Rosberg Vs Hamilton

Gestart door Enzo, 24 mei 2014 - 16:02:56

« vorige - volgende »

Verremde Rosberg zich bewust tijdens Q3 Monaco?

Ja, hij deed een Schumachertje
Nee, hij was aan het pushen en verloor de controle
Kweenie

Figge

Citaat van: F1fan2987 op 29 juli 2014 - 14:24:56

Ik denk dat dit sowieso een discussie is waar je niet uit kan komen en alle ideeën die jij en ik hebben (en duizenden andere) allemaal in theorie best goed kunnen, maar elk wel hun eigen nadeel hebben. Ik denk dat de SC moet blijven zoals het is en ja soms is dat voordelig en soms nadelig. Ik heb er vrede mee.

Hier ben ik het helemaal mee eens. De SC komt niet op de baan om te neutraliseren oid. Maar met een reden. Namelijk dat het te gevaarlijk is om door de racen. Soms heeft iemand dan een voordeel soms een nadeel. In principe waren Vettel en Bottas ook beter dan hun teammaten dit weekend, maar zijn ook achter hen gefinished door de SC. Voor Vettel extra zuur natuurlijk, omdat zijn teammaat maximaal heeft geprofiteerd. Zonder SC had Ricciardo nooit in de buurt van de overwinning gekomen. Dat de race nu een spraakmakende uitslag heeft is toch een mooie bonus voor ons als fans. 

Tuesday

Citaat van: F1fan2987 op 29 juli 2014 - 14:24:56
Citaat van: Tuesday op 29 juli 2014 - 13:23:06
Citaat van: F1fan2987 op 29 juli 2014 - 13:14:41
Maar volgens mij maakt het rijden van delta tijden ook niks uit, dan is er nog steeds een kans dat de leider of anderen de pisang zijn. Ik denk ook niet dat de SC ooit eerlijk kan worden in gezet. Rosberg zou zijn voorsprong hoe dan ook zijn kwijt geraakt.
De enige manier om SC helemaal eerlijk te maken is de leider als eerste de optie te geven om de pit op te zoeken en ze allemaal op volgorde van de stand in de race die mogelijkheid te geven en de eventuele voorsprongen door te rekenen.
Dus tijd van pitstops worden afgetrokken van een voorsprong als iemand besluit de pitstop te maken en zijn belager achter hem besluit door te gaan. En als de SC naar binnen gaat en de FIA alle tijden heeft genoteerd, mag de rijder die aan de leiding rijd als eerste over start finish gaan en dan x seconde daarna mag nr 2 en ga zo maar door. Maar dat word zo onnodig ingewikkeld dat het beter is om de SC gewoon zo te laten als het nu is. Komt de SC naar buiten en verlies je daardoor 4 plaatsen, heb je pech, win je daardoor 4 plaatsen heb je geluk en hebben wij weer 7 of 14 dagen om op elkaar in te hameren waarom Rijder A zoveel pech heeft en dus daarom verloren heeft ;D. Ik bedoel, gun ons ook eens wat :P
als iedereen op 70% van de normale snelheid rijdt en iedereen stopt evensnel, dan houdt je gewoon dezelfde volgorde. Daarnaast is het gevaar dat als met zn allen in een treintje binnenkomt de coureurs die verder in de pitstraat staan het haasje zijn ivm het gevaar van unsafe releases.
Maar goed, het lijkt me beter om deze discussie een andere keer te voeren, want ik krijg het idee dat het raceverloop van Hongarije hier de meningen beinvloed. En nee, da s niet vervelend bedoeld.
Ik denk dat dit sowieso een discussie is waar je niet uit kan komen en alle ideeën die jij en ik hebben (en duizenden andere) allemaal in theorie best goed kunnen, maar elk wel hun eigen nadeel hebben. Ik denk dat de SC moet blijven zoals het is en ja soms is dat voordelig en soms nadelig. Ik heb er vrede mee.
mijn theorie is gewoon de theorie van de FIA, alleen daar zit nog 1 klein oneffenheidje in die er makkelijk uitgehaald kan worden. Ze hebben die deltarondetijden bedacht om het eerlijker en veiliger te maken, maar met dit scenario hebben ze blijkbaar geen rekening gehouden. Als het eerlijker kan, moet je t altijd doen, tenzij het teveel ten koste gaat van andere dingen.

