Senna - Ratzenberger

Gestart door Arthur, 26 april 2014 - 23:46:28

« vorige - volgende »

Was Ayrton Senna de beste aller tijden?

Ja zeker
4 (23.5%)
Nee
6 (35.3%)
Misschien
7 (41.2%)
Anders...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 17

Poll gesloten: 14 mei 2014 - 05:25:37

SDG

Citaat van: Matthijs op 02 mei 2014 - 08:40:15
Mijn herinneringen van Imola 1994 zijn vermengd met de beelden van Youtube. Met andere woorden, ik weet niet meer precies wat ik me herinner en wat ik later gezien heb. Ik weet dat ik de beelden van bovenaf via de helicopter kan herinneren, want ik voelde me heel erg bedrukt. Volgens mij verwachtte ik ook dat hij dood was. Ratzenberger heb ik destijds nooit iets van meegekregen anders dan mededelingen.

Ik had die beweging van zijn helm gezien, waardoor ik de hele tijd - eigenlijk tegen beter weten in - blijven hopen ben dat het allemaal nog goed zou komen...

Breaktest

Citaat van: SDG op 02 mei 2014 - 10:07:27
Citaat van: Matthijs op 02 mei 2014 - 08:40:15
Mijn herinneringen van Imola 1994 zijn vermengd met de beelden van Youtube. Met andere woorden, ik weet niet meer precies wat ik me herinner en wat ik later gezien heb. Ik weet dat ik de beelden van bovenaf via de helicopter kan herinneren, want ik voelde me heel erg bedrukt. Volgens mij verwachtte ik ook dat hij dood was. Ratzenberger heb ik destijds nooit iets van meegekregen anders dan mededelingen.

Ik had die beweging van zijn helm gezien, waardoor ik de hele tijd - eigenlijk tegen beter weten in - blijven hopen ben dat het allemaal nog goed zou komen...
Ik kon vooral niet geloven dat er twee doden in een enkel weekend konden vallen. Dat was nog nooit gebeurd. Bovendien had Senna een soort aura van onoverwinnelijkheid; die kwam overal mee weg (en dan heb ik het niet alleen over deze klap, maar ook over zijn soms uiterst irritante manier van rijden).
De klap was dan wel hard, maar toch onder een zekere hoek. Bovendien zag het er niet "messy" uit. De auto was nog redelijk in een stuk, er was geen vuur, er was geen bloed. Ik was er heilig van overtuigd dat ie alleen wat gebroken had. Misschien meer dan een been alleen, mogelijk zijn bekken of een paar ribben. De hulpverlening was er snel bij, maar vervolgens duurde erg lang voor ie was afgevoerd. Ik verloor mijn belangstelling voor de wedstrijd en ging iets anders doen - het was een warme dag. Pas later op de dag hoorde ik via de radio dat Senna hersendood zou zijn.
Dat kwam als een schok, dat klonk wel zeer ernstig, maar nog drongen de consequenties niet tot mij door.  Dus niet echt dood, dacht ik. Er is nog hoop. 

Perton

Ik vermoed dat ik kanalen aan het graven was en kastelen (wat je meer als grote hompen zand moet beschouwen, ik ben als het op techniek aankomt altijd een soort veredelde debiel geweest) aan het bouwen was in mijn zandbak toen het gebeurde, dus ik heb geen herinneringen aan Senna. Bijlmerramp van paar jaar eerder herinner ik me daarentegen wel.

SDG

Citaat van: Perton op 02 mei 2014 - 11:20:52
Ik vermoed dat ik kanalen aan het graven was en kastelen (wat je meer als grote hompen zand moet beschouwen, ik ben als het op techniek aankomt altijd een soort veredelde debiel geweest) aan het bouwen was in mijn zandbak toen het gebeurde, dus ik heb geen herinneringen aan Senna. Bijlmerramp van paar jaar eerder herinner ik me daarentegen wel.

Het is ook al zo lang geleden; veel forummers hier waren nog niet eens geboren toen het gebeurde of waren nog te jong om alles bewust mee te maken. Ik was er toen al 22, vandaar dat ik alles wellicht met andere ogen bekeek. Het verhaal dat je hier ophangt, komt me wel bekend voor van de fatale ongelukken van Ronnie Peterson en Gilles Villeneuve. Toen die gebeurden was ik zélf nog een kind, en in die jaren vielen dodelijke ongevallen ook nog een stuk frequenter voor. Monza 1978 was trouwens één van de allereerste races die ik ooit op tv zag; ik was er dus al van in het prille begin bewust van dat zware ongelukken er ergens bij hoorden.

