Rosberg Vs Hamilton

Gestart door Enzo, 24 mei 2014 - 16:02:56

« vorige - volgende »

Verremde Rosberg zich bewust tijdens Q3 Monaco?

Ja, hij deed een Schumachertje
Nee, hij was aan het pushen en verloor de controle
Kweenie

Wings

Koortje-Perton: ik snap niet helemaal waar de 25 punten van Canada vandaan komen. Zowel Rosberg als Hamilton hadden problemen met hun remmen en Rosberg besloot behouden te rijden en de boel heel te houden waar Hamilton doorging en uiteindelijk uitviel. Of je het Hamilton wel of niet wilt aanrekenen, slim was het niet en invloed had het wel. Rosberg deed het overduidelijk rustiger aan. Doordat Hamilton dat niet deed (en ging er niks mis bij de pitstop bij Rosberg?) kwam hij kortstondig aan de leiding waarna hij uitviel. Laat ik de overige uitvalbeurten en tegenslag volledig het materiaal e anderen toeschrijven, dan kom je uit op 7 punten in het voordeel van Hamilton (dan neem ik de momenten dat Rosberg eieren voor zijn geld koos niet eens mee als punten die hem zouden toekomen als Rosberg op dezelfde manier zou acteren). Blijft het verhaal toch overeind dat Hamilton Rosberg niet domineert en ze gewaagd zijn aan elkaar? Als je erbij neemt dat Rosberg al jaren in het rijtje Räikkönen, Button staat, weet je waar Hamilton thuishoort. Als ik de McLaren jaren, met Button, naast dit standpunt leg, heb ik het idee dat dit aardig klopt.

Wings

Citaat van: Jozef op 31 augustus 2014 - 17:44:37
In Spa was Lewis Rosberg het hele weekend te baas behalve in Q3, dus dat is wel heel erg het voordeel van de twijfel geven aan Rosberg. ;)

Edit: viel blijkbaar wel mee, VT1 en VT3 niet, VT2 en Q2 wel.

Het draait om Q3. ;) Die is bepalend. Q1 en Q2 is om door te komen dus hoef je niet het onderste uit de kan te schrapen en de vrije trainingen zeggen vrij weinig. Geen idee wie welk programma af heeft gewerkt met welk doel. Ik zou ook niet per se daar het snelst willen zijn.

Kootje

#887
Citaat van: Wings op 31 augustus 2014 - 17:57:45
Koortje-Perton: ik snap niet helemaal waar de 25 punten van Canada vandaan komen.

Ten 1e staat dat erachter.
Ten 2e heb ik je dat destijds al uitgelegd.
Ten 3e ga ik die discussie nu niet weer voeren.


Zo kun  je overigens bij iedere race je vraagtekens stellen, maar ik denk toch dat dit 'n realistisch beeld geeft van'de stand zonder pech. Ga je echter alle races waarin pech 'n rol speelde puur omrekenen in het voordeel van één vd twee, dan zou het er zo uitzien:

Nico                            Lewis
Australië
NR                                -7
LH  +18                        +25
Canada
NR  +7                         
LH  +18                        +25
Gr. Brittannië
NR  +25                        +18
LH  -7
Duitsland
NR                                -7
LH  +3                          +10
Hongarije       
NR  +13                        +6
LH  +3                          +10
België
NR  +7                         
LH  +18                        +25
Totaal
NR  +52 = 272              +10 = 230
LH  +53 = 244               +95 = 286

NR leid met 28 punten
                                     LH leid met 56 punten

Grappig detail hierin vind ik dat Nico's voorsprong in het voor hem "best case scenario" minder groot zou zijn geweest dan nu het geval is. :o

Perton

Citaat van: Sabai op 31 augustus 2014 - 17:37:43
Maar dan heeft Jeroen imo nog steeds gelijk dat hij geen constant hoog niveau laat zien. Want als je de pech en technische malheur weglaat dan heeft hij dit jaar weer aardig wat rijders fouten gemaakt.  Wat hem niet slecht maakt natuurlijk maar hij is zeker niet van de buitencategorie maar er net onder.
Klopt, maar het ging erom dat hij zijn teamgenoten nooit duidelijk zou verslaan, en dat doet ie toch een minder slecht dan zomaar wordt aangenomen. Of hij tot de buitencategorie hoort of niet... wat dat betreft ben ik het ermee eens dat ie wat te veel schoonheidsfoutjes maakt.

Perton

Citaat van: Wings op 31 augustus 2014 - 17:57:45
Koortje-Perton: ik snap niet helemaal waar de 25 punten van Canada vandaan komen.
Misschien dat het woord 'best case-scenario' je een idee geeft waarom ik hem in Canada 25 punten geef.... + wat Kootje zegt, ik ga de discussie ook niet opnieuw voeren.

Wings

@Kootje: dan moet je ook geen lijstjes posten. En zo ja, reageer ik daar op. Enfin, zelfs al wil je de problemen van Hamilton ontkennen had Rosberg problemen op het moment dat Hamilton er voorbij ging. Dus niet op eigen kracht. Die 25 punten kloppen dus niet of je nu linksom gaat of rechtsom. Dan heb ik het niet eens over het mogelijk raceverloop want op P1 rijden is 1, om te winnen zul je ook (als eerste) moeten finishen. Zo wordt het wel heel makkelijk om 25 punten verschil weg te strepen.

