Rosberg Vs Hamilton

Gestart door Enzo, 24 mei 2014 - 16:02:56

« vorige - volgende »

Verremde Rosberg zich bewust tijdens Q3 Monaco?

Ja, hij deed een Schumachertje
Nee, hij was aan het pushen en verloor de controle
Kweenie

Wings

Citaat van: F1fan2987 op 31 augustus 2014 - 10:32:42
Niet altijd en zoals ik nu al zeg en toe geef is dat Hamilton vaak ook wel terecht was gestraft. Maar vaak ook niet.
En zoals ik al eerder zei, ik zeur nu om een straf naar aanleiding van wat Rosberg heeft gezegd en wat het team heeft bevestigd. Dat is gewoon onacceptabel. En als het op video zou staan, zou Rosberg dus wel gestraft zijn, maar de FIA kan en mag er nu niks mee. Of vind jij opzettelijk niet voorkomen van een incident goed? Zeker gezien Rosberg bijna helemaal achter Hamilton reed en niets meer kon beginnen om Hamilton in te halen.

Het leuke is: nu zeg je dat de straffen vaak terecht waren maar op het moment suprême was je het daar absoluut mee oneens. En vanuit daar oordeel ik. Verder kun je wel blijven struikelen over de term 'opzettelijk' als een rijder besluit niet te liften is het een weloverwogen beslissing. Een rijder zal nooit vergeten zijn voet van het gaspedaal te halen of vergeten te remmen. Dus daar mag van mij een grote streep doorheen.

Perton

Citaat van: Jeroen op 31 augustus 2014 - 09:16:55
Hoe is het dan mogelijk dat Lewis al vijf jaar lang niet kan overtuigen als eerste rijder naast mannen als Button en Rosberg? Waarom is het verschil in punten/overwinningen/rondetijden dan doorgaans zo ontzettend klein? Dat kan best een jaartje voor iemand van die status (zie Alonso, Vettel), maar niet vijf jaar lang. En zo is het wel: al vijf jaar lang kan hij niet aantonen waarom hij zoveel beter is dan die anderen. Sneller wellicht, maar sneller is niet noodzakelijkerwijs beter. De laatste, en enige, keer dat hij overtuigde tov een teamgenoot reed hij naast Kovalainen. Maar dat is geen meetpunt.
Nuja n.a.v. zo'n linkje van F1technical die Tuesday laatst poste over 2010 waarin ze gingen uitzoeken hoe het kampioenschap zonder technische problemen was verlopen, ging ik op het bewuste forum eens op zoek naar 2012. Daar kwam men tot de conclusie dat ie 152 punten had verloren door technisch malheur en anders ruimschoots kampioen zou zijn geworden. Nu wil ik dat topic niet aanvoeren als bewijs van: Wauwie Hamilton heeft Button kapot gereden, maar het is wel een indicatie dat hij in 2012 behoorlijk de overhand had, maar redelijk werd tegengewerkt door McLaren. Vergeet ook niet de pitstopproblemen aan het begin van dat jaar, waarbij beiden vaak onnodig lang stil stonden. 2011 was een persoonlijk dramatisch jaar voor Hamilton, dat klopt. Dat was een beetje wat 2014 voor Vettel is.

Ik ben het verder met je eens dat hij in de periode 2010-2011 en 2013 veel te wisselvallig presteerde, en eigenlijk in 2014 ook als je de technische problemen even negeert, maar het is niet zo dat hij het 'al vijf jaar' niet laat zien. Feitelijk was alleen 2011 een jaar waarin hij het echt niet liet zien. 2010 zat ie uiteindelijk ook maar 16 punten van de titel. Het valt allemaal wel mee met hoe 'slecht' (en ik weet dat jij die woorden niet gebruikt, vandaar de aanhalingstekens) Hamilton het nou heeft gedaan in zijn McLaren-periode. Vooral 2011 heeft een groot aandeel in die perceptie gehad.

