Senna - Ratzenberger

Gestart door Arthur, 26 april 2014 - 23:46:28

« vorige - volgende »

Was Ayrton Senna de beste aller tijden?

Ja zeker
4 (23.5%)
Nee
6 (35.3%)
Misschien
7 (41.2%)
Anders...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 17

Poll gesloten: 14 mei 2014 - 05:25:37

janke

Citaat van: Jeroen op 27 april 2014 - 12:06:45
Citaat van: Wings op 27 april 2014 - 11:35:30
Citaat van: Jeroen op 27 april 2014 - 10:55:22
Toch opvallend gezien de stelling in dit topic dat je uitgerekend 's mans voornaam verkeerd schrijft...  :-\

Het gekke is: mijn Krav Maga trainer heet ook Roland. Ook vaak Ronald genoemd door mij. Toch een vorm van dyslexie denk ik.
Noemen we jou voortaan gewoon Swing ;).

Daar helpt zelfs een Krav Maga trainer niet. ::)
Some things are too important to be left in the past.

Wings

Enfin, in mijn optiek werkt het dus net zo hard de andere kant uit dan dat Roland wordt vergeten. Doordat zoveel gebeurde is het jaren lang uitvergroot geprojecteerd. De kans is groot dat wanneer de droevige gebeurtenis op zaterdag de enige was de meesten zich zouden afvragen wie hij was?

Arthur

En wat nu als Barrichello op vrijdag was overleden? Ook een soort van Roland Ratzenberger?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Barrichello was toch wel een rijder van de gevestigde orde. Ratzenberger had net 1 race achter de kiezen. Maakt het niet minder erg hoor want bij mij is ieder mens een mens en ik vind het even verschrikkelijk. Voor mij was het de eerste keer dat ik geconfronteerd werd met de mogelijke gevolgen van het racen. Bij mij staat het op mijn netvlies gebrand. Maar ik kan me voorstellen dat als dit niet zo zou zijn uitvergroot de gemiddelde bankkijker niet zou weten wie Roland Ratzenberger was.

Kootje

Citaat van: Arthur op 27 april 2014 - 20:45:24
En wat nu als Barrichello op vrijdag was overleden? Ook een soort van Roland Ratzenberger?

Dan had Senna niet gestart. ;)

0634

Hoezo niet? Ik bedoel, zou kunnen, maar zou ook kunnen van niet.

0634

Citaat van: Wings op 27 april 2014 - 20:07:14
Enfin, in mijn optiek werkt het dus net zo hard de andere kant uit dan dat Roland wordt vergeten. Doordat zoveel gebeurde is het jaren lang uitvergroot geprojecteerd. De kans is groot dat wanneer de droevige gebeurtenis op zaterdag de enige was de meesten zich zouden afvragen wie hij was?

Het werkt ook op een andere manier de andere kant uit. Want mocht Ratzenberger niet zijn overleden dan was hij na een jaar of twee roemloos uit de F1 verdwenen en nu zal hij door velen voor altijd herinnerd worden. Ik zal hem nooit vergeten, alleen die vreselijke beelden al met dat hoofd dat van links naar rechts in de cockpit rolde... Op een lugubere wijze heeft hij een onvergetelijke indruk achter gelaten bij iedereen die het heeft zien gebeuren.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 27 april 2014 - 21:41:21
Hoezo niet? Ik bedoel, zou kunnen, maar zou ook kunnen van niet.

Omdat hij nu al bijna niet gereden had vanwege de eerdere ongevallen dat weekend. De fictieve dood van landgenoot en vriend Rubens had de weegschaal dan op zeker de andere kant op door laten slaan. Ik kan me iig niet voorstellen dat Senna dan alsnog was gaan rijden, maar helaas ... weten zullen we dat nooit.

gloudiesaurus

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Matthijs

Aan de ene kant kun je je afvragen waarom Ratzenberger vaak 'vergeten' wordt, maar aan de andere kant: waarom wordt Senna zo intensief herdacht? Niks mis mee hoor, maar Ascari of Clark waren bijna even grote legendes maar die werden echt 20 jaar na hun dood niet groots herdacht.

