Round 7: Grand Prix du Canada, Circuit Gilles Villeneuve, Montreal

Gestart door Maikel0230, 26 mei 2014 - 20:47:15

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Wings op 09 juni 2014 - 00:16:38
Citaat van: Tuesday op 09 juni 2014 - 00:08:55
hij stuurt niet echt naar links, hij stopt op een gegeven moment alleen met naar rechts sturen (in de knik naar rechts). Massa stuurt meer op Perez in,  maar ook weer vanwege die knik, wat normaal idd de racelijn is. Maar een coureur die verdedigd rijdt nou eenmaal andere lijnen, daar moet je als achterliggende partij gewoon rekening mee houden. Ik denk dat Massa zich iets te vroeg rijk rekent en m ernaast wil zetten terwijl Perez toch nog een verdedigende lijn neemt. Maar echt van richting veranderen doet ie niet.

Hij wijkt van zijn lijn af. Of hij dat nu doet door te sturen of door niet te sturen veranderd weinig aan dat feit. En er is gewoonweg geen aanleiding om daar van de lijn af te gaan en te vroeg te vertragen.
je mag toch een verdedigende lijn rijden of niet soms?? Maar goed, de stewards hebben geoordeeld dat Perez de schuldige is, dus laten we het daar maar bij houden. Ik kan me er deze keer niet in vinden, maar heb ook weinig behoefte aan eeuwige discussie's over dit soort dingen. In geen geval gaat Massa voor mij vrij uit iig.

Tuesday

Citaat van: Perton op 09 juni 2014 - 00:28:06
Wat zei Lauda dan Tuesday?
dat weet ik niet letterlijk meer, maar hij was zeer te spreken over hoe Rosberg met de problemen was omgegaan. Als ik nog een video of transcript kan terugvinden zal ik het later nog wel posten.

Wings

Citaat van: Tuesday op 09 juni 2014 - 00:22:43
Citaat van: Kootje op 09 juni 2014 - 00:12:14
Citaat van: Tuesday op 08 juni 2014 - 23:54:16
tja, we moeten misschien nog ff afwachten op wat meer informatie. Feit is iig dat bij de één de remmen wel ploften en bij de ander niet terwijl beiden op de hoogte waren van de problemen. En doordat Hamilton vrolijk in de aanval ging bij Rosberg terwijl hij weet dat hij tegen de max van de remmen aanzit, heeft hij wat mij betreft toch de schijn tegen.

Nu doe je net of ik Lewis schoon probeer te praten, terwijl dat niet zo is. Tuurlijk had Lewis beter voor z'n remmen moeten zorgen en uiteraard is het hem aan te rekenen dat z'n remmen ploften. Maar ... jij zag het als Rosbergs verdienste dat zijn remmen niet ploften, terwijl hij hetzelfde probleem had en dat spreek ik tegen. Had Nico voor iedere bocht eerder geremd en verdedigende lijnen gereden, dan wel. Maar dat deed hij niet. Ook Nico was volop aan het pushen en remde zo laat mogelijk om Lewis maar achter hem te houden. Hij nam dus net zo goed datzelfde risico en was dus ook net zo dom bezig. Dan vind ik niet dat je van verdiensten kunt spreken.
ik heb dat ook niet zo gezegd. Ik constateer alleen dat bij de één de remmen het wel begaven en bij de ander niet. En ja, ik vond Hamilton agressiever overkomen juist op het moment dat er problemen waren. Hij verremde zich al in de hairpin en gaat direct in de volgende bocht opnieuw in de aanval. Misschien wat het bij Rosberg ook wel meer geluk dan wijsheid, maar van wat ik het gezien (en gehoord van Lauda) heeft hij het gewoon wel goed aangepakt daar waar Hamilton wel teveel van zn remmen vroeg.

Mee eens. Had al meteen zoiets: als de remmen echt het probleem zijn, is hij ze toch aardig naar de eeuwige jachtvelden aan het jagen, zo. Amper twee bochten later was het kwaad geschiedt. Ik vraag me af waarom Hamilton zich niet neerlegt bij de situatie en net als Rosberg de schade beperkt probeert te houden en maximaliseert. Dit verwijt heb ik -in zijn McLaren tijd- vaak gemaakt. Hamilton is bloedsnel maar lijkt af en toe te denken met zijn onderbuik. Niet met zijn hoofd. Alonso is wat dat aangaat stukken intelligenter.