Dat hij bij Mercedes nog niet genoeg overtuigd, dat ben ik dan wel volledig met je eens. Daarvoor waren de resultaten in 2013 in mijn ogen te wisselvallig en maakt hij dit jaar te veel foutjes.

Kleine aantekening: om terug te komen op de f1technical-link van Tuesday. Button zou in 2010 iets meer punten hebben verloren dan Hamilton, daarentegen zou Hamilton zonder technisch malheur (volgens die analyse dan) vice-kampioen zijn geweest.

Perton

Citaat van: F1fan2987 op 31 augustus 2014 - 07:05:08
Citaat van: Perton op 30 augustus 2014 - 23:24:26
Volgens mij heeft de FIA dat nergens gezegd, trouwens.
De Fia heeft gezegd dat een uitspraak die achter gesloten deuren is gemaakt en gedeeltelijk door het team word ontkent, niet geld als nieuw bewijs. Dat van het filmen weet ik niet ,misschien was dat verkeerd van mij herinnerd, maar dat andere heeft de FIA wel degelijk gezegd.

Wanneer en waar dan? Ik heb dat dan compleet gemist. Volgens mij staat het de FIA namelijk vrij een onderzoek in te stellen naar wat ze willen.

Wings

Is pech nog wel pech als je jaren lang in verschillende auto's bij verschillende teams er meer mee te maken krijgt dan je teamgenoot?

Perton

Algemeen antwoord: als je beiden 4 keer per jaar pech hebt, maar je teamgenoot vanaf de zesde plek en jijzelf vanaf de eerste, dan tikt het natuurlijk lekker aan. Dat zal vermoed ik ook wel de reden zijn waarom in dat f1technical-gebeuren Vettel zoveel punten heeft verloren in 2010.

Specifiek antwoord: hoe kom je bij jarenlang? Het is in 2012 en 2014 gebeurd. Dat zijn twee jaren van de vijf waarover we het nu hebben en de periode 07-09 viel het allemaal wel mee volgens mij, leverde hem zelfs nog een titel op, dus uiteindelijk in twee van de acht jaren dat Hamilton nu meedoet. Hoe is dat jarenlang?

Jozef

Het was ik die die link naar F1Technical postte, niet Tuesday. ;)

Ik vind ook niet dat Hamilton zijn kunnen al jarenlang niet laat zien, in 2012 was hij beresterk. Alleen 2011 was een drama. 2009 had hij de auto niet (double diffuser weet u nog), 2010 kun je niet slecht noemen, 2013 krijgt hij van mij wat meer krediet omdat hij binnenkwam in een team waar Rosberg al een aantal jaren reed.

Maar goed, ik ben Hamilton-fan ook al wil ik het eigenlijk niet zijn.

Perton

Ok excuses, heb al een paar keer gezegd dat het Tuesday was haha, sorry ;D

0634

Ik zeg nergens dat hij slecht rijd, alleen dat ik er veel meer van had verwacht. Laat ik het anders zeggen: hij laat geen constant hoog niveau zien. Gezien zijn leeftijd en zijn kwaliteiten zou hij dat nu onderhand wel moeten.

Jozef

Opnieuw, ik heb een zwak voor Hamilton en ben dus niet objectief, maar probeer deze stelling alsjeblieft eens met feiten te weerleggen: Hamilton rijdt dit jaar, op de fout in de kwalificatie in Oostenrijk na, een consistent en sterk seizoen.

Volgens mij heeft hij zowat elk weekend waarin hij geen pech had, de race gewonnen. Maar het kan aan mij liggen...

