Rosberg Vs Hamilton

Gestart door Enzo, 24 mei 2014 - 16:02:56

« vorige - volgende »

Verremde Rosberg zich bewust tijdens Q3 Monaco?

Ja, hij deed een Schumachertje
Nee, hij was aan het pushen en verloor de controle
Kweenie

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 01 juni 2014 - 08:34:23
Citaat van: Perton op 31 mei 2014 - 23:32:13
Citaat van: Jeroen op 31 mei 2014 - 14:59:27
Ja, dat is het ook. Gele vlaggen kunnen altijd, hoort bij racen. Snap niet dat we nu ineens regels moeten veranderen omdat ene Lewis Hamilton een keertje pech had. Kom op zeg, wat een onzin. Hij zei zelf ook al: had ik mijn eerste ronde maar sneller moeten zijn. En zo is het.
het gaat er niet om dat hamilton pech had, het gaat erom dat men wil voorkomen dat er gele vlaggen bewust worden veroorzaakt. Heb nog niemand horen zeggen dat de regels anders moeten om hamilton, de focus ligt vooral op rosberg.

Potato, potato. De intentie van de verandering doet er niet veel toe, Perton. Het gaat erom dat je nu iets wil gaan verzinnen om een uitzondering te voorkomen. Want hoe vaak gebeurt dit nou helemaal? Zelden. Bovendien, nogmaals, gele vlaggen horen er gewoon bij. Ik vind dit echt gewoon je reinste onzin.

Soms heb je wel eens dat er tijdens de race iemand crasht en er een SC komt, net nadat je langs de pits bent gereden. Iedereen stoomt naar binnen en jij bent de sjaak. Zo kan je een race verliezen. Heel vervelend allemaal, maar het hoort bij racen. Soms zit het wel eens tegen. Daar ga je toch geen regels voor verzinnen?
dat laatste is dus wel veranderd door delta rondetijden in te voeren en werkt prima.

Perton

Inderdaad. En verder maakt het mij ook njet niet uit wat er gebeurt, zolang er bij een eventuele verandering maar goed over dr consequenties wordt nagedacht.

Wings

Citaat van: Tuesday op 30 mei 2014 - 23:03:57
het schijnt bijgelegd te zijn, het waren toch wel vrienden  :o
https://twitter.com/LewisHamilton/status/472400480162045952

Dat was te verwachten. Niks aan de hand joh. Hoop niet dat we de rest van het seizoen een walgelijk toneelstuk mogen aanschouwen. Zowel op de baan als tijdens de interviews.

Wings

Citaat van: Kootje op 28 mei 2014 - 12:54:13
Om in de toekomst situaties als in 2006 en dit jaar te voorkomen komt Whiting met het volgende briljante idee: Verleng de kwalificatie met 'n minuut zodra er geel valt in de laatste 3 minuten vd sessie. Dit zou iedere coureur die nog rondrijd de kans geven op 'n extra snelle ronde, nadat ze deze af moesten breken vanwege geel. Hiermee vervalt dan de noodzaak om 'n "Schumachertje" te flikken. Mijn mening: Goed idee, al vraag ik me af of 'n minuut wel genoeg is. Niet overal is zo'n gestrande wagen binnen 'n minuut weg te halen, waardoor het geel, en dus ook het (oneerlijk) behaalde voordeel blijft.

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/311392/whiting-kwalificatie-verlengen-in-geval-van-gele-vlag/

Zou tof zijn! Zo kan je vragen aan Kimi zijn auto in Monaco stil te zetten als Alonso in zijn fastestlap een stuurfout maakt om zo een kans af te dwingen. Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat iedere lay-out openingen biedt om te sjoemelen. De 'paniek' vind ik dus onnodig. Dit soort dingen maken de Formule 1 interessant. En interessant betekent: $$$$

Wings

Citaat van: Kootje op 29 mei 2014 - 00:53:14
Het meest eerlijke systeem was wat dat betreft het one-lap qualifyer systeem.