Jozef

Volgens mij hebben ze daar wel rekening mee gehouden, want de regel dat de pitstraat gesloten is bij het begin van de SC-fase, is niet zomaar afgeschaft lijkt me. Heel veel fans waren trouwens tegen die regel. En nu zouden ze hem weer terug in moeten voeren?

Tuesday

Citaat van: Figge op 29 juli 2014 - 14:36:39
Citaat van: F1fan2987 op 29 juli 2014 - 14:24:56

Ik denk dat dit sowieso een discussie is waar je niet uit kan komen en alle ideeën die jij en ik hebben (en duizenden andere) allemaal in theorie best goed kunnen, maar elk wel hun eigen nadeel hebben. Ik denk dat de SC moet blijven zoals het is en ja soms is dat voordelig en soms nadelig. Ik heb er vrede mee.

Hier ben ik het helemaal mee eens. De SC komt niet op de baan om te neutraliseren oid. Maar met een reden. Namelijk dat het te gevaarlijk is om door de racen. Soms heeft iemand dan een voordeel soms een nadeel. In principe waren Vettel en Bottas ook beter dan hun teammaten dit weekend, maar zijn ook achter hen gefinished door de SC. Voor Vettel extra zuur natuurlijk, omdat zijn teammaat maximaal heeft geprofiteerd. Zonder SC had Ricciardo nooit in de buurt van de overwinning gekomen. Dat de race nu een spraakmakende uitslag heeft is toch een mooie bonus voor ons als fans.
Dat iemand er soms voordeel van heeft en soms nadeel, dat vind ik geen argument om het niet zo eerlijk mogelijk te maken. Dan hoeven we ons in t voetbal ook niet meer druk te maken over scheidsrechters, grensrechters en doellijntechnologie. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Uiteindelijk valt het nooit geheel te voorkomen, maar je mag toch wel streven naar een zo eerlijk mogelijk wedstrijdverloop?
Als het puur om veiligheid gaat moet je ook geen auto s doorsturen om zichzelf te laten unlappen. En er zijn nu ook een stuk of 15 auto s langs Erricson gereden met de aangepaste snelheid van de deltarondetijden, daar hadden er best nog 4 bij gekund. Als de situatie echt te gevaarlijk is krijg je doorgaans wel een rode vlag, volgend  jaar me de staande starts lijkt me een rode vlag helemaal een goed alternatief voor de SC.
En die laatste zin; tja, dat is maar net hoe je naar sport kijkt.

Jehoentelaar

Dat van die gesloten pitstraat was iets uit de tijd dat we nog aan bijtanken deden, en er daardoor coureurs soms moesten kiezen tussen een tijdstraf/drivethru' en uitvallen.

Overigens even een vraagje van mijn kant: die deltatijden, is dat een indicatieve rondetijd of worden de auto's elektronisch begrensd?

Jehoentelaar

Ik ben het overigens verder wel eens met Tuesday en er zijn mogelijkheden om de boel eerlijker te maken zonder de veiligheid echt op het spel te zetten. Aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre we iets winnen met het radicaal omgooien van een 'full course yellow', aangezien het niet heel vaak voorkomt dat een race door incidenten zo ver in de war wordt gestuurd als dat het zondag deed.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 29 juli 2014 - 14:49:13
Volgens mij hebben ze daar wel rekening mee gehouden, want de regel dat de pitstraat gesloten is bij het begin van de SC-fase, is niet zomaar afgeschaft lijkt me. Heel veel fans waren trouwens tegen die regel. En nu zouden ze hem weer terug in moeten voeren?
nee, absoluut niet. Ik was ook voor het afschaffen van die regel. Maar je kunt de coureurs toch eerst ff op 60 of 70% laten rijden, ze de mogelijkheid geven om te pitten en dan achter de SC. Zo gaat het nu ook al, alleen het moet ff iets uitgebreid worden. Het duurt toch altijd wel even voor ze beginnen met het bergen van de auto.

