Round 7: Grand Prix du Canada, Circuit Gilles Villeneuve, Montreal

Gestart door Maikel0230, 26 mei 2014 - 20:47:15

« vorige - volgende »

Kootje

Ja en? Misschien is Vettels reactievermogen wel beter dan dat van Massa. Wellicht is dat ook één vd redenen dat hij de betere coureur is. Maar dan nog veranderd dat niets aan de oorzaak van het ongeval. Daarbij vraag ik me oprecht af of Vettel in Massa's positie wel op tijd had kunnen reageren. Nu zullen we dat nooit weten, maar er gewoon maar vanuit gaan omdat Vettel in 'n compleet andere situatie wel adequaat reageert slaat echt nergens op.

Tuesday

Citaat van: Kootje op 11 juni 2014 - 22:06:12
Ja en? Misschien is Vettels reactievermogen wel beter dan dat van Massa. Wellicht is dat ook één vd redenen dat hij de betere coureur is. Maar dan nog veranderd dat niets aan de oorzaak van het ongeval. Daarbij vraag ik me oprecht af of Vettel in Massa's positie wel op tijd had kunnen reageren. Nu zullen we dat nooit weten, maar er gewoon maar vanuit gaan omdat Vettel in 'n compleet andere situatie wel adequaat reageert slaat echt nergens op.
nogmaals, ik haal Vettel alleen aan als reactie op jouw Schumacher voorbeelden en het split second/coureur van wereldklasse verhaal. Een ongeval kan ook een samenloop van omstandigheden zijn, dr is niet persé één oorzaak. Perez mag dan wel van zn lijn afwijken, Massa moet ook gewoon opletten. Maar goed, we kijken er blijkbaar allebei op heel andere manier naar, denk niet dat we hier uit gaan komen. Ze komen er trouwens nergens uit op diverse site's/fora en ook Perez en Massa zijn via twitter nog bezig ;)

Kootje

Tsja ... en ik kwam weer met die Schumi voorbeelden nav jouw uitspraak dat 'n wakkere (las overigens "andere" op dat moment) dit wel had voorkomen. Maar goed ... in één ding geef ik je gelijk, we gaan hier niet uitkomen. Overigens wel grappig om te lezen dat ook Massa en Perez er nog steeds niet uit zijn. ;D

Tuesday

Citaat van: Kootje op 11 juni 2014 - 22:57:23
Tsja ... en ik kwam weer met die Schumi voorbeelden nav jouw uitspraak dat 'n wakkere (las overigens "andere" op dat moment) dit wel had voorkomen. Maar goed ... in één ding geef ik je gelijk, we gaan hier niet uitkomen. Overigens wel grappig om te lezen dat ook Massa en Perez er nog steeds niet uit zijn. ;D
idd, dat kan dan nog leuk worden de komende races ;)

Perton

Nog mooier zijn de reacties op Pérez zijn instagram. Dat iedereen weel weet dat ze bij de fia een stel racisten zijn.

Wings

Citaat van: Tuesday op 11 juni 2014 - 22:18:26
nogmaals, ik haal Vettel alleen aan als reactie op jouw Schumacher voorbeelden en het split second/coureur van wereldklasse verhaal. Een ongeval kan ook een samenloop van omstandigheden zijn, dr is niet persé één oorzaak. Perez mag dan wel van zn lijn afwijken, Massa moet ook gewoon opletten. Maar goed, we kijken er blijkbaar allebei op heel andere manier naar, denk niet dat we hier uit gaan komen. Ze komen er trouwens nergens uit op diverse site's/fora en ook Perez en Massa zijn via twitter nog bezig ;)

Wat je eigenlijk zegt is dat als iemand op de autobaan zonder aanleiding als een debiel remt diegene die achterop reed maar beter had moeten opletten. Lijkt me de omgedraaide wereld. Als je Massa al de schuld wilt laten delen is het 0.1%. De overige 99.9 is het echt Pérez schuld. Pérez gaat ineens een compleet andere lijn rijden in de remzone. Daar is geen rijder op bedacht:

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/q71/s720x720/10363846_10152911691331542_375520319504346797_n.jpg

Jozef

Dat zijn allebei screenshits na impact en dus irrelevant.

