Senna - Ratzenberger

Gestart door Arthur, 26 april 2014 - 23:46:28

« vorige - volgende »

Was Ayrton Senna de beste aller tijden?

Ja zeker
4 (23.5%)
Nee
6 (35.3%)
Misschien
7 (41.2%)
Anders...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 17

Poll gesloten: 14 mei 2014 - 05:25:37

0634

#165
Ooo, maar dat denk ik ook hoor. Het is zeker veranderd. We hebben nu atleten met veel meer technische kennis. Maar dat is het juist: dat zijn de trainbare factoren. Zeker als je met dat soort omstandigheden opgegroeid bent, pak je dat veel sneller op.

De intrinsieke en aangeboren rijderskwaliteiten zijn degene die je nu - denk ik dus - nog steeds nodig hebt, net als toen.

natuurlijk kan je niet vragen aan de huidige generatie of ze even willen gaan racen met strobalen langs de baan en met die sigarenauto's zonder enig hulpmiddel en met je hoofd een halve meter boven de cockpit uitgestoken. Dat kan niet, ze raken nu al in paniek als de stuurbekrachtiging uitvalt.

Omgekeerd zou ook niet gaan (even los van het detail dat die gasten dood of stokoud zijn ;)). Die oudere gasten zouden niets van de techniek snappen. Zouden daar zo 1,2,3 totaal niet mee overweg kunnen.

Maar stel dat Ascari 30 jaar geleden was geboren met dezelfde intrinsieke kwaliteiten, dan zou hij meegroeien via karts en lagere klassen tot de F1 nu. Hij zou de technieken leren en hij zou met personal trainers een prachtig fysiek krijgen, want hij zou niet beter weten. En in de F1 aangekomen zouden zijn intrinsieke kwaliteiten hem weer met de Vettels en de Hamiltonnetjes mee laten racen. Want in de basis is het nog steeds gewoon autoracen, en juist daarin liggen zijn intrinsieke kwaliteiten opgesloten.


Tuesday

Citaat van: Jeroen op 11 mei 2014 - 22:23:33
Ooo, maar dat denk ik ook hoor. Het is zeker veranderd. We hebben nu atleten met veel meer technische kennis. Maar dat is het juist: dat zijn de trainbare factoren. Zeker als je met dat soort omstandigheden opgegroeid bent, pak je dat veel sneller op.

De intrinsieke en aangeboren rijderskwaliteiten zijn degene die je nu - denk ik dus - nog steeds nodig hebt, net als toen.

natuurlijk kan je niet vragen aan de huidige generatie of ze even willen gaan racen met strobalen langs de baan en met die sigarenauto's zonder enig hulpmiddel en met je hoofd een halve meter boven de cockpit uitgestoken. Dat kan niet, ze raken nu al in paniek als de stuurbekrachtiging uitvalt.

Omgekeerd zou ook niet gaan (even los van het detail dat die gasten dood of stokoud zijn ;)). Die oudere gasten zouden niets van de techniek snappen. Zouden daar zo 1,2,3 totaal niet mee overweg kunnen.

Maar stel dat Ascari 30 jaar geleden was geboren met dezelfde intrinsieke kwaliteiten, dan zou hij meegroeien via karts en lagere klassen tot de F1 nu. Hij zou de technieken leren en hij zou met personal trainers een prachtig fysiek krijgen, want hij zou niet beter weten. En in de F1 aangekomen zouden zijn intrinsieke kwaliteiten hem weer met de Vettels en de Hamiltonnetjes mee laten racen. Want in de basis is het nog steeds gewoon autoracen, en juist daarin liggen zijn intrinsieke kwaliteiten opgesloten.
mee eens op dat laatste na. Ik weet het echt niet, maar het zou best kunnen dat een Ascari (met dezelfde opleiding) van het niveau Chilton blijkt te zijn. Dat klinkt een beetje als heiligenschennis, maar het zou mij niet verbazen.

0634

Mij wel om eerlijk te zijn. De wagenbeheersing van Ascari is zonder twijfel vele malen beter geweest dan die van SupermarktMax.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 11 mei 2014 - 22:35:17
Mij wel om eerlijk te zijn. De wagenbeheersing van Ascari is zonder twijfel vele malen beter geweest dan die van SupermarktMax.
ik weet het niet. Maar Ascari blijft een legende en ik vond het heerlijk om in de Ascari bocht te zitten op Monza. Als het de Chilton bocht zou heten was ik waarschijnlijk thuis gebleven ;) Deze namen hebben natuurlijk vele malen meer betekend voor de F1 dan Chilton ooit zal doen. En daar gaat het uiteindelijk (denk ik) wel om.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 11 mei 2014 - 22:23:33
Ooo, maar dat denk ik ook hoor. Het is zeker veranderd. We hebben nu atleten met veel meer technische kennis. Maar dat is het juist: dat zijn de trainbare factoren. Zeker als je met dat soort omstandigheden opgegroeid bent, pak je dat veel sneller op.

