Rosberg Vs Hamilton

Gestart door Enzo, 24 mei 2014 - 16:02:56

« vorige - volgende »

Verremde Rosberg zich bewust tijdens Q3 Monaco?

Ja, hij deed een Schumachertje
Nee, hij was aan het pushen en verloor de controle
Kweenie

Perton

Ja, want die kapotte cilinder in de opwarmronde in Australië lag inderdaad aan de rijstijl van Hamilton.

Tuesday

Citaat van: Wings op 10 juni 2014 - 00:12:17
Daar refereert hij specifiek aan de Grand Prix van Canada.
Austalië was pure pech, dat kan niet anders. En vorig jaar had juist Rosberg wat meer pechmomenten.

Wings

Citaat van: Perton op 10 juni 2014 - 00:15:48
Ja, want die kapotte cilinder in de opwarmronde in Australië lag inderdaad aan de rijstijl van Hamilton.

Dat zeg ik niet en bedoel ik (ook) niet. Maar zoals gister vind ik dat wel weer discutabel.

Perton

Ok. Zeer structureel probleem inderdaad bij Hamilton.

Wings

Citaat van: Tuesday op 10 juni 2014 - 00:20:39
Citaat van: Wings op 10 juni 2014 - 00:12:17
Daar refereert hij specifiek aan de Grand Prix van Canada.
Austalië was pure pech, dat kan niet anders. En vorig jaar had juist Rosberg wat meer pechmomenten.

De strekking is dat rijstijl invloed kan hebben op slijtage.

Perton

Dat dat kan is duidelijk, maar er is nul bewijs dat dat in het geval van Hamilton en Rosberg zo zou zijn.

Australië zal niemand over twijfelen dat het pech is
Bij Canada baseer jij je op één zinnetje van Lauda + onderbuikgevoelens, terwijl zowel Wolff als Lowe hebben aangegeven dat het botte pech was.

Wings

Citaat van: Perton op 10 juni 2014 - 00:38:00
Ok. Zeer structureel probleem inderdaad bij Hamilton.

Ook dat zeg ik niet. Maar als het jou puur en alleen gaat om Lewis te verdedigen ben ik wel klaar. Wat ik wel bedoel leg ik uit in mijn reactie op Jeroen. Dat geldt niet alleen voor Lewis trouwens.

Perton

Nuja Jeroen maakt de vergelijking tussen Rosberg en Hamilton, en zegt daarbij dat er wat geluk in het spel is voor Rosberg, waarna jij reageert met dat Rosberg geen geluk heeft gehad. Wie moet ik anders verdedigen dan Hamilton in de context van die opmerkingen, Sébastien Buemi? Want dat rijstijl invloed op het materiaal heeft, dat lijkt me nogal wiedes, anders zouden coureurs überhaupt niet rekening hoeven houden met onderdelen tijdens een race. Dus het enige discussiepunt dat dan overblijft is of de rijstijl van beide heren een rol spelen bij het geluk/de pech van Rosberg en Hamilton.

Als je in het algemeen wilt discussiëren of rijgedrag invloed heeft, dan zijn we inderdaad klaar, want dan ben ik het met je eens.

Wings

Citaat van: Perton op 10 juni 2014 - 00:41:17
Dat dat kan is duidelijk, maar er is nul bewijs dat dat in het geval van Hamilton en Rosberg zo zou zijn.

Ik schrijf geen encyclopedie, ik bespreek iets op een forum. Hoe ik dingen ervaar.

Citaat
Bij Canada baseer jij je op één zinnetje van Lauda + onderbuikgevoelens, terwijl zowel Wolff als Lowe hebben aangegeven dat het botte pech was.