Perton

Citaat van: Tuesday op 09 juni 2014 - 00:31:25
Citaat van: Perton op 09 juni 2014 - 00:28:06
Wat zei Lauda dan Tuesday?
dat weet ik niet letterlijk meer, maar hij was zeer te spreken over hoe Rosberg met de problemen was omgegaan. Als ik nog een video of transcript kan terugvinden zal ik het later nog wel posten.
Thanks.

Tuesday

Citaat van: Tuesday op 09 juni 2014 - 00:31:25
Citaat van: Perton op 09 juni 2014 - 00:28:06
Wat zei Lauda dan Tuesday?
dat weet ik niet letterlijk meer, maar hij was zeer te spreken over hoe Rosberg met de problemen was omgegaan. Als ik nog een video of transcript kan terugvinden zal ik het later nog wel posten.

In Duits:
Citaat
"Lewis hat die Bremsen hinten nicht mehr in den Griff bekommen", ergänzt Lauda. "Die sind dann so heiß geworden, dass sie kaputtgegangen sind. Nico hat mehr drauf aufgepasst, deswegen hat er seine Bremsen hinten am Leben erhalten können und sich drauf einstellen können." Der Deutsche rettete damit noch Platz zwei ins Ziel und bekam das Lob aus der Chefetage, weil er sich mit all den Problemen noch behaupten konnte.
"Nico ist mit einem irren Handicap von 160 PS auf den zweiten Platz gefahren", nickt Lauda anerkennend und stellt fest: "So, wie der gefahren ist, das war weltmeisterlich."

Terminator

Citaat van: Tuesday op 09 juni 2014 - 00:29:36
Citaat van: Wings op 09 juni 2014 - 00:16:38
Citaat van: Tuesday op 09 juni 2014 - 00:08:55
hij stuurt niet echt naar links, hij stopt op een gegeven moment alleen met naar rechts sturen (in de knik naar rechts). Massa stuurt meer op Perez in,  maar ook weer vanwege die knik, wat normaal idd de racelijn is. Maar een coureur die verdedigd rijdt nou eenmaal andere lijnen, daar moet je als achterliggende partij gewoon rekening mee houden. Ik denk dat Massa zich iets te vroeg rijk rekent en m ernaast wil zetten terwijl Perez toch nog een verdedigende lijn neemt. Maar echt van richting veranderen doet ie niet.

Hij wijkt van zijn lijn af. Of hij dat nu doet door te sturen of door niet te sturen veranderd weinig aan dat feit. En er is gewoonweg geen aanleiding om daar van de lijn af te gaan en te vroeg te vertragen.
je mag toch een verdedigende lijn rijden of niet soms?? Maar goed, de stewards hebben geoordeeld dat Perez de schuldige is, dus laten we het daar maar bij houden. Ik kan me er deze keer niet in vinden, maar heb ook weinig behoefte aan eeuwige discussie's over dit soort dingen. In geen geval gaat Massa voor mij vrij uit iig.

Je verandert niet van lijn in een remzone.


Tuesday

Citaat van: Terminator op 09 juni 2014 - 00:40:44
Citaat van: Tuesday op 09 juni 2014 - 00:29:36
Citaat van: Wings op 09 juni 2014 - 00:16:38
Citaat van: Tuesday op 09 juni 2014 - 00:08:55
hij stuurt niet echt naar links, hij stopt op een gegeven moment alleen met naar rechts sturen (in de knik naar rechts). Massa stuurt meer op Perez in,  maar ook weer vanwege die knik, wat normaal idd de racelijn is. Maar een coureur die verdedigd rijdt nou eenmaal andere lijnen, daar moet je als achterliggende partij gewoon rekening mee houden. Ik denk dat Massa zich iets te vroeg rijk rekent en m ernaast wil zetten terwijl Perez toch nog een verdedigende lijn neemt. Maar echt van richting veranderen doet ie niet.

Hij wijkt van zijn lijn af. Of hij dat nu doet door te sturen of door niet te sturen veranderd weinig aan dat feit. En er is gewoonweg geen aanleiding om daar van de lijn af te gaan en te vroeg te vertragen.
je mag toch een verdedigende lijn rijden of niet soms?? Maar goed, de stewards hebben geoordeeld dat Perez de schuldige is, dus laten we het daar maar bij houden. Ik kan me er deze keer niet in vinden, maar heb ook weinig behoefte aan eeuwige discussie's over dit soort dingen. In geen geval gaat Massa voor mij vrij uit iig.

