnen.

Zelfde discussie ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Wings

Citaat van: Jeroen op 09 juni 2014 - 12:29:45
Citaat van: Wings op 09 juni 2014 - 10:35:42
Citaat van: Jozef op 09 juni 2014 - 04:08:38
Ik denk dat hij het leuk geprobeerd vindt van Wolff, niet van jou. ;)

Inderdaad. En dan ook nog eens chargerend: want áls het zo is dat Hamilton teveel heeft gepusht en (mede)daardoor uitviel, hoeft de vuile was nog niet buiten. Lauda deed het -volgens mij- onbewust door Rosberg te prijzen voor wat hij een heldenrit vond.

Wat wel overdreven is hoor. Ik bedoel, Rosberg maakt ook gewoon twee fouten toen alles nog goed was en bovendien is het natuurlijk 80% geluk en 20% sparen. Die wagen gaat stuk, dat weten we allemaal. Dan kan je er iets zuiniger mee omgaan, maar uiteindelijk moet je ook het geluk hebben dat je de resterende ronden kan uitrijden. Hoe zuinig je ook doet. Verre van een heldenrit.

Lauda vindt en zegt dat hé. Niet ik (en Lauda zal wel weten wat Rosberg's aandeel was).

0634

Weet ik weet ik. Was ook niet naar jou toe. En Lauda zal ongetwijfeld meer weten dan wij, Wings, maar in de media nemen ze het wel vaker op voor rijders. M.i. is het ook wel geluk. Zo eigenwijs ben ik dan ook wel weer ;).

Kootje

Citaat van: Jeroen op 09 juni 2014 - 12:26:18
Nou ja, jij noemt het zijn verantwoording. Dat is wel ongeveer hetzelfde als eigen schuld dikke bult.

Natuurlijk is het zijn verantwoording, het is toch zijn auto?


Even recapituleren:

Rosberg leid, Lewis volgt binnen 'n seconde. Beide coureurs krijgen kort na elkaar rem en ERS problemen. Keuzes moeten gemaakt worden.

Lewis:
1) Kan afstand houden, z'n remmen koelen in de schone lucht en zo iig P2 "veilig" te stellen, om verder maar te hopen op 'n probleem bij Nico.
2) Kan blijven pushen om, wetende dat Nico ook problemen heeft, hem in de fout te dwingen, maakte hij al eerder dus geen gekke gedachte, en zo P1 te pakken én dan het voordeel vd schone lucht te hebben.

Hij koos voor optie 2, slaagt in die opzet door Nico tijdens zijn stop te passeren, maar dan slaat het noodlot toe. In de hairpin schiet hij door falende remmen rechtdoor waarna z'n remmen het bij de laatste chicane definitief begeven.

Rosberg:
1) Kan blijven pushen in de hoop dat Lewis de moed opgeeft of dat zijn remmen het iig langer volhouden.
2) Kan ervoor kiezen eerder te remmen, verdedigende lijnen rijden in de hoop Lewis achter hem te houden.
3) Kan idd Lewis voorbij laten en hopen dat deze alsnog uitvalt.

Hij koos voor optie 1, met de nadruk op hij, verloor het gevecht in eerste instantie, bleef ook daarna nog pushen, en z'n hoop kwam uit. Lewis' rem faalde eerder dan de zijne waardoor hij P1 weer terugkreeg en hij eindelijk kon gaan koelen.

Nu pakte dat dus goed uit, maar ik kan "for the love of God" niet begrijpen hoe het de fout van Lewis zou zijn geweest als Nico ook was uitgevallen met falende remmen. ??? Beide coureurs zijn verantwoordelijk voor hun eigen keuzes, niet voor de keuzes van de ander, al zijn die keuzes gemaakt op hetgeen die ander doet. Het blijft 'n eigen keuze en dus ook de eigen verantwoording. 


Citaat van: Jeroen op 09 juni 2014 - 12:42:36
CitaatOlav Mol ‏@Olav_Mol  12 u
Perez dook iets naar links waardoor Massa m niet kon ontwijken. Helicopterbeeld gaf het later in slomos duidelijk weer. Terechte staf dus

CitaatJan Lammers ‏@jan_lammers  9 min.
@Olav_Mol Gelul.., Komt ook een linker bocht aan.. Ricciardo liet zien hoe je dat doet. Massa te kort erop en beweegt niet mee naar binnen.

Zelfde discussie ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Hier kan ik toch alleen Mol maar gelijk geven. Tuurlijk komt er 'n linkerbocht aan, maar je kunt aan Vettel zien dat Perez nog niet op dat punt aanbeland is waar je die bocht aan gaat snijden. Hij stuurt naar links, waar de voor hem rijdende Vettel nog niet instuurt.