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 29 juli 2014 - 14:52:57
Ik ben het overigens verder wel eens met Tuesday en er zijn mogelijkheden om de boel eerlijker te maken zonder de veiligheid echt op het spel te zetten. Aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre we iets winnen met het radicaal omgooien van een 'full course yellow', aangezien het niet heel vaak voorkomt dat een race door incidenten zo ver in de war wordt gestuurd als dat het zondag deed.
radicaal is niet nodig. Stel dat Rosberg 5 seconden verder was geweest en al bij bocht 1 was, dan had de SC hem ook niet op kunnen pikken en hadden ze ook moeten wachten tot hij de volgende ronde langs was gekomen, dan had ie ondertussen wel een pitstop kunnen maken.  Nu was hij nog op het rechte stuk, dan zou ik zeggen, laat m nog ff doorrijden, net als iedereen met een delta rondetijd en pik m daarna op.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 29 juli 2014 - 14:49:37
Dat iemand er soms voordeel van heeft en soms nadeel, dat vind ik geen argument om het niet zo eerlijk mogelijk te maken. Dan hoeven we ons in t voetbal ook niet meer druk te maken over scheidsrechters, grensrechters en doellijntechnologie. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Uiteindelijk valt het nooit geheel te voorkomen, maar je mag toch wel streven naar een zo eerlijk mogelijk wedstrijdverloop?
Als het puur om veiligheid gaat moet je ook geen auto s doorsturen om zichzelf te laten unlappen. En er zijn nu ook een stuk of 15 auto s langs Erricson gereden met de aangepaste snelheid van de deltarondetijden, daar hadden er best nog 4 bij gekund. Als de situatie echt te gevaarlijk is krijg je doorgaans wel een rode vlag, volgend  jaar me de staande starts lijkt me een rode vlag helemaal een goed alternatief voor de SC.
En die laatste zin; tja, dat is maar net hoe je naar sport kijkt.

4 bij gekund? De SC pikt de raceleider op. Als je die bewust doorlaat, moet je nog een keer het hele veld doorlaten. Dat er nu 15 rijders langs Ericsson zijn gereden (wat ik overigens ten zeerste betwijfel, waar haal je dat vandaan?) betekent ook niet dat dat wenselijk is.

Figge

Ik vind dat je soms de wedstrijd, z'n beloop moet laten gaan. In dit geval heeft de SC een keertje het wedstrijd verloop beïnvloed. Nou en. De race kreeg gemiddeld een 9 als waardering hier op de pits geloof ik. Waarom, omdat de onvoorspelbaarheid een onverwachte winnaar en mooie inhaalacties opleverde. Dat is juist het mooie ervan. Dat zo je niet hebben met Delta tijden en dergelijke. Volgend jaar staande starts? Vind ik ook goed als er maar niet met Delta tijden wordt gewerkt en de start procedure niet te lang is qua tijd. Zoiets duurt zomaar een half uur. Das veels te lang. Maar goed dit heeft niets meer met Nico en Lewis te maken.

Jozef

Een half uur om iedereen op de grid te laten parkeren en de lichten uit te laten gaan? ???

Tuesday

Citaat van: Jozef op 29 juli 2014 - 14:57:44
Citaat van: Tuesday op 29 juli 2014 - 14:49:37
Dat iemand er soms voordeel van heeft en soms nadeel, dat vind ik geen argument om het niet zo eerlijk mogelijk te maken. Dan hoeven we ons in t voetbal ook niet meer druk te maken over scheidsrechters, grensrechters en doellijntechnologie. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Uiteindelijk valt het nooit geheel te voorkomen, maar je mag toch wel streven naar een zo eerlijk mogelijk wedstrijdverloop?
Als het puur om veiligheid gaat moet je ook geen auto s doorsturen om zichzelf te laten unlappen. En er zijn nu ook een stuk of 15 auto s langs Erricson gereden met de aangepaste snelheid van de deltarondetijden, daar hadden er best nog 4 bij gekund. Als de situatie echt te gevaarlijk is krijg je doorgaans wel een rode vlag, volgend  jaar me de staande starts lijkt me een rode vlag helemaal een goed alternatief voor de SC.
En die laatste zin; tja, dat is maar net hoe je naar sport kijkt.

