Senna - Ratzenberger

Gestart door Arthur, 26 april 2014 - 23:46:28

« vorige - volgende »

Was Ayrton Senna de beste aller tijden?

Ja zeker
4 (23.5%)
Nee
6 (35.3%)
Misschien
7 (41.2%)
Anders...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 17

Poll gesloten: 14 mei 2014 - 05:25:37

0634

Citaat van: Figge op 07 mei 2014 - 07:22:23
Of Senna de beste was?, was hij beter dan Prost?

Ja. Dat sowieso.

Jozef

Ik ben voor 'misschien' gegaan. Ik denk wel dat ik hem de allerbeste van de laatste 40 jaar vind, maar om hem te vergelijken met Jim Clark bijvoorbeeld, vind ik echt onmogelijk.

Franky R.

Interessante meningen... ;)


Ik heb zelf 'misschien' gestemd. Ik was destijds een fanatiek Prost-fan, wat ik elders al had uitgelegd. En ik was weer een fan van Prost omdat ik hem zag als een soort 'leerling' van Lauda.


Niki Lauda die met zijn verbrande kop binnen zeven weken weer in de auto zat. Dat verhaal las ik in de Autovisie van toen, daar mijn vader toen abo was van het blad.


Senna heeft machtige dingen gedaan, vooral met die Lotus. Maar hij staat bij mij in mijn top 4 van beste coureurs ooit, om dezelfde redenen als waarom Jackie Stewart Senna ooit bekritiseerde...

Figge


Kootje

Citaat van: Franky R. op 07 mei 2014 - 20:27:18
Senna heeft machtige dingen gedaan, vooral met die Lotus. Maar hij staat bij mij in mijn top 4 van beste coureurs ooit, om dezelfde redenen als waarom Jackie Stewart Senna ooit bekritiseerde...

En die redenen zijn? ???



Citaat van: Figge op 08 mei 2014 - 06:45:06
Citaat van: Jeroen op 07 mei 2014 - 18:36:01
Citaat van: Figge op 07 mei 2014 - 07:22:23
Of Senna de beste was?, was hij beter dan Prost?
Ja. Dat sowieso.
Waarom dan?

Vraag ik me ook af. In mijn herinnering waren ze juist elkaars grootste concurenten en gingen ze doorgaans gelijk op. Hoewel de uiteindelijke resultaten licht in Senna's voordeel spreken, zou ik ze toch gelijkwaardig willen noemen. Compleet anders qua rijstijl en persoonlijkheid, maar toch ...

0634

#80
Citaat van: Figge op 08 mei 2014 - 06:45:06
Citaat van: Jeroen op 07 mei 2014 - 18:36:01
Citaat van: Figge op 07 mei 2014 - 07:22:23
Of Senna de beste was?, was hij beter dan Prost?

Ja. Dat sowieso.

Waarom dan?

Om dezelfde reden waarom Hamilton ook beter was dan Button en Mansell beter dan Piquet: pure snelheid.

Je kan op allerlei vlakken compenseren en dat kon Prost als geen ander, maar als je puur kijkt naar wagenbeheersing en snelheid, was Senna een klasse beter. Daarom reed hij ook vaker voor Prost op de baan dan achter hem, daarom was hij ook vrijwel altijd sneller op vrij- en zaterdagen. En dus, als je het puur over het rijden in de auto hebt: dan was Senna beter, al vind ik Prost ook een ware grootheid, een fenomeen op vele vlakken.

Misschien was Senna wel de beste ooit, al weet ik dat niet omdat ik simpelweg Clark nooit heb gezien. Of Fangio. Of Ascari. Of Stewart. Of...

Ik ben overigens wel geneigd te denken dat Senna de beste ooit was. De enige gelijke is volgens mijn gevoel Jim Clark geweest.

Arthur

De Beste...? Het dichtst in de buurt komt; van zijn generatie [denk ik] en met omstandigheden die vergelijkbaar waren. Maar waar plaats je Schumacher dan? Is die van zijn generatie? Denk het niet... En om Senna nu te vergelijken met Alonso|Vettel|Hamilton [voor die titel] gaat geheel mank denk ik.

