Rosberg Vs Hamilton

Gestart door Enzo, 24 mei 2014 - 16:02:56

« vorige - volgende »

Verremde Rosberg zich bewust tijdens Q3 Monaco?

Ja, hij deed een Schumachertje
Nee, hij was aan het pushen en verloor de controle
Kweenie

Wings


Breaktest

Citaat van: F1fan2987 op 28 september 2014 - 11:28:44

Maar goed, back on topic.
Ik had nog eens even een en ander uitgerekend voor de races waarin beiden de finishvlag haalde. Dat zijn 9 races.
Hamilton heeft 191 punten gescored, een gemiddelde van 21,222 punten per race
Rosberg heeft 177 punten gescored, een gemidelde van 19,6666 punten per race.

En in weekenden waar geen van beiden problemen had met de kwalificatie en race
Hamilton 161 punten, 23 punten gemiddeld per race
Rosberg 140 punten, 20 punten gemiddeld per race.

Als ik dan 5 slechtste resultaten van Ricciardo weg streep:
159 punten, in 9 races(2 keer 0 punten, 1 keer 4, 1 keer 8 en 1 keer 10 punten=22 punten) is dat 17,677 punten per race en voor iemand die strijd om p3 maximaal, vind ik dat behoorlijk goed. Maar goed, zegt natuurlijk helemaal niks en zomaar slechte resultaten weg strepen heeft ook geen echte meer waarde.
Misschien als ik dan ook zijn punten neem waar alle 3 geen problemen hebben:
101 punt= 11,2 punten per race. Ook niet heel slecht voor iemand die maximaal 15 punten kan halen.
Nou bedankt voor het uitzoeken. Hoewel er niet veel verandert in de rangschikking, is het altijd goed te bedenken dat de wijze van puntentelling niet geheel waardevrij is. Je kunt het zo verfijnd maken als je wilt, bijvoorbeeld: wie heeft de meeste kilometers op kop gereden, en wie op positie 2, enzovoort. Op die fiets kun je toch nog punten scoren, zelfs als je uitvalt.

FolkertE

Citaat van: Breaktest op 29 september 2014 - 12:14:27
Citaat van: F1fan2987 op 28 september 2014 - 11:28:44

Maar goed, back on topic.
Ik had nog eens even een en ander uitgerekend voor de races waarin beiden de finishvlag haalde. Dat zijn 9 races.
Hamilton heeft 191 punten gescored, een gemiddelde van 21,222 punten per race
Rosberg heeft 177 punten gescored, een gemidelde van 19,6666 punten per race.

En in weekenden waar geen van beiden problemen had met de kwalificatie en race
Hamilton 161 punten, 23 punten gemiddeld per race
Rosberg 140 punten, 20 punten gemiddeld per race.

Als ik dan 5 slechtste resultaten van Ricciardo weg streep:
159 punten, in 9 races(2 keer 0 punten, 1 keer 4, 1 keer 8 en 1 keer 10 punten=22 punten) is dat 17,677 punten per race en voor iemand die strijd om p3 maximaal, vind ik dat behoorlijk goed. Maar goed, zegt natuurlijk helemaal niks en zomaar slechte resultaten weg strepen heeft ook geen echte meer waarde.
Misschien als ik dan ook zijn punten neem waar alle 3 geen problemen hebben:
101 punt= 11,2 punten per race. Ook niet heel slecht voor iemand die maximaal 15 punten kan halen.
Nou bedankt voor het uitzoeken. Hoewel er niet veel verandert in de rangschikking, is het altijd goed te bedenken dat de wijze van puntentelling niet geheel waardevrij is. Je kunt het zo verfijnd maken als je wilt, bijvoorbeeld: wie heeft de meeste kilometers op kop gereden, en wie op positie 2, enzovoort. Op die fiets kun je toch nog punten scoren, zelfs als je uitvalt.
inderdaad, ik vond het wel interessant om te kijken hoe alle verhoudingen waren met betrekkingen tot pech en hun gescoorde punten in de overige races.
En ik had nog 1 ding uit gerekend wat ook wel een opmerkelijk resultaat had.

Gemilddelde aantal punten per race die ze uitreden
Hamilton:
241 punten in 11 races: 21,90 punten per race
Rosbeg:
238 punten in 12 races: 19,83 punten per race
Ricciardo:
181 punten in 12 races: 15,08 punten per race.

En zelfs als ik de races van Hongarije en Duitsland voor Hamilton niet mee reken(problemen in de kwalificatie):
211 punten in 9 races is 23,44 punten per race.