4 bij gekund? De SC pikt de raceleider op. Als je die bewust doorlaat, moet je nog een keer het hele veld doorlaten. Dat er nu 15 rijders langs Ericsson zijn gereden (wat ik overigens ten zeerste betwijfel, waar haal je dat vandaan?) betekent ook niet dat dat wenselijk is.
die 15 rijders hebben bijna allemaal gepit, zitten dus ver achter de SC en rijden dus op hun eigen tempo richting achterkant van het SC treintje. Dan ga ik ervan uit dat ze ook allemaal langs Ericson zijn gekomen. Hoe dan ook die delta rondetijden zijn in principe veilig genoeg. En zoals gezegd, als Ericsson een paar seconden later crasht dan is Rosberg al bij bocht 1 en had de SC ook een ronde extra moeten wachten voor ze de leider op konden pikken. Die 10 of 20 seconden maken echt het verschil niet. Als het echt serieus is gooien ze doorgaan wel de rode vlag uit, volgend jaar kan dat helemaal makkelijk omdat er dan nog amper verschil is tussen SC en rode vlag

Tuesday

Citaat van: Figge op 29 juli 2014 - 15:01:06
Ik vind dat je soms de wedstrijd, z'n beloop moet laten gaan. In dit geval heeft de SC een keertje het wedstrijd verloop beïnvloed. Nou en. De race kreeg gemiddeld een 9 als waardering hier op de pits geloof ik. Waarom, omdat de onvoorspelbaarheid een onverwachte winnaar en mooie inhaalacties opleverde. Dat is juist het mooie ervan. Dat zo je niet hebben met Delta tijden en dergelijke. Volgend jaar staande starts? Vind ik ook goed als er maar niet met Delta tijden wordt gewerkt en de start procedure niet te lang is qua tijd. Zoiets duurt zomaar een half uur. Das veels te lang. Maar goed dit heeft niets meer met Nico en Lewis te maken.
dan pleit ik voor een systeem die volledig willekeurig 2 keer in de wedstrijd een SC situatie creeert. Eerlijkheid voorop wat mij betreft, maar als jij de show belangrijker vind dan de sport, dan prima.

Jozef

Ja je hebt een punt, ik zat te denken "niemand is langs Ericsson gereden voordat de SC buiten was" maar ze meesten waren natuurlijk nog niet bij het treintje aangesloten.

De klacht van Rosberg is trouwens dat de SC trager reed dan de deltatijd. Daardoor verloor hij meer tijd dan de jongens die pitten en een deltatijd konden rijden. Misschien moest de SC gewoon harder opschieten? Of moest de deltatijd omhoog.

Ik blijf het er wel mee oneens dat de SC iedereen nog een ronde had moeten laten rijden, dat druist toch echt in tegen het veiligheidsdoel van een safety car.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 29 juli 2014 - 15:08:47
Ja je hebt een punt, ik zat te denken "niemand is langs Ericsson gereden voordat de SC buiten was" maar ze meesten waren natuurlijk nog niet bij het treintje aangesloten.

De klacht van Rosberg is trouwens dat de SC trager reed dan de deltatijd. Daardoor verloor hij meer tijd dan de jongens die pitten en een deltatijd konden rijden. Misschien moest de SC gewoon harder opschieten? Of moest de deltatijd omhoog.

Ik blijf het er wel mee oneens dat de SC iedereen nog een ronde had moeten laten rijden, dat druist toch echt in tegen het veiligheidsdoel van een safety car.
ah kijk, daar had ik nog geen eens aan gedacht. Maak de delta tijd gelijk aan het tempo van de SC en het probleem is verholpen ;)