Rosberg Vs Hamilton

Gestart door Enzo, 24 mei 2014 - 16:02:56

« vorige - volgende »

Verremde Rosberg zich bewust tijdens Q3 Monaco?

Ja, hij deed een Schumachertje
Nee, hij was aan het pushen en verloor de controle
Kweenie

Sabai

Citaat van: Kootje op 29 juli 2014 - 10:42:53
Nogmaals: Waarom?

Nu was het oa Nico die problemen ondervond, de volgende keer zijn het weer anderen of heeft niemand er last van. Gewoon lekker laten zoals het is, want vergeet niet dat mede dankzij die SC de race leuk werd. Had men niet mogen pitten, of 'n ronde moeten wachten, dan had Nico na de herstart direct weer weggereden van de rest. Was dat eerlijker geweest? Ja! Was de race er leuker op geworden? Nee! En nu snap ik ook wel dat de SC niet bedoeld is om races leuk(er) of spannend(er) te maken, maar het is toch 'n mooi bijkomend voordeel? Waarom dat voordeel nu weer de kop indrukken? We klagen allemaal dat F1 zo saai is (valt dit seizoen gelukkig mee) en we willen allemaal strijd om P1. Nu krijgen we dat dankzij de SC, is het weer niet goed.

Dan heb ik toch een andere kijk op de sport. Ik wil graag een eerlijk race verloop zien zonder invloeden van buitenaf die het spannend maken.Ook al word de race in jouw ogen daar saai van.

Jozef

De SC hoort bij het spel, vind ik. You win some, you lose some. Deze keer had Rosberg pech. In Duitsland werd hij nog gematst omdat er geen SC naar buiten kwam terwijl die er wel had moeten komen. Dus ach, laat hem maar zeuren. Het is zijn recht, hij is F1-coureur, maar we moeten niet altijd ja-knikken.

Jehoentelaar

Met Jozef eens. Zolang F1 het concept van de Safety Car hanteert heb je mazzelaars en pechvogels. Het ding wordt de baan opgestuurd om veiligheidsredenen, niet omdat het tactisch interessante dingen oplevert. Hoe eerder het spul langzaam rijdt, hoe eerder de boel op de baan opgeruimd kan worden, en hoe eerder we ook weer verder kunnen.

Er zijn alternatieven die mijns inziens beter zijn dan een SC, zoals een Code 60 of een slowzone. Maar goed, aangezien in de F1 alleen de dingen die niet kapot zijn worden gerepareerd, zal daar weinig mee gaan gebeuren.

FolkertE

Citaat van: Kootje op 29 juli 2014 - 10:42:53
Nogmaals: Waarom?

Nu was het oa Nico die problemen ondervond, de volgende keer zijn het weer anderen of heeft niemand er last van. Gewoon lekker laten zoals het is, want vergeet niet dat mede dankzij die SC de race leuk werd. Had men niet mogen pitten, of 'n ronde moeten wachten, dan had Nico na de herstart direct weer weggereden van de rest. Was dat eerlijker geweest? Ja! Was de race er leuker op geworden? Nee! En nu snap ik ook wel dat de SC niet bedoeld is om races leuk(er) of spannend(er) te maken, maar het is toch 'n mooi bijkomend voordeel? Waarom dat voordeel nu weer de kop indrukken? We klagen allemaal dat F1 zo saai is (valt dit seizoen gelukkig mee) en we willen allemaal strijd om P1. Nu krijgen we dat dankzij de SC, is het weer niet goed.
Precies, het is niet kunstmatig en de races worden spannender en leuker. Gewoon lekker zo laten.

Enzo

Nou, ik ben het wel met Rosberg eens, de safetycar heeft het raceverloop teveel bepaalt en feitelijk om zeep geholpen. Ik dat dit simpel is op te lossen door de pitstraat dicht te gooien totdat ze allemaal met de leider voorop minstens één rondje achter de SC hebben gereden. Dat is wel zo eerlijk.


Figge

Dit was tot een paar jaar terug toch ook zo?

Sabai

Dat dacht ik ook altijd. Kan me nog een race in Canada herinneren dat ze stonden te wachten voor het stoplicht en Hamilton erboven op reed.

Jozef

Dat was inderdaad zo en leverde erg kromme situaties op. Toen waren er ook nog wel tankstops. Maar dan had je dus dat je benzine op was en je wel naar binnen moest, maar dat mocht dan niet. En als jij dan nog net niet gepit had en de auto's om je heen wel, dan verloor je 12 plaatsen omdat je pas kon pitten als iedereen al in een treintje reed. Nu is dat in principe opgelost door de deltatijden.