Waar zijn trouwens de punten die Rosberg verloor? Want Ricciardo kon Rosberg inhalen omdat Rosberg niet voluit kon.

Sabai

Of topic wat als Ricciardo de eerste race niet gediskwalificeerd was hoever had hij dan nu achter Lewis gestaan?

Enzo

Dit is een gebed zonder einde op deze manier, uiteindelijk tellen alleen de feiten.

Perton

Citaat van: Sabai op 31 augustus 2014 - 18:49:00
Of topic wat als Ricciardo de eerste race niet gediskwalificeerd was hoever had hij dan nu achter Lewis gestaan?
17 punten, als we uitgaan van de echte stand.

Jozef

Citaat van: Sabai op 31 augustus 2014 - 18:49:00
Of topic wat als Ricciardo de eerste race niet gediskwalificeerd was hoever had hij dan nu achter Lewis gestaan?

Als Ricciardo niet gediskwalificeerd wilde worden, had hij die race met minder vermogen moeten rijden en was hij waarschijnlijk niet op die positie gefinisht.

Wings

Citaat van: Perton op 31 augustus 2014 - 18:41:05
Citaat van: Wings op 31 augustus 2014 - 17:57:45
Koortje-Perton: ik snap niet helemaal waar de 25 punten van Canada vandaan komen.
Misschien dat het woord 'best case-scenario' je een idee geeft waarom ik hem in Canada 25 punten geef.... + wat Kootje zegt, ik ga de discussie ook niet opnieuw voeren.

Hoeft ook niet. Ik wijs jullie op dingen die niet kloppen: het verschil wordt in Canada 25 punten kleiner gemaakt terwijl Rosberg net zo goed problemen had waardoor Ricciardo hem in de eindfase versloeg. Eerder kon Hamilton hem inhalen doordat Mercedes de pitstop verprutste van Rosberg (die problemen had en rustig aan deed op het moment dat Hamilton Rosberg voorbij ging) en zelfs al was dat niet het geval viel Hamilton uit. Dus zonder problemen bekeken vanuit jou 'best case-scenario' had Rosberg hier gewonnen omdat hij sneller was dan Ricciardo en Hamilton uitviel. Dat deed hij niet, hij werd tweede, dus +7. Eerlijk en geloofwaardig is het niet als je bij de één de meest ideale scenario schetst en bij de ander niet. Maar goed, zelfs al laat je zoals het is, dat veranderd niks aan het punt dat Hamilton Rosberg niet domineert.


Wings

Citaat van: Jozef op 31 augustus 2014 - 18:58:50
Citaat van: Sabai op 31 augustus 2014 - 18:49:00
Of topic wat als Ricciardo de eerste race niet gediskwalificeerd was hoever had hij dan nu achter Lewis gestaan?

Als Ricciardo niet gediskwalificeerd wilde worden, had hij die race met minder vermogen moeten rijden en was hij waarschijnlijk niet op die positie gefinisht.

Volgens mij is voordeel niet bewezen of wel? Ik dacht dat de sensor niet legaal was dus de meetgegevens in twijfel werden getrokken.

Jozef

Die discussie wil ik ook niet helemaal opnieuw voeren maar het was gewoon duidelijk dat Red Bull de sensor bewust negeerde terwijl de FIA hen had opgelegd het vermogen terug te schroeven. Dus blijft staan: als ze geen DSQ wilden, hadden ze het vermogen moeten verlagen.

Wings

Ik vroeg het mij meer af dan dat ik het wil bespreken. Bedankt. (y)

Kootje

#899
Citaat van: Wings op 31 augustus 2014 - 18:46:39
@Kootje: dan moet je ook geen lijstjes posten. En zo ja, reageer ik daar op.

Mag, maar daarom hoef ik nog niet de discussie aan te gaan. Zou je nou iets nieuws te melden hebben, dan was ik graag wederom in discussie gegaan, maar'de pechdiscussie Canada hebben we al tot vermoeiens toe gevoerd en daar pas ik voor.


CitaatEnfin, zelfs al wil je de problemen van Hamilton ontkennen had Rosberg problemen op het moment dat Hamilton er voorbij ging. Dus niet op eigen kracht.

Beiden hadden problemen toen Hamilton Rosberg voorbij reed, beiden deden het rustiger aan. Met het wegstrepen van Hamilton's problemen, streep ik ook Nico's problemen weg en blijven de onderlinge verhoudingen dus hetzelfde. In dat geval hadden ze geen van beiden rustig aan hoeven te doen. Verder was er imo niets veranderd en was Lewis hem dus ook gepasseerd.


CitaatDie 25 punten kloppen dus niet of je nu linksom gaat of rechtsom. Dan heb ik het niet eens over het mogelijk raceverloop want op P1 rijden is 1, om te winnen zul je ook (als eerste) moeten finishen. Zo wordt het wel heel makkelijk om 25 punten verschil weg te strepen.

En zo kun je ieder fictief pechloos resultaat gaan beoordelen. Echter ben ik van mening dat het 'n realistische weerspiegeling is van hoe de stand eruit had gezien zonder alle pech die beide heren gekend hebben.


CitaatWaar zijn trouwens de punten die Rosberg verloor? Want Ricciardo kon Rosberg inhalen omdat Rosberg niet voluit kon.

Rosberg verloor geen punten. In het scenario zoals ik het schetste werd hij nog steeds tweede. Dat dit nu achter Hamilton was ipv Ricciardo geeft hem niet ineens meer punten.