Perton

http://www.autosport.com/news/report.php/id/114515

FIA gaat opnieuw naar de straf kijken, maar als ik het zo lees geef ik Force India weinig kans van slagen. Hun argument is niet meer dan: "Ja, Pérez gaat zeggen dat ie niets fout heeft gedaan." Ik vind de straf voor hem onzinnig, dat heb ik vaker gezegd, maar ik zou nu niet weten waarom de straf zou moeten worden ingetrokken.

Jozef

Het is wel vrij ongebruikelijk om een straf na de race toe te kennen zonder eerst de betrokken coureurs aan het woord te laten. Ik wist niet dat dat het geval was. Maar Massa is dan waarschijnlijk ook niet aan het woord geweest...

Figge

Citaat van: Perton op 19 juni 2014 - 15:19:01
http://www.autosport.com/news/report.php/id/114515

FIA gaat opnieuw naar de straf kijken, maar als ik het zo lees geef ik Force India weinig kans van slagen. Hun argument is niet meer dan: "Ja, Pérez gaat zeggen dat ie niets fout heeft gedaan." Ik vind de straf voor hem onzinnig, dat heb ik vaker gezegd, maar ik zou nu niet weten waarom de straf zou moeten worden ingetrokken.

Omdat het onzinnig is misschien. Ik houd absoluut niet van straffen uitdelen voor dit soort incidenten. Zelfs die van Grojean een paar jaar terug vond ik geen schorsing waard. Het zijn samenlopen van momentjes met hoge snelheden. Dat kan dus dit soort aanrijdingen tot gevolg hebben. Risico van het vak zeg maar.

Perton

Ja, maar goed, straffen worden alleen teruggedraaid bij nieuw bewijs (net als dat gedoe met Hamilton en Trulli toen enkele jaren terug), niet omdat de FIA na een week denkt: "Eigenlijk was die straf toch wel onzinnig." Daarom vraag ik me af waarom de straf zou moeten worden aangepast als het enige 'nieuwe bewijs' de verklaring van Pérez is. Want als hij dezelfde racelijnen gereden zou hebben als in andere ronden (of soortgelijke argumenten), was dat met de telemetrie denk ik wel duidelijk geworden. Maar goed, misschien heeft Force India/Pérez wel meer te vertellen dan waar ik nu vanuit ga. We zullen zien.

Figge

Citaat van: Perton op 19 juni 2014 - 15:33:17
Ja, maar goed, straffen worden alleen teruggedraaid bij nieuw bewijs (net als dat gedoe met Hamilton en Trulli toen enkele jaren terug), niet omdat de FIA na een week denkt: "Eigenlijk was die straf toch wel onzinnig." Daarom vraag ik me af waarom de straf zou moeten worden aangepast als het enige 'nieuwe bewijs' de verklaring van Pérez is. Want als hij dezelfde racelijnen gereden zou hebben als in andere ronden (of soortgelijke argumenten), was dat met de telemetrie denk ik wel duidelijk geworden. Maar goed, misschien heeft Force India/Pérez wel meer te vertellen dan waar ik nu vanuit ga. We zullen zien.

Het was nogal hectisch om hem heen op dat moment, met zowel Vettel als Massa. Je kunt alles uiteindelijk met videobeelden helemaal overanalyseren, maar niemand behalve Perez zelf zat op dat moment achter het stuur. Hij is geen koekenbakker en reed tot op dat moment een briljant goede race. Hij weet echt wel wat hij deed. En Massa, ja ach, wat moet ik ervan zeggen. Was dat nou een overtuigende inhaalpoging? Kijk iedereen zal zn eigen interpretatie hebben van wat er gebeurde en de publieke opinie is absoluut op handen van Massa. Maar als ik de beelden van het ongeval even overanalyseer, dan vraag ik mij af of Massa überhaupt van plan was te remmen voor de bocht. Ik heb de indruk dat Felipe op een do or die actie afstevende om op hoop van zege zn auto zelfs nog naast die van Vettel te duwen oid. Perez zn beweging vat ik zelfs op als een verdedigende lijn nemen. Als je het een beweging kunt noemen, naar links sturen deed hij iig niet, zoals sommigen beweren. Baan buigt daar in de remzone naar rechts. Maar als je achterop rijdende concurrent misschien wel onrealistisch hard rijdt op dat moment kan dat gebeuren. Ik baseer dat op de afstand die beiden nog hebben tov Vettel. Ook Perez remt daarbij later dan Seb. Verder zijn wél beelden van Massa die precies op het moment dat Perez zn lijn "aanpast", richting Perez stuurt. Dus ik zeg: Raceongeval. Niemand had bestraft moeten worden. Beiden hebben elkaar race geruïneerd. Hebben hun team een flinke kostenpost bezorgd en gaan met 0 punten naar huis. Op naar Oostenrijk.