0634

Sja, ik vind het echt kolder. Ik geef Lewis niet de schuld als Rosberg zou zijn uitgevallen, maar de keuze is aan Lewis, niet aan Rosberg. Rosberg kan niet rustig aan gaan doen, als het simpel een kwestie was van andere lijnen rijden had hij dat al gedaan vanaf het moment dat hij over de radio hoorde dat hij brandstof moest sparen. Helaas voor hem kon hij niet veel anders dan doen wat hij deed. Maar soit, het team had hier de leidende rol in moeten spelen. Dat wel. Verder hou ik erover op.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 09 juni 2014 - 01:08:55
Citaat van: Tuesday op 08 juni 2014 - 23:09:38
Citaat van: Kootje op 08 juni 2014 - 22:58:25
Citaat van: Tuesday op 08 juni 2014 - 22:52:12
Citaat van: Kootje op 08 juni 2014 - 22:49:13
Citaat van: Sabai op 08 juni 2014 - 22:45:32
Ze  hadden beiden last van  de remmen en het ers dacht ik anders heb ik het verkeerd begrepen

Klopt.

Dankzij de niet goed werkende remmen kon het ERS niet opgeladen worden. Bij Rosberg bleven z'n remmen echter nog wel redelijk intact, terwijl bij Hamilton rechtsachter (van achter gezien) leek te ontploffen.
op een moment dat hij Rosberg aan de buitenkant probeerde uit te remmen. Best mogelijk dus dat Lewis gewoon meer vroeg dan zn remmen aan konden.

Dat was idd het moment dat z'n rem het begaf, maar de problemen waren daarvoor al aanwezig aangezien de remproblemen (oververhitting) direct verband houden met het verlies aan power (niet opladen ERS)
ja en dat probleem hadden ze dus beiden. En ze hebben dezelfde remmen. Dus ergens is het verschil gemaakt.

Dat Hamilton in Australië op vijf cilinder de race aanving was dan zeker ook zijn schuld, Rosberg had namelijk dezelfde motor. ;D
Jozef, wat zeg ik daarboven dan?? 'best mogelijk dat Hamilton meer van zn remmen vroeg' en 'ergens is het verschil gemaakt'. Ik zeg niet dat het persé Hamilton zn fout is. En een vergelijking met Australië is natuurlijk onzinnig, totaal andere situatie en totaal ander probleem. Nu is het zo dat 2 coureurs exact hetzelfde probleem hadden, maar dat het bij de één wel te managen viel en bij de ander niet. Hoe dan ook, ik begrijp die laatste aanval nog steeds niet. Ik wil sowieso de schuld niet volledig bij Hamilton leggen, maar om nou te zeggen dat het puur domme pech is gaat me ook te ver.

FolkertE

Interessant, op de Radio werd gezegd dat Rosberg sneller moest gaan rijden. Pick up the pace, p3 is catching.
Dat bericht zal ongetwijfeld ook naar Hamilton zijn gestuurd. Er was dus helemaal niks bekent over de remmen en er werd ook niets door gegeven dat hij het rustiger aan moest doen. Ik vind het eerder geluk dan wijsheid dat Rosberg als nog wist te finishen. Ik vind dat het team toch wel beetje faalt hier.

Perton

Mjah als men ook even de quotes van Wolff zou lezen die ik heb gepost, daarin wordt gesteld dat de problemen van Hamilton pas écht erg werden door oververhitting in de pitstop. Dus nogal wiedes dat hij tot en met ronde 46 (de ronde van zijn pitstop) 'pushte', dat mocht namelijk van het team. In ronde 47 viel hij vervolgens direct uit. Noch hij, noch het team wisten blijkbaar dat die pitstop de remmen helemaal kapot deed gaan.

Ik zou niet weten op welk punt Mercedes/Hamilton had moeten besluiten dat pushen niet meer kon, aangezien Hamilton binnen een ronde na het groot worden van het probleem al is uitgevallen.


We hebben nu drie Mercedes-mensen gehoord:

Lauda die stelt dat Lauda beter met het probleem omging
Wolff die stelt dat de coureurs precies deden wat het team vroeg en dat Hamilton zijn probleem pas echt erg werd door de pitstop
Lowe die stelt dat de remproblemen van Hamilton zelfs helemaal los stonden van de overige problemen.

Dan kan je je wel op die uitspraken van Lauda blijven focussen, maar dan vertrouw ik toch meer op uitspraken die enkele uren na de race zijn gedaan na wat gedegen onderzoek, dan direct na de race zoals die van Lauda of Lowe.