Hoe goed is de huidige generatie?

Gestart door FolkertE, 26 april 2014 - 09:10:03

« vorige - volgende »

Breaktest

#30
Citaat van: Jeroen op 26 april 2014 - 20:03:36
Citaat van: Breaktest op 26 april 2014 - 17:23:12
Citaat van: Jeroen op 26 april 2014 - 13:33:54
Citaat van: Breaktest op 26 april 2014 - 11:50:41
Los daarvan, ik vind het ook een kwaliteit van de coureur om te weten wanneer het je tijd is om te gaan, zoals Jacky Stewart ooit haarfijn demonstreerde, maar kom daar tegenwoordig maar eens om.
Stewart was murw gebeukt door de vele ongelukken en stopte nog abrupter als dat hij wilde door dat zijn teamgenoot om het leven kwam. Gelukkig hoeft dat nu niet meer. Bovendien ging zijn generatiegenoot Graham Hill juist weer veel te lang door. Die won al jaren niks meer.

De enige twee die te lang doorgingen in recente jaren waren m.i. Schumacher en Mansell. De rest niet. Hakkinen stopte juist tamelijk vroeg nog zelfs.
Het is "abrupter dan",  het woord "Bovendien" geeft een niet te volgen draai aan de context en Mansell als recent voorbeeld, tja, daar kun je ook je vraagtekens bij zetten.

Oke, erg dank voor deze nuttige les in NLse taal.  ::)
Aangezien je het kunt waarderen: erg dank is geen correcte uitdrukking. Wellicht bedoel je erg bedankt hoewel dat ook geen schoonheidsprijs verdient. Beter is veel dank, of zeer veel dank;)
Overigens, de dank is wederzijds, en wel omdat je Mansell even voor het voetlicht hebt gehaald. Mansell, de Braveheart van de formule 1. Er kan niet genoeg over Mansell geouwehoerd worden. Ook een van de sympathiekste coureurs. Met Mansell altijd wat. Het wordt tijd dat over hem eens een fatsoenlijke documentaire wordt gemaakt.   

Wings

Fatsoenlijke documentaire is ook niet correct. Je bedoelt waarschijnlijk een uitgebreide of gedetailleerde documentaire. :P

Sabai

Een paar jaar geleden was er een raceklasse met voormalige F1 coureurs.  Daar reed Mansell iedereen op een hoop. Die kerel kan echt gas geven .

Wings

Vooral een lefgozer. Maar dat had je ook wel nodig. Echt heel veilig was de autosport toen niet. Regelmatig vielen en zwaar gewonden of doden. Hard crashen wilde je in die tijd niet (nu ook niet, alleen zijn de gevolgen nu te overzien. Die mentale rem is dus vervaagd).

0634

Een markante vent was het. Dan had ie weer de chickenpocks, zat zn hele gezicht onder, dan duwde hij weer zijn wagen over de finish en viel ie om, dan ging ie weer bij het verkeerde team pitten, dan fulmineerde zijn baas weer dat ´die Mansell verdomme nooit van zijn leven een race zou kunenn winnen´ en dan haalde hij op fenomenale wijze Piquet in op Silverstone nadat hij een extra pitstop had moeten maken.

Never a dull moment with Red Five.

Breaktest

Citaat van: Wings op 27 april 2014 - 12:07:38
Fatsoenlijke documentaire is ook niet correct. Je bedoelt waarschijnlijk een uitgebreide of gedetailleerde documentaire. :P
Fatsoenlijk heeft vele betekenissen, waaronder achtenswaardig, behoorlijk, zie http://www.woorden-boek.nl/woord/fatsoenlijk, en in die zin is dat hier gebruikt.
Maar ik geeft toe, het had scherper geformuleerd kunnen zijn.  :)
Zeg schat, hebben we nog zout in huis?

janke

Hier zet hij Senna even te kakken. Wat een move van hem.

Some things are too important to be left in the past.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 27 april 2014 - 12:08:11
Een paar jaar geleden was er een raceklasse met voormalige F1 coureurs.  Daar reed Mansell iedereen op een hoop. Die kerel kan echt gas geven .
Ja, ik herinner het me. GP Masters heette die geloof ik. Er zijn maar een stuk of drie races geweest;, daarvan won Mansell er twee of drie. Lammers deed ook mee. Jammer dat dat niet echt van de grond gekomen is. Ook indrukwekkend vond ik zijn optreden in Top Gear waarin hij zich met een reasonable priced car tussen hedendaagse F1 coureurs nestelde.