Je verandert niet van lijn in een remzone.
nee, dat klopt, maar het is ook maar de vraag of hij dat doet. Het gebeurd nl in een knik en je lijn ligt niet vantevoren vast. Massa stuurt op dat punt ook naar rechts, wat op zich gebruikelijk is. Maar goed, ik heb verder weinig behoefte aan discussie. De stewards vinden het de fout van Perez terwijl alle analytici Massa als schuldige aanwijzen. Misschien waren ze beiden wel dom bezig, maar Massa staat voor mij vast.

Perton

Citaat van: Tuesday op 09 juni 2014 - 00:40:34
Citaat van: Tuesday op 09 juni 2014 - 00:31:25
Citaat van: Perton op 09 juni 2014 - 00:28:06
Wat zei Lauda dan Tuesday?
dat weet ik niet letterlijk meer, maar hij was zeer te spreken over hoe Rosberg met de problemen was omgegaan. Als ik nog een video of transcript kan terugvinden zal ik het later nog wel posten.

In Duits:
Citaat
"Lewis hat die Bremsen hinten nicht mehr in den Griff bekommen", ergänzt Lauda. "Die sind dann so heiß geworden, dass sie kaputtgegangen sind. Nico hat mehr drauf aufgepasst, deswegen hat er seine Bremsen hinten am Leben erhalten können und sich drauf einstellen können." Der Deutsche rettete damit noch Platz zwei ins Ziel und bekam das Lob aus der Chefetage, weil er sich mit all den Problemen noch behaupten konnte.
"Nico ist mit einem irren Handicap von 160 PS auf den zweiten Platz gefahren", nickt Lauda anerkennend und stellt fest: "So, wie der gefahren ist, das war weltmeisterlich."
Eerlijk gezegd is mijn Duits heel slecht, maar ik begrijp eruit dat Rosberg beter had opgepast?

Overigens schrijft autosport dit in haar analyse van de problemen:

With Montreal being one of the hardest tracks for braking, is not surprising that Hamilton's rear brakes failed soon after the MGU-K problem hit. That said, Paddy Lowe did suggest to Sky TV that the two were not related.

Voor mij is het daarom nog niet zo overtuigend dat Hamilton door zijn gedrag zelf schuldig is aan zijn uitvallen. Ik ben verder wel van mening dat hij wat meer afstand had kunnen bewaren.

Wings

Citaat van: Tuesday op 09 juni 2014 - 00:45:28
nee, dat klopt, maar het is ook maar de vraag of hij dat doet. Het gebeurd nl in een knik en je lijn ligt niet vantevoren vast. Massa stuurt op dat punt ook naar rechts, wat op zich gebruikelijk is. Maar goed, ik heb verder weinig behoefte aan discussie. De stewards vinden het de fout van Perez terwijl alle analytici Massa als schuldige aanwijzen. Misschien waren ze beiden wel dom bezig, maar Massa staat voor mij vast.

Dat zijn dan analytici die ik niet serieus neem. Nogmaals, als je vroeger moet remmen, ga je niet afwijken van je lijn tijdens het -vroeger- aanremmen of liften. Daar breng je mensen echt mee in gevaar. Een no-go in de racerij. Zoals geschreven (ik dacht hier) heb ik geen seconde getwijfeld aan het feit dat Pérez als schuldige zou worden aangewezen. Ik vraag me zelfs af in hoeverre dat discutabel is en ben van mening dat de stewards prima instaat zijn dit soort situaties goed te beoordelen. Ik ben het dan ook vaak eens met hun en kan me zelden verenigen met de kritiek (van fans). En het spijt me maar deze was echt zo klaar als een klontje (nog helderder dan de handgoal van Maradona). Ik maak rijders niet gauw uit voor idioot maar vandaag deed ik dat wel.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 08 juni 2014 - 23:09:38
Citaat van: Kootje op 08 juni 2014 - 22:58:25
Citaat van: Tuesday op 08 juni 2014 - 22:52:12
Citaat van: Kootje op 08 juni 2014 - 22:49:13
Citaat van: Sabai op 08 juni 2014 - 22:45:32
Ze  hadden beiden last van  de remmen en het ers dacht ik anders heb ik het verkeerd begrepen

Klopt.