Breaktest

Citaat van: Perton op 02 mei 2014 - 11:20:52
Ik vermoed dat ik kanalen aan het graven was en kastelen (wat je meer als grote hompen zand moet beschouwen, ik ben als het op techniek aankomt altijd een soort veredelde debiel geweest) aan het bouwen was in mijn zandbak toen het gebeurde, dus ik heb geen herinneringen aan Senna. Bijlmerramp van paar jaar eerder herinner ik me daarentegen wel.
Ik ook. die heb ik zelfs live zien gebeuren.

0634

Ik ook ja, we waren onderweg naar mijn oma die daar ergens woonde. Die Bijlmerramp vergeet ik echt nooit meer.

Senna ook niet trouwens. Alltime jeugdheld met Freddy Mercury samen, die ook al dood is, en Nigel Mansell. Zijn dood had dus ook wel een flinke impact. Overigens had ik meteen wel al het idee dat het niet goed was, juist dóórdat Ratzenberger net gestorven was. Mijn gevoel was daarom meteen al niet goed. Al hoop je altijd dat het meevalt.

Het blijft ongelofelijk dat de FIA de zware ongevallen in de Tamburello in de jaren ervoor (Piquet, Patrese en Berger) volkomen heeft genegeerd. In alle doldwaze paniek die uitbrak kregen we plotsklaps een met banden of zoiets aangelegde chicane voor Eau Rouge een paar weken later. Tussendoor was ook Wendlinger er overigens hard afgegaan op Monaco. Einde loopbaan.

Perton

Mjah wat ik uit het artikel van Edd Straw begreep, heerste er toen in de F1 een beetje de sfeer van "de auto's zijn nu zo veilig, er kan niks meer gebeuren", en was Barrichello zijn klap daar ook weer een bewijs van. Maar goed, jullie zullen je natuurlijk beter dan ik herinneren of dat waar is of niet.

Met de kennis, maar nog belangrijker: met de filosofie van nu is het natuurlijk volstrekt ondenkbaar om te denken dat we er wel zijn qua veiligheid, maar ik kan me best voorstellen dat in die tijd het overleven van zulke ongevallen juist werd gezien als bewijs dat het wel goed zat. Anno nu zou zo'n klap inderdaad betekenen: ok, de auto is misschien veilig, maar hoe gaan we het nog veiliger maken?'

Ik denk (maar nogmaals, dat weten jullie veel beter dan ik) dat het toen meer ging om de impact te overleven, en nu om de impact te voorkomen.

0634

Citaat van: Perton op 02 mei 2014 - 13:00:20
Mjah wat ik uit het artikel van Edd Straw begreep, heerste er toen in de F1 een beetje de sfeer van "de auto's zijn nu zo veilig, er kan niks meer gebeuren", en was Barrichello zijn klap daar ook weer een bewijs van. Maar goed, jullie zullen je natuurlijk beter dan ik herinneren of dat waar is of niet.

Met de kennis, maar nog belangrijker: met de filosofie van nu is het natuurlijk volstrekt ondenkbaar om te denken dat we er wel zijn qua veiligheid, maar ik kan me best voorstellen dat in die tijd het overleven van zulke ongevallen juist werd gezien als bewijs dat het wel goed zat. Anno nu zou zo'n klap inderdaad betekenen: ok, de auto is misschien veilig, maar hoe gaan we het nog veiliger maken?'

Ik denk (maar nogmaals, dat weten jullie veel beter dan ik) dat het toen meer ging om de impact te overleven, en nu om de impact te voorkomen.

Ja, dat zeg ik toch ook: de zware ongevallen daarvoor werden volkomen genegeerd. Dat kwam inderdaad omdat er sinds Paletti 12 jaar eerder niet meer was gebeurd. Ja, Di Angelis, maar dat werd geweten aan het feit dat geen veiligheidsmaatregelen waren, zoals medische voorzieningen en marshalls en dergelijke tijdens testsessies.

Di Angelis knalde ergens over de vangrails heen en het viel helemaal niemand op totdat zijn monteurs hoofdkrabbend opmerkten dat hij wel heel lang over dat rondje deed en besloten maar eens een kijkje te nemen. Daar werd toen meteen een einde aangemaakt: voortaan alle faciliteiten tijdens testsessies.

Nu kan het ook nog steeds gebeuren, natuurlijk. We hebben gezien hoe dichtbij Grosjean's wiel kwam bij Alonso's hoofd tijdens de start op Spa toen. Een paar centimeter de andere kant op en Alonso was net zo legendarisch als Senna geworden.

Wings

Citaat van: Jeroen op 02 mei 2014 - 12:35:42
Ik ook ja, we waren onderweg naar mijn oma die daar ergens woonde. Die Bijlmerramp vergeet ik echt nooit meer.