De baanconditie verandert per ronde. Hoe meer rubber er ligt en de baan opwarmt, hoe sneller deze is. En denk ook aan weersinvloeden. Wat mij betreft gaan we gewoon weer een uur raggen moest ik een voorkeur uitspreken. Maar zie de noodzaak niet om de regels te wijzigen aan de hand van de gebeurtenissen tijdens de kwalificatie in Monaco.

Kootje

#140
Citaat van: Wings op 08 juni 2014 - 12:29:39
Citaat van: Kootje op 29 mei 2014 - 00:53:14
Het meest eerlijke systeem was wat dat betreft het one-lap qualifyer systeem.

De baanconditie verandert per ronde. Hoe meer rubber er ligt en de baan opwarmt, hoe sneller deze is. En denk ook aan weersinvloeden. Wat mij betreft gaan we gewoon weer een uur raggen moest ik een voorkeur uitspreken. Maar zie de noodzaak niet om de regels te wijzigen aan de hand van de gebeurtenissen tijdens de kwalificatie in Monaco.

Het gaat om het tegengaan van gesjoemel met vlaggen. Alleen met dat systeem is bewust vlaggen veroorzaken compleet nutteloos, in ieder ander systeem niet. Daarbij is het veranderen van baancondities en het weer volgens jouw eigen beredenering helemaal geen argument. Het is van tevoren zo afgesproken en geld voor iedereen, dus is het eerlijk. :P

Wings

Citaat van: rafael25 op 29 mei 2014 - 19:19:42
Hamilton gaat makkie winnen...
Hami wint toch gemakkelijk in Canada, Oostenrijk, Silverstone, Hongarije, Italie, Belgie, singapore, Spanje, Austin, Brazilei... ja misschien wint Nico nog zijn tweede thuisrace in Duitsland, voor de rest lijkt Hamilton mij op de meeste overige tracks wel sterker.

Wil ik wel zien. Als Hamilton zo zeker was van zijn snelheid t.o.v. Rosberg zou hij niet, tegen de afspraken in, rijden met een 'agressiever' brandstofmengsel. Hamilton vind ik met de wind in de zeilen een geweldige rijder. Gaat het echter tegenzitten komt dat temperament bovendrijven en blijft hij niet altijd even beheerst en koel. Hamilton dacht Rosberg in de tang te hebben, begon groot uit te pakken in de media maar in plaats van Rosberg te breken, pakt het anders uit en buigt Rosberg het om door Hamilton te verslaan. Dit lijkt een strijd te worden van wie het weerbaarst is en het beste met de druk kan omspringen. En dat gezegd hebbende weet ik niet of Hamilton de beste kaarten in handen heeft. Het verleden bewijst dat hij al snel overcompenseert en niet de benodigde (?) rust kan bewaren.

Wings

Citaat van: Kootje op 08 juni 2014 - 12:37:50
Citaat van: Wings op 08 juni 2014 - 12:29:39
Citaat van: Kootje op 29 mei 2014 - 00:53:14
Het meest eerlijke systeem was wat dat betreft het one-lap qualifyer systeem.

De baanconditie verandert per ronde. Hoe meer rubber er ligt en de baan opwarmt, hoe sneller deze is. En denk ook aan weersinvloeden. Wat mij betreft gaan we gewoon weer een uur raggen moest ik een voorkeur uitspreken. Maar zie de noodzaak niet om de regels te wijzigen aan de hand van de gebeurtenissen tijdens de kwalificatie in Monaco.

Het gaat om het tegengaan van gesjoemel met vlaggen. Alleen met dat systeem is bewust vlaggen veroorzaken compleet nutteloos, in ieder ander systeem niet.

Het veroorzaken van vlaggen bestraffen is de enige oplossing.

CitaatDaarbij is het veranderen van baancondities en het weer volgens jouw eigen beredenering helemaal niet relevant. Het geld voor iedereen, dus is het eerlijk. :P

Nee. Want de volgorde waarop je je ronde mag rijden staat vast. :-*

Wings

Citaat van: Franky R. op 30 mei 2014 - 17:59:20
Citaat van: Maikel0230 op 30 mei 2014 - 17:58:00
Als Hamilton zo onstabiel gaat rijden zoals hij dat in het verleden ook wel al eens heeft gedaan onder druk zou ik van dat lijstje nog zo zeker niet zijn.