De intrinsieke en aangeboren rijderskwaliteiten zijn degene die je nu - denk ik dus - nog steeds nodig hebt, net als toen.

natuurlijk kan je niet vragen aan de huidige generatie of ze even willen gaan racen met strobalen langs de baan en met die sigarenauto's zonder enig hulpmiddel en met je hoofd een halve meter boven de cockpit uitgestoken. Dat kan niet, ze raken nu al in paniek als de stuurbekrachtiging uitvalt.

Omgekeerd zou ook niet gaan (even los van het detail dat die gasten dood of stokoud zijn ;) ). Die oudere gasten zouden niets van de techniek snappen. Zouden daar zo 1,2,3 totaal niet mee overweg kunnen.

Maar stel dat Ascari 30 jaar geleden was geboren met dezelfde intrinsieke kwaliteiten, dan zou hij meegroeien via karts en lagere klassen tot de F1 nu. Hij zou de technieken leren en hij zou met personal trainers een prachtig fysiek krijgen, want hij zou niet beter weten. En in de F1 aangekomen zouden zijn intrinsieke kwaliteiten hem weer met de Vettels en de Hamiltonnetjes mee laten racen. Want in de basis is het nog steeds gewoon autoracen, en juist daarin liggen zijn intrinsieke kwaliteiten opgesloten.


Ik meen ooit een reportage van Autovisie te hebben gelezen. Stirling Moss die in 1983 de BMW-Brabham van Piquet uitprobeerde op Brands.
Op de panische reactie van de technische mensen van Brabham, omdat die oude met zijn eigen jaren 50 helm aan kwam kakken, zie hij; "Joh, ik heb met deze helm ooit 280 plus gereden in een Mercedes raceauto. Waarom zou het nu niet voldoen dan?"


;D ;D ;D


En Moss ging toch nog hard ook met die BMW-turbo!







Wings

Citaat van: Jeroen op 11 mei 2014 - 22:35:17
Mij wel om eerlijk te zijn. De wagenbeheersing van Ascari is zonder twijfel vele malen beter geweest dan die van SupermarktMax.

Denk je? Even uit een notendop hé: naar mijn weten reed Ascari in zijn jeugdjaren motorraces. Pas als begin twintiger, voordat hij Italië in de oorlog diende, reed hij de Mille Miglia, waar hij een auto onder zijn bibs kreeg van de bevriende Enzo Ferrari. In 1949 werd hij benadert door Enzo om weer te gaan racen. De meeste rijders op vandaag worden vanaf hun achtste (soms nog eerder) al in karts gepropt en kunnen pas doorbreken naar de hogere klassen als ze zich bewezen hebben in de karts.

Tegenwoordig kun je niet meer racen omdat je vader toevallig bevriend is met een teambaas en jij op je 30ste werkloos bent en een kans krijgt omdat vroeger eens geracet hebt op een blauwe maandag. De doorsnee Formule 1 rijders is -in de meeste gevallen- een bewezen talent die vanaf zijn jeugd al klaargestoomd wordt voor het echte werk. Natuurlijk moet je ook over talent beschikken alleen is de filtering nu velen malen beter dan dat deze vroeger was. En de animo is velen malen groter.

0634

Ja, dat denk ik inderdaad ja. Zoals ik al zei: intrinsiek talent blijft gelijk, opleiding verschilt. Zie de oude beelden en aanschouw hoe zij duelleerden en raceten met elkaar. Hoor moderne rijders (Alonso paar jaar terug) eens oreren over hoe buitengewoon het was dat zij daarin uberhaupt konden racen. Komt nog eens bij dat die gasten aan iedere halve truckrace die er was meedeed. Werden daar natuurlijk ook behoorlijk allround door. Ik vind het nogal wat, het talent van een rijders als Ascari wegzetten als iemand met het talent van Chilton. Lees eens wat terug over mensen die hem zagen rijden en hoor over diens buitengewone wagenbeheersing etc.

Franky R.

#172
Citaat van: Jeroen op 12 mei 2014 - 06:39:58
Ja, dat denk ik inderdaad ja. Zoals ik al zei: intrinsiek talent blijft gelijk, opleiding verschilt. Zie de oude beelden en aanschouw hoe zij duelleerden en raceten met elkaar. Hoor moderne rijders (Alonso paar jaar terug) eens oreren over hoe buitengewoon het was dat zij daarin uberhaupt konden racen. Komt nog eens bij dat die gasten aan iedere halve truckrace die er was meedeed. Werden daar natuurlijk ook behoorlijk allround door. Ik vind het nogal wat, het talent van een rijders als Ascari wegzetten als iemand met het talent van Chilton. Lees eens wat terug over mensen die hem zagen rijden en hoor over diens buitengewone wagenbeheersing etc.


Mag ik daarop inhaken?


Lauda zei het heel mooi; De coureurs in de F1 zijn louter F1-coureurs, waar men voorheen een autocoureur was die naast de F1 ook in andere klassen reed.

Kun je het je voorstellen dat Vettel -desnoods voor de lol- F3 gaat rijden tijdens het seizoen? Of dat Tom Coronel wegens ziekte niet kan rijden, en aan GvdG of Frijns vraagt om 'effe voor hem in te vallen'?


