Hoe goed is de huidige generatie?

Gestart door FolkertE, 26 april 2014 - 09:10:03

« vorige - volgende »

0634

Ben het er niet mee eens, intrinsieke rijderskwaliteiten waren m.i. toen en nu nog altijd doorslaggevend, maar stap wel uit deze discussie. Anders zeg ik alleen maar wat ik twee weken terug al heb gezegd. No offence :).

Wings

De basis moet er zeker nog zijn maar daar omheen hebben zich elementen gevormd die anno nu minstens zoveel gewicht in de schaal leggen als de intrinsieke rijderskwaliteiten.

0634

Minstens? Nooit minstens. En bovendien die zijn niet intrinsiek, die leer je aan als je in de betreffende tijd opgroeit. Je maakt het verschil niet door fysiek beter te zijn dan een ander of door een auto in en uit elkaar te kunnen schroeven. Je maakt het verschil uiteindelijk omdat je op de baan die tiende vind die je collega nog steeds zoekt. Hamilton is sneller dan Rosberg omdat hij intrinsiek sneller is dan Rosberg. Niet omdat hij beter is opgeleid.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 25 mei 2014 - 09:21:35
maar stap wel uit deze discussie.


Citaat van: Jeroen op 25 mei 2014 - 12:01:24
Minstens? Nooit minstens. En bovendien die .......

Zo, dat heb je lang volgehouden. ;) :P :D ;D

0634

O ja. Kut.  ;D

Nou, nu hou ik er echt over op.

Wings

Citaat van: Jeroen op 25 mei 2014 - 12:01:24
Minstens? Nooit minstens. En bovendien die zijn niet intrinsiek, die leer je aan als je in de betreffende tijd opgroeit. Je maakt het verschil niet door fysiek beter te zijn dan een ander of door een auto in en uit elkaar te kunnen schroeven. Je maakt het verschil uiteindelijk omdat je op de baan die tiende vind die je collega nog steeds zoekt. Hamilton is sneller dan Rosberg omdat hij intrinsiek sneller is dan Rosberg. Niet omdat hij beter is opgeleid.

Mee oneens. Hamilton is sneller dan Rosberg omdat hij zijn auto in minder tijd van A naar B rijdt. Het rijden (of racen) op zichzelf is het eindonderdeel van een legio aan handelingen en factoren die er aan vooraf gingen. En tijdens het racen zelf. Van het verifiëren van hoe intrinsiek eigenschappen van de auto zich verhouden tot de baan als het vertalen van telemetrie naar wat je voelt tot het berekenend rijden, banden en brandstof sparen en anticiperen en reageren op dat wat zich afspeelt. Het racen van vroeger is niet meer het racen van nu omdat er nog steeds een stuur in de auto zit. Natuurlijk is en blijft talent een benodigde eigenschap maar het gaat veel verder dan dat alleen. Bovendien is het aanbod nu velen malen groter en waren er in het verleden niet zoveel trajecten die je moest doorlopen. De weg naar de Formule 1 was toen veel korter. Bevriend zijn met een teambaas was toen al afdoende.

Franky R.

CitaatBevriend zijn met een teambaas was toen al afdoende.


Mss. in de jaren na de oorlog, maar niet meer vanaf midden jaren 1960, IMHO...Toen moest een coureur zich al bewijzen via de lagere klasses...

Wings

Ik heb het over Fangio hé. Dat dit steeds meer vorm kreeg ben ik met je eens. Dus hoe dichterbij je bij 2014 kijkt des te kleiner zal het contrast zijn.

Franky R.

Citaat van: Wings op 25 mei 2014 - 17:23:12
Ik heb het over Fangio hé. Dat dit steeds meer vorm kreeg ben ik met je eens. Dus hoe dichterbij je bij 2014 kijkt des te kleiner zal het contrast zijn.


Ok, duidelijk...