Perton

#879
Citaat van: Jeroen op 31 augustus 2014 - 15:37:24
Ik zeg nergens dat hij slecht rijd, alleen dat ik er veel meer van had verwacht. Laat ik het anders zeggen: hij laat geen constant hoog niveau zien. Gezien zijn leeftijd en zijn kwaliteiten zou hij dat nu onderhand wel moeten.
Nuja 2012 was ie (misschien samen met Vettel) veruit de best presterende coureur, in 2013 had hij t/m Canada (laatste race voor het Pirelli-bandendebacle) 20 punten voorsprong op Rosberg en ook dit jaar doet ie het gewoon goed. Het lijkt me vanzelfsprekend dat als je met een achterstand van 25 punten begint, je wat meer risico's moet gaan nemen om dat gat te dichten, zeker als de auto van je teamgenoot op één uitvalbeurt na redelijk betrouwbaar is. Niet dat Hamilton met een finish in Australië plotseling het seizoen zou domineren, dat snap ik ook wel, maar het heeft Rosberg zeker niet slecht gedaan dat hij die race meteen een slag wist te slaan.

Dus eigenlijk vind ik het allemaal wel meevallen. Ik ben het met je eens dat hij in 2013 wel iets te wisselvallig was, maar hij versloeg zijn teamgenoot alsnog voldoende. Hamilton is in zijn carrière nog maar twee keer verslagen door een teamgenoot, en dat is het rampzalige 2011, waarvan niemand zal beweren dat het een goed jaar was, en vooralsnog dit jaar. Laten we voor the sake of argument er even vanuit gaan dat Hamilton dit jaar bij al zijn pech-momenten maximaal gescoord zou hebben. Dan heb je het volgende:

Winst in Australië ipv uitval is 25 voor hem en 18 voor Rosberg
Datzelfde in Maleisië, Bahrein, China, Spanje
In Monaco was hij volgens mij op weg naar een snelle tijd voor Rosberg in de fout ging. We doen aan best case scenario, dus daar zou hij dan pole hebben en gezien het goede inhalen daar vermoedelijk winst.
Canada lukte het hem om Rosberg in te halen voor ze problemen krijgen, hier vul ik (ik herhaal, best case scenario) weer een winst in en een tweede plek voor Rosberg.
Oostenrijk is winst voor Rosberg, Hamilton tweede (dat verander ik niet, want fout van Hamilton)
Engeland viel Rosberg uit, vanuit leidende positie, dus daar vul ik een zege voor hem in en een tweede plek voor Hamilton.
Doe ik ook voor Duitsland, want het valt niet te zeggen dat Hamilton zonder kwalificatieproblemen gewonnen zou hebben, maar tweede ipv derde zou wel realistisch zijn geweest gezien het gat met Bottas.
Hij leidde na de start in België, dus ook daar vullen we voor het gemak een zege in en een tweede plek voor Rosberg, want best case scenario

Hongarije heb ik compleet gemist vanwege vakantie en gebeurde volgens mij zoveel dat ik die even niet meereken, maar vermoedelijk zou daar een zege van Rosberg horen, dus dat maakt het gat wel weer iets kleiner.

Maar in een best case scenario zou de stand (Hongarije uitgezonderd) 254 vs 219 zijn in het voordeel van Hamilton. Uiteraard zou hij in lang niet al mijn voorbeelden het maximale resultaat wat ik geef hebben gescoord, maar ik denk dat wel duidelijk is dat hij het dit jaar eigenlijk helemaal niet zo slecht doet, op een paar schoonheidsfoutjes (kwalificatie Canada volgens mij) na en één grote fout in Oostenrijk.

In een seizoen zonder issues (en dan heb ik het niet over de foutjes van Hamilton), zou Rosberg Hamilton hoogstens wat kunnen bijhouden, maar meer niet. Begrijp me niet verkeerd, er zijn zeker wat kritiekpuntjes te geven op sommige van Hamilton zijn weekenden dit jaar, maar zonder technisch malheur, botsingen en gele vlaggen in kwalificaties gaat het eigenlijk niet zo slecht, al had Rosberg wel een lekkere flow voor de zomerstop met zeges in Duitsland, Engeland en Hongarije als er niks mis was gegaan.

-edit- laat overigens niet denken dat deze post bedoeld is om te zeggen dat een eventuele titel van Rosberg onverdiend zou zijn. Technisch malheur en pech horen nou eenmaal bij een sport als de Formule 1. Het gaat mij specifiek om de prestaties van Hamilton zelf. Die vallen allerminst tegen.