Ik zou graag de huidige lichting in iets anders dan een F1 willen zien. In de jaren tachtig reden de F1-coureurs in een voorprogramma van de GP. Met een BMW M1.


Een veel beter idee IMHO, dan dat Bernie oud-coureurs weer in hun oude strijdwagens wil proppen... :)

Perton

Misschien zou je kunnen zeggen dat F1-coureurs van nu inderdaad beter zijn dan die van vroeger, omdat ze nu heel erg gespecialiseerd zijn op één aspect, namelijk het single seater-racen. Dat merk je ook aan de overstap van F1-coureurs naar DTM. Neem een Jeroen Bleekemolen, hij is overal wel goed in, maar nooit iemand die écht uitblinkt. Misschien zou hij wel een coureur zijn die in de jaren '50 of '60 de titels bijeen zou rijden. In dat opzicht zou het helemaal geen gekke gedachte zijn dat Ascari misschien wel van het niveau Chilton is. Of Chilton gaat misschien dan te ver, maar misschien wel een Glock, of een Coronel.

Het antwoord hierop weet ik natuurlijk ook niet.

Kootje

Citaat van: Perton op 12 mei 2014 - 13:33:16
Misschien zou je kunnen zeggen dat F1-coureurs van nu inderdaad beter zijn dan die van vroeger, omdat ze nu heel erg gespecialiseerd zijn op één aspect, namelijk het single seater-racen.

Nee ... dat kan je niet zeggen. Want plaats je 'n Alonso in het tijdvak 50-60, dan zou hij ook in meerdere klasses uitgekomen zijn, net als dat Ascari in deze tijd ook 'n open-wheel specialist was geweest. Die dingen zijn nu eenmaal inherent aan het tijdvak, maar maakt 'n coureur niet beter of slechter. Eigenlijk is imo de enige maar die je kunt stellen waar het de pioniers vd sport betreft het gebrek aan beoefenaars vd sport. Vroeger was autosport nu eenmaal alleen weggelegd voor de rijken, beoefenaars en dus ook talenten uit de arbeidersklasse waren er niet. Nu is de sport vele malen toegankelijker, waardoor er 'n grotere vijver is om uit te vissen. Het is nu eenmaal makkelijker jezelf te onderscheiden tussen 100 man dan tussen 10.000.

Perton

Ja ik heb juist over wanneer je er heel droog feitelijk naar gaat kijken. Geen constructies van "Als coureur X in tijdvak Y had gereden, dan.." maar gewoon puur naar de feiten die we daadwerkelijk hebben, dan zou je kunnen stellen dat een specialist van nu beter is dan een allrounder van vroeger. Puur omdat de omstandigheden anders zijn. Dat is wel wat ik bedoelde, en dat is ook wat ik zei, maar totaal niet waar je op reageerde.

Kootje

Prachtig dat jij het daarover hebt, maar de discussie gaat er toch al 'n tijdje over of Ascari nu ook mee kan komen, en of Vettel ook in de jaren 50 goed was geweest. Maar goed ... ook puur kijkend naar die droge feiten kun je nog niet stellen dat de coureurs van nu beter zijn, want wat is beter? Iemand die in alle disciplines goed uit de voeten kan, of iemand die slechts kan racen in open-wheelers? Ga ik persoonlijk dus voor de all-rounder ipv de specialist.

Perton

Fijn dat de discussie daar over ging, ik reageerde op de post van Franky. Volgens mij ligt het alleenrecht op waar een discussie over moet gaan niet bij jou, dus ik snap niet zo goed waarom er door jou zo raar op mijn post wordt gereageerd.

Bovendien zeg ik ook duidelijk dat ik het antwoord er verder helemaal niet op weet, ik zeg alleen dat iets mogelijkerwijs zou kunnen zijn. Vervolgens haal je één zinnetje uit mijn hele post, en verdraai je dat compleet naar iets waar ik het totaal niet over had.

Franky R.

Citaat van: Perton op 12 mei 2014 - 16:59:54
Ja ik heb juist over wanneer je er heel droog feitelijk naar gaat kijken. Geen constructies van "Als coureur X in tijdvak Y had gereden, dan.." maar gewoon puur naar de feiten die we daadwerkelijk hebben, dan zou je kunnen stellen dat een specialist van nu beter is dan een allrounder van vroeger. Puur omdat de omstandigheden anders zijn. Dat is wel wat ik bedoelde, en dat is ook wat ik zei, maar totaal niet waar je op reageerde.


Natuurlijk is de specialist van nu beter dan de F1-coureurs van de jaren 50 t/m 70. Echter waren dat échte coureurs, i.i.t. dat men nu vooral Formule 1 coureur is.


En met mijn opmerking bedoelde ik eigenlijk dat ik de huidige lichting graag in gelijkwaardig materiaal -bijvoorbeeld een Porsche 911 Cup-auto- in een voorprogramma zou willen zien.


Gewoon hardop denken van mij... ;)

Perton

Ja, ik hou daarom ook veel meer van de allrounders, zoals Bleekemolen die ik net al even noemde. Dat soort coureurs waardeer ik meer dan een andere coureur die jarenlang F1 rijdt en na zijn pensioen ook geen andere raceklassen meer rijdt.