Daniel is de enige coureur die meer punten haalt dan de auto redelijker wijs zou kunnen halen. Toe geven dat Hamilton ook niet meer punten kan halen dan 25 aan gezien dat gewoon de maximale punten zijn en hij er wel heel dicht in de buurt komt. En dat Daniel dankzij de pech en onbetrouwbaarheid van Mercedeszo nu en dan de mogelijkheid krijgt om beter te scoren. Maar, hij doet het wel. En dat mag toch wel even genoemd worden.

0634

Ricciardo haalt alleen meer punten omdat Merc die laat liggen.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 29 september 2014 - 18:10:21
Ricciardo haalt alleen meer punten omdat Merc die laat liggen.
Klopt, maar hij doet het wel, Vettel, Bottas, Alonso, Kimi en Massa doen dat niet. En buiten dat, met 15 punten gemiddeld, is hij de enige coureur die de punten haalt die logischer wijs van hem verwacht word.

Tuesday

Citaat van: F1fan2987 op 29 september 2014 - 18:31:54
Citaat van: Jeroen op 29 september 2014 - 18:10:21
Ricciardo haalt alleen meer punten omdat Merc die laat liggen.
Klopt, maar hij doet het wel, Vettel, Bottas, Alonso, Kimi en Massa doen dat niet. En buiten dat, met 15 punten gemiddeld, is hij de enige coureur die de punten haalt die logischer wijs van hem verwacht word.
Alonso is 13 races gefinisht, heeft de 3e of 4e auto van het veld, zou gemiddeld 10 punten per race kunnen halen, maar haalt er ook meer. Bianchi zou 0 punten moeten hebben maar heeft er ook meer. Kortom, het is een beetje een vreemde theorie.

0634

Citaat van: F1fan2987 op 29 september 2014 - 18:31:54
Citaat van: Jeroen op 29 september 2014 - 18:10:21
Ricciardo haalt alleen meer punten omdat Merc die laat liggen.
Klopt, maar hij doet het wel, Vettel, Bottas, Alonso, Kimi en Massa doen dat niet. En buiten dat, met 15 punten gemiddeld, is hij de enige coureur die de punten haalt die logischer wijs van hem verwacht word.

Nee, dat doet hij dus niet. Als je 3e ligt en voor je vallen er twee uit, dan win je wel, maar haal je er natuurlijk niet meer uit dan dat er in zit. Minus die twee voorsten zit die eerste plek er namelijk gewoon in.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 29 september 2014 - 20:05:15
Citaat van: F1fan2987 op 29 september 2014 - 18:31:54
Citaat van: Jeroen op 29 september 2014 - 18:10:21
Ricciardo haalt alleen meer punten omdat Merc die laat liggen.
Klopt, maar hij doet het wel, Vettel, Bottas, Alonso, Kimi en Massa doen dat niet. En buiten dat, met 15 punten gemiddeld, is hij de enige coureur die de punten haalt die logischer wijs van hem verwacht word.

Nee, dat doet hij dus niet. Als je 3e ligt en voor je vallen er twee uit, dan win je wel, maar haal je er natuurlijk niet meer uit dan dat er in zit. Minus die twee voorsten zit die eerste plek er namelijk gewoon in.
Ik bedoel dat van alle coureurs die een kans zouden hebben om te kunnen winnen als er problemen zijn bij Mercedes, is Daniel de enige coureur die het wel doet. Alonso, Vettel, Kimi en Massa hebben allemaal die kans gehad, want in de races waar Mercedes problemen hadden, waren zij ook snel en aan elkaar gewaagd.
Voor de rest wilde ik er ook niet veel mee zeggen, gewoon dat Daniel het erg goed doet.