Fietser

Citaat van: Matthijs op 28 april 2014 - 08:27:56
Aan de ene kant kun je je afvragen waarom Ratzenberger vaak 'vergeten' wordt, maar aan de andere kant: waarom wordt Senna zo intensief herdacht? Niks mis mee hoor, maar Ascari of Clark waren bijna even grote legendes maar die werden echt 20 jaar na hun dood niet groots herdacht.

Lees mijn post inzake dit onderwerp (zie vorige pagina). Puntsgewijs:
1. Clark en Ascari kwamen om in een tijd dat sterven 'normaal' was in de F1.
2. Clark en Ascari kwamen om in een tijd dat men nog niet zo dramatisch en sentimenteel deed over van alles en nog wat. De media hadden nog niet zo'n verpletterende invloed op het gewone leven. De stroom aan stille tochten, brandende kaarsjes, heiligverklaring van sporters en Lady Di-madness moest dan ook nog losbarsten. Datzelfde geldt voor nietszeggende kretelogie als 'held', 'respect', 'kanjer', 'megaster', 'topper', et cetera.
Kortom: tijden veranderen - als altijd.

0634

#26
Tel daar nog eens bij op dat de wereld kleiner is geworden. Wij hebben het hier in NL volop over Senna, want we hebben diens prestaties 'allemaal' op tv kunnen zien. Mijn opa heeft Ascari misschien een keer op Zandvoort zien racen, maar daar hield het verder natuurlijk wel mee op. M.a.w. de bekendheid die Ascari had is nooit zo groot geweest als die van Senna. En als je iemand niet kent, dan ga je hem ook niet herdenken natuurlijk.

En dat dan nog los van het internet. Digitaal is er enorm veel aandacht voor de F1 en de 'moderne' racehelden. Dat was vroeger natuurlijk allemaal niet zo.

SDG

Citaat van: Jeroen op 28 april 2014 - 17:47:02
En dat dan nog los van het internet. Digitaal is er enorm veel aandacht voor de F1 en de 'moderne' racehelden. Dat was vroeger natuurlijk allemaal niet zo.

Klopt wel, zie ook maar welke reacties de dood van o.a. Dan Wheldon of Marco Simoncelli een paar jaar terug teweegbrachten. Daar was vroeger ook nooit zo uitgebreid bij stilgestaan geweest.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 27 april 2014 - 21:43:47
Citaat van: Wings op 27 april 2014 - 20:07:14
Enfin, in mijn optiek werkt het dus net zo hard de andere kant uit dan dat Roland wordt vergeten. Doordat zoveel gebeurde is het jaren lang uitvergroot geprojecteerd. De kans is groot dat wanneer de droevige gebeurtenis op zaterdag de enige was de meesten zich zouden afvragen wie hij was?

Het werkt ook op een andere manier de andere kant uit. Want mocht Ratzenberger niet zijn overleden dan was hij na een jaar of twee roemloos uit de F1 verdwenen en nu zal hij door velen voor altijd herinnerd worden. Ik zal hem nooit vergeten, alleen die vreselijke beelden al met dat hoofd dat van links naar rechts in de cockpit rolde... Op een lugubere wijze heeft hij een onvergetelijke indruk achter gelaten bij iedereen die het heeft zien gebeuren.
Oh, vreselijk. Dat beeld heeft jaren lang in mijn hoofd rondgespookt.
zelde als toen met Jeff Krosnoff, die 2 jaar later bij een vreselijk ongeluk om het leven kwam. Vreselijk ook hoe hij daar zat in de cockpit.


Maar wie hebben we vorig jaar dan verloren? Of iig wie stierf er?
Of werd die man die werd over reden door een tracktor bedoelt?

0634

Ik neem aan dat Maria de Villota bedoeld werd, al stierf ze niet in de auto.