Je doelt op 2011? Dat zou idd wel heel erg zijn, ja. Gelukkig is de Mercedes een betere auto dan de McLaren van die tijd...

Dat staat los van de druk die op zijn schouders rust. Die kan zelfs groter zijn. Maar, wat je dus -indirect, onbewust- beweert is dat Hamilton alleen dan kan winnen?? :P :D 8)

Wings

Citaat van: Jeroen op 01 juni 2014 - 08:34:23
Potato, potato. De intentie van de verandering doet er niet veel toe, Perton. Het gaat erom dat je nu iets wil gaan verzinnen om een uitzondering te voorkomen. Want hoe vaak gebeurt dit nou helemaal? Zelden. Bovendien, nogmaals, gele vlaggen horen er gewoon bij. Ik vind dit echt gewoon je reinste onzin.

Soms heb je wel eens dat er tijdens de race iemand crasht en er een SC komt, net nadat je langs de pits bent gereden. Iedereen stoomt naar binnen en jij bent de sjaak. Zo kan je een race verliezen. Heel vervelend allemaal, maar het hoort bij racen. Soms zit het wel eens tegen. Daar ga je toch geen regels voor verzinnen?

Precies. Zo kan je wel blijven buigen aan regels. Leuker wordt het er niet op.

Kootje

1) Nee ... want dan bestraf je ook degenen die wel 'n stuurfout maakten of 'n defect hebben. Niets eerlijks aan.
2) Die volgorde staat niet vast, maar wordt bepaald aan de hand van de stand in het kampioenschap. Daarbij geld hier dat dit op voorhand bekend is, voor iedereen geld en ieder team ermee in heeft gestemd. Precies de redenen waarom het dubbele puntensysteem eerlijk is. Jouw redenatie hé, niet de mijne, dus waarom zou dat hier dan niet opgaan?

Wings

Citaat van: Kootje op 08 juni 2014 - 12:48:52
1) Nee ... want dan bestraf je ook degenen die wel 'n stuurfout maakten of 'n defect hebben. Niets eerlijks aan.

Wat is er oneerlijk aan een situatie die gelijk is zonder een grijs gebied? Nu is het oneerlijk omdat geel veroorzaken wordt beoordeeld door baanstewards en hun beslissen of er straf volgt. Nu is er ruimte voor interpretatie en discussie. Ga je 'geel veroorzaken' bestraffen is het eenduidig en voor iedereen gelijk. Eerlijker kan niet (even er vanuit gaand dat het zo wordt uitgevoerd als ik neerzet en de strafmaat gelijk is).

Citaat2) Die volgorde staat niet vast, maar wordt bepaald aan de hand van de stand in het kampioenschap. Daarbij geld hier dat dit op voorhand bekend is, voor iedereen geld en ieder team ermee in heeft gestemd. Precies de redenen waarom het dubbele puntensysteem eerlijk is. Jouw redenatie hé, niet de mijne, dus waarom zou dat hier dan niet opgaan?

Dat is iets compleet anders. Zoals ik eerder schreef kan het begin van de kwalificatie droog zijn en 10 minuten later pijpenstelen regenen. Dan is de situatie niet gelijk. Als ik iedereen, 1 race, dubbel beloon, geldt dat wel voor iedereen in die race dus is de situatie voor iedereen gelijk.

Kootje

#147
Toch grappig dat "voor iedereen gelijk, dus eerlijk" alleen opgaat wanneer het jou uitkomt. ::)

Maar goed .. om toch inhoudelijk te reageren:

1) Het is oneerlijk om iemand te bestraffen voor iets wat hij zelf niet in de hand heeft. Als halverwege 'n snelle ronde je auto ermee ophoud en 'm aan de kant moet zetten, daar kun je als coureur niets aan doen, maar zou je dan wel voor bestraft worden. Die strafmaat zou dan hetzelfde moeten zijn als bij 'n domme fout waar de coureur wel schuldig aan is. Ja ... dat is van tevoren bekend, maar dat kan ik nochtans niet eerlijk vinden. Gechargeerd gezegd ga je mij, die 'n ongeluk veroorzaakt door falende remmen ondanks 'n nieuwe APK, hetzelfde bestraffen als Pietje die bewust door rood rijd en zo 'n ongeluk veroorzaakt. Klopt niet.

2) Waar het weer in dat systeem voor 'n "oneerlijke" uitslag kan zorgen, kan dat dubbele puntensysteem dat net zo goed. Stel, even simpeltjes gezegd, dat iedere coureur één keer in het seizoen versnellingsbakfalen krijgt. Dan worden coureurs A t/m W potentieel 1 tot 25 punten door de neus geboord, maar coureur X die pas in de laatste race dat probleem krijgt, verliest er potentieel 2 tot 50. Maar hé ... het is van tevoren bepaald en voor iedereen gelijk, dus eerlijk. Zelfde geld dan ook voor de one-lap qualifier.  Sterker nog, in dat licht gezien is dat systeem zelfs eerlijker, want waar je bij de dubbele punten die pech/fout niet meer goed kunt maken, kun je bij dat systeem 'n week later juist voordeel hebben van het weer.

Maar goed, begrijp me niet verkeerd, ik vind dat systeem alles behalve eerlijk, al is oneerlijk ook weer 'n groot woord in deze. Was er wel liefhebber van, maar dat had juist te maken met de "oneerlijkheid" en de verassende uitslagen die daardoor kon ontstaan. Het ging mij puur om het tegengaan van het bewust geel veroorzaken. Daarin is dat systeem in mijn optiek het enige eerlijke.

Wings

Citaat van: Kootje op 08 juni 2014 - 13:38:24
Toch grappig dat "voor iedereen gelijk, dus eerlijk" alleen opgaat wanneer het jou uitkomt. ::)

Naar mijn idee doe ik mijn stinkende best om je uit te leggen hoe ik het zie en waarom ik het niet te vergelijken vind. Dat jij dat anders ziet vind ik niet meteen het bewijs dat een ander inconsequent is. Misschien ben je dat zelf wel!

1. Oké, ik snap je, maar ik dacht dat we het hadden over een rijder die geel veroorzaakt. Dus een manfout. Als je motor de brui eraan geeft vind ik dat inderdaad anders maar als daar een straf op staat maakt dat de situatie niet oneerlijk. Net als een unsafe release niet oneerlijk is of een niet reglementaire sensor. Natuurlijk kan een rijder daar niks aan doen maar oneerlijk wordt het pas als het toepassen van de straf niet consequent gebeurd of de maatstraf van een vergelijkbaar vergrijp verschilt. Kortom als iedere rijder bij het veroorzaken van geel wordt bestraft vind ik dat eerlijk. Met of zonder aantoonbaar technische malheur. 

2. De beloning van punten is voor iedereen gelijk in een situatie die voor iedereen eveneens gelijk is. Kortom, win je in Monaco, krijg je 25 punten (tenzij eerder wordt afgevlagd. Raar trouwens dat ik daar niemand over heb gehoord, want het is ook anders belonen). Ga je een kwalificatie constructie optuigen, waarin iedereen 1 getimede lap mag rijden, kan het zo zijn dat de omstandigheden verschillen en de situatie niet gelijk is. Oneerlijker kan niet.

Dat materiaalfalen andere consequenties kunnen hebben: dat is nu ook. Niet iedereen ligt op dezelfde positie met dezelfde vooruitzichten als de motor de brui eraan geeft. Ook kan het momentum verschillen, zo kan je tijdens de laatste ronde in leidinggevende positie uitvallen met een technisch malheur of hiermee te maken krijgen tijdens de vrije trainingen. En het 'hoe vaak' kan ook verschillen. Ik denk niet dat het verstandig is om hier een puntentellingsysteem omheen te ontwikkelen.

Wings

Overigens leuk om te zien dat Rosberg best een boefje is die ook z'n streken heeft onder druk. Zo heilig en hoffelijk als hij werd weggezet is hij niet. Eerder zag je Rosberg in gevechten nog braaf wijken maar vandaag liet hij de Mercedes staan.