Senna ook niet trouwens. Alltime jeugdheld met Freddy Mercury samen, die ook al dood is, en Nigel Mansell. Zijn dood had dus ook wel een flinke impact. Overigens had ik meteen wel al het idee dat het niet goed was, juist dóórdat Ratzenberger net gestorven was. Mijn gevoel was daarom meteen al niet goed. Al hoop je altijd dat het meevalt.

Het blijft ongelofelijk dat de FIA de zware ongevallen in de Tamburello in de jaren ervoor (Piquet, Patrese en Berger) volkomen heeft genegeerd. In alle doldwaze paniek die uitbrak kregen we plotsklaps een met banden of zoiets aangelegde chicane voor Eau Rouge een paar weken later. Tussendoor was ook Wendlinger er overigens hard afgegaan op Monaco. Einde loopbaan.

Offtopic, wist niet dat ook jij een Queen-fan bent. Ikzelf mag er graag naar luisteren en heb al hun albums. Welke muziek ik prefereer is die van de beginfase (hun eerste twee albums). De commerciële Queen vind ik wel aardig maar niet speciaal.

0634

Ook offtopic: eigenlijk de meeste Queen albums en periodes wel. Die eerdere albums zijn idd groots. The Works en The Game hebben ook mijn voorkeur. Hot Space en die van Flash Gordon vond ik helemaal niks.

Wings

O ik eigenlijk nog 10 jaar verder terug. Begin-midden jaren 70 (url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Queen_%28album%29]Queen I[/url], Queen II, Sheer heart attack). Maar ondanks ik meer muziek van Queen ontzettend waardeer album vind ik de eerste twee albums, by far, de mooiste. Ik heb ook veel demo's van die jaren. Vanaf de jaren 80 kreeg Queen een commerciële kleur. Eigenlijk zoals we (of de meerderen) Queen kennen.  Vreemd genoeg en geheel buiten de toon vind ik Innuendo ook weer super.

Maar oké, laten we niet verder afdwalen. Veel Queenfans (en mensen die dezelfde alltime jeugdhelden als mij hebben) tref ik doorgaans niet vandaar dat ik er op doorging.

Breaktest

Citaat van: Wings op 03 mei 2014 - 08:58:31
O ik eigenlijk nog 10 jaar verder terug. Begin-midden jaren 70 (url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Queen_%28album%29]Queen I[/url], Queen II, Sheer heart attack). Maar ondanks ik meer muziek van Queen ontzettend waardeer album vind ik de eerste twee albums, by far, de mooiste. Ik heb ook veel demo's van die jaren. Vanaf de jaren 80 kreeg Queen een commerciële kleur. Eigenlijk zoals we (of de meerderen) Queen kennen.  Vreemd genoeg en geheel buiten de toon vind ik Innuendo ook weer super.

Maar oké, laten we niet verder afdwalen. Veel Queenfans (en mensen die dezelfde alltime jeugdhelden als mij hebben) tref ik doorgaans niet vandaar dat ik er op doorging.
Voor we weer op het rechte pad komen, ook nog even een duit in het zakje doen: Mijn Queen top 3 zijn toch wel hun drie grote doorbraakplaten A Night at the opera, A Day at the races en News of the world. Daarna was ik er heel snel klaar mee, maar dankzij  Queen kwam ik bij hun grote voorbeeld terecht, Led Zeppelin.

Sabai

http://autolifestyle.nl/auto/heritage/de-muziek-die-ayrton-senna-luisterde/


Toch zijn jullie niet helemaal off topic.  Raad eens wat er bij Senna op nummer 1 staat?

Wallie

Citaat van: Sabai op 04 mei 2014 - 10:34:44
http://autolifestyle.nl/auto/heritage/de-muziek-die-ayrton-senna-luisterde/


Toch zijn jullie niet helemaal off topic.  Raad eens wat er bij Senna op nummer 1 staat?
Van dat lijstje is weer een tribute CD gemaakt in 1999 meende ik, staat hier nog wel in de kast.


Afgelopen donderdag (net als elke 1ste mei) weer even gedraaid.
Nobody wins, unless everybody wins - bruce springsteen

0634

Citaat van: Sabai op 04 mei 2014 - 10:34:44
http://autolifestyle.nl/auto/heritage/de-muziek-die-ayrton-senna-luisterde/


Toch zijn jullie niet helemaal off topic.  Raad eens wat er bij Senna op nummer 1 staat?

;D ;D ;D Scherp! (al staat ie niet op 1, want het is geen ranglijst, maar soit)

Verder wel baggermuziek hoor. Lisa Stansfield? Alsjeblieft zeg.. :-[