Dankzij de niet goed werkende remmen kon het ERS niet opgeladen worden. Bij Rosberg bleven z'n remmen echter nog wel redelijk intact, terwijl bij Hamilton rechtsachter (van achter gezien) leek te ontploffen.
op een moment dat hij Rosberg aan de buitenkant probeerde uit te remmen. Best mogelijk dus dat Lewis gewoon meer vroeg dan zn remmen aan konden.

Dat was idd het moment dat z'n rem het begaf, maar de problemen waren daarvoor al aanwezig aangezien de remproblemen (oververhitting) direct verband houden met het verlies aan power (niet opladen ERS)
ja en dat probleem hadden ze dus beiden. En ze hebben dezelfde remmen. Dus ergens is het verschil gemaakt.

Dat Hamilton in Australië op vijf cilinder de race aanving was dan zeker ook zijn schuld, Rosberg had namelijk dezelfde motor. ;D

Jozef

Citaat van: Jeroen op 08 juni 2014 - 23:19:23
Dat zet ook dat verhaal over 'de pech' van Lewis in een wat ander daglicht. Waarom zo kort op Rosberg blijven rijden als je aan het oververhitten bent? En dan naderhand verklaren dat Rosberg's remmen het makkelijker hadden doordat die voorop reed. Kom op Lewis, dan was het gewoon niet slim van je. Laat gewoon 5 seconden vallen en jij rijdt de race (mogelijk) ook gewoon uit.

Sorry maar hoeveel tijd heeft Lewis gehad om die beslissing te nemen dan? Het ging de eerste keer mis met zijn remmen in de hairpin want toen schoot hij ietsjes door, toch weet hij langs Rosberg te komen op het rechte stuk en bij de chicane gaat het compleet mis. Een halve ronde eerder kon hij gewoon nog normaal rijden. Goh goh, wat is die Hamilton een idioot dat hij niet na één bocht waar het niet perfect ging besloot om een kans om de leiding over te nemen te laten schieten.

Ik vind dat jullie iets te snel vervallen in de stereotypes over Hamilton.

Wings

De remproblemen kwamen niet uit de lucht vallen. Bovendien is de mening van Lauda niet veel anders dan de kritieken. Alleen in een diplomatieker jasje. Dus zo erg zwaar beladen is die kritiek nu ook weer niet.

Jozef

De problemen met MGU-K waren bekend, dat de achterremmen daardoor hoger belast worden is ook vanzelfsprekend. Echter, als de temperaturen echt zo hoog werden dat het schadelijk was, dan was er in de eerste plaats een taak voor het team om Hamilton daarvan op de hoogte te stellen (de pitmuur kan namelijk de remtemperatuur lezen, de coureur niet). Wat ik echter alleen heb gehoord op de radio is iets over de problemen met ERS (MGU-K). De problemen met de mechanische remmen, heb ik niemand over horen spreken tot ná het moment dat Hamilton rechtdoor schoot in de chicane (toen het dus al te laat was). En laten we eerlijk zijn, zoals Kootje zei ging Rosberg net zo hard op de rem staan als Hamilton toen ze zij aan zij richting chicane gingen. Dus het lijkt me vrij duidelijk dat Hamiltons remprobleem inderdaad gewoon groter was dan dat van Rosberg, omdat Hamilton in de vuile lucht zat. En het is dan het falen van het team dat ze dat niet op tijd hebben zien aankomen.

Perton

CitaatWolff believes that the peak in temperatures when Hamilton made his second stop for tyres just put him over the edge and triggered the brake failure that ended his race.

"We told both drivers to manage the brakes because when you lose the electric motor and you lose the electric braking, the brakes are overheating massively," he said.

"We changed the balance within the braking system and told them to both be careful.

"Both of them complied exactly to what they had been told to do. It was very marginal though.

"When Lewis entered into the pits, with a stationary car, the temperatures rose and when he went out the pedal just went soft and fell down completely. On Nico's car he was lucky not to have that."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/114358

We kunnen er lang of kort over discussiëren, Wolff stelt hier toch wel duidelijk dat het dikke vette pech voor Hamilton was en niet veroorzaakt/verergert door hem.