Jozef

Massa stuurt richting Pérez, omdat de baan daar naar rechts draait. Het is dus niet raar dat Massa dan ook naar rechts wil.

Dat de afstand naar Vettel kleiner wordt is vrij logisch, dat gebeurt namelijk in elke bocht. Vettel is dus geen referentie tenzij je precies de rempunten kunt detecteren (wat je zonder telemetrie dus niet kunt).

Dat Massa later remt dan Pérez, komt omdat die laatste remproblemen had. Massa remde dus niet laat, Pérez remde vroeg (wat dus een extra reden is voor hem om niet tijdens het remmen van zijn lijn af te wijken).

Ik vind je argumenten dus vrij zwak en ik denk ook niet dat de straf teruggedraaid zal worden.

Perton

Massa zei zelfs dat ie eerder remde dan normaal, maar helemaal geloof ik dat ook niet, want dat moet Pérez wel gigantisch vroeg hebben geremd.

Raceongeval, dat is precies wat ik ervan vind.

Figge

Citaat van: Jozef op 19 juni 2014 - 16:02:03
Massa stuurt richting Pérez, omdat de baan daar naar rechts draait. Het is dus niet raar dat Massa dan ook naar rechts wil.

Dat de afstand naar Vettel kleiner wordt is vrij logisch, dat gebeurt namelijk in elke bocht. Vettel is dus geen referentie tenzij je precies de rempunten kunt detecteren (wat je zonder telemetrie dus niet kunt).

Dat Massa later remt dan Pérez, komt omdat die laatste remproblemen had. Massa remde dus niet laat, Pérez remde vroeg (wat dus een extra reden is voor hem om niet tijdens het remmen van zijn lijn af te wijken).

Ik vind je argumenten dus vrij zwak en ik denk ook niet dat de straf teruggedraaid zal worden.

Prima dat je met teksten komt dat mijn argumenten zwak zijn hoor Jozef. Ik denk ook niet dat de straf teruggedraaid wordt. Want dan maak je jezelf als wedstrijdleiding volslagen ongeloofwaardig. En Vettel is geen referentie? Als een gat richting je voorligger inlopen tijdens het racen geen referentie is, ook tijdens het remmen, omdat er meer snelheid is, geen referentie is dan weet ik het niet meer hoor. Zowel Massa en Perez hadden voor het aanremmen meer snelheid als Vettel. En Perez zn remproblemen, nou en? Wat hebben die er mee te maken? Moet hij daarom de deur openzetten ofzo? Volgens mij was is nog compititief genoeg op het moment dat ze de laatste ronde in gingen. Wat ik zie is dat Perez geen stuurbeweging maakt en Massa wel. Is Perez om die reden fout? Voor mij niet. Heeft Massa voor mij daarom wel schuld? Nee ook niet. Voor mij is dit een typisch raceongeval. Geen van beide heeft iets echt fout gedaan. Hetgeen wat ze beiden juist goed wilde doen heeft toevallig verkeerd uitgepakt. Ik ben er niet zo van om bij raceongevallen een schuldige aan te wijzen als veroorzaker, om die vervolgens een sanctie op te leggen. Das mijn enige probleem. Als ik Charlie was en Massa zou bij mij komen klagen over het incident, dan zou ik tegen em zeggen: Beste Felipe, waarvan akte. Wil je dat ik je de volgende keer als jij weer eens tegen iemand aanrijdt, ook meteen een straf uitdeel?