En jij sleutelt aan zijn auto en kan dingen vaststellen of uitsluiten? We baseren allebei onze mening op wat we horen, zien en weten. En ik ben best bereid daar over te debatteren maar meer dan de ho-ijzers uitgooien, als kritiek op Hamilton wordt geleverd, zie ik je (nu) niet doen. Enfin, moet je ook zelf weten, maar ik wil je uitnodigen om mij uit te leggen waarom het technisch onmogelijk is dat wanneer remmen overhitten en je hier niet naar acteert, de remmerij -uiteindelijk- de brui eraan geeft. Naar mijn kennis en inzicht is het een logisch gevolg. Dat Lauda dit later onderstreept kan ik weinig aan veranderen en ik denk inderdaad dat er een kern van waarheid inzit maar voel je vrij dit omver te stoten. Verder zeg ik dat een rijstijl invloed heeft op slijtage. Ik heb het dus niet over een technisch malheur (wat natuurlijk wel een indirect gevolg kan zijn, maar dat is weer een ander verhaal en niet de strekking van mijn punt en ook niet wat ik Hamilton verwijt. Maar iemand die behouden rijdt en beter met zijn materiaal omspringt, kan minder snel een probleem krijgen dan wanneer je een agressieve rijstijl hebt. Trek het maar door naar het autorijden wat jij en ik doen).

Perton

#189
Ik heb geen idee wat ho-ijzers zijn. Maar wat zowel Wolff als Lowe zegt, is dat Hamilton wel degelijk precies zoals het team heeft gevraagd geacteerd heeft naar de problemen die er waren, maar dat door de temperatuurstijging tijdens de pitstop de boel er alsnog de brui aan heeft gegeven. Deze uitspraken enkele uren na de race (in ieder geval die van Wolff, van Lowe durf ik niet te zeggen) vind ik wat betrouwbaarder dan die van Lauda direct na de race. Dat heeft niks te maken met ho-ijzers, wat dat ook moge zijn.

Bovendien heb ik Rosberg in de eerste bocht van de race een fout zien maken, bijna de muur in zien klappen en nog het rempunt van een chicane zien missen. Hamilton heb ik pas de baan af zien gaan na de pitstop waar, aldus Wolff en Lowe, de remmen het hebben begeven. Dus op het oog lijkt het me logischer dat Rosberg wat agressiever heeft gereden dan Hamilton.

0634

Ho-ijzers is remmen in de paardensport ;)

Figge

Als je even niet mee kan praten gebeurt er de laatste 2 races ineens heel veel met de mannen. Nico heeft mij echt positief verrast. Hulde voor hem. Het siert hem dat hij zijn niveau te verhogen, dat is knap. Om in een titelstrijd ineens beter te presteren terwijl de hele wereld denkt dat je langzamer bent dan je team genoot. Het draait nu niet meer om het rijden alleen. Nico snapt dat heel goed. Stellen dat Lewis qua rijden een toefje  sneller is dan Nico is er niet meer bij. Nico speelt het spel op de enige juiste manier om Lewis te pakken. Namelijk mentaal. Mentaal zorgen dat Lewis net die halve tiende inlevert. Ik zie nu 2 team genoten die volledig gelijkwaardige presteren. Ik ben benieuwd of Lewis dit zonder pech van Nico gaat dichtrijden. Zie Lewis met de vorm van beiden op dit moment niet opnieuw 4 keer op rij winnen in een 1-2.

Wings

Citaat van: Perton op 10 juni 2014 - 01:25:08
Ik heb geen idee wat ho-ijzers zijn. Maar wat zowel Wolff als Lowe zegt, is dat Hamilton wel degelijk precies zoals het team heeft gevraagd geacteerd heeft naar de problemen die er waren, maar dat door de temperatuurstijging tijdens de pitstop de boel er alsnog de brui aan heeft gegeven. Deze uitspraken enkele uren na de race (in ieder geval die van Wolff, van Lowe durf ik niet te zeggen) vind ik wat betrouwbaarder dan die van Lauda direct na de race. Dat heeft niks te maken met ho-ijzers, wat dat ook moge zijn.

Bovendien heb ik Rosberg in de eerste bocht van de race een fout zien maken, bijna de muur in zien klappen en nog het rempunt van een chicane zien missen. Hamilton heb ik pas de baan af zien gaan na de pitstop waar, aldus Wolff en Lowe, de remmen het hebben begeven. Dus op het oog lijkt het me logischer dat Rosberg wat agressiever heeft gereden dan Hamilton.