0634

Dat doet ie ook, ik ben een absolute fan van hem. Maar ik bestrijd alleen dat hij er meer uithaalt dan erin zit. Zover is hij nog niet. Ik denk ook niet dat, zoals jij beweert, Alonso de kans heeft gehad die Ricciardo heeft gehad. De Ferrari is echt wel een klasse minder dan de Red Bull (en ook dan de Williams) in mijn ogen.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 29 september 2014 - 22:55:35
Dat doet ie ook, ik ben een absolute fan van hem. Maar ik bestrijd alleen dat hij er meer uithaalt dan erin zit. Zover is hij nog niet. Ik denk ook niet dat, zoals jij beweert, Alonso de kans heeft gehad die Ricciardo heeft gehad. De Ferrari is echt wel een klasse minder dan de Red Bull (en ook dan de Williams) in mijn ogen.
fair enough. Maar klopt, van alle rijders in vergelijking met de capaciteit van de auto hebben Ricciardo en Vettel de beste kansen gekregen om er meer uit de halen dan er in de auto zat. Maar Ferrari is op sommige momenten zeker wel de betere geweest, maar inderdaad, over de gehele linie is het de mindere van de 3. Williams en Red Bull liggen erg dicht bij elkaar, waar RBR voornamelijk beter is op circuits als Monaco, Singapore en dat soort Circuits, is Wiliams beter op Circuits als Monza, België, Oostenrijk, Canada en Duitsland etc. Probleem van Williams is nog voornamelijk dat het geen geoliede machine is zoals RBR(even als Mercedes, die ook in mijn ogen maar beetje bij elkaar lopen te harken.)
Maar goed mijn oorspronkelijke punt was eigenlijk dat van de top 3(en de enige 3 die nog kans maken op de titel, al is Ricciardo's kans nihil) doet Ricciardo het gewoon heel erg goed. Iedereen verwacht wel dat Lewis wint of 2de word en dat Rosberg 2de word en hier en daar wint. (overigens wil ik hier niets mee zeggen over de verhouding tussen Lewis en Rosberg, maar de meeste mensen verwachten meer van Lewis dan van Rosberg). En niemand verwacht dat Daniel echt voor de winst gaat strijden, laat staan voor de titel. En dat vond ik wel even waard om te vermelden. Tis ook een niks zeggende statistiek, waar ik tijd voor had om uit te zoeken. 

0634

Ik kan me nauwelijks een moment herinneren waarop Ferrari beter was dan de Red Bull of de Williams om eerlijk te zijn. Die momenten zijn dan toch wel uiterst zelden geweest.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 30 september 2014 - 06:15:21
Ik kan me nauwelijks een moment herinneren waarop Ferrari beter was dan de Red Bull of de Williams om eerlijk te zijn. Die momenten zijn dan toch wel uiterst zelden geweest.
Singapore, Monaco, China en Duitsland. Al waren ze in Duitsland gelijkwaardiger. Maar over het algemeen heb je wel gelijk. Ferrari is niet zo snel als RBR.

Tuesday

Citaat van: F1fan2987 op 30 september 2014 - 08:15:51
Citaat van: Jeroen op 30 september 2014 - 06:15:21
Ik kan me nauwelijks een moment herinneren waarop Ferrari beter was dan de Red Bull of de Williams om eerlijk te zijn. Die momenten zijn dan toch wel uiterst zelden geweest.
Singapore, Monaco, China en Duitsland. Al waren ze in Duitsland gelijkwaardiger. Maar over het algemeen heb je wel gelijk. Ferrari is niet zo snel als RBR.
ik vraag me toch weer af hoe je hier nu weer bij komt. Los van dat het voor buitenstaanders niet altijd zonder meer is vast te stellen wijzen de cijfers/uitslagen iig niet op een beter Ferrari, zelfs niet in China (in vergelijking met RBR).

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 30 september 2014 - 11:17:46
Citaat van: F1fan2987 op 30 september 2014 - 08:15:51
Citaat van: Jeroen op 30 september 2014 - 06:15:21
Ik kan me nauwelijks een moment herinneren waarop Ferrari beter was dan de Red Bull of de Williams om eerlijk te zijn. Die momenten zijn dan toch wel uiterst zelden geweest.
Singapore, Monaco, China en Duitsland. Al waren ze in Duitsland gelijkwaardiger. Maar over het algemeen heb je wel gelijk. Ferrari is niet zo snel als RBR.
ik vraag me toch weer af hoe je hier nu weer bij komt. Los van dat het voor buitenstaanders niet altijd zonder meer is vast te stellen wijzen de cijfers/uitslagen iig niet op een beter Ferrari, zelfs niet in China (in vergelijking met RBR).
Gevoel, kijkend naar de resultaten, race en het hele weekend. Niet een vast staand feit of absolute waarheid, maar onmogelijk is het zeker niet.

0634

Sorry, maar ik zie dat echt niet hoor. Het is voor mij echt een incident als Ferrari sneller is dan Red Bull dit jaar. Eigenlijk kan ik me niet één race echt herinneren. Misschien waren ze in Singapore nog het dichtsbij, maar dan nog eindigden Alonso zowel in kwali als in race achter de Bulls, om over Kimi nog maar niet eens te praten.