Round 6: Grand Prix de Monaco, Circuit de Monaco, Monte Carlo

Gestart door Maikel0230, 14 mei 2014 - 20:26:38

« vorige - volgende »

Perton

Damn, had heel verhaal getypt en sloot mijn browser per ongeluk af. Geen zin in opnieuw typen, dus ik reageer even kort op het laatste.

Waarom zou het niet fair zijn? Als (ik praat nu even in zijn algemeenheid, niet Monaco-specifiek, want volgens mij heeft Rosberg daar niks geweigerd) de eerste coureur 'nee' zegt tegen een bepaalde optie, dan is dat een weloverwogen keuze van die coureur en vind ik het prima dat de tweede coureur die keuze dan alsnog mag uitvoeren. Het is niet alsof (nu maak ik het wel even Monaco-specifiek) Hamilton zou roepen: "IK KOM NU BINNEN", en Rosberg zich daaraan moest aanpassen.

Zelfde als het straks in Canada regent en Hamilton ligt aan de leiding en het is een opdrogende baan. Hamilton blijft als raceleider buiten, Rosberg wil intermediates. Dan zou het niet fair zijn tegenover Hamilton als Rosberg wél een pitstop maakt en Hamilton niet? Vind ik persoonlijk onzin. Let wel: dit natuurlijk wel nadat Hamilton de intermediates heeft afgewezen, hij had immers eerste keus. Ook hierbij geldt, als Rosberg roept: "Ik kom nu binnen" en Hamilton moet zich aanpassen, dán is het niet fair, maar als Hamilton de kans heeft gekregen om zelf op intermediates over te stappen en dat niet wil, moet Rosberg dat gewoon kunnen. Dat vind ik persoonlijk juist wel fair.

Tuesday

Citaat van: Perton op 27 mei 2014 - 20:17:13
Damn, had heel verhaal getypt en sloot mijn browser per ongeluk af. Geen zin in opnieuw typen, dus ik reageer even kort op het laatste.

Waarom zou het niet fair zijn? Als (ik praat nu even in zijn algemeenheid, niet Monaco-specifiek, want volgens mij heeft Rosberg daar niks geweigerd) de eerste coureur 'nee' zegt tegen een bepaalde optie, dan is dat een weloverwogen keuze van die coureur en vind ik het prima dat de tweede coureur die keuze dan alsnog mag uitvoeren. Het is niet alsof (nu maak ik het wel even Monaco-specifiek) Hamilton zou roepen: "IK KOM NU BINNEN", en Rosberg zich daaraan moest aanpassen.

Zelfde als het straks in Canada regent en Hamilton ligt aan de leiding en het is een opdrogende baan. Hamilton blijft als raceleider buiten, Rosberg wil intermediates. Dan zou het niet fair zijn tegenover Hamilton als Rosberg wél een pitstop maakt en Hamilton niet? Vind ik persoonlijk onzin. Let wel: dit natuurlijk wel nadat Hamilton de intermediates heeft afgewezen, hij had immers eerste keus. Ook hierbij geldt, als Rosberg roept: "Ik kom nu binnen" en Hamilton moet zich aanpassen, dán is het niet fair, maar als Hamilton de kans heeft gekregen om zelf op intermediates over te stappen en dat niet wil, moet Rosberg dat gewoon kunnen. Dat vind ik persoonlijk juist wel fair.
als Rosberg heeft gezegd; 'maakt niet uit wat Hamilton doet, ik rij door' dan is het wat anders. Maar Rosberg wil vooral reageren op Hamilton, dat is echt het enige wat hij wil normaal gesproken. Daarnaast gaat het er ook om hoe de keuze tot stand is gekomen, wat was zn eigen inbreng en wat die van het team. Vanuit teamoogpunt was het op dat moment gewoon erg wenselijk dat Rosberg door zou rijden, in rondje 24 binnen komen voor de eerste stop is nl niet ideaal, tenzij iedereen het doet. Maar je wilt altijd afwachten wat de rest doet en in t geval van Hamilton heeft het team dat zelf in de hand. Natuurlijk zou het voor de coureurs individueel het best zijn als ze het geheel los van elkaar mogen bepalen, maar vanuit de benadering van Mercedes (en zo doen ze het al het hele jaar) hebben ze dit gewoon perfect uitgevoerd. Uiteindelijk had Hamilton er trouwens ook niks mee gewonnen, want de SC kwam na zo'n 25 seconden nadat Rosberg over Start/Finish was gekomen, net op het moment dat Hamilton zo'n beetje weer het circuit opkwam. Rosberg heeft dus heel S1 door kunnen stampen, terwijl Hamilton dat stuk op aangepaste snelheid zou moeten rijden. Met Raikkonen en Ricciardo had het eventueel nog spannend kunnen worden al was Hamilton daar normaal gesproken wel voorgebleven denk ik. Maar Rosberg zou ie nooit gejumped kunnen hebben bij de SC.

Edit: 'opkwam' moet uiteraard zijn; 'op zou zijn gekomen'

Perton

Nee voor Monaco specifiek heb je ook gelijk hoor. Maar mijn verontwaardiging is ook meer gebaseerd op de algehele tactiek van Mercedes, dat een tweede coureur per definitie geen eigen beslissingen mag nemen. Hoewel ik alle argumenten daarvoor snap, vind ik het raar.

Tuesday

Citaat van: Perton op 27 mei 2014 - 21:31:14
Nee voor Monaco specifiek heb je ook gelijk hoor. Maar mijn verontwaardiging is ook meer gebaseerd op de algehele tactiek van Mercedes, dat een tweede coureur per definitie geen eigen beslissingen mag nemen. Hoewel ik alle argumenten daarvoor snap, vind ik het raar.
vanuit teamoogpunt is het prima te begrijpen toch? in mijn ogen is het juist meer in het voordeel van Hamilton aangezien hij de betere is in kwalificatie, dan geeft dit m wel een extra stukje 'bescherming'. Ik vind het raar dat jij en vooral Hamilton het nu ineens raar vinden. Jij was misschien niet (geheel) op de hoogte van deze werkwijze maar Hamilton wel. En daarnaast snijdt het voor Monaco sowieso weinig hout wat Hamilton daar allemaal riep. Maar goed, wat mij betreft mogen ze het per direct aanpassen, graag zelfs want het lijkt me voor Rosber een extra gereedschap om Hamilton te verslaan.
Maar raar of bizar zoals je t in eerste instantie noemde is het absoluut niet.

FolkertE

Ik heb de post race uitzending nog eens bekeken, maar ik vind eigenlijk niet echt dat Hamilton iets verkeerds doet, het is ook niet zo dat Rosberg nu naar Hamilton ging en zegt dat hij goed heeft gereden. Iets wat Hamilton wel altijd bij Nico deed. Ja, op het Podium, maar daar vind ik Nico altijd zo gemaakt.  Ik houd er wel van, maar al die commotie is eigenlijk zwaar over dreven. Hamilton word echt afgebrand als of hij een asociale tiener is. Hij zegt niet veel, dus ook niks slechts.

Ik snap al dat gezeur er om heen eigenlijk niet.
Ok, de berichten over dat hij hongeriger is en hij uit achterstandswijk komt gingen mij ook wat ver. Denk dat dit nog wel staartje gaat krijgen.

Tuesday

Citaat van: F1fan2987 op 27 mei 2014 - 22:45:05
Ik heb de post race uitzending nog eens bekeken, maar ik vind eigenlijk niet echt dat Hamilton iets verkeerds doet, het is ook niet zo dat Rosberg nu naar Hamilton ging en zegt dat hij goed heeft gereden. Iets wat Hamilton wel altijd bij Nico deed. Ja, op het Podium, maar daar vind ik Nico altijd zo gemaakt.  Ik houd er wel van, maar al die commotie is eigenlijk zwaar over dreven. Hamilton word echt afgebrand als of hij een asociale tiener is. Hij zegt niet veel, dus ook niks slechts.

Ik snap al dat gezeur er om heen eigenlijk niet.
Ok, de berichten over dat hij hongeriger is en hij uit achterstandswijk komt gingen mij ook wat ver. Denk dat dit nog wel staartje gaat krijgen.
zo gaat dat nu eenmaal. Ik hoop alleen maar dat Hamilton fans die hem nu zo lopen te verdedigen, niet de afgelopen jaren Vettel om elk wissewasje hebben afgezeken. Maar goed, dat is natuurlijk een utopie, al zullen er misschien best een aantal zijn.
Wat betreft afgelopen weekend, nee, dat viel ook allemaal reuze mee. Ik had zelf eigenlijk alleen veel moeite met de reactie na afloop van de kwalificatie, maar achteraf horend dat de relatie al behoorlijk  bekoeld was en ze helemaal nooit vrienden zijn geweest vind ik dat ook nog wel meevallen. Heerlijk dat al dat nepgedoe van hiervoor voorbij is, hopelijk definitief.

Perton

Citaat van: Tuesday op 27 mei 2014 - 21:45:19
Citaat van: Perton op 27 mei 2014 - 21:31:14
Nee voor Monaco specifiek heb je ook gelijk hoor. Maar mijn verontwaardiging is ook meer gebaseerd op de algehele tactiek van Mercedes, dat een tweede coureur per definitie geen eigen beslissingen mag nemen. Hoewel ik alle argumenten daarvoor snap, vind ik het raar.
vanuit teamoogpunt is het prima te begrijpen toch? in mijn ogen is het juist meer in het voordeel van Hamilton aangezien hij de betere is in kwalificatie, dan geeft dit m wel een extra stukje 'bescherming'. Ik vind het raar dat jij en vooral Hamilton het nu ineens raar vinden. Jij was misschien niet (geheel) op de hoogte van deze werkwijze maar Hamilton wel. En daarnaast snijdt het voor Monaco sowieso weinig hout wat Hamilton daar allemaal riep. Maar goed, wat mij betreft mogen ze het per direct aanpassen, graag zelfs want het lijkt me voor Rosber een extra gereedschap om Hamilton te verslaan.
Maar raar of bizar zoals je t in eerste instantie noemde is het absoluut niet.
Zoals je zelf zegt: ik was niet geheel op de hoogte van deze werkwijze, dus ik vind het raar dat jij het raar vindt dat ik het raar vind :P Ik dacht dat hun beleid specifiek was: "Oké, we zetten de tweede coureur indien nodig op een wat andere strategie." Vind ik jammer, maar begrijpelijk. Maar nu heeft de tweede coureur gewoon geen enkele optie om een slimme overweging te maken als het gaat regenen, als er een safety car aan zit te komen, etc. Sorry, maar ik kan niet anders dan concluderen dan dat dat (voor mij) wel apart is. Nogmaals, uit teambelang snap ik het volkomen, maar ik vind dat bij bepaalde situaties op de baan (ik herhaal het: regen, een ongeluk waarbij je kan inspelen op een aanstaande SC, en meer van zulke situaties) dat een tweede coureur ook in staat moet zijn die gok te mogen overwegen. Let wel: ik zeg nergens dat hij ook per se toestemming had moeten krijgen he, maar dat de optie er niet is, vind ik toch wel vrij frappant.

Tuesday

Citaat van: Perton op 28 mei 2014 - 11:36:09
Citaat van: Tuesday op 27 mei 2014 - 21:45:19
Citaat van: Perton op 27 mei 2014 - 21:31:14
Nee voor Monaco specifiek heb je ook gelijk hoor. Maar mijn verontwaardiging is ook meer gebaseerd op de algehele tactiek van Mercedes, dat een tweede coureur per definitie geen eigen beslissingen mag nemen. Hoewel ik alle argumenten daarvoor snap, vind ik het raar.
vanuit teamoogpunt is het prima te begrijpen toch? in mijn ogen is het juist meer in het voordeel van Hamilton aangezien hij de betere is in kwalificatie, dan geeft dit m wel een extra stukje 'bescherming'. Ik vind het raar dat jij en vooral Hamilton het nu ineens raar vinden. Jij was misschien niet (geheel) op de hoogte van deze werkwijze maar Hamilton wel. En daarnaast snijdt het voor Monaco sowieso weinig hout wat Hamilton daar allemaal riep. Maar goed, wat mij betreft mogen ze het per direct aanpassen, graag zelfs want het lijkt me voor Rosber een extra gereedschap om Hamilton te verslaan.
Maar raar of bizar zoals je t in eerste instantie noemde is het absoluut niet.
Zoals je zelf zegt: ik was niet geheel op de hoogte van deze werkwijze, dus ik vind het raar dat jij het raar vindt dat ik het raar vind :P Ik dacht dat hun beleid specifiek was: "Oké, we zetten de tweede coureur indien nodig op een wat andere strategie." Vind ik jammer, maar begrijpelijk. Maar nu heeft de tweede coureur gewoon geen enkele optie om een slimme overweging te maken als het gaat regenen, als er een safety car aan zit te komen, etc. Sorry, maar ik kan niet anders dan concluderen dan dat dat (voor mij) wel apart is. Nogmaals, uit teambelang snap ik het volkomen, maar ik vind dat bij bepaalde situaties op de baan (ik herhaal het: regen, een ongeluk waarbij je kan inspelen op een aanstaande SC, en meer van zulke situaties) dat een tweede coureur ook in staat moet zijn die gok te mogen overwegen. Let wel: ik zeg nergens dat hij ook per se toestemming had moeten krijgen he, maar dat de optie er niet is, vind ik toch wel vrij frappant.
da's niet helemaal waar natuurlijk, Rosberg heeft de afgelopen races wel degelijk met een andere strategie gereden. En als het regent zullen ze zelf echt wel een groter aandeel hebben in de beslissingen. Dan is trackposition ook veel minder doorslaggevend. In Monaco  is dat alles en ook op andere circuits is dat erg belangrijk.
Maar goed, heeft Lewis uberhaupt wel gevraagd om te mogen binnen komen?? en daarnaast, vind je niet dat het team m in zo'n geval niet beter kan overrulen omdat er in feite gewoon niks te winnen valt en alleen maar te verliezen? gokken op een SC is niet meer wat het geweest is, door het invoeren van delta rondetijden en het openblijven vd pitsstraat.

0634

Citaat van: Kootje op 27 mei 2014 - 18:52:02
Citaat van: Jeroen op 27 mei 2014 - 18:36:52
Er zijn geen twee maten, ik zie gewoon niet iets dat Rosberg verkeerd deed. Volgens Lauda heeft Rosberg gewoon gegroet op het podium in Spanje, volgens mensen hier niet, maar dan ga ik maar uit van Lauda. Waarom zouden wij hem niet geloven?

Omdat ik liever m'n eigen ogen geloof. ;D

Hoezo? Alsof jij kan zien of Rosberg Hamilton groet na een race. Ten eerste is lang niet alles in beeld, ten tweede kan jij niet horen wat men zegt.

0634

Citaat van: Perton op 27 mei 2014 - 19:06:26
Dat die eerste keus heeft, vind ik niet zo raar, maar dat wanneer de eerste coureur een bepaalde optie niet kiest dat de tweede coureur dat dan ook niet zou mogen (zoals nu binnenkomen direct na Sutil zijn crash), vind ik wel echt bizar.

En fijne vakantie alvast ;)

Maar als dat afspraak is is dat afspraak. Dat werkt meestal in het voordeel van Lewis en dan nu een keer niet. Ik zie niet in waarom dit zo'n big ding is.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 28 mei 2014 - 19:02:17
Citaat van: Kootje op 27 mei 2014 - 18:52:02
Citaat van: Jeroen op 27 mei 2014 - 18:36:52
Er zijn geen twee maten, ik zie gewoon niet iets dat Rosberg verkeerd deed. Volgens Lauda heeft Rosberg gewoon gegroet op het podium in Spanje, volgens mensen hier niet, maar dan ga ik maar uit van Lauda. Waarom zouden wij hem niet geloven?

Omdat ik liever m'n eigen ogen geloof. ;D

Hoezo? Alsof jij kan zien of Rosberg Hamilton groet na een race. Ten eerste is lang niet alles in beeld, ten tweede kan jij niet horen wat men zegt.

Vanaf het moment dat de rijders uitstapten tot het moment dat zei het podium verlieten waren ze in beeld, dus ik kon prima zien of Rosberg Hamilton groette. Waarschijnlijk zelfs nog beter dan dat Lauda dit kon, aangezien hij in het gedrang achter de hekken stond en niet mee naar de weging etc. ging.

En nee, ik kon ze niet de gehele tijd horen, maar ik vraag me oprecht af of Lauda dit wel kon. Nogmaals, hij stond in het gedrang en de bijbehorende herrie, ging niet mee naar binnen en het podium.

Dus ... ik hou het lekker op m'n eigen visie, ondanks Lauda.

0634

Dat is gelul Kootje. Ze waren niet de hele tijd in beeld. Ze liepen naar de weging, door de gangen heen, de nummer 3 kwam in beeld, de auto's, ze werden op hun rug gefilmd, we zagen wat publiek, monteurs, enzovoort. De camera stond niet de hele tijd op de gezichten van Rosberg en Hamilton gericht, dat slaat nergens op, dat gebeurt nooit. Rosberg doet er 2 seconde over om het te zeggen in het voorbij gaan, een tikje op de rug, een knik met het hoofd. Whatever. Dat hoeft echt niet in beeld te zijn en als het wél in beeld was kan het wel net van achteren zijn gefilmd, of stond er iemand van de organisatie voor. Noem maar op. Als Lauda zegt dat Rosberg dat trouw gedaan heeft, dan heb ik geen enkele reden om hem van liegen te beschuldigen. Ik zou namelijk niet weten waarom hij Rosberg in bescherming zou nemen in deze kwestie.



Tuesday

Citaat van: Jeroen op 28 mei 2014 - 21:03:42
Case closed lijkt me.
ja, lijkt me ook. Blijft alleen de vraag hoe iemand zoiets kan verzinnen?? Ik heb net ook nog de rest van de podiumceremonie gezien en t is echt het compleet tegenovergestelde van Monaco.