Rosberg deed dat toen de situatie zich daarvoor leende. Nadat het probleem daar was heb Rosberg behouden -en slim- zien rijden. Hamilton niet. Verder boeit me de PR-praat* van Wolff niet en weegt het niet zwaarder dan wat we zagen. En dat, mijn vriend, werd -min of meer- onderstreept door Lauda.

*Dat Wolff Hamilton niet natrapt of afvalt kan ik alleen maar waarderen. Dat Rosberg slimmer met het probleem omging dan Hamilton is iets wat intern besproken kan worden. Dus niks ten nadele van Wolff (maar kan me voorstellen dat je niet met het compleet team over Hamilton heenvliegt in de media).

Verder ben je niet ingegaan op mijn uitnodiging mij uit te leggen waarom het technisch onmogelijk is dat wanneer remmen overhitten en je hier niet naar acteert, de remmerij -uiteindelijk- de brui eraan geeft. Want dat is wat we allen zagen en het verwijt dat Hamilton wordt gemaakt. En naar mijn kennis en inzicht zit hier zeker een kern van waarheid in en ben ik het eens met de kritische noten.

Wings

Citaat van: Figge op 10 juni 2014 - 07:30:07
Als je even niet mee kan praten gebeurt er de laatste 2 races ineens heel veel met de mannen. Nico heeft mij echt positief verrast. Hulde voor hem. Het siert hem dat hij zijn niveau te verhogen, dat is knap. Om in een titelstrijd ineens beter te presteren terwijl de hele wereld denkt dat je langzamer bent dan je team genoot. Het draait nu niet meer om het rijden alleen. Nico snapt dat heel goed. Stellen dat Lewis qua rijden een toefje  sneller is dan Nico is er niet meer bij. Nico speelt het spel op de enige juiste manier om Lewis te pakken. Namelijk mentaal. Mentaal zorgen dat Lewis net die halve tiende inlevert. Ik zie nu 2 team genoten die volledig gelijkwaardige presteren. Ik ben benieuwd of Lewis dit zonder pech van Nico gaat dichtrijden. Zie Lewis met de vorm van beiden op dit moment niet opnieuw 4 keer op rij winnen in een 1-2.

Mwa, volgens mij schreef Jeroen dat hij denkt dat Hamilton een toefje sneller is, qua rauwe snelheid over een ronde. Dat geloof ik ook wel. Alleen lijkt het er op dat Rosberg dat prima in balans brengt door net wat slimmer te rijden. Althans, zo ervaar ik het. Als je Hamilton opjaagt gaat hij overcompenseren. En ik denk dat Rosberg die snaar weet te raken bij Hamilton. Ik maak me op voor deze strijd! En laten we eerlijk zijn: dit siert de sport! Wie ook aan het langste eind trekt, er is wel, ondanks de dominantie, gevochten voor iedere centimeter asfalt! Dat stemt mij tevreden.

Figge

Ja dat stemt mij ook zeer tevreden. En je schrijft t ook precies zoals ik het zelf beleef. Nico "raakt" Lewis mentaal. Daarmee zorgt hij er niet voor dat hijzelf perse sneller rijdt, maar Lewis trager maakt. Als hij zelf dan ook net iets weet te vinden in zijn eigen rijden, dan is dit toch wel een mooi kampioenschap aan het worden. Dat andere grootheden als Vettel en Alonso dit jaar een bijrol spelen maakt mij niets uit. Deze 2 gaan echt tot het gaatje en persen soms blijkbaar ook te veel uit hun auto's. Hulde voor de rijders en het management dat de jongens gewoon laat racen.

Rectificatie daarom van mijn kant. Een aantal races terug riep ik zien dat Mercedes een voorkeur voor Lewis zou hebben. Daar heb ik in Monaco en Montreal niets van teruggezien. Ik neem daarom mijn commentaar voor nu even terug, ondanks dat ik wel zag dat in de close situatie van afgelopen zondag Lewis niet op een alternative strategy werd gezet.