Sabai

Maar dan heeft Jeroen imo nog steeds gelijk dat hij geen constant hoog niveau laat zien. Want als je de pech en technische malheur weglaat dan heeft hij dit jaar weer aardig wat rijders fouten gemaakt.  Wat hem niet slecht maakt natuurlijk maar hij is zeker niet van de buitencategorie maar er net onder.

Kootje

Ik postte het al eerder en heb 'm nu uitgebreid met Spa, maar zo zou de stand ongeveer zijn als er van pech geen sprake was geweest:

Australië
NR  -7
LH  +25   gezien zijn overtuigende pole position en prestaties in VT 2 en 3 denk ik dat LH de beste winkans had
Canada
NR
LH  +25   na de achteraf desastreuze pitsstop had hij de leiding in handen, daarbij was hij al geruime tijd sneller
Gr. Brittannië
NR  +25
LH  -7      ondanks dat hij me sneller leek, denk ik niet dat hij bij machte was geweest Nico te passeren
Duitsland
NR
LH  +3     gedurende het hele weekend was Nico hem al de baas, dus ...
Hongarije
NR  +6
LH  +10   gedurende het hele weekend was hij Nico al de baas, dus ...
België
NR  +7
LH  +18   ik geef hier Rosberg het voordeel vd twijfel omdat die nu eenmaal de snelste was op het moment van pech
Totaal
NR  +31 = 233
LH  +74 = 265

Onder "normale" pechloze omstandigheden zou Lewis nu dus al 32 punten voorsprong gehad hebben.

Jozef

In Spa was Lewis Rosberg het hele weekend te baas behalve in Q3, dus dat is wel heel erg het voordeel van de twijfel geven aan Rosberg. ;)

Edit: viel blijkbaar wel mee, VT1 en VT3 niet, VT2 en Q2 wel.

Sabai

Citaat van: Kootje op 31 augustus 2014 - 17:42:40
Ik postte het al eerder en heb 'm nu uitgebreid met Spa, maar zo zou de stand ongeveer zijn als er van pech geen sprake was geweest:

Australië
NR  -7
LH  +25   gezien zijn overtuigende pole position en prestaties in VT 2 en 3 denk ik dat LH de beste winkans had
Canada
NR
LH  +25   na de achteraf desastreuze pitsstop had hij de leiding in handen, daarbij was hij al geruime tijd sneller
Gr. Brittannië
NR  +25
LH  -7      ondanks dat hij me sneller leek, denk ik niet dat hij bij machte was geweest Nico te passeren
Duitsland
NR
LH  +3     gedurende het hele weekend was Nico hem al de baas, dus ...
Hongarije
NR  +6
LH  +10   gedurende het hele weekend was hij Nico al de baas, dus ...
België
NR  +7
LH  +18   ik geef hier Rosberg het voordeel vd twijfel omdat die nu eenmaal de snelste was op het moment van pech
Totaal
NR  +31 = 233
LH  +74 = 265

Onder "normale" pechloze omstandigheden zou Lewis nu dus al 32 punten voorsprong gehad hebben.

Dus niet echt afgetekend eerste net als Rosberg die nu aan de leiding staat. Maar het beloofd een spannende seizoensfinale te worden.

Kootje

#884
Niet afgetekend nee, maar het seizoen is nog lang. Als we deze lijn doortrekken tot einde seizoen, dan zou hij nog eens 21 punten* uitlopen en dan kun je imo wel over afgetekend spreken. Helaas is het gat echter 29 punten in zijn nadeel, dus zal hij nog beter z'n best moeten doen om het gat te dichten. Aan de gemiddeld 2.66 punten die hij in bovenstaand pechloos scenario per race uitloopt  heeft hij iig bij lange na niet genoeg.


*32 punten gedeeld door 12 races is 2.66 punten per race, maal de 8 resterende races (eigenlijk 7 maar de laatste levert dubbele punten op) kom je uit op 21.33 punten.