Het enige waar het "mis" ging deze keer, is dat de SC pas werd aangekondigd toen Rosberg al aan het eind van zijn rondje zat. Hij werd dus netjes als leider opgevangen zoals het hoort, maar had niet de tijd gehad om de pits in te duiken. Als ze de SC 20 seconden eerder hadden aangekondigd, was er niks aan het handje geweest. Jammer voor Rosberg.

rafael25


Tuesday

#519
het probleem met de SC is dat het altijd weer anders is. Vaak blijft ie bij de pituitgang staan wachten om de leider op te pikken. Kortom, als leider heb je een grotere kans om de klos te zijn. En het gaat alleen om het stukje pitingang naar pituitgang, als daar niemand meer rijdt, kun je de SC naar buiten gooien. Dat is gewoon het eerlijkst. Dit is echt totaal nergens voor nodig.
En wat Jozef zegt dat Rosberg in Duitsland geluk had dat er geen SC kwam staat er totaal, compleet, maar dan ook helemaal los van.

En voor de duidelijkheid, uiteraard moet wel direct de trackstatus naar SC, maar de SC zelf hoeft niet direct de baan op. Met delta rondetijden is het veilig genoeg.

FolkertE

Maar volgens mij maakt het rijden van delta tijden ook niks uit, dan is er nog steeds een kans dat de leider of anderen de pisang zijn. Ik denk ook niet dat de SC ooit eerlijk kan worden in gezet. Rosberg zou zijn voorsprong hoe dan ook zijn kwijt geraakt.
De enige manier om SC helemaal eerlijk te maken is de leider als eerste de optie te geven om de pit op te zoeken en ze allemaal op volgorde van de stand in de race die mogelijkheid te geven en de eventuele voorsprongen door te rekenen.
Dus tijd van pitstops worden afgetrokken van een voorsprong als iemand besluit de pitstop te maken en zijn belager achter hem besluit door te gaan. En als de SC naar binnen gaat en de FIA alle tijden heeft genoteerd, mag de rijder die aan de leiding rijd als eerste over start finish gaan en dan x seconde daarna mag nr 2 en ga zo maar door. Maar dat word zo onnodig ingewikkeld dat het beter is om de SC gewoon zo te laten als het nu is. Komt de SC naar buiten en verlies je daardoor 4 plaatsen, heb je pech, win je daardoor 4 plaatsen heb je geluk en hebben wij weer 7 of 14 dagen om op elkaar in te hameren waarom Rijder A zoveel pech heeft en dus daarom verloren heeft ;D. Ik bedoel, gun ons ook eens wat :P

Tuesday

Citaat van: F1fan2987 op 29 juli 2014 - 13:14:41
Maar volgens mij maakt het rijden van delta tijden ook niks uit, dan is er nog steeds een kans dat de leider of anderen de pisang zijn. Ik denk ook niet dat de SC ooit eerlijk kan worden in gezet. Rosberg zou zijn voorsprong hoe dan ook zijn kwijt geraakt.
De enige manier om SC helemaal eerlijk te maken is de leider als eerste de optie te geven om de pit op te zoeken en ze allemaal op volgorde van de stand in de race die mogelijkheid te geven en de eventuele voorsprongen door te rekenen.
Dus tijd van pitstops worden afgetrokken van een voorsprong als iemand besluit de pitstop te maken en zijn belager achter hem besluit door te gaan. En als de SC naar binnen gaat en de FIA alle tijden heeft genoteerd, mag de rijder die aan de leiding rijd als eerste over start finish gaan en dan x seconde daarna mag nr 2 en ga zo maar door. Maar dat word zo onnodig ingewikkeld dat het beter is om de SC gewoon zo te laten als het nu is. Komt de SC naar buiten en verlies je daardoor 4 plaatsen, heb je pech, win je daardoor 4 plaatsen heb je geluk en hebben wij weer 7 of 14 dagen om op elkaar in te hameren waarom Rijder A zoveel pech heeft en dus daarom verloren heeft ;D. Ik bedoel, gun ons ook eens wat :P
als iedereen op 70% van de normale snelheid rijdt en iedereen stopt evensnel, dan houdt je gewoon dezelfde volgorde. Daarnaast is het gevaar dat als met zn allen in een treintje binnenkomt de coureurs die verder in de pitstraat staan het haasje zijn ivm het gevaar van unsafe releases.
Maar goed, het lijkt me beter om deze discussie een andere keer te voeren, want ik krijg het idee dat het raceverloop van Hongarije hier de meningen beinvloed. En nee, da s niet vervelend bedoeld.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 29 juli 2014 - 12:54:07het probleem met de SC is dat het altijd weer anders is. Vaak blijft ie bij de pituitgang staan wachten om de leider op te pikken. Kortom, als leider heb je een grotere kans om de klos te zijn.

Dat valt m.i. heel erg mee sinds de nieuwe SC-regels. Gisteren was bij mijn weten pas de eerste keer dat een SC echt het raceverloop hard in de war stuurde. Bij eerdere SC's zag je natuurlijk wel eens een voorsprong van 20 seconden in rook opgaan, maar daar bleef het altijd bij. Ik blijf erbij, het enige wat deze situatie uniek maakte was dat de SC werd aangekondigd toen Rosberg al in de voorlaatste bocht zat. Dan ben je nét te laat om nog de pits in te duiken en dan ben je dus in het nadeel. Maar de kans dat dat je overkomt, is voor de leider net zo groot als voor de rest van het veld.

De SC wacht tegenwoordig altijd op de leider, dus dat is juist een factor die SC's consistenter maakt.

Tuesday

#523
Citaat van: Jozef op 29 juli 2014 - 13:30:37
Citaat van: Tuesday op 29 juli 2014 - 12:54:07het probleem met de SC is dat het altijd weer anders is. Vaak blijft ie bij de pituitgang staan wachten om de leider op te pikken. Kortom, als leider heb je een grotere kans om de klos te zijn.

Dat valt m.i. heel erg mee sinds de nieuwe SC-regels. Gisteren was bij mijn weten pas de eerste keer dat een SC echt het raceverloop hard in de war stuurde. Bij eerdere SC's zag je natuurlijk wel eens een voorsprong van 20 seconden in rook opgaan, maar daar bleef het altijd bij. Ik blijf erbij, het enige wat deze situatie uniek maakte was dat de SC werd aangekondigd toen Rosberg al in de voorlaatste bocht zat. Dan ben je nét te laat om nog de pits in te duiken en dan ben je dus in het nadeel. Maar de kans dat dat je overkomt, is voor de leider net zo groot als voor de rest van het veld.

De SC wacht tegenwoordig altijd op de leider, dus dat is juist een factor die SC's consistenter maakt.
ja, maar ook dat stukje is heel makkelijk te voorkomen door heel even te wachten met de SC. Dan is het helemaal eerlijk.
En nee, de kans is voor de rest van het veld niet net zo groot omdat doorgaans de leider wordt opgepikt. Als jij als nr 10 net de pitsuitgang voorbij komt en er komt een SC, dan kun je normaal gesproken gewoon doorrijden (op aangepaste snelheid) omdat de SC nog ff binnenblijft.

Edit: pitsuitgang moet pitsingang zijn

FolkertE

Citaat van: Tuesday op 29 juli 2014 - 13:23:06
Citaat van: F1fan2987 op 29 juli 2014 - 13:14:41
Maar volgens mij maakt het rijden van delta tijden ook niks uit, dan is er nog steeds een kans dat de leider of anderen de pisang zijn. Ik denk ook niet dat de SC ooit eerlijk kan worden in gezet. Rosberg zou zijn voorsprong hoe dan ook zijn kwijt geraakt.
De enige manier om SC helemaal eerlijk te maken is de leider als eerste de optie te geven om de pit op te zoeken en ze allemaal op volgorde van de stand in de race die mogelijkheid te geven en de eventuele voorsprongen door te rekenen.
Dus tijd van pitstops worden afgetrokken van een voorsprong als iemand besluit de pitstop te maken en zijn belager achter hem besluit door te gaan. En als de SC naar binnen gaat en de FIA alle tijden heeft genoteerd, mag de rijder die aan de leiding rijd als eerste over start finish gaan en dan x seconde daarna mag nr 2 en ga zo maar door. Maar dat word zo onnodig ingewikkeld dat het beter is om de SC gewoon zo te laten als het nu is. Komt de SC naar buiten en verlies je daardoor 4 plaatsen, heb je pech, win je daardoor 4 plaatsen heb je geluk en hebben wij weer 7 of 14 dagen om op elkaar in te hameren waarom Rijder A zoveel pech heeft en dus daarom verloren heeft ;D. Ik bedoel, gun ons ook eens wat :P
als iedereen op 70% van de normale snelheid rijdt en iedereen stopt evensnel, dan houdt je gewoon dezelfde volgorde. Daarnaast is het gevaar dat als met zn allen in een treintje binnenkomt de coureurs die verder in de pitstraat staan het haasje zijn ivm het gevaar van unsafe releases.
Maar goed, het lijkt me beter om deze discussie een andere keer te voeren, want ik krijg het idee dat het raceverloop van Hongarije hier de meningen beinvloed. En nee, da s niet vervelend bedoeld.
Ik denk dat dit sowieso een discussie is waar je niet uit kan komen en alle ideeën die jij en ik hebben (en duizenden andere) allemaal in theorie best goed kunnen, maar elk wel hun eigen nadeel hebben. Ik denk dat de SC moet blijven zoals het is en ja soms is dat voordelig en soms nadelig. Ik heb er vrede mee.