Breaktest

#38
Nog zo'n geweldige anekdote, slechts bij weinigen bekend: net als Lauda begaf hij zich op het pad van de autosport tegen de wil van zijn ouders in en investeerde zijn eigen geld om hogerop te komen. Daarbij verloor hij zelfs zijn huis.  In 1977 reed hij Formule Ford en won 33 van de 42 races. Halverwege het seizoen brak ie zijn nek, maar vijf weken later zat ie al weer in de auto - "wel een beetje bang dat zijn hoofd eraf zou vallen" - om het kampioenschap vervolgens met 1 punt verschil te winnen. 

janke

#39
Citaat van: Breaktest op 27 april 2014 - 12:43:31
Nog zo'n geweldige anekdote, slechts bij weinigen bekend: net als Lauda begaf hij zich op het pad van de autosport tegen de wil van zijn ouders in en investeerde zijn eigen geld om hogerop te komen. Daarbij verloor hij zelfs zijn huis.  In 1977 reed hij Formule Ford en won 33 van de 42 races. Halverwege het seizoen brak ie zijn nek, maar vijf weken later zat ie al weer in de auto - "wel een beetje bang dat zijn hoofd eraf zou vallen" - om het kampioenschap vervolgens met 1 punt verschil te winnen.

Was hier bekend. Leuk dat je het even aanhaalt hiero. In zijn jaren was ik een zeg maar Mansell mafkees. Maar dat had ik wat eerder ook met René Arnoux. Ik hou nu eenmaal van stampers to the limit. Succesvol of niet.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Arnoux was er inderdaad ook zo eentje. En ook eentje die niet vies was van een relletje op zijn tijd. Kleurrijk figuur ook weer.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 27 april 2014 - 08:39:36
Dat klopt wel een beetje ja. In de duels was hij inderdaad zo. Daarom was het geweldig om te zien, maar eindigde het ook wel eens in tranen.

Dieptepunt voor mij was wel dat hij mijn andere held, Senna, van de baan roste terwijl Mansell al de zwarte vlag had gezien... Toen was ik even niet zo blij met hem.
Hij kon geweldig racen. Ben toevallig nu races uit 1986 aan het kijken. In mijn ogen had hij meer voudig Wk moeten worden, helaas was hij soms te gretig. Een rijder om van te genieten.

Overigens denk ik dat als je alle rijders van toen en nu in een zelfde auto zou zetten, dat er kleine verschillen zouden zijn. Het verschil zou denk ik afhankelijk zijn van de baan. De ene baan ligt een rijder beter dan de andere. maar een Hamilton of Vettel zou qua snelheid makkelijk mee kunnen met Schumacher, of met Senna.

Franky R.

Is het niet zo dat elke generatie een beetje voorbij wordt gestreefd door de volgende?


Ik neem Toine Hezemans als voorbeeld.


Geen materiaal om WK te worden, want langzamer dan zijn leeftijdsgenoten Stommelen of Jochen Mass. Maar een Masten "Total fearless" Gregory was geen partij voor Toine, terwijl die Amerikaan met zijn dikke brilglazen destijds de F1 van tijd tot tijd op een hoop reed...






Jammer dat Masten zich niet kon schikken in teambelang en daardoor veroordeeld was tot kansloze kleine teams. Wat ook niet hielp was dat hij zijn erfenis verbraste door telkens dure racers te kopen [en plat te rijden]...

0634

Mja, maar een generatie die geweest is, krijgt juist weer het sluier van de nostalgie over zich heen, waardoor diens prestaties nóg iets fraaier kleuren.

Ik blijf erbij dat de allergrootsten uit ieder tijdperk groot zouden zijn geweest, of ze nou Fangio, Ascari, Moss, Clark, Stewart, Lauda of Vettel heten.

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 28 april 2014 - 21:10:36
Mja, maar een generatie die geweest is, krijgt juist weer het sluier van de nostalgie over zich heen, waardoor diens prestaties nóg iets fraaier kleuren.

Ik blijf erbij dat de allergrootsten uit ieder tijdperk groot zouden zijn geweest, of ze nou Fangio, Ascari, Moss, Clark, Stewart, Lauda of Vettel heten.
Dat gevoel krijg ik ook vaak. Dat rijders van vroeger per definitie beter ware, dat een 26 jarige Schumacher of Senna per definitie zou winnen van Hamilton, Alonso, Vettel, Kimi, Button of welke andere rijder dan ook. Misschien wel, misschien niet. We zullen het nooit weten, maar er zijn legio mensen die beweren dat de rijders van vroeger beter waren.

Zoals jij al eerder zij, de echt grote en goede coureurs zullen altijd snel zijn, welke auto je ze ook stopt.

Weet iemand trouwens waar je DVDs kan kopen van jaren 60-80? Door deze discussies krijg ik ineens de behoefte om races terug te kijken.