Aflevering 5: pitspraat

Gestart door gloudiesaurus, 13 mei 2014 - 20:20:42

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: gloudiesaurus op 13 mei 2014 - 23:42:16
Nou je ziet af en toe wel coureurs die inhouden vanwege de brandstof, zoals Raikkonen in Spanje.
Van mij die regel ook afgeschaft worden. Het voegt niets toe.

En als je langs het circuit zit is die regel helemaal niet te volgen.
zo lang coureurs hun brandstof niet opmaken lijkt het mij weinig toevoegen om de limiet te verhogen. Als je de hele race met één tank moet doen zal er altijd enigzins besparend gereden worden. 10 kg extra meenemen kost je gewoon al heel veel extra tijd die je niet zo maar met extra verbruik terugverdiend.

Jehoentelaar

Mwah, fuel saving vind ik zelf wel een leuk element, maar dat is uiteraard persoonlijk. En toegegeven; op het circuit krijg je daar inderdaad helemaal weinig van mee.

René Hoogterp

@ Tuesday: Ik doelde ook meer op de fuel flow inderdaad dan de toegestane aantal kg's die ze mee mogen nemen per race. Maar als je de fuel flow vrij zou houden, dan heb je per definitie ook meer brandstof nodig, vandaar.

Robin de Jong

Hey jongens, leuk om deze samenwerking te kunnen doen met GPPits. Ik zie hier ook al een een aantal goede reacties op onze vraag. Zelf denk ik dat we sowieso al de verkeerde kant opgaan als een zogeheten 'Strategy Group' dingen moet gaan zoeken om het weer leuk te maken. Ik denk dat het gewoon duidelijk is dat de energiebesparende regels niet goed werken, althans de motor is interessant, maar de regels omtrent de fuel flow werken niet goed. Ook het feit dat je maar 5 motoren mag gebruiken in een seizoen, zorgt ervoor dat alle teams sparen om maar het einde van het seizoen te halen. Zo zul je altijd op 90% rijden en er nooit vol voor kunnen gaan.

Sabai

Welkom op de Pits René en Robin.

Ik hoef ook niet persé vonken en gloeiende remmen te zien. Wat ik wel wil zien zijn minder kunstmatige toevoegingen zoals DRS bijvoorbeeld en ook mag de fuelflow regel van mij verdwijnen.  Tanken terug zou ik ook graag willen. Ik vind namelijk dat de race telkens leuk word als de auto's lichter zijn. De eerste 30/40 ronden rijd iedereen besparend en gebeurd er bijna niks en dat vind ik jammer.Ook moet de bochten snelheid omhoog maar dit zal waarschijnlijk door ontwikkeling wel gebeuren maar op dit moment vind ik het een beetje beschamend voor de F1.

Sphinx

Zo moeilijk is het volgens mij niet een F1 Turbo goed te laten klinken. Romain Grosjean was vandaag in een Renault RE40 onderweg uit 1983

http://instagram.com/p/oA12yUk-OM#

Geen belachelijke fuelflow regel, geen besparingen, ook geen tankverbod. En het geluid is prima. De FIA probeert wel vanalles, maar het lijkt vooral op trial en error. Eerst was aerodynamica het toverwoord met veel extra vleugeltjes en bargeboards, ergo krijg je vuile lucht waardoor je niet makkelijk in iemands slipstream kan blijven. Vervolgens krijg je eerst de dubbeldek diffuser en daarna de blown diffuser, waarna de wingcars uit de jaren 70 en 80 terug zijn. Iedere keer is de FIA er als de kippen bij om de innovatie de kop in te drukken, want oh er moest eens iemand een idee krijgen. Ze voeren vervolgens KERS in als een soort push to pass, maar het wordt door bv Vettel perfect ingezet als verdediging tegen aanvallers. Om dat te counteren komt de DRS-zone, waardoor het zo makkelijk wordt dat het ook weer niet goed is voor de spanning. En nu heb je nieuwe motoren, maar worden teams zo in een spaarkeurslijf gedrukt dat:

- spanning in de race niet langer duurt dan een paar rondjes
- je een crash en een safetycar nodig hebt om die zelfde spanning terug te halen
- teams weten dat ze de finish niet gaan halen door attractief (aggressief) rijgedrag vanwege de fuelflowregel, het tankverbod en het 5-motoren criterium

En daar bovenop doet Mercedes hetzelfde als in de tijd van Brawn GP en bouwt met de langste voorbereidingstijd de perfecte auto, terwijl de rest achterblijft. Verschil met Brawn GP, de dubbeldek diffuser was zo gekopieerd en waar nodig ingepast. Maar de Merc Auto is volledig om het blok heen gebouwd en gefinetuned. Het is apart om te zien dat in drie verschillende raceklassen er dit jaar één ontzettend dominant team is: Mercedes AMG in de F1, Volkswagen in de rally;s (waar Ogier, Latvala en Mikkelsen 1-2-3 in de stand na 5 rally's staan) en Citroen in het WTCC. Kortom, "besparingen en spanning" gaan iig in de F1 nog niet samen. In het BTCC dan weer wel, maar ook die hebben een paar jaar van sappelen en veel kritiek achter de rug.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Enzo

Citaat van: Sphinx op 15 mei 2014 - 19:58:57
Zo moeilijk is het volgens mij niet een F1 Turbo goed te laten klinken. Romain Grosjean was vandaag in een Renault RE40 onderweg uit 1983

http://instagram.com/p/oA12yUk-OM#

Geen belachelijke fuelflow regel, geen besparingen, ook geen tankverbod. En het geluid is prima. De FIA probeert wel vanalles, maar het lijkt vooral op trial en error. Eerst was aerodynamica het toverwoord met veel extra vleugeltjes en bargeboards, ergo krijg je vuile lucht waardoor je niet makkelijk in iemands slipstream kan blijven. Vervolgens krijg je eerst de dubbeldek diffuser en daarna de blown diffuser, waarna de wingcars uit de jaren 70 en 80 terug zijn. Iedere keer is de FIA er als de kippen bij om de innovatie de kop in te drukken, want oh er moest eens iemand een idee krijgen. Ze voeren vervolgens KERS in als een soort push to pass, maar het wordt door bv Vettel perfect ingezet als verdediging tegen aanvallers. Om dat te counteren komt de DRS-zone, waardoor het zo makkelijk wordt dat het ook weer niet goed is voor de spanning. En nu heb je nieuwe motoren, maar worden teams zo in een spaarkeurslijf gedrukt dat:

- spanning in de race niet langer duurt dan een paar rondjes
- je een crash en een safetycar nodig hebt om die zelfde spanning terug te halen
- teams weten dat ze de finish niet gaan halen door attractief (aggressief) rijgedrag vanwege de fuelflowregel, het tankverbod en het 5-motoren criterium

En daar bovenop doet Mercedes hetzelfde als in de tijd van Brawn GP en bouwt met de langste voorbereidingstijd de perfecte auto, terwijl de rest achterblijft. Verschil met Brawn GP, de dubbeldek diffuser was zo gekopieerd en waar nodig ingepast. Maar de Merc Auto is volledig om het blok heen gebouwd en gefinetuned. Het is apart om te zien dat in drie verschillende raceklassen er dit jaar één ontzettend dominant team is: Mercedes AMG in de F1, Volkswagen in de rally;s (waar Ogier, Latvala en Mikkelsen 1-2-3 in de stand na 5 rally's staan) en Citroen in het WTCC. Kortom, "besparingen en spanning" gaan iig in de F1 nog niet samen. In het BTCC dan weer wel, maar ook die hebben een paar jaar van sappelen en veel kritiek achter de rug.

Hear Hear !!  8)

Tuesday

Citaat van: Enzo op 15 mei 2014 - 21:11:50
Citaat van: Sphinx op 15 mei 2014 - 19:58:57
Zo moeilijk is het volgens mij niet een F1 Turbo goed te laten klinken. Romain Grosjean was vandaag in een Renault RE40 onderweg uit 1983

http://instagram.com/p/oA12yUk-OM#

Geen belachelijke fuelflow regel, geen besparingen, ook geen tankverbod. En het geluid is prima. De FIA probeert wel vanalles, maar het lijkt vooral op trial en error. Eerst was aerodynamica het toverwoord met veel extra vleugeltjes en bargeboards, ergo krijg je vuile lucht waardoor je niet makkelijk in iemands slipstream kan blijven. Vervolgens krijg je eerst de dubbeldek diffuser en daarna de blown diffuser, waarna de wingcars uit de jaren 70 en 80 terug zijn. Iedere keer is de FIA er als de kippen bij om de innovatie de kop in te drukken, want oh er moest eens iemand een idee krijgen. Ze voeren vervolgens KERS in als een soort push to pass, maar het wordt door bv Vettel perfect ingezet als verdediging tegen aanvallers. Om dat te counteren komt de DRS-zone, waardoor het zo makkelijk wordt dat het ook weer niet goed is voor de spanning. En nu heb je nieuwe motoren, maar worden teams zo in een spaarkeurslijf gedrukt dat:

- spanning in de race niet langer duurt dan een paar rondjes
- je een crash en een safetycar nodig hebt om die zelfde spanning terug te halen
- teams weten dat ze de finish niet gaan halen door attractief (aggressief) rijgedrag vanwege de fuelflowregel, het tankverbod en het 5-motoren criterium

En daar bovenop doet Mercedes hetzelfde als in de tijd van Brawn GP en bouwt met de langste voorbereidingstijd de perfecte auto, terwijl de rest achterblijft. Verschil met Brawn GP, de dubbeldek diffuser was zo gekopieerd en waar nodig ingepast. Maar de Merc Auto is volledig om het blok heen gebouwd en gefinetuned. Het is apart om te zien dat in drie verschillende raceklassen er dit jaar één ontzettend dominant team is: Mercedes AMG in de F1, Volkswagen in de rally;s (waar Ogier, Latvala en Mikkelsen 1-2-3 in de stand na 5 rally's staan) en Citroen in het WTCC. Kortom, "besparingen en spanning" gaan iig in de F1 nog niet samen. In het BTCC dan weer wel, maar ook die hebben een paar jaar van sappelen en veel kritiek achter de rug.

Hear Hear !!  8)
dat besparingenverhaal valt juist dankzij de fuelflow regel enorm mee. Vrijwel geen één coureur verbruikt de toegestane 100 kg. Wat dat betreft is er weinig tot niks veranderd tov de afgelopen jaren. Bandensparen zien wel gelukkig een stuk minder, dus wat mij betreft is het er op vooruit gegaan. Natuurlijk zijn de gaten aan de top veels te groot, maar dat trekt wel weer bij (hopelijk). Deze regels staan voorlopig redelijk vast, dus dit jaar moeten we maar ff voor lief nemen. Het tankverbod ben ik altijd op tegen geweest, maar dit jaar niet meer als de afgelopen jaren. Verder denk ik dat de FIA vrij goed bezig is.

Wat betreft het vonkenverhaal; is idd veels te ver gezocht, maar het visuele en auditieve aspect is wel degelijk van belang. Een paar vonken hier en daar zou ik niet verkeerd vinden, maar het moet niet (te) kunstmatig worden. Uiteindelijk gaat het om het hele pakket en niet om de losse maatregelen. Dit is makkelijk belachelijk te maken, maar er zijn genoeg F1 kijkers die dat helemaal te gek gaan vinden, die vonkenregens.

0634

Mja, misschien, maar er zijn er ook genoeg die dat nauwelijks boeiend vinden. Een soort bij-effect: leuk, maar ook niet echt worth the bother zeg maar. Je kan niet iedereen tevreden houden. Van mij mogen ze verder best iets meer brandstof meenemen, dan wordt het besparen iets minder, maar aan de andere kant vermaak ik me momenteel best. Dus voor mij is het wel goed zo.

Maar ook daar zullen anderen (Hoi Enzo ;)) weer anders over denken. Het is niet eenvoudig iedereen te pleasen. In grote lijnen ben ik tevreden hoe de sport zich de laatste tien jaar of zoiets ontwikkeld, op hier en daar een regeltje na. Maar mij hoor je niet echt zeuren (op de zonnebril van Hamilton na dan :)).

Tuesday

#24
Citaat van: Jeroen op 15 mei 2014 - 21:56:54
Mja, misschien, maar er zijn er ook genoeg die dat nauwelijks boeiend vinden. Een soort bij-effect: leuk, maar ook niet echt worth the bother zeg maar.
dat is ook zo, maar als je op die manier een deel van je fans tevreden kunt houden zonder anderen af te stoten moet je het gewoon doen. Niet iedereen kijkt F1 voor dezelfde redenen, sommigen gaat het echt alleen maar om het spektakel en een deel daarvan is al heel blij met een paar vonken. Dus als het makkelijk geregeld kan worden zou ik het gewoon doen. Maar goed, dan zal de rijhoogte omlaag moeten en wordt het met regen misschien weer lastiger. Maar goed, in het kader van brainstormen vind ik het zo gek nog niet, of het haalbaar is, is een ander verhaal.

0634

True. Maar aan de andere kant: er zijn wel meer dingen van vroeger die op zich best terug zou willen zien (en als ik dat vind vermoedelijk ook wel een aantal anderen), maar ik zou er mijn prioriteit niet van maken. Ik denk ook niet dat mensen hun toestel aanzetten om vonken te zien, maar wie weet.


Tuesday

#26
Citaat van: Jeroen op 15 mei 2014 - 22:40:35
True. Maar aan de andere kant: er zijn wel meer dingen van vroeger die op zich best terug zou willen zien (en als ik dat vind vermoedelijk ook wel een aantal anderen), maar ik zou er mijn prioriteit niet van maken. Ik denk ook niet dat mensen hun toestel aanzetten om vonken te zien, maar wie weet.
nee, dat moet ook zeker geen prioriteit zijn, maar als je t mee kunt pikken, dan waarom niet. In het filmpje van de pitspraat wordt het eruit gepikt omdat je er makkelijk grappen over kunt maken (waar op zich niks mis mee is natuurlijk), maar dit zal echt niet het speerpunt van de Strategy Group zijn.

0634

Best leuk gedaan trouwens, dat filmpje :).

Ik verwachtte alleen bij de VT's en het verhaal over alles dat 'los' zat, dat er ook wat bij Maldonado los zat, namelijk een steekje ;).

gloudiesaurus

 ;D ;D

Wat ik overigens wel zou willen zien is gewoon een standaard voorvleugel, of wat strakkere regels.
Ik vind de voorvleugels nog altijd lelijk.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Tuesday

Citaat van: gloudiesaurus op 15 mei 2014 - 23:11:46
;D ;D

Wat ik overigens wel zou willen zien is gewoon een standaard voorvleugel, of wat strakkere regels.
Ik vind de voorvleugels nog altijd lelijk.
maar dan gaan ze t geld weer ergens anders insteken. Puur vanwege lelijkheid hoeven de vleugels van mij niet veranderd te worden, vind dit al een stuk beter als die sneeuwschuivers die we hiervoor hadden.