Nee, verder dan de beste van zijn generatie kom ik absoluut niet.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

#82
Dat kan he. Ik zeg ook niet dat hij het ís, ik zeg alleen dat ik geneigd ben te denken dat hij het is. M.a.w.: ik weet het ook niet zeker.Schumacher is overigens duidelijk minder in mijn ogen, staat bij mij ergens op 4 of 5.

Zoiets denk ik dat het is:

1. Senna
= Clark

3. Fangio

4. Prost
= Stewart
= Schumacher
= Ascari

8. Lauda
= Vettel
= Alonso

11. Mansell

Met dus de aantekening dat ik bij Stewart, Clark, Ascari en Fangio op gevoel, vele oude beelden en verhalen (o.m. van mijn opa) af moet gaan want zo oud ben ik ook weer niet. Dus nogmaals: zeker weet ik niets en ik ben er niet van overtuigd.

Sabai

Misschien moet de beste ooit nog komen. Ik vind dan ook dat je niet kunt spreken van beste ooit eerder beste van zijn generatie.

0634

Ja, maar ja, met de top 100 aller tijden hebben we het ook over platen die al uitgebracht zijn, niet over platen die nog gemaakt moeten worden. Het is natuurlijk altijd een lijstje dat  tot nu toe het beste is.

Jehoentelaar

Nuvolari? En hoe heette die concurrent van hem ook alweer. Miguel weet dat wel.

Perton

Rosemeyer of Carraciolla (ongetwijfeld compleet verkeerd geschreven)

janke

Ik denk dat met de huidige stand van zaken in de F1 er geen betere meer zal komen. Ook niet naar Vettel. Te afhankelijk van een goed chassis. Fangio presteerde het in diverse auto's. Wat dat aangaat is hij uit de top tien niet even weg te denken. In het pré F1 wereldtje had je ook Nuvolari en Carraciola. Dat waren ook toppers en helden.

Top Tien, wat ik vind en niet qua prestaties maar grote coureurs, en niet in volgorde,

Clark
Fangio
Fittipaldi
M Schumacher
Mario Andretti
Stewart
Mansell
Senna
Prost
Piquet sr.
Lauda.


En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een Top Tien die het net niet werden?

Watson
Arnoux
Siffert
Webber
Villeneuve sr
Ickx
Bellof
Di Angelis
Reutemann
Severt enz enz.

Vind ik. Maar zo kan iedereen zijn lijstje wel invullen.

Some things are too important to be left in the past.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 08 mei 2014 - 18:27:38
Dat kan he. Ik zeg ook niet dat hij het ís, ik zeg alleen dat ik geneigd ben te denken dat hij het is. M.a.w.: ik weet het ook niet zeker.Schumacher is overigens duidelijk minder in mijn ogen, staat bij mij ergens op 4 of 5.

Zoiets denk ik dat het is:

1. Senna
= Clark

3. Fangio

4. Prost
= Stewart
= Schumacher
= Ascari

8. Lauda
= Vettel
= Alonso

11. Mansell

Met dus de aantekening dat ik bij Stewart, Clark, Ascari en Fangio op gevoel, vele oude beelden en verhalen (o.m. van mijn opa) af moet gaan want zo oud ben ik ook weer niet. Dus nogmaals: zeker weet ik niets en ik ben er niet van overtuigd.

Tja, dat ben ik dan weer niet met je eens. Schumacher op 4 - 5 komt mij als bijna denigrerend over. Die staat bij mij dan op P1. Maar zoals eerder aangegeven is een dergelijk top van weet ik veel altijd discutabel. Verder als beste van zijn generatie kom ik niet. 
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Citaat van: Jehoentelaar op 08 mei 2014 - 22:37:27
Nuvolari? En hoe heette die concurrent van hem ook alweer. Miguel weet dat wel.
Daarvoor heb je Miguel niet nodig ;).

